info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

مقایسه اقامت تمکن مالی پرتغال و یونان

متقاضیان مهاجرت به کشورهای مختلف دنیا گزینه ها و روش های متنوعی پیش روی خود دارند که هر یک بسته به شرایط خود در فاکتورهای میزان تمکن مالی، میزان درآمد، میزان سرمایه و دارایی، سابقه کاری و شرایط سنی گزینه مناسب خود را برمی ‌گزیند. اما در میان روش های مختلف مهاجرت و اخذ اقامت کشورهای مختلف دنیا نکته ای که بیش از هر چیز یک مزیت محسوب می شود عدم نیاز به انتقال سرمایه زیاد به کشور مقصد و در معرض ریسک قرار ندادن سرمایه فرد متقاضی است. از این رو روش هایی چون اخذ اقامت از طریق سرمایه گذاری در ثبت شرکت و خرید ملک می توانند تا حدودی دارای ریسک به حساب آیند. در مقابل روش دیگری برای اخذ اقامت به ویژه در کشورهای عضو اتحادیه اروپا وجود دارد که به اخذ اقامت از طریق اثبات تمکن مالی یا خود حمایتی شهرت دارد و اصطلاحات در زبان انگلیسی Financial Independent Person Resident Permit خوانده می شود. کشورهای مختلفی در دنیا به ویژه در داخل مرزهای اتحادیه اروپا ارائه دهنده این برنامه مهاجرتی هستند که اصلی ترین آنها عبارتند است: فرانسه، اسپانیا، اتریش، پرتغال و یونان. به طور کلی مکانیزم اعطای اقامت به افراد متقاضی از این روش در کلیه کشورها یکی است، اما در جزئیات دارای تفاوت هایی نیز می باشد. در این مقاله قصد داریم به مقایسه اقامت تمکن مالی پرتغال و یونان با ذکر شرایط و مزایای هر یک از این کشورها بپردازیم.



اصلی ترین تفاوت قابل ذکری که در مقایسه اقامت تمکن مالی پرتغال و یونان می توان مشاهده نمود، میزان حداقل سپرده گذاری بانکی و میزان درآمد مورد نیاز برای اثبات در هر یک از کشورها است. مکانیسم اخذ اقامت از طریق تمکن مالی به این صورت است که فرد متقاضی باید به دولت کشور مقصد مهاجرت خود اثبات کند که در کشور مبدا درآمدی به صورت ماهانه دارد که در صورت اقامت در کشور مقصد می تواند هزینه های زندگی خود و خانواده خود را از این طریق تامین نماید. منبع درآمد ذکر شده  نمی تواند شغل فرد متقاضی و اعضای خانواده وی باشد. بلکه فقط 4 منبع زیر برای اعطای اقامت از طریق تمکن مالی در کلیه کشور های ارائه دهنده این برنامه قابل قبول خواهند بود و فرد متقاضی می تواند هر یک از این ۴ منبع درآمد را به تنهایی داشته و یا حتی همگی آنها را مجموعاً ارائه نماید:

- مستمری بازنشستگی در صورتی که فرد متقاضی بازنشسته باشد.

- سرمایه گذاری در بورس و خرید سهام شرکت ها و اخذ سود از آن ها.

- اخذ سود سپرده گذاری در بانک ها.

- اخذ اجاره ماهانه از املاک و مستغلات.

البته اثبات اخذ درآمد از هر یک از چهار منبع ذکر شده باید به صورت مستند و رسمی باشد و به عنوان مثال برای اثبات درآمد از طریق مستمری بازنشستگی، متقاضیان باید فیش حقوقی دریافت مستمری خود را به صورت مهر شده و معتبر ارائه کنند. همچنین برای اثبات درآمد از طریق سرمایه گذاری در بورس و خرید سهام شرکت ها باید مدارک معتبر مالکیت سهام و دریافت سود ارائه شود. برای اثبات اخذ سود سپرده‌ گذاری در بانک ‌ها نیز دفترچه حساب بانکی و دفترچه حساب کوتاه مدت به صورت ترجمه شده و با مهر رسمی بانک باید ارائه گردد. برای اثبات اخذ درآمد از طریق اجاره ماهانه املاک و مستغلات نیز باید اسناد ملکی به همراه اجاره نامه های معتبر و رسید بانکی دریافت اجاره ارائه گردد. تنها نکته مهم در این زمینه این است که درآمد اثبات شده از منابع ذکر شده مجموعاً باید از حداقل درآمد تعیین شده توسط دولت کشور مقصد مهاجرت بیشتر باشد.

حال به مقایسه اقامت تمکن مالی پرتغال و یونان در تک ‌تک فاکتورهای اصلی به صورت تفکیک شده می پردازیم:

 

- فاکتور اول در مقایسه اقامت تمکن مالی پرتغال و یونان همانطور که ذکر شد حداقل میزان درآمد ماهانه است که فرد متقاضی باید اثبات کند از طریق چهار منبع ذکر شده به دست می ‌آورد و می‌ تواند با آن هزینه ‌های زندگی خود و خانواده ‌اش در کشور مقصد مهاجرت را تامین نماید. برای اخذ اقامت تمکن مالی پرتغال درآمد حداقل ۱۱۰۰ یورو برای خود فرد متقاضی، ۵۰۰ یورو برای همسر وی، و ۳۰۰ یورو به ازای هر یک از فرزندان زیر ۱۸ سال وی باید به اثبات برسد. برای اخذ اقامت یونان از طریق تمکن مالی برای خود فرد متقاضی 1000 یورو، برای همسر وی ۴۰۰ یورو، و برای هر یک از فرزندان وی ۳۰۰ یورو باید درآمد ماهانه به اثبات برسد. با مقایسه ارقام ذکرشده با کشورهایی همچون فرانسه و اتریش می توان گفت هر دو کشور یونان و پرتغال از بهترین و در دسترس ترین کشورها در اخذ اقامت از طریق توکن مالی در قاره اروپا به شمار می ‌روند. اما یونان شرایط کمی ساده تر نسبت به پرتغال نیز داشته و از این نظر دارای مزیت به حساب می آید.

 

- دیگر فاکتور مهمی که در مقایسه اقامت تمکن مالی برتغال و اتریش باید حتماً مدنظر قرار گیرد، میزان سپرده گذاری بانکی است که برای اخذ اقامت پرتغال از طریق تمکن مالی باید ۹ هزار یورو برای خود فرد متقاضی، ۴۵۰۰ یورو برای همسر وی و سه هزار یورو برای هر یک از فرزندان وی در بانک سپرده گذاری گردد. اما برای اخذ اقامت یونان از طریق تمکن مالی رقم لازم کمتر بوده و از این نظر نیز یونان شرایط بهتری دارد. اما در این مورد نیز در صورتی که بخواهیم به عنوان مثال شرایط اقامت این دو کشور را با شرایط اخذ اقامت تمکن مالی فرانسه یا اتریش مقایسه کنیم، می‌ بینیم این دو کشور شرایط به مراتب ساده تری را دارا هستند.

 

- نکته مهم دیگری که باید در نظر گرفته شود این است که اخذ اقامت از طریق تمکن مالی به طور کلی یکی از سریع ترین روش های اخذ اقامت کشور های مختلف به ویژه در منطقه اتحادیه اروپا به شمار می رود. برای اخذ اقامت پرتغال از طریق تمکن مالی کل پروسه اخذ اقامت اولیه حدود ۴ تا ۷ ماه به طول می انجامد، این در حالی است که برای اخذ اقامت یونان نیز پروسه بررسی مدارک چیزی بین دو تا چهار ماه زمان می ‌برد.

 

- در پایان پروسه بررسی مدارک به افراد متقاضی اخذ اقامت از طریق تمکن مالی، یک اقامت اولیه اعطا می‌ شود که در کشور یونان این اقامت دو ساله می باشد و در پایان این دو سال تمدید بعدی نیز به صورت سه سال خواهد بود و پروسه را بسیار ساده خواهد نمود. اما در کشور پرتغال اقامت اولیه به صورت یک ساله اعطا می شود و در صورتی که فرد متقاضی شرایط لازم را داشته باشد اقامت وی و اعضای خانواده ‌اش به صورت دو ساله تمدید می شود. در پایان ۵ سال در هر یک از این کشورها به فرد متقاضی و اعضای خانواده‌ اش اقامت دائم اعطا می گردد.

 

- به طور معمول بر اساس قوانین کشورهای عضو اتحادیه اروپا، افراد متقاضی اخذ اقامت از طریق تمکن مالی باید حتماً حداقل ۱۸۳ روز در سال را در کشور مقصد مهاجرت خود حضور فیزیکی داشته باشند تا مشمول این برنامه گردند. اما کشورهای مختلف میزان سختگیری یکسانی را در این زمینه انجام نمی دهند. به عنوان مثال اخذ اقامت تمکن مالی اتریش باید این قانون را به صورت دقیق رعایت نمود و دولت این کشور در این زمینه نظارت سفت و سختی انجام می دهد. اما کشور یونان که اقتصاد ضعیف تری داشته و راحت تر به افراد دارای تمکن مالی اقامت اعطا می کند، در این زمینه سخت ‌گیری چندانی صورت نمی دهد. پرتغال نیز در  اغلب موارد سخت گیری زیادی در حد کشوری چون اتریش انجام نمی ‌دهد.

 

نکته مهمی که نباید از نظر دور بماند این است که ماهیت برنامه اخذ اقامت از طریق تمکن مالی بر این اساس است که افراد متقاضی باید درآمد مورد نیاز برای هزینه های زندگی خود و خانواده شان را در طول مدت ۵ سالی که اقامت آنان به صورت موقت تمدید می شود از کشور مبدا تامین نمایند و اجازه کار در کشور مقصد مهاجرت را به هیچ وجه نخواهند داشت. اما در پایان ۵ سال این افراد می توانند برای اخذ اقامت دائم تقاضا دهند و در صورت داشتن شرایط لازم و اخذ اقامت دائم می توانند بدون هیچ مشکلی مانند سایر افراد شهروند در کشور مورد نظر به کار مشغول شوند. در طول مدت ۵ سال اقامت موقت نیز این افراد می‌ توانند با سرمایه شخصی خود در کشور مقصد مهاجرت یک بیزینس یا شغل خانوادگی ایجاد نموده و از این طریق کسب درآمد نمایند. زیرا در این صورت نه تنها باری بر دوش اقتصاد کشور مورد نظر نخواهند بود، بلکه به شکوفایی اقتصاد و سرمایه گذاری در آن کشور نیز کمک نموده و حتی می ‌تواند اشتغال ‌زایی نیز بپردازند.

 

 

موسسه مهاجرتی بین المللی پرگاس پارس با همکاری وکلای مجرب آماده ارایه مشاوره در خصوص انواع ویزا و اقامت دایم یونان، پرتغال و سایر کشورهای اروپایی می باشد. برای اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را پر نمایید:

021-88662180

فرم مشاوره

اینستاگرام ماکانال ما

  • مقایسه اقامت تمکن مالی پرتغال و یونان
  • مقایسه اقامت خود حمایتی پرتغال و یونان
  • مقایسه اقامت خودحمایتی پرتغال و یونان



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top