info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

مقایسه شرایط تحصیل در چین و روسیه

امروزه با توجه به روابط و مناسبات عالی کشور های چین و روسیه با کشور ما بسیاری از دانشجویان عزیز ایرانی مایل اند به ادامه تحصیل در چین و روسیه بپردازند. کشور روسیه در چند سال اخیر با رشد سطح علمی دانشگاه های خود و همچین ارزان بودن تحصیل در این کشور به یکی از قطب های مهاجرت تحصیل پزشکی در این کشور تبدیل شده است. باید به این نکته اشاره نمود که کشور پهناور و وسیع چین نیز که دومین قدرت اقتصادی برتر دنیاست که همانند روسیه، تحصیل در چین از مزایا متعددی مانند هزینه های مناسب زندگی برای یک دانشجو، سطح عالی مراکز آکادمیک و دانشگاهی بهره مند است . کشور روسیه از از نظر بعد مسافت و رفت و آمد کردن می تواند انتخاب بهتری نسبت به چین باشد برای کسانی که مایل اند کشوری نزدیک خود را جهت تحصیل انتخاب نمایند . با این حال انتخاب یکی از این 2 کشور برای ادامه تحصیل بستگی به شما دارد و ما نمی توانیم به طور قاطع پیشنهاد بدهیم که کدام کشور برای مهاجرت تحصیلی مناسب تر است اما به طور کل هزینه های زندگی و تحصیل در روسیه به مراتب از چین پایین تر است



مقایسه شرایط ورود به دانشگاه های  چین و روسیه

چین :

اگر قصد تحصیل در چین را دارید درخواست پذیرش گرفتن از دانشگاه های آن ساده تر از چیزی که فکر کرده اید می باشید . این کشور آسیایی در سال های اخیر به علت امکانات بالای آموزشی، سطح مناسب در زمینه های علوم و فناوری و بهره مندی از 30 موسسه و دانشگاه با رتبه بندی بسیار مناسب از محبوبیت زیادی برخوردار شده است . همچین کشور چین به علت سابقه غنی تاریخی و فرهنگی برای بسیاری از دانشجویان بین الملل از جمله دانشجویان ایرانی که می خواهند در این کشور به ادامه تحصیل بپردازند در بسیاری از رشته ها از قبیل تحصیل پزشکی در چین میسر خواهد بود .

اگر نمی دانید برای کدام مقطع تحصیلی درخواست پذیرش نمایید، بدون عجله و با دقت تمام موارد و نکات را بررسی نمایید . تجربه ثابت کرده است دانشجویانی که در مقاطع ارشد و دکتر خواهان ادامه تحصیل در چین هستند نسبتی به دانشجویانی که از مقطع کارشناسی اقدام کرده اند موفق تر خواهند بود . اینکه شما برای کدام مقطع تحصیلی درخواست پذیرش نمایید بستگی به شما دارد و با سنجیدن تمام شرایط و موارد می توانید به تحصیل در چین به عنوان یک پل موفقیت که آینده شغلی شما را تضمین می نماید در نظر بگیرید . پذیرش بر اساس نمرات اخرین مقطع تحصیلی شما صورت می گیرد و بالطبع داشتن نمرات بالاتر می توانند فرآیند پذیرش در دانشگاه های برتر چین را که به آن اشاره خواهیم کرد افزایش دهد . همچنین چین در زمان درخواست پذیرش تحصیلی  محدودیت سنی اعمال کرده است که اکثر دانشگاه های چین دانشجویان بالای 30 سال را در مقطع کارشناسی و دانشجویان بالای 40 سال در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا را پذیرش نمی نماید . حداقل در 5 دانشگاه درخواست پذیرش نمایید که این موضوع می تواند به شما برای اخذ پذیرش کمک شایانی نماید . شما می توانید با مطالعه شرایط هر دانشگاه از فرصت های بورس تحصیلی و  یا کمک هزینه های زندگی برای تحصیل در چین مطلع شوید .

برای بسیاری از افراد ساده ترین و راحت ترین روش درخواست پذیرش، مراجعه به سایت دانشگاه های مورد علاقه خود و درخواست پذیرش آنلاین است .

در صورتی که می خوایید که مقطع تحصیلی خود را به زبان انگلیسی بگذرانید می بایست در آزمون های آیلتس و تافل شرکت نمایید.

متقاضی باید در آزمون آیلتس آکادمیک حداقل نمره 5.5 و در آزمون تافل حداقل نمره 85 را کسب نماید .

حال، اگر می خواهید مقطع تحصیلی خود را به زبان چینی ادامه دهید باید سطح ابتدایی HSK در شته های علوم، مهندسی و پزشکی و سطح متوسطHSK  در سایر رشته ها مانند هنر ، اقتصاد، مدیریت و ... را داشته باشید .

مدارک لازم برای درخواست پذیرش تحصیل در چین عبارتند از :

- عکس پاسپورت

- فتوکپی پاسپورت معتبر

- فتوکوپی ویزای معتبر

- کارت ملی متقاضی

- ارائه گواهی سلامت

- ارائه گواهی عدم سو پیشینه

- ارائه مدرک سنجش زبان معتبر انگلیسی یا چینی

- نامه رضایت ( والدین یا قیم قانونی متقاضی که با امضای نامه تایید می کنند که متقاضی تمام قوانین و مقررات کشور چین و دانشگاه های آن را نقض نخواهد کرد و آن ها رعایت خواهد کرد .

- ارائه مدارکی که نشان دهد متقاضی می تواند از پس هزینه های تحصیل و زندگی در چین بربیاید .

- ارائه دیپلم یا مدرک فارغ التحصیلی اخرین مقطع تحصیلی

- ارائه ریز نمرات آخرین مقطع تحصیلی

با توجه به هر رشته و یا مقطع تحصیلی ممکن است دانشگاه ارائه مدارک بیشتری از شما تقاضا نماید .

سال تحصیلی در چین معمولا به 2 نیمسال تحصیلی تقسیم می شود که به نیمسال بهاری و نیمسال پاییزی معروف است . با این وجود بعضی از موسسات آموزش عالی از 3 نیمسال تحصیلی برخوردار هستند .

توصیه ما این است که با مراجعه به سایت دانشگاه مورد علاقه خود از ددلاین های پذیرش هر دانشگاه مطلع شوید اما به طور کلی ددلاین های دانشگاه برای متقاضیان تحصیل در چین به طور عمومی به این

 شکل است :

- برام ترم بهار می بایست تا اواسط ماه تیر اقدام به درخواست پذیرش نمایید.

- برام ترم پاییز نیز باید تا اواخر ماه اردیبهشت برای پذیرش تحصیلی درخواست بدهید .

از دانشگاه های برتر چین به منظور ادامه تحصیل در چین می توان دانشگاه های ذیل را نام برد :

1-Zheziang Universty (ZJU)

2- Peking University

3-Xi’an Jiaotong-Liverpool University

4-Tsinghua University

5-Xiamen University

6-Beijing Institute of Technology

 

در ادامه مطلب به بررسی شرایط ورود به دانشگاه های به منظور تحصیل در روسیه خواهیم پرداخت :

بر اساس آمار موسسه یونسکو کشور روسیه رتبه ششمین کشور دنیا از لحاظ تعداد دانشجویان خارجی که حدود 250,000 نفر تخمین زده می شود و هر ساله به منظور تحصیل در روسیه به خصوص تحصیل پزشکی در روسیه مهاجرت می نمایند را پذیرا می شود .

 

روسیه :

تحصیل در روسیه در مقایسه با تحصیل در چین دارای مزایای زیادی است که به آن خواهیم پرداخت:

1-ثبت نام بدون آزمون : اگر به زبان روسی مسلط نیستید ، می توانید با ثبت نام در دوره های پیش مقدماتی اولین گام مهم را برای تحصیل در رشته ی مورد علاقه خودتان بردارید . در دوره های پیش مقدماتی شما علاوه بر اینکه زبان روسی می گیرید دروس مربوط به رشته تحصیلی خود را نیز فرا خواهید گرفت. مثلا ، شما می خواهید در رشته ی پزشکی در دانشگاه های روسیه تحصیل نمایید  به شما زبان روسی، زیست شناسی و شیمی در دوره های پیش مقدماتی آموخته خواهد شد و به منظور تحصیل در دوره های پیش مقدماتی نیازی به قبولی در هیچ آزمونی نیست .

2-سیستم آموزش عالی با هزینه های مقرون به صرفه و اقتصادی:

دانشجویان بین الملل که قصد تحصیل در روسیه را دارند حدود 5 برابر ارزان تر نسبت به دانشگاه های اروپایی و آمریکایی هزینه تحصیل در دانشگاه های روسیه را می پردازند که دانشگاه های برتر روسیه در رتبه بندی سایت کیو اس (QS) رتبه 100 و500 دانشگاه برتر دنیا را به خود اختصاص داده اند و تعداد این دانشگاه ها هر ساله رو به افزایش است.

3-اسکان در خوابگاه دانشگاه :

دانشگاه های روسیه برای دانشجویان خارجی که می خواهند به تحصیل در روسیه بپردازند خوابگاه دانشجویی با هزینه اقتصادی ارائه می کند .

هزینه هر خوابگاه از 10 دلار تا 80 دلار در هر ماه متغیر است.

4- بهره مندی از فرصت های شغلی هم زمان با تحصیل:

از سال 2020 دانشجویان خارجی می توانند بدون اخذ اجازه ی کار یا ورک پرمیت به صورت قانونی در روسیه مشغول به کار شوند.

آنچه که مهم است این است که کار با تحصیل شما تداخلی نداشته باشد.

5- دریافت حقوق قابل قبول پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه :

آمار سرویس جست و جوی کار سایت SuperJob حاکی از این است که در طول 5 سال اول پس از فارغ التحصیلی ، فارغ التحصیلان دانشگاه های روسیه می توانند حقوقی در حدود 900 تا 2000 هزار دلار دریافت نمایند در حالیکه میانگین هزینه های زندگی برای شهروندان روسی که در سن کار هستند ماهانه 400 تا 500 دلار می باشد .

6-معتبر بودن مدرک اخذ شده از دانشگاه های روسیه در سراسر جهان:

مدرکی که پس از فارغ التحصیل از دانشگاه های روسیه به دست می آورید در تمام دنیا معتبر بوده و اگر بخواهید به کشور خود بازگشته یا به کشور دیگری مهاجرت نمایید مدرک شما می توانند نقش مهمی در پیدا کردن شغل و تحصیل در مقاطع بالاتر باشد . روسیه از سال 2003 تا تاکنون عضو فرآیند بولونیا بوده و فارغ التحصیلان دانشگاه های روسیه به آسانی می توانند در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در دانشگاه های اروپا ثبت نام نمایند .

 

مقایسه هزینه تحصیل در چین و روسیه

چین :

هزینه های زندگی دانشجویی در چین با توجه به نحوه زندگی و استایل شما متفاوت است . در صورتی که در خوابگاه های دانشگاه ساکن باشید ماهانه از 150 تا 400 دلار متغیر است . در صورتی که واحدی در شهر اجاره نمایید بسته به اینکه تنها یا با یک هم خانه ساکن باشید هزینه اجاره ی ماهانه شما از 300 دلار تا 1000 دلار افزایش می یابد .

هزینه های ماهانه شما با توجه به اینکه در یک شهر کوچک یا بزرگ ساکن هستید متفاوت است که در شهر های بزرگ به طور میانگین ماهانه 850 دلار و در شهر های کوچک 550 دلار خواهد بود .

هزینه های تحصیل در مقطع لیسانس در دانشگاه های دولتی چین سالانه 2000 دلار یا 10000 دلار برآورد می شود . در صورتی که بخواهید در دانشگاه های خصوصی تحصیل بنمایید این هزینه تا 30000 دلار در سال نیز افزایش می یابد حتی تحصیل در دوره ها ی MBA  می تواند تا 40000 دلار نیز برای شما خرج بردارد .

در مقطع کارشناسی ارشد سالانه 3000 تا 9900 دلار می باشد .

و در مقطع دکترا سالانه بین 3130 تا 7830 دلار متغیر است .

روسیه :   

هزینه های زندگی دانشجویی در روسیه در صورتی که بخواهید در خوابگاه های دانشگاه اقامت داشته باشید ماهانه از 10 دلار تا 80 دلار تغییر می نماید .

هزینه های اجاره با توجه به اینکه در چه شهری ساکن هستید از 100 دلار تا 500 دلار متفاوت است . در میان شهر های روسیه ، دو شهر مسکو و سنت پتزربورگ گران ترین شهر های روسیه می باشند .

هزینه های ماهانه شما به طور میانگین بین 300 تا 400 دلار می باشد.

هزینه های تحصیل در دانشگاه های دولتی در مقطع لیسانس سالانه 3430 تا 3715 دلار است .

در مقطع کارشناسی ارشد سالانه 3715 تا 4000 دلار می بایست پرداخت نمایید .

در مقطع دکترا نیز سالانه می بایست 1220 تا 6350 دلار پرداخت شود .

 

مقایسه شرایط تحصیل پزشکی در چین و روسیه

متقاضیان تحصیلی پزشکی در چین باید در دروس فیزیک، شیمی ، زیست شناسی حداقل نمره 16 را گرفته باشند . در زمان درخواست پذیرش تحصیلی 18 سال تمام سن داشته باشند و دارای دیپلم دبیرستان یا بالاتر باشند .

همانطور که قبلا در مقایسه شرایط ورود به دانشگاه های چین و روسیه بیان کردیم . تحصیل در روسیه دارای خوبی ها و مزایای گوناگونی نسبت به تحصیل در چین دارد .در  خصوص تحصیل پزشکی در روسیه باید گفت که نیازی که ارائه مدرک زبان روسی نیست و با گذراندن دوره های پیش مقدماتی برای ورود به دانشگاه های روسیه می توان اقدام کرد و هزینه کمتر و فرآیند پذیرش دانشگاهی آن بسیار راحت تر نسبت به تحصیل پزشکی در چین می باشد .

 

در پایان لازم به ذکر است جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اخذ پذیرش تحصیلی و ویزا و مسائل مربوط به تحصیل رشته های مختلف به ویژه علوم پزشکی در روسیه و چین و تعیین وقت مشاوره می توانید با شماره موسسه مهاجرتی پرگاس پارس در ساعات اداری تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662180

فرم مشاوره

اینستاگرام ماکانال ما

  • مقایسه شرایط تحصیل در چین و روسیه



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top