info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

دانشگاه بولونیا ایتالیا

یکی از منحصر به فرد ترین و قدیمی ترین دانشگاه های جهان، دانشگاه بولونیا ایتالیا میباشد که که قدمتی بیش از 900 ساله دارد و تاسیس آن به سال 1088 میلادی در شهر بولونیا بر می گردد. بسیاری بر اساس شواهد موجود این دانشگاه را قدیمی ترین دانشگاه جهان می دانند که خوشبختانه تا به امروز پا برجای مانده و با قدرت تمام به فعالیت خود ادامه می دهد. در ابتدا این دانشگاه با همکاری عده ای از محققین در رشته های منطق و زبان شروع به کار کرد در قرن 13 میلادی رشته هایی چون حقوق و پزشکی نیز در آن راه اندازی شد و به مرور و تا به امروز دامنه رشته های این دانشگاه بسیار گسترده تر شده است. دانشگاه بولونیا که در زبان ایتالیایی به Alma Mater Studiorum Università di Bologna و در زبان انگلیسی به  University of Bologna شناخته می شود و نام اختصاری آن UNIBO می باشد، دومین دانشگاه بزرگ کشور ایتالیاست.



این دانشگاه دارای 4 پردیس در Forli، Rimini، Cesena، و Ravenna می باشد. همچنین یک شعبه از این دانشگاه در شهر بوینس آیرس پایتخت کشور آرژانتین نیز به فعالیت می پردازد. در حال حاضر دانشگاه بولونیا ایتالیا میزبان بیش از 86 هزار دانشجو می باشد که در رشته ها و مقاطع تحصیلی مختلف در این دانشگاه مشغول به تحصیلند. از این تعداد حدود 64 هزار دانشجو در مقطع کارشناسی، حدود 19 هزار نفر در مقطع کارشناسی ارشد و بیش از 3 هزار نفر نیز در مقطع دکتری به تحصیل می پردازند. تعداد اعضای هیئت علمی این دانشگاه نیز حدود 3000 نفر می باشد که در میان آنان نام چهره های بسیار برجسته علمی به چشم می خورد.

 

رتبه دانشگاه بولونیا

همان طور که پیش تر ذکر شد یکی از اصلی ترین دلایل اقبال فراوان مشتاقان تحصیل در ایتالیا به دانشگاه بولونیا، عالی بودن رتبه این دانشگاه در بین دانشگاه های ایتالیا و جهان است. همه ساله در رتبه بندی های بین المللی این دانشگاه یکی از 3 دانشگاه برتر ایتالیا بوده است. حال برای تبیین بهتر این موضوع بر اساس رنکینگ موسسه QS، رتبه دانشگاه بولونیا در یک دوره 4 ساله از سال 2017 تا 2020 را خدمتتان ارائه می نماییم.

با استناد به رنکینگ موسسه QS، رتبه دانشگاه بولونیا در سال 2017 در میان دانشگاه های دنیا 208 و در میان دانشگاه های کشور ایتالیا رتبه دوم را بالاتر از دانشگاه ساپینزا رم به خود اختصاص داده بود. در سال 2018 رنکینگ دانشگاه بولونیا در میان دانشگاه های دنیا با رشد قابل ملاحظه ای همراه شد و به رتبه 188 دنیا رسید و این دانشگاه همچنان دانشگاه دوم کشور ایتالیا به حساب می آمد. در سال 2019 رتبه دانشگاه بولونیا در میان دانشگاه های دنیا باز هم رشد داشت و به رده 180 دنیا رسید، این در حالی است که به علت رشد بیشتر 2 دانشگاه دیگر کشور ایتالیا، رتبه این دانشگاه در میان دانشگاه های این کشور با دو رتبه نزول به رده چهارم تنزل یافت. اما در آخرین رنکینگ اعلام شده توسط موسسه QS برای سال 2020، رنکینگ دانشگاه بولونیا در میان دانشگاه های دنیا دوباره با رشد همراه شد و این دانشگاه به رتبه 177 دنیا دست یافت و در میان دانشگاه های کشور ایتالیا هم این دانشگاه موفق شد دوباره عنوان دوم مشترک را با دانشگاه پیزا از آن خود کند.

بر اساس رتبه بندی موسسه تایمز نیز، رتبه دانشگاه بولونیا در سال 2020 میلادی در میان دانشگاه های دنیا 168 در نظر گرفته شده است. این رتبه نشان دهنده ارزش بالای تحصیل در دانشگاه بولونیا ایتالیا می باشد.

بر اساس رنکینگ سیستم رتبه بندی شانگهای نیز، رتبه دانشگاه بولونیا از سال 2016 تا 2019 همواره بین 201 تا 300 در میان دانشگاه های دنیا در نظر گرفته شده است.

 

شرایط تحصیل در دانشگاه بولونیا

به طور کلی شرایط تحصیل در دانشگاه بولونیا در مقطع کارشناسی داشتن دیپلم متوسطه با معدل مناسب و مدرک زبان می باشد. در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز داشتن مدرک تحصیلی مقطع قبلی به همراه مدرک زبان را می توان اصلی ترین شرایط تحصیل در دانشگاه بولونیا دانست. طول دوره های کارشناسی در این دانشگاه 3 سال و در کارشناسی ارشد 2 سال می باشد. البته در مورد رشته های پزشکی و دندانپزشکی، طول دوره ها 6 و 5 سال تعیین شده است. مدرک زبان مورد نیاز برای اکثر رشته های دانشگاه بولونیا اگر دوره به زبان ایتالیایی باشد B2، و اگر دوره به زبان انگلیسی باشد، نمره حداقل 6 در آزمون آیلتس است. تقریبا امکان تحصیل به زبان انگلیسی در کلیه رشته های این دانشگاه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری وجود دارد.

بحث بورسیه و کمک هزینه های تحصیلی نیز در این دانشگاه بسیار گسترده است و انواع مختلفی از بورسیه و کمک هزینه تحصیلی و تخفیف در شهریه برای دانشجویان در نظر گرفته می شود.

 

ددلاین دانشگاه بولونیا

یکی از اصلی ترین سوالات دانشجویان مشتاق اخذ پذیرش از این دانشگاه، دانستن تاریخ ددلاین دانشگاه بولونیا می باشد. برای ثبت نام در رشته ها و دوره های تحصیلی در این دانشگاه می بایست تا پیش از 21 جولای هر سال اقدام نمود. به عبارت دیگر این دانشگاه سالی یکبار به دانشجویان پذیرش تحصیلی اعطا می کند و ددلاین دانشگاه بولونیا نیز 21 جولای هر سال می باشد.

 

رشته های تحصیلی دانشگاه بولونیا ایتالیا

تنوع رشته های تحصیلی دانشگاه بولونیا ایتالیا، بسیار است و این دانشگاه جامع در قالب دانشکده های خود رشته ها و دوره های تحصیلی در مقاطع مختلف را به دانشجویان ارائه می دهد. دانشکده های دانشگاه بولونیا عبارتند:

- دانشکده پزشکی و جراحی

- دانشکده داروسازی، بیو تکنولوژی و تربیت بدنی

- دانشکده کشاورزی و دامپزشکی

- دانشکده علوم

- دانشکده روانشناسی و آموزش و پرورش

- دانشکده مهندسی و معماری

- دانشکده هنر، علوم انسانی و میراث فرهنگی

- دانشکده اقتصاد، آمار و مدیریت

- دانشکده حقوق

- دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی، ترجمه و تفسیر

- دانشکده علوم سیاسی

 

33 دپارتمان یا گروه آموزشی در ساختار دانشگاه بولونیا ایتالیا تعریف شده است که عبارتند از:

- علوم پزشکی و عصبی تکاملی

- پزشکی و علوم جراحی

- پزشکی تجربی، تشخیصی و پزشکی تخصصی

- داروسازی و بیوتکنولوژی

- علوم دامپزشکی

- زیست شناسی، زمین شناسی، و علوم محیط زیست

- شیمی

- شیمی صنعتی

- معماری

- هنر

- مهندسی­های عمران، شیمی، محیط زیست و مهندسی مواد

- مهندسی برق، الکترونیک و مهندسی اطلاعات

-- علوم کامپیوتر و مهندسی

- مهندسی صنایع

- فیزیک و نجوم

- ریاضیات

- علوم آماری

- علوم کشاورزی

- علوم غذایی و کشاورزی

- مطالعات کیفیت زندگی

- روانشناسی

- مدیریت

- اقتصاد

- جامعه شناسی و حقوق تجارت

- مطالعات حقوق

- مطالعات آموزش و پرورش

- زبان ها، ادبیات و فرهنگ های مدرن

- تفسیر و ترجمه

- مطالعات ایتالیایی و زبانشناسی کلاسیک

-فلسفه و مطالعات ارتباطات

- میراث فرهنگی

- تاریخ و فرهنگ

- علوم سیاسی و اجتماعی

 

در حال حاضر رشته های تحصیلی دانشگاه بولونیا ایتالیا در مقطع کارشناسی 92 مورد می باشد. این در حالی است که تعداد رشته های تحصیلی دانشگاه بولونیا ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد، 103 مورد و در مقطع دکتری 48 مورد است. تعداد دوره های بین المللی ارائه شده در این دانشگاه 52 مورد است که 27 مورد از آن ها به زبان انگلیسی ارائه می گردد.

 

دوره ها و رشته های تحصیلی دانشگاه بولونیا ایتالیا با علائم اختصاری خاصی شناخته می شوند که عبارتند از:

L: دوره های کارشناسی 3 ساله

LM: دوره های کارشناسی ارشد 2 ساله

LMCU: دوره های کارشناسی 5 تا 6 ساله که در واقع کارشناسی ارشد پیوسته هستند

TDM: دوره هایی که در پایان آن ها دانشجو می تواند 2 یا حتی چند مدرک تحصیلی اخذ کند.

TC: دوره هایی که دانشجو می تواند در پایان آنان مدرک توام دریافت کند

EN: دوره های بین المللی ارائه شده به زبان انگلیسی

 

حال بر این اساس رشته های تحصیلی دانشگاه بولونیا ایتالیا را به تفکیک دانشکده ها و با علائم اختصاری ذکر شده برای مشخص شدن مقطع هر یک خدمتتان ارائه می نماییم:

 

- رشته های دانشکده پزشکی و جراحی دانشگاه بولونیا:

پزشکی و جراحی LMCU، دندانپزشکی LMCU، پرستاری L، تکنیک های آزمایشگاهی پزشکی L، بهداشت دهان و دندان L، تغذیه L، تکنیک های محافظت محیط کار و محیط زیست L، مددکار بهداشتی L، علوم محافظت بهداشت شغلی LM، تکنیک های تصویربرداری و پرتو درمانی رادیوترافی L، بیوتکنولوژی پزشکی TDMLM، مامایی L، تکنیک های آسيب شناسى روانى و عصبی، پرستاری و علوم مامایی LM، تکنیک های ارتوپدی L، فیزیوتراپی L، بیماری های پا podiatry L، آموزش شغلی L، زبان و گفتار درمانی L

 

- رشته های دانشکده داروسازی، بیوتکنولوژی و تربیت بدنی دانشگاه بولونیای ایتالیا:

علوم داروسازی کاربردی L، بیوتکنولوژی L، ورزش و علوم تربیت بدنی L، کنترل کیفیت محصولات بهداشتی L

 

- رشته های دانشکده علوم کشاورزی و دامپزشکی دانشگاه بلونیا:

تکنولوژی کشاورزی L، علوم زمین و کشاورزی و جنگلبانی L، تولیدات دامی L، آبزی پروری و بهداشت محصولات شیلاتی L، صنایع غذایی L،  بازاریابی و اقتصاد سیستم کشاورزی صنعتی L، گیاهان تزئینی و حفاظت عرصه های طبیعی L

 

- رشته های دانشکده دانشکده علوم دانشگاه بولونیای ایتالیا:

بیوانفورماتیک LM TDM EN، ستاره شناسی L، اخترفیزیک و کیهان شناسی LM، تنوع زیستی و سیر تکامل LM، علوم بیولوژیک L، شیمی LM TDM EN، شیمی و شیمی مواد L، شیمی و تکنولوژی های محیط و مواد L، علوم کامپیوتر L، علوم کامپیوتر TDM LM، علوم کامپیوتر و مهندسی L، ارزیابی و مدیریت محیط زیست LM TDM EN، علوم محیط زیست L، علوم زمین L، زمینشناسی و مدیریت اراضی LM ، شیمی صنعتی LM TDM، شیمی صنعتی L، علوم اطلاعاتی برای مدیریت L، زیست شناسی دریا LM، ریاضیات LM، ریاضیات L، علوم طبیعی L، فوتوشیمی و مواد مولکولی LM، فیزیک L، فیزیک LM، فیزیک سیستم زمین LM، علوم حفظ و مرمت میراث فرهنگی EN LM، علوم و مدیریت طبیعت LM

 

- رشته های دانشکده روانشناسی و آموزش و پرورش دانشگاه بولونیا ایتالیا:

روانشناسی شناختی کاربردی LM، روانشناسی بالینی LM TDM، علوم اعصاب و توانبخشی عصبی و روانشناختی LM، مربی خدمات اجتماعی دوران کودکی L، متخصص جامعه شناس و آموزش فرهنگی L، پداگوژی و فن آموزش LM، برنامه ریزی و مدیریت مداخلات اقدامات آموزشی در پریشانی­های اجتماعی LM، تربیت دبیر ابتدایی LMCU، تکنیک ها و علوم روانشناختی L، اجتماع و روانشناسی اجتماع TDM LM،  علوم فرآیندهای آموزشی مادام العمرLM، روانشناسی کار، سازماندهی و پرسنل و کارکنان، خدمات TDM LM

 

- رشته های دانشکده مهندسی و معماری دانشگاه بولونیا:

مهندسی ساختمان L، مهندسی عمران L، مهندسی هوا فضا L، مهندسی حرکت L TDM، مهندسی بیوپزشکی L، مهندسی شیمی و بیوشیمی L، مهندسی کامپیوتر L، مهندسی برقL ، الکترونیک و مهندسی مخابرات L، مهندسی الکترونیک برای انرژی و اطلاعات L، مهندسی نیرو L، مهندسی نیرو LM، مهندسی مدیریت L، مهندسی مدیریت LM، مهندسی سیستم های و فرآیند ساختمان EN TDM LM، مهندسی محیط زیست L، مهندسی محیط زیست EN TDM LM، طراحی صنعتی L، مهندسی مکانیک L، مهندسی مکانیک EN TDM LM، مهندسی مخابرات EN LM

 

- رشته های دانشکده هنر، علوم انسانی و میراث فرهنگی دانشگاه بولونیای ایتالیا:

هنر و موسیقی L، مدیریت و فرهنگ مد LM  EN، انسان شناسی، ادیان، تمدن های شرقی L، باستان شناسی و فرهنگ جهان باستان LM TDM، هنر L TDM، سینما، تلویزیون و محصولات رسانه ای LM ، علوم ارتباطات مخابراتی L، حفاظت و مرمت میراث فرهنگی LMCU، انسان شناسی فرهنگی و مردم شناسی LM، میراث فرهنگی L، مطالعات درام، فرهنگ مد و تکنولوژی L، جغرافیا و فرآیندهای ارضی منطقه ای LM، تاریخ L TDM، تاریخ و مطالعات شرقی LM TDM، تاریخ، حفظ و ترویج میراث و چشم انداز مکان های هنری و باستانی LM، مطالعات ایتالیا، فرهنگ های ادبی اروپا، زبان شناسی LM TDM، کتابخانه و علوم بایگانی LM، مطالعات موسیقی و تئاتر LM، زبانشناسی، ادبیات و سنت کلاسیک LM، علوم فلسفله LM TDM، فلسفه L TDM، نشانه شناسی LM، هنرهای بصری LM

 

- رشته های دانشکده اقتصاد، آمار و مدیریت دانشگاه بولونیا ایتالیا:

مدیریت بازرگانی L، تجارت و اقتصاد L EN، اقتصاد بازرگانی L، اقتصاد و تجارت L، اقتصاد و امور مالی L EN، اقتصاد توریسمL EN، اقتصاد، بازارها و موسسات L، امور مالی، بیمه و بازرگانی L، مدیریت و بازرگانی L، علوم آماری TDM EN

 

- رشته های دانشکده حقوق دانشگاه بولونیا:

بازرگانی و مشاوره مدیریت عمومی L، مشاوره روابط شرکت و شغلی L

 

- رشته های دانشکده ادبیات و زبان های خارجی، تفسیر و ترجمه دانشگاه بولونیای ایتالیا:

زبان ها ، بازارها و فرهنگ های آسیایی L، زبان و ادبیات خارجی L TDM، میانجی گری بین فرهنگی و زبانی L، ترجمه LM، فرهنگ و زبان ایتالیا برای خارجی ها LM TDM، زبان، جامعه و ارتباطات LM TDM EN، ادبیات مدرن، پسا استعماری و مقایسه ای LM TDM، ترجمه تخصصی LM

 

- رشته های دانشکده علوم سیاسی دانشگاه بولونیا:

روابط بین الملل و امور دیپلماتیک L، جرم شناسی برای بررسی و امنیت LM، تحقیقات میان رشته ای و مطالعات در حوزه شرق اروپا LM TC EN، روابط بین الملل EN LM، همکاری های بین المللی ، حمایت از حقوق بشر و میراث فرهنگی LM، توسعه و همکاری بین الملل L، روابط بین الملل و امور دیپلماتیک LM TDM EN، توسعه منطقه ای و جهانی LM، رسانه های جمعی و سیاست LM، علوم سیاسی، اجتماعی و بین المللی L، مدیریت و سازماندهی سیاست LM TDM، ارتباطات عمومی و عام LM، خدمات مددکاری اجتماعی L، جامعه شناسی L، جامعه شناسی و خدمات مددکاری اجتماعی LM TDM

 

- رشته های دانشگاه بولونیا ایتالیا در مقطع دکتری در کلیه دانشگده های این دانشگاه عبارتند از:

پزشکی، علوم دامپزشکی، بیوشیمی و علوم عصبی تکاملی Neuromotor، بیوتکنولوژی و علوم دارویی، علوم قلب کلیوی قفسه سینه، زیست شناسی سلولی و مولکولی، انکولوژی تومور شناسی، هماتولوژی خون شناسی و پاتولوژی آسیب شناسی، علم شیمی، زندگی و علوم محیط زیست، کشاورزی، علوم  و تکنولوژی صنایع غذایی و محیط زیست، معماری، فیزیک نجومی،مهندسی برق و سیستم، عمران، شیمی، محیط زیست و مهندسی مواد، علوم کامپیوتر و مهندسی، مطالعات میراث فرهنگی، زمین، ادبیات اروپا، علم اقتصاد، مهندسی الکترونیک، مخابرات، و فن آوری اطلاعات، قانون مالیات بر اروپا، پزشکی عمومی و خدمات علوم، ژئوفیزیک، مطالعات جهانی و بین المللی، تاریخ، فرهنگ ها و تمدن ها، حقوق، علم و فناوری، مطالعات حقوقی، فرهنگ ادبی و زبانشناسی، مدیریت، ریاضیات، مکانیک و علوم مهندسی پیشرفته، فن آموزش پداگوژی، فارماکولوژی داروشناسی و سم شناسی، توسعه انسانی و علوم جنبشی، فلسفه، علم، شناخت، و نشانه شناسی، فیزیک، روان شناسی، جامعه شناسی و تحقیقات اجتماعی، علوم آماری، علوم جراحی، ترجمه، ترجمه شفاهی تفسیر، مطالعات درون، فرهنگی، هنرهای بصری ویژوال، بازیگری اجرا و رسانه، ادبیات جهان و مطالعات فرهنگی

 

تحصیل پزشکی در دانشگاه بولونیا

طول دوره تحصیل پزشکی در دانشگاه بولونیا 6 سال شامل 12 ترم تحصیلی است و همه ساله 200 نفر ورودی جدید می پذیرد که از این میان حدود 70 نفر ظرفیت به دانشجویان بین المللی اختصاص داده می شود. برای اخذ پذیرش در این دوره ها همه ساله باید در بین ماه های جون تا جولای اپلای نمود. شهریه سالانه این دوره ها حدود 4000 یورو می باشد و صد البته دانشجویان هم اجازه کار 20 ساعت در هفته ضمن تحصیل را دارند و هم به دانشجویان ممتاز انواع بورسیه تحصیلی تعلق می گیرد. اولین شرط پذیرفته شدن در دوره های تحصیل پزشکی در دانشگاه بولونیا، داشتن مدرک تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی یعنی 12 سال تحصیل می باشد.

دومین شرط پذیرفته شدن برای تحصیل پزشکی در دانشگاه بولونیا داشتن مدرک آیلتس می باشد. شرط دیگر پذیرفته شدن جهت تحصیل پزشکی در دانشگاه بولونیا، شرکت در آزمون IMAT ایتالیا و قبولی در این آزمون می باشد. در واقع این آزمون، امتحان یا کنکور ورودی رشته پزشکی در دانشگاه های ایتالیا به شمار می رود. مواد این آزمون عبارتند از: زیست شناسی، شیمی، فیزیک، ریاضی، هوش و منطق، و دانش عمومی. لازم به ذکر است که شرط سنی نیز برای تحصیل پزشکی در دانشگاه بولونیا تعیین شده است که پذیرش فقط بین متقاضیان 18 تا 35 ساله اعطا می گردد.

 

 

در پایان لازم به ذکر است جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اخذ پذیرش تحصیلی ایتالیا و ویزا و مسائل مربوط به تحصیل رشته های مختلف در دانشگاه های ایتالیا از جمله دانشگاه بولونیا و تعیین وقت مشاوره می توانید با شماره موسسه مهاجرتی پرگاس پارس در ساعات اداری تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662180

فرم مشاوره

اینستاگرام ماکانال ما

  • دانشگاه بولونیا ایتالیا
  • رشته های تحصیلی دانشگاه بولونیا ایتالیا
  • تحصیل پزشکی در دانشگاه بولونیا



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top