info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

آشنایی با سیستم مالیاتی آلمان

در آلمان، درآمد همه ی شهروندان مشمول پرداخت مالیات است. ما در این مقاله سعی خواهیم کرد به نکات اصلی و آشنایی با سیستم مالیاتی آلمان بپردازیم.



چه کسانی در آلمان باید مالیات بر درآمد بپردازد؟

در آلمان، مالیات بر درآمد به عنوان Einkommensteuer شناخته که این مالیات در طول سال به شکل "مالیات بر دستمزد" (Lohnsteuer) پرداخت می شود. ، اگر به طور مداوم بیش از 6 ماه در آلمان زندگی می کنید، باید یک اظهارنامه مالیاتی (Steuererklärung) را به اداره مالیات محلی خود (Finanzamt) ارسال کنید.

سال مالیاتی در آلمان سال تقویمی است. شما می توانید شخصا  اظهارنامه مالیاتی ارسال کنید یا از یک مشاور مالیاتی حرفه ای کمک بگیرید. از سال 2023، افرادی که مالیات خود را از طریق سیستم اظهارنامه الکترونیکی مالیاتی انجام می دهد تا 2 اکتبر مهلت دارند. در شرایط خاص، مانند بیماری یا مفقود شدن مدارک، امکان درخواست تمدید مهلت وجود دارد. در صورت کمک از یک مشاور مالیاتی این مدت تا 31 ژوئیه 2024 برای شما وجود دارد. در صورت اظهارنامه مالیاتی با تاخیر ارائه شود، مشمول پرداخت جریمه خواهید شد.

با ارسال اظهارنامه مالیات بر درآمد خود (Einkommensteuererklärung) به اداره مالیات، متوجه خواهید شد که آیا مستحق بازپرداخت مالیات می شوید یا خیر.

 

چگونه می توان مالیات مضاعف را کاهش داد؟

اگر در طول سال تقویمی به آلمان مهاجرت می کنید، هنگام تعیین نرخ مالیات بر درآمد آلمان باید درآمدی را که قبل از اخذ اقامت آلمان کسب می کردید مد نظر قرار دهید.

برای جلوگیری از پرداخت مالیات مضاعف مهاجران در آلمان و در کشور خود، آلمان با بسیاری از کشورها، از جمله بریتانیا و ایالات متحده، معاهدات مالیاتی منعقد کرده است. این معاهدات مشخص می کنند که مالیات شما در کدام کشور باید پرداخت شود و کدام درآمد ممکن است در آلمان از مالیات معاف باشد.

به عنوان مثال، ماده 20 معاهده آلمان-آمریکا و ماده 19 معاهده آلمان-بریتانیا به افرادی که حداکثر به مدت دو سال به منظور کار در یک مرکز تحقیقاتی عمومی به آلمان می آیند اجازه می دهد مالیات خود را در کشور محل تولد خود پرداخت نمایند.

 

براکت های مالیاتی در آلمان

در آلمان، براکت مالیاتی شما (Lohnsteuerklasse) ارزش مالیات بر درآمد (Einkommensteuer)، «هزینه اضافی همبستگی» (Solidaritätszuschlag)، مالیات کلیسا (Kirchensteuer) را تعیین می کند. براکت مالیاتی شما همچنین بر ارزش بسیاری از مزایای اجتماعی از جمله امنیت اجتماعی و مرخصی زایمان تأثیر می گذارد.

آلمان دارای شش گروه مالیاتی است. گروه مالیاتی شما در درجه اول نه تنها به وضعیت خانوادگی شما بستگی دارد، بلکه به تعداد شغل های شما نیز متکی است. اگر شرایط شخصی شما تغییر کند، براکت مالیاتی شما نیز تغییر خواهد کرد.

شرح

براکت مالیاتی

آنهایی که مجرد هستند یا طلاق گرفتند، اما در دو گروه مالیاتی 1 یا 3 قرار نمی‌گیرند

1

والدین مجرد

2

زوج های متاهل و شرکای مدنی

شرایط: براکت مالیاتی شماره 3 برای همسر / شریک زندگی با درآمد بالاتر محفوظ است. براکت مالیاتی 5 مختص همسر و سایر شریکان می باشد.

3

زوج های متاهل و شرکای مدنی

شرایط: اگر هر دو زوج درآمد یکسانی داشته باشند به گروه مالیاتی 4 منصوب شوند.

4

زوج های متاهل و شرکای مدنی

شرایط: براکت مالیاتی 5 برای همسر/شریکی که درآمد کمتری دارد، محفوظ است. براکت مالیاتی  3 مختص همسر و سایر شریکان می باشد.

5

کارمندانی که علاوه بر شغل اصلی شغل های دیگر هم دارند

6

 

نرخ مالیات بر درآمد در آلمان چقدر است؟

آلمان چهار گروه مالیاتی دارد. برای سال 2023، اولین گروه مالیاتی که درآمد 10908 یورو یا کمتر دارند. (2024: 11604 یورو). در گروه مالیاتی دوم، درآمدهای تا سقف 62810 یورو مشمول مالیات با نرخی هستند که از 14 درصد به 42 درصد افزایش می یابد. گروه سوم و چهارم مالیاتی با درآمدهای بین 62810 یورو تا 277825 یورو و افراد بالای 277825 یورو که به ترتیب 42 و 45 درصد مالیات دارند، سروکار دارد.

 

اگر درآمد شما در طبقه دوم مالیاتی قرار می گیرد و حقوق ناخالص 25000 یورو دریافت می کنید، احتمالاً با نرخ 29 درصد مشمول مالیات می شوید. نرخ مالیات بر درآمد برای یک خارجی با حقوق ناخالص 40000 یورو، از سوی دیگر، 36 درصد برآورد می شود.

همچنین اگر به یک جامعه مذهبی وابسته هستید، ممکن است ملزم به پرداخت مالیات کلیسا (Kirchensteuer) باشید که بسته به محل زندگی شما 8 یا 9 درصد مالیات بر درآمد شما است.

 

چه کسی به شماره شناسایی مالیاتی نیاز دارد و چگونه می توان آن را دریافت کرد؟

همه افراد مقیم آلمان یک شماره شناسایی مالیاتی (Steueridentifikationsnummer) دریافت می کنند تا در سیستم مالیاتی شناسایی شوند.

شناسه مالیاتی یک شماره 11 رقمی است که برای پردازش مالیات بر درآمد لازم است. این شناسه مالیاتی باید در تمام درخواست ها، اظهارنامه ها و ارتباطاتی که به مقامات مالیاتی آلمان ارسال می کنید درج شود.

به عنوان یک خارجی مجبور نیستید درخواست جداگانه ای برای شناسه مالیاتی ارائه دهید. بین دو تا چهار هفته پس از ثبت آدرس، شناسه مالیاتی خود را بطور خودکار از طریق پست دریافت خواهید کرد.

سه راه اصلی برای یافتن شناسه مالیاتی شما وجود دارد:

-در ارزیابی مالیات بر درآمد شما (Einkommensteuerbescheid)

-در گواهی مالیات بر حقوق شما (Lohnsteuerbescheinigung)

در نامه اطلاعات اداره مالیات (Finanzamt)

اگر شماره شناسه مالیاتی خود را به عنوان یک خارجی گم کردید یا فراموش کردید، می توانید یک صورت حساب جدید از BZSt درخواست کنید.

 

چگونه مالیات بر درآمد را در آلمان پرداخت کنم؟

کارفرمایان مالیات بر درآمد را از دستمزد ناخالص شما کسر کرده و از طرف شما به اداره مالیات منتقل می کنند. حقوق بازنشستگی، بهداشت، مراقبت های پرستاری و بیمه بیکاری شما نیز از دستمزد ناخالص شما کسر شده و توسط کارفرما منتقل می شود.

می‌توانید اظهارنامه مالیات بر درآمد خود را با استفاده از فرم‌های جمع‌آوری‌شده از اداره مالیات محلی خود ارسال کنید، یا می‌توانید آن‌ها را از وب‌سایت BZSt چاپ کرده و پست کنید.

 

در صورت تمایل، می توانید اظهارنامه مالیاتی خود را به صورت آنلاین ارسال کنید. دولت آلمان یک ابزار رسمی رمزگذاری شده رایگان به نام ELSTER را در اختیار شهروندان قرار می دهد که مخفف «Elektronische Steuererklärung» (اعلامیه مالیاتی الکترونیکی) است. اساتید و محققان خارجی نیز مانند سایر شهروندانی که در آلمان مالیات می پردازند، مشمول قوانین مالیاتی آلمان هستند.

 

موسسه مهاجرتی بین المللی پرگاس پارس با همکاری وکلای مجرب آماده ارایه مشاوره در خصوص انواع ویزای کار و اقامت کاری در آلمان و کلیه کشورهای دنیا و تحصیل در آلمان و سایر کشورها می باشد. برای اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:

021-88662180

اینستاگرام ماکانال ما

  • آشنایی با سیستم مالیاتی آلمان



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top