info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

دانشگاه مک مستر کانادا

یکی از دانشگاه های معتبر کشور کانادا که همه ساله در رنکینگ های بین المللی حائز رتبه های فاخری می شود، دانشگاه مک مستر یا McMaster University می باشد که در شهر همیلتون در استان انتاریو قرار گرفته است. تاسیس دانشگاه دانشگاه مک مستر کانادا به سال 1887 میلادی باز می گردد. وجه تسمیه این دانشگاه، نام ویلیام مک مستر نماینده مجلس سنای کانادا و بانکدار مشهور بوده که 900 هزار دلار کانادا برای تاسیس این دانشگاه، از خود به ارث گذاشته بود. توسعه کمی و کیفی چشمگیری در طول این مدت در این دانشگاه حاصل شده است. این دانشگاه دولتی در حال حاضر با بیش از 950 عضو هیئت علمی و بیش از 11 هزار کارمند، به بیش از 32 هزار دانشجو در رشته ها و مقاطع تحصیلی مختلف، خدمات علمی، آموزشی و پژوهشی ارائه می نماید. بیش از 27 هزار دانشجوی دانشگاه مک مستر کانادا در مقطع کارشناسی و الباقی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به تحصیل مشغول هستند. پردیس این دانشگاه بیش از 121 هکتار وسعت دارد و دانشکده ها و امکانات دیگر دانشگاه، همگی در داخل آن قرار دارند.



به منظور اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه مک مستر کانادا می بایست حتما مدرک زبان انگلیسی معتبر اخذ نمود. اگر داوطلب در آزمون آیلتس آکادمیک شرکت می کند، باید حداقل نمره 6.5 احذ نموده و نمره هر مهارت وی نیز حداقل 6 باشد. در صورتی که داوطلب اخذ پذیرش از دانشگاه مک مستر کانادا در آزمون کمبریج یا CAE شرکت می کند، باید حداقل نمره 190 را کسب نموده و در هر بخش نیز حداقل نمره 180 را بدست آورد. همچنین اگر داوطلب در آزمون CAEL (CANADIAN ACADEMIC ENGLISH LANGUAGE) شرکت می کند، باید حتما نمره 70 را به دست آورده و در هیچ بخش آزمون، نمره وی کمتر از 60 نباشد. برای داوطلبانی که در آزمون تافل آی بی تی شرکت می کنند نیز اخذ نمره حداقل 86 لازم می باشد. خوشبختانه این دانشگاه آزمون پی تی ئی را نیز مورد تایید می داند و داوطلبانی که در این آزمون شرکت می کنند، برای اخذ پذیرش از دانشگاه مک مستر کانادا باید حداقل نمره 60 را بدست آورده و در بخش نوشتاری و مکالمه نیز حداقل نمره 60 را کسب کنند.

 

شهر همیلتون کانادا

شهر همیلتون کانادا که دانشگاه مک مستر در آن قرار دارد، در جنوب استان انتاریو قرار گرفته و تاسیس آن به دهه 1810 میلادی باز می گردد. فاصله همیلتون تا تورنتو با ماشین تنها 1 ساعت است. این شهر بیش از 540 هزار نفر جمعیت داشته و با شهرهایی چون پیتسبورگ در آمریکا، راکالموتو در ایتالیا، فوکویاما در ژاپن و مونترری در مکزیک، خواهرخواندگی دارد.

واضح است که هزینه های زندگی در شهر همیلتون کانادا نسبت به کلانشهری همچون تورنتو پایینتر است و طبیعتا برای افرادی که غیر از برای تحصیل و به عنوان مثال با ویزای استارتاپ کانادا برای راه اندازی کسب و کاری دانش بنیان در این کشور، وارد کانادا می شوند نیز می تواند گزینه مناسبی به حساب آید.

 

رتبه دانشگاه مک مستر کانادا

از مهم ترین مواردی که مشتاقان تحصیل در خارج از کشور برای انتخاب دانشگاه محل تحصیل خود در نظر می گیرند، رتبه بین المللی دانشگاه است. طبیعتا تحصیل در یک دانشگاه با رتبه عالی می تواند شانس بیشتری برای دستیابی به موقعیت های شغلی بهتر، پس از اتمام تحصیل را برای دانشجویان در پی داشته باشد. از این رو مشتاقان تحصیل در کانادا نیز سعی می کنند در بهترین دانشگاه های این کشور که صاحب رتبه های بین المللی بالایی هستند، تحصیل کنند. یکی از بهترین دانشگاه های این کشور که همواره رتبه بین المللی فاخری را در سال های مختلف در رنکینگ های بین المللی به خود اختصاص داده است، دانشگاه مک مستر کانادا می باشد. برای تبیین بهتر اعتبار این دانشگاه و ارزش تحصیل در آن قصد داریم رتبه دانشگاه مک مستر در میان دانشگاه های دنیا و کشور کانادا را بر اساس رنکینگ موسسه معتبر کیو اس در یک بازه زمانی 4 ساله، از سال 2018 تا 2021 خدمتتان ارائه نماییم.

بر اساس اعلام موسسه کیو اس در سال 2018، رتبه دانشگاه مک مستر در میان دانشگاه های کانادا 6 و در میان دانشگاه های دنیا 140 بوده است. در سال 2019، رنکینگ دانشگاه مک مستر کانادا در میان دانشگاه های این کشور با یک پله رشد، 5 بوده و این دانشگاه رتبه 146 را در میان دانشگاه های دنیا از آن خود کرده است. در سال 2020،  رتبه دانشگاه مک مستر در میان دانشگاههای کانادا، با یک پله نزول نسبت به سال قبل، 6 بوده و این دانشگاه با چند پله صعود مجددا رتبه سال 2018 خود یعنی 140 دانشگاه های دنیا را از آن خود کرده است. در آخرین رتبه بندی موسسه  کیو اس که برای سال 2021 میلادی اعلام شده، رنکینگ دانشگاه مک مستر کانادا در میان دانشگاه های این کشور همچنان 6 بوده است. دانشگاه مک مستر در این سال موفق شده بالاتر از دانشگاه هایی همچون دانشگاه واترلو، دانشگاه وسترن، دانشگاه کوئینز در کینگستون و دانشگاه کلگری قرار گیرد. در این رده بندی بهترین دانشگاه کانادا به ترتیب دانشگاه تورنتو، دانشگاه مک گیل، دانشگاه بریتیش کلمبیا، دانشگاه مونترال و دانشگاه آلبرتا بوده اند. در سال 2021، رنکینگ بین المللی این دانشگاه با اندکی نزول مواجه شده و رتبه 144 دانشگاه های دنیا را از آن خود کرده است.

در رتبه بندی موسسه معتبر تایمز نیز رتبه دانشگاه مک مستر کانادا در سال 2021 درمیان دانشگاه های دنیا 69 بوده است. همچنین بر اساس دیگر رنکینگ معتبر دانشگاه های دنیا که به سیستم رتبه بندی شانگهای مشهور است، رنکینگ دانشگاه مک مستر کانادا در سال های 2017 تا 2020 به ترتیب 66، 86، 90 و 98 بوده است.

دانشجویان بین المللی از سراسر دنیا برای انتخاب دانشگاه خود در سایر کشورها، معمولاً همین رنکینگ های معتبر را ملاک عمل قرار می دهند. اما دانشجویان ایرانی که قصد دارند پس از اتمام دوره تحصیل خود در خارج از کشور به ایران بازگشته و در وطن خود مشغول به کار شوند، علاوه بر در نظر داشتن این رنکینگ ها می بایست دانشگاه محل تحصیل خود را از میان دانشگاه های مورد تایید در ایران انتخاب نمایند تا مدارکشان در ایران قابل ارزشیابی باشد. برای تحصیل رشته های علوم پزشکی و مرتبط با نظام سلامت و سیستم بهداشت و درمان در خارج از کشور، مرجع رسمی تایید دانشگاه ها وزارت بهداشت می باشد و دانشجویان باید به  روزترین لیست دانشگاه های مورد تایید وزارتخانه را برای همان سال تحصیلی ملاک عمل خود قرار دهد. خوشبختانه همان طور که پیش تر نیز اشاره شد، نام دانشگاه مک مستر کانادا همانند سال های قبل، در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران برای سال تحصیلی 2021 2022 دیده می ‌شود و هموطنان عزیزمان که قصد تحصیل در رشته های علوم پزشکی ارائه شده در این دانشگاه را داشته و بخواهد پس از اتمام دوره تحصیل خود به ایران باز گردند و در وطن خود مشغول به کار شوند، مشکلی در زمینه معادل سازی و ارزشیابی مدارک تحصیلی خود در ایران نخواهند داشت. در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران نیز در چند سال اخیر همواره نام این دانشگاه قرار داشته است. در آخرین لیست دانشگاه های مورد تایید این وزارتخانه که برای سال تحصیلی 2020 2021 اعلام شده و باید معیار انتخاب دانشگاه برای مشتاقان تحصیل رشته های غیر پزشکی در خارج از کشور قرار گیرد، دانشگاه مک مستر به عنوان یک دانشگاه ممتاز یا گروه الف محسوب شده و مدارک تحصیلی فارغ التحصیلان آن در ایران قابل ارزشیابی می باشد.

 

رشته های دانشگاه مک مستر کانادا

این دانشگاه دارای 6 دانشکده اصلی است که در قالب این دانشکده ها، رشته های دانشگاه مک مستر کانادا به دانشجویان ارائه می شود. این دانشکده ها و دپارتمان های زیرمجموعه هر یک از آن ها، عبارتند از:

1. مدرسه کسب و کار  DeGroote

 

2. دانشکده مهندسی:

- دپارتمان مهندسی شیمی

- دپارتمان مهندسی عمران

- دپارتمان مهندسی کامپیوتر و نرم ‌افزار

- دپارتمان فیزیک مهندسی

- دپارتمان مهندسی زیست ‌پزشکی (مهندسی پزشکی)

- مرکز فناوری و مهندسی  W Booth

- دپارتمان مهندسی و مدیریت

- دپارتمان مهندسی و جامعه

- دپارتمان مهندسی پزشکی یکپارچه و علوم بهداشت (علوم سلامت) (IBIOED)

 

3. دانشکده علوم بهداشت:

- دپارتمان بیهوشی

- دپارتمان بیوشیمی و علوم زیست ‌پزشکی

- دپارتمان متدهای تحقیقات بهداشتی و تأثیرات آن

- پزشکی خانواده

- پزشکی

- جراحی زنان و زایمان

- سرطان ‌شناسی

- آسیب‌ شناسی و پزشکی مولکولی

- پزشکی کودکان

- روان ‌پزشکی

- رادیولوژی

- جراحی

 

4. دانشکده علوم انسانی:

- مرکز هنر

- دپارتمان مطالعات کلاسیک

- دپارتمان علوم ارتباطات و چند رسانه ‌ای

- دپارتمان انگلیسی و مطالعه فرهنگ

- دپارتمان فرانسه

- دپارتمان تاریخ

- دپارتمان مطالعات جنسیت و تحقیقات مربوط به حقوق زنان

- دپارتمان زبان و زبان ‌شناسی

- دپارتمان فلسفه

- دپارتمان روزنامه ‌نگاری

- دپارتمان رسانه ‌های علوم انسانی

 

5. دانشکده علوم:

- دپارتمان بیوشیمی و علوم زیست پزشکی

- دپارتمان زیست ‌شناسی

- دپارتمان شیمی و زیست شیمی

- دپارتمان جغرافیا و علوم زمین

- مرکز علوم میان ‌رشته‌ ای

- دپارتمان حرکت‌ شناسی (کینزیولوژی)

- دپارتمان ریاضیات و آمار

- دپارتمان فیزیک و نجوم

- دپارتمان روان ‌شناسی، علوم اعصاب و رفتار

 

6. دانشکده علوم اجتماعی:

- دپارتمان انسان ‌شناسی

- دپارتمان اقتصاد

- دپارتمان مطالعات محیط و جغرافی

- دپارتمان سلامت، بهداشت و جامعه و علم سالخوردگی

- دپارتمان مطالعات کارگر

- دپارتمان علوم سیاسی

- روان ‌شناسی، علوم اعصاب و رفتار

- دپارتمان روان‌ شناسی اجتماعی

- دپارتمان مددکاری اجتماعی

- دپارتمان جامعه، فرهنگ و مذهب

- دپارتمان جامعه ‌شناسی

 

تحصیل پزشکی در دانشگاه مک مستر

طبیعتا همان طور که ذکر شد این دانشگاه هم مورد تایید وزارت بهداشت ایران قرار دارد و از این نظر برای افرادی که قصد کار پس از اتمام تحصیل پزشکی در وطن را دارند مناسب است و هم از اعتبار بین المللی بالایی به ویژه در زمینه پزشکی برخوردار است و فارغ التحصیلان آن هم شانس کار در کانادا و هم در سایر نقاط دنیا را خواهند داشت. از این رو و با توجه به هزینه های بالای تحصیل پزشکی در دانشگاه مک مستر ، داوطلب برای ورود به این دوره ها بسیار است.

می دانیم که موسسات رتبه بندی دانشگاه های دنیا، همه ساله علاوه بر رنکینگ کلی، رتبه بندی موضوعی را نیز برای هر رشته در میان دانشگاه های دنیا ارائه می دهند. برای نشان دادن ارزش بالای تحصیل پزشکی در دانشگاه  مک مستر ، در این بخش به رتبه این دانشگاه معتبر کانادا در میان دانشگاه های این کشور و دانشگاه های سراسر دنیا در زمینه تخصصی پزشکی در یک دوره 4 ساله، از 2018 تا 2021 اشاره می نماییم.

بر اساس اعلام موسسه کیو اس در سال 2018، رتبه دانشگاه مک مستر در میان دانشگاه های کانادا در زمینه تخصصی پزشکی، 4 و در میان دانشگاه های دنیا 37 بوده است. در سال 2019، رنکینگ دانشگاه مک مستر کانادا در میان دانشگاه های این کشور در زمینه تخصصی پزشکی همچنان 4 بوده و این دانشگاه در میان دانشگاه هار دنیا در زمینه پزشکی، رتبه 43 را به خود اختصاص داده که رتبه جهانی آن نسبت به سال قبل با افت مواجه شده است. در سال 2020،  رتبه دانشگاه مک مستر در میان دانشگاههای کانادا در زمینه تخصصی پزشکی همچنان 4 بوده و این دانشگاه با اندکی نزول، رتبه 45 را در میان دانشگاه های دنیا در زمینه تخصصی پزشکی از آن خود کرده است. در آخرین رتبه بندی موسسه  کیو اس که برای سال 2021 میلادی در زمینه تخصصی پزشکی اعلام شده، رنکینگ دانشگاه مک مستر کانادا در میان دانشگاه های این کشور مجددا جهارم بوده است. در این رده بندی بهترین دانشگاه کانادا به ترتیب دانشگاه تورنتو، دانشگاه مک گیل، دانشگاه بریتیش کلمبیا، دانشگاه مک مستر، دانشگاه مونترال، دانشگاه کلگری، دانشگاه آلبرتا، دانشگاه اتاوا، دانشگاه دالهاوزی، دانشگاه لاوال، دانشگاه کوئینز در کینگستون، دانشگاه وسترن، دانشگاه منیتوبا، دانشگاه شربروک، دانشگاه ساسکاچوان، دانشگاه ویکتوریا، دانشگاه نیوفاندلاند و دانشگاه کنکوردیا بوده اند که همگی در میان 650 دانشگاه برتر دنیا در زمینه پزشکی، حائز رتبه شده اند. در سال 2021، رتبه بین المللی این دانشگاه در زمینه تخصصی پزشکی در میان دانشگاه های دنیا کمی رشد داشته است و این دانشگاه در این سال رتبه 41 را در میان دانشگاه های جهان دارا بوده است.

 

هزینه تحصیل در دانشگاه مک مستر تورنتو کانادا

درست همانند سایر دانشگاه های کشور کانادا، هزینه تحصیل در دانشگاه مک مستر تورنتو کانادا نیز برای دانشجویان بین المللی بسیار بالاست و به همین علت در سال های اخیر، تعداد دانشجویان ایرانی که وارد این کشور شده اند به شکل فزاینده ای رو به کاهش نهاده است. هموطنان عزیز پیش از اقدام برای اخذ پذیرش بایذ با مراجعه به ساییت دانشکده مربوطه خود، با هزینه تحصیل در دانشگاه مک مستر تورنتو کانادا آشنایی کافی پیدا کرده و در صورت داشتن تمکن مالی کافی اقدام نمایند.

 

بورسیه دانشگاه مک مستر تورنتو

به دانشجویان بین المللی این دانشگاه تعداد معدودی بورسیه دانشگاه مک مستر تورنتو تعلق می گیرد که البته باید در نظر داشت با وجود بورسیه نیز هزینه های زندگی و تحصیل در این کشور همچنان برای بسیاری از هموطنانمان بسیار زیاد است. شرایط اخذ بورسیه دانشگاه مک مستر تورنتو کانادا برای دانشجویان بین المللی در رشته ها و مقاطع تحصیلی مختلف، متفاوت است و در برخی مقاطع تحصیلی و در برخی رشته ها، بورسیه ها و کمک هزینه های بیشتری برای اعطا به دانشجویان این دانشگاه در نظر گرفته شده است. این بورسیه ها بین 1000 تا 10000 دلار هستند.

 

در پایان لازم به ذکر است جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اخذ پذیرش تحصیلی کانادا و ویزا و مسائل مربوط به تحصیل رشته های مختلف در دانشگاه های کانادا از جمله دانشگاه مک مستر و تعیین وقت مشاوره می توانید با شماره موسسه مهاجرتی پرگاس پارس در ساعات اداری تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662180

فرم مشاوره

اینستاگرام ماکانال ما

  • دانشگاه مک مستر کانادا



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top