info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

دانشگاه اکس مارسی فرانسه

یکی از بهترین دانشگاه های برتر فرانسه، دانشگاه اکس مارسی می باشد که در زبان فرانسوی با نام Aix-Marseille Université شناخته می شود. دانشگاه اکس مارسی فرانسه از قدیمی ترین دانشگاه های این کشور به شمار رفته و تاسیس آن به سال 1409 میلادی باز می گردد. اما تاسیس آن به شکل امروزی به سال 2011 باز می گردد که در این سال سه دانشگاه معتبر و قدیمی این شهر فرانسه، با نام های: دانشگاه استانی University Of Provence، دانشگاه مدیترانه University Of The Mediterranean ودانشگاه پل سزان Paul Ceznne University با هم ادغام شدند و آغاز به کار دانشگاه ایکس مارسی به صورت کنونی در ژانویه سال 2012 بود.



دانشگاه اکس مارسی فرانسه، بزرگ ترین دانشگاه در کشورهای فرانسوی زبان به شمار رفته و یکی از دانشگاه های دولتی پژوهشی این کشور محسوب می شود. هم اکنون این دانشگاه با بیش از 4300 نفر کادر آموزشی و عضو هیئت علمی و همچنین بیش از 4100 کادر اداری، به بیش از 80 هزار دانشجو در رشته ها و مقاطع تحصیلی مختلف، خدمات علمی، آموزشی و پژوهشی ارائه می نماید. بیش از 2500 دانشجوی این دانشگاه را، دانشجویان مقطع دکتری تشکیل می دهند. این مرکز علمی و تحقیقاتی، که دومین مرکز تحقیقاتی کشور فرانسه به شمار می رود، با تعدادی از سازمان های برجسته از جمله، موسسات ملی تحقیقات علمی فرانسه (CNRS) و کمیسیون انرژی جایگزین (CEA) همکاری می کند.

دانشگاه ایکس مارسی دارای 5 پردیس دانشگاهی، 19 دانشکده و 12 مدرسه دکتری بوده و در قالب آن ها، 600 دوره آموزشی و پژوهشی در رشته های مختلف ارائه می نماید. پنج پردیس دانشگاه اکس مارسی فرانسه، در سی کیلومتری شمال مارسی، قسمت مرکز و حومه این شهر و سی کیلومتری شمال شهر مارسی به نام شهر ایکس قرار دارند.

کشور فرانسه به طور کلی از بهترین مقاصد مهاجرت در اروپا به شمار می رود و علاوه بر روش مهاجرت تحصیلی، شیوه های دیگری از جمله روش اخذ اقامت تمکن مالی فرانسه نیز که به انتقال سرمایه فرد داوطلب به کشور فرانسه نیاز ندارد، بشدت مورد استقبال واقع شده است.

 

شهر مارسی فرانسه

شهر مارسی فرانسه که دانشگاه ایکس مارسی در آن قرار دارد، دومین شهر پر جمعیت این کشور محسوب شده و مرکز ناحیه آلپ-کوت دازور است. مارسی، بزرگ ترین بندر کشور فرانسه و پنجمین بندر بزرگ اروپاست و در کرانه دریای مدیترانه واقع شده است. این شهر به علت داشتن مجموعه بیمارستانی بزرگ و مدرن نیز از مشهورترین شهرهای فرانسه و اروپا به شمار می رود.

شرایط آب و هوایی مارسی نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که تمامی افرادی که این شهر را برای تحصیل، کار و زندگی انتخاب کرده‌ اند باید با آن آشنا شوند. به طور کلی زمستان‌ های مارسی معتدل و آفتابی بوده که البته در این فصل از سال نیز امکان خنک شدن و حتی سرد شدن هوا وجود دارد، اما بارش برف در این فصل از سال در مارسی بسیار نادر است. همچنین فصل بهار در شهر مارسی دارای آب و هوایی نسبتاً پایدار است که به تدریج به گرما می ‌گراید. هوای مارسی در تابستان نیز گرم بوده و دارای روزهای آفتابی است.

هزینه های زندگی در شهر مارسی فرانسه نسبت به پاریس پایینتر است و طبیعتا برای افرادی که غیر از برای تحصیل و به عنوان مثال با ویزای استارتاپ فرانسه برای راه اندازی کسب و کاری دانش بنیان در این کشور، وارد فرانسه می شوند نیز می تواند گزینه مناسبی به حساب آید.

 

رتبه دانشگاه اکس مارسی

از اصلی ترین مواردی که مشتاقان تحصیل در خارج از کشور برای انتخاب دانشگاه محل تحصیل خود در نظر می گیرند، رتبه بین المللی دانشگاه است. طبیعتا تحصیل در یک دانشگاه با رتبه عالی می تواند شانس بیشتری برای دستیابی به موقعیت های شغلی بهتر، پس از اتمام تحصیل را برای دانشجویان در پی داشته باشد. از این رو مشتاقان تحصیل در فرانسه نیز سعی می کنند در بهترین دانشگاه های این کشور که صاحب رتبه های بین المللی بالایی هستند، تحصیل کنند. یکی از بهترین دانشگاه های این کشور که همواره رتبه بین المللی فاخری را در سال های مختلف در رنکینگ های بین المللی به خود اختصاص داده است، دانشگاه اکس مارسی فرانسه می باشد. برای تبیین بهتر اعتبار این دانشگاه و ارزش تحصیل در آن قصد داریم رتبه دانشگاه اکس مارسی در میان دانشگاه های دنیا و کشور فرانسه را بر اساس رنکینگ موسسه معتبر کیو اس در یک بازه زمانی 4 ساله، از سال 2019 تا 2022 خدمتتان ارائه نماییم.

بر اساس اعلام موسسه کیو اس در سال 2019، رتبه دانشگاه اکس مارسی در میان دانشگاه های فرانسه 15 و در میان دانشگاه های دنیا 422 بوده است. در سال 2020، رنکینگ دانشگاه ایکس مارسی فرانسه در میان دانشگاه های این کشور همچنان 15 بوده و این دانشگاه با نزول، رتبه 491 را در میان دانشگاه های دنیا از آن خود کرده است. در سال 2021، نیز رتبه دانشگاه اکس مارسی در میان دانشگاههای فرانسه، همچنلن 15 بوده و این دانشگاه با نزول مجدد، رتبه ای بین 511 تا 520 دانشگاه های دنیا را از آن خود کرده است. در آخرین رتبه بندی موسسه  کیو اس که برای سال 2022 میلادی اعلام شده، رنکینگ دانشگاه ایکس مارسی فرانسه در میان دانشگاه های این کشور با چند رده رشد، رتبه 12بوده است. در سال 2022، رنکینگ بین المللی این دانشگاه نیز با اندکی صعود مواجه شده و رتبه ای بین 501 تا 510 دانشگاه های دنیا را از آن خود کرده است. در رتبه بندی موسسه معتبر تایمز نیز رتبه دانشگاه اکس مارسی فرانسه در سال 2021 درمیان دانشگاه های دنیا بین 351 تا 400 بوده است. بر اساس رنکینگ این موسسه، این دانشگاه رتبه 70 دانشگاه های جوان دنیا را نیز بدست آورده است. بر اساس رنکینگ سیستم رتبه بندی شانگهای نیز این دانشگاه همواره از سال 2017 تا 2021، رتبه ای بین 101 تا 150 را در میان دانشگاه های دنیا به خود اختصاص داده است.

دانشجویان بین المللی از سراسر دنیا برای انتخاب دانشگاه خود در سایر کشورها، معمولاً همین رنکینگ های معتبر را ملاک عمل قرار می دهند. اما دانشجویان ایرانی که قصد دارند پس از اتمام دوره تحصیل خود در خارج از کشور به ایران بازگشته و در وطن خود مشغول به کار شوند، علاوه بر در نظر داشتن این رنکینگ ها می بایست دانشگاه محل تحصیل خود را از میان دانشگاه های مورد تایید در ایران انتخاب نمایند تا مدارکشان در ایران قابل ارزشیابی باشد. برای تحصیل رشته های علوم پزشکی و مرتبط با نظام سلامت و سیستم بهداشت و درمان در خارج از کشور، مرجع رسمی تایید دانشگاه ها وزارت بهداشت می باشد و دانشجویان باید به  روزترین لیست دانشگاه های مورد تایید وزارتخانه را برای همان سال تحصیلی ملاک عمل خود قرار دهد. خوشبختانه همان طور که پیش تر نیز اشاره شد، نام دانشگاه اکس مارسی فرانسه همانند سال های قبل، در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران برای سال تحصیلی 2021 2022 دیده می ‌شود و هموطنان عزیزمان که قصد تحصیل در رشته های علوم پزشکی ارائه شده در این دانشگاه را داشته و بخواهد پس از اتمام دوره تحصیل خود به ایران باز گردند و در وطن خود مشغول به کار شوند، مشکلی در زمینه معادل سازی و ارزشیابی مدارک تحصیلی خود در ایران نخواهند داشت. در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران نیز در چند سال اخیر همواره نام این دانشگاه قرار داشته است. در آخرین لیست دانشگاه های مورد تایید این وزارتخانه که برای سال تحصیلی 2020 2021 اعلام شده و باید معیار انتخاب دانشگاه برای مشتاقان تحصیل رشته های غیر پزشکی در خارج از کشور قرار گیرد، دانشگاه مارسی به عنوان یک دانشگاه ممتاز یا گروه الف محسوب شده و مدارک تحصیلی فارغ التحصیلان آن در ایران قابل ارزشیابی می باشد.

 

رشته های دانشگاه ایکس مارسی فرانسه

این دانشگاه دارای 19 دانشکده است که در قالب این دانشکده ها، رشته های دانشگاه ایکس مارسی فرانسه به دانشجویان ارائه می شود. دانشکده های دانشگاه مارسی، عبارتند از:

- دانشکده هنر

- دانشکده علوم انسانی

- دانشکده زبان‌ ها

- دانشکده علوم اجتماعی

- دانشکده علوم اجتماعی مدیترانه ‌ای

- مرکز آموزش موسیقی

- دانشکده حقوق

- دانشکده علوم سیاسی

- دانشکده اداره امور عمومی

- دانشکده دولت محلی

- دانشکده اقتصاد

- دانشکده مدیریت

- مؤسسه مدیریت اجرایی وکسب ‌و کار

- مرکز روزنامه‌ نگاری و ارتباطات

- مؤسسه خدمات ناحیه‌ ای

- دانشکده پزشکی

- دانشکده داروسازی

- دانشکده دندانپزشکی

- دانشکده مامایی

 

اغلب رشته ‌های دانشگاه ایکس مارسی به زبان فرانسوی تدریس می ‌شود، اما برخی از رشته‌ ها نیز به زبان انگلیسی ارائه می ‌شوند که اصلی ترین آن ها عبارتند از:

- گروه هنر، زبان و ادبیات، علوم انسانی:

رشته زبان، تمدن و ادبیات انگلیسی (مقطع کارشناسی)

رشته باستان‌ شناسی و تاریخ هنر (مقطع کارشناسی)

رشته باستان شناسی سواحل دریایی (مقطع کارشناسی ارشد)

 

- گروه حقوق و علوم انسانی

رشته های حقوق بین ‌المللی و حقوق اروپایی (مقطع کارشناسی ارشد)

رشته حقوق کسب‌ و کار اروپایی

 

- گروه علوم پایه

رشته اختر فیزیک (مقطع کارشناسی ارشد)

رشته مواد برای نگهداری و ذخیره انرژی

رشته های فیزیک نظری و ریاضی، اختر فیزیک (مقطع کارشناسی ارشد)

رشته فیزیک (کارشناسی ارشد)

رشته علم اعصاب (دکتری)

رشته ایمنی‌ شناسی (مقطع کارشناسی ارشد)

رشته علم اعصاب (مقطع کارشناسی ارشد)

رشته فناوری زیستی برای پیشرفت پایا

رشته یورو فوتونیک (مقطع کارشناسی ارشد)

رشته های فوتون، نور شناسی الکترو مغناطیسی، سیستم‌ ها، تصویربرداری و ساز آرایی

 

- گروه اقتصاد و مدیریت

رشته های اقتصاد و مدیریت (مقطع کارشناسی)

رشته های حقوق کسب ‌‌و کار و اقتصاد (کارشناسی ارشد)

رشته مطالعات پیشرفته اقتصاد (مقطع کارشناسی ارشد)

رشته اقتصاد (مقطع کارشناسی ارشد)

رشته مدیریت عمومی (مقطع کارشناسی ارشد)

رشته های کسب ‌و کار بین‌ الملل و امور مالی بین‌ الملل

رشته مدیریت خلاقیت و نوآوری جهانی (مقطع کارشناسی ارشد)

رشته مدیریت فناوری اطلاعات (مقطع کارشناسی ارشد)

 

 

در پایان لازم به ذکر است جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اخذ پذیرش تحصیلی فرانسه و ویزا و مسائل مربوط به تحصیل رشته های مختلف در دانشگاه های فرانسه از جمله دانشگاه اکس مارسی و تعیین وقت مشاوره می توانید با شماره موسسه مهاجرتی پرگاس پارس در ساعات اداری تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662180

فرم مشاوره

اینستاگرام ماکانال ما

  • دانشگاه اکس مارسی فرانسه



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top