info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

دانشگاه کلگری کانادا

یکی از دانشگاه های معتبر کشور کانادا که همه ساله سال در رنکینگ های بین المللی حائز رتبه های عالی شده، دانشگاه کلگری یا University of Calgary می باشد که در شهر کلگری در استان آلبرتا قرار گرفته است. تاسیس دانشگاه کلگری کانادا به سال 1966 میلادی باز می گردد و به عنوان یک دانشگاه عمومی یا دولتی شناخته می شود. این دانشگاه در حال حاضر با بیش از 1900 عضو هیئت علمی و بیش از 3200 کارمند اجرایی، به بیش از 44 هزار دانشجو در رشته ها و مقاطع تحصیلی مختلف، خدمات علمی، آموزشی و پژوهشی ارائه می نماید. بیش از 26 هزار دانشجوی دانشگاه کلگری کانادا در مقطع کارشناسی و الباقی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به تحصیل مشغول هستند. پردیس اصلی این دانشگاه با مساحت حدود 4300 کیلومتر مربع در داخل شهر کلگری واقع شده است. استیون جوزف هارپر بیست و دومین نخست وزیرکانادا، رابرت تریسک فضانورد کانادایی و جیمز گاسلین دانشمند مطرح علوم کامپیوتر کانادایی از اصلی ترین دانش آموختگان دانشگاه کلگری می باشند



شهر کلگری

بزرگ ترین شهر در استان آلبرتا در دشت های غربی کشور کانادا، شهر کلگری می باشد که در 80 کیلومتری کوه های راکی واقع شده است. این شهر که به طور دقیق تر، در جنوب غربی کانادا قرار گرفته، از مهم ترین قطب های اقتصادی و مرکز انرژی و فعالیت های نفتی شمال قاره آمریکا به حساب می آید. جمعیت شهر کلگری بیش از 1 میلیون نفر بوده و از پرجمعیت ترین شهرهای کشور کانادا و پرجمعیت ترین شهر استان آلبرتا به شمار می رود. در این شهر و به طور کلی در استان آلبرتا، زبان انگلیسی زبان رسمی است. اما کارمندان دولتی در این شهر موظف هستند زبان فرانسه را نیز به خوبی مسلط باشند. رودخانه بو که از مرکز این شهر می گذرد، از اصلی ترین نمادها و جاذبه های گردشگری شهر کلگری به حساب می آید. آب و هوای این شهر، سرد و خشک است.

 

شرایط پذیرش دانشگاه کلگری کانادا

به منظور اخذ پذیرش تحصیلی از دانشگاه کلگری کانادا می بایست حتما مدرک زبان انگلیسی معتبر اخذ نمود. زیرا تقریبا تمامی دوره های ارائه شده در این دانشگاه به زبان انگلیسی ارائه می شوند. طبیعتا شرایط پذیرش دانشگاه کلگری کانادا مانند سایر دانشگاه های معتبر این کشور است و متقاضیان باید پیش از ددلاین اعلام شده در سایت این دانشگاه یعنی تاریخ اول مارچ این دانشگا، مدارک لازمی که برای اخذ پذیرش در هر رشته و مقطع تحصیلی خواسته شده را ارائه نمایند.

 

رتبه دانشگاه کلگری کانادا

یکی از اصلی ترین مواردی که مشتاقان تحصیل در خارج از کشور برای انتخاب دانشگاه محل تحصیل خود در نظر می گیرند، رتبه بین المللی دانشگاه مورد نظر است. طبیعتا تحصیل در یک دانشگاه با رتبه بین المللی عالی می تواند شانس بیشتری برای دستیابی به موقعیت های شغلی بهتر، پس از اتمام تحصیل را برای دانشجویان در پی داشته باشد. از این رو مشتاقان تحصیل در کانادا نیز سعی می کنند در بهترین دانشگاه های این کشور که صاحب رتبه های بین المللی بالاتری هستند، تحصیل کنند. یکی از بهترین دانشگاه های این کشور که همواره رتبه بین المللی فاخری را در سال های مختلف در رنکینگ های بین المللی به خود اختصاص داده است، دانشگاه کلگری کانادا می باشد. برای تبیین بهتر اعتبار این دانشگاه و ارزش تحصیل در این دانشگاه، قصد داریم رتبه دانشگاه کلگری کانادا در میان دانشگاه های دنیا و دانشگاه های این کشور را بر اساس رنکینگ موسسه معتبر کیو اس در یک بازه زمانی 4 ساله، از سال 2019 تا 2022 خدمتتان ارائه نماییم.

بر اساس اعلام موسسه کیو اس در سال 2019، رتبه دانشگاه کلگری کانادا در میان دانشگاه های این کشور 9 و در میان دانشگاه های دنیا 229 بوده است. در سال 2020، رنکینگ دانشگاه کلگری کانادا در میان دانشگاه های این کشور همچنان 9 بوده و این با اندکی افت، دانشگاه رتبه 233 را در میان دانشگاه های دنیا از آن خود کرده است. در سال 2021،  رتبه دانشگاه کلگری کانادا در میان دانشگاههای این کشور، با یک پله افت نسبت به سال قبل، 10 بوده و این دانشگاه با چند پله نزول رتبه 246 دانشگاه های دنیا را از آن خود کرده است. در آخرین رتبه بندی موسسه  کیو اس که برای سال 2022 میلادی اعلام شده، رنکینگ دانشگاه کلگری کانادا در میان دانشگاه های این کشور همچنان 10 بوده است. دانشگاه کلگری در این سال موفق شده بالاتر از دانشگاه هایی همچون دانشگاه کوئینز در کینگستون ، دانشگاه دالهاوزی، دانشگاه سایمون فریزر، دانشگاه لاوال، دانشگاه یورک و دانشگاه کنکوردیا قرار گیرد. در این رده بندی بهترین دانشگاه کانادا به ترتیب دانشگاه تورنتو، دانشگاه مک گیل و دانشگاه بریتیش کلمبیا، می باشند. در سال 2022، رنکینگ بین المللی دانشگاه کلگری با صعود چند پله ای مواجه شده و رتبه 235 دانشگاه های دنیا را از آن خود کرده است. بر اساس دیگر رنکینگ معتبر دانشگاه های دنیا که به سیستم رتبه بندی شانگهای مشهور است، رنکینگ دانشگاه کلگری کانادا در سال های 2017 تا 2021 همواره بین 151 تا 200 بوده است.

دانشجویان بین المللی از سراسر دنیا برای انتخاب دانشگاه خود در سایر کشورها، معمولاً همین رنکینگ های معتبر را ملاک عمل قرار می دهند. اما دانشجویان ایرانی که قصد دارند پس از اتمام دوره تحصیل خود در خارج از کشور به ایران بازگشته و در وطن خود مشغول به کار شوند، علاوه بر در نظر داشتن این رنکینگ ها می بایست دانشگاه محل تحصیل خود را از میان دانشگاه های مورد تایید در ایران انتخاب نمایند تا مدارکشان در ایران قابل ارزشیابی باشد. برای تحصیل رشته های علوم پزشکی و مرتبط با نظام سلامت و سیستم بهداشت و درمان در خارج از کشور، مرجع رسمی تایید دانشگاه ها وزارت بهداشت می باشد و دانشجویان باید به  روزترین لیست دانشگاه های مورد تایید وزارتخانه را برای همان سال تحصیلی ملاک عمل خود قرار دهد. خوشبختانه همان طور که پیش تر نیز اشاره شد، نام دانشگاه کلگری کانادا همانند سال های قبل، در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران برای سال تحصیلی 2021 2022 دیده می ‌شود و هموطنان عزیزمان که قصد تحصیل در رشته های علوم پزشکی ارائه شده در این دانشگاه را داشته و بخواهد پس از اتمام دوره تحصیل خود به ایران باز گردند و در وطن خود مشغول به کار شوند، مشکلی در زمینه معادل سازی و ارزشیابی مدارک تحصیلی خود در ایران نخواهند داشت. در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران نیز در چند سال اخیر همواره نام این دانشگاه قرار داشته است. در آخرین لیست دانشگاه های مورد تایید این وزارتخانه که برای سال تحصیلی 2020 2021 اعلام شده و باید معیار انتخاب دانشگاه برای مشتاقان تحصیل رشته های غیر پزشکی در خارج از کشور قرار گیرد، دانشگاه کلگری به عنوان یک دانشگاه ممتاز یا گروه الف محسوب شده و مدارک تحصیلی فارغ التحصیلان آن در ایران قابل ارزشیابی می باشد.

 

رشته های دانشگاه کلگری کانادا

این دانشگاه دارای 13 دانشکده اصلی است که در قالب این دانشکده ها، رشته های دانشگاه کلگری کانادا به دانشجویان ارائه می شود. این دانشکده ها و برنامه های آموزشی ارائه شده در هر یک عبارتند از:

- دانشکده حقوق (حقوق و جامعه)

- دانشکده هنر (مطالعات آفریقا، تحصیلات هنری جمعی، مطالعات کانادا، مطالعات اروپای شرقی و مرکزی، طراحی رسانه محاسباتی، مطالعات توسعه ای، علوم زمین، مطالعات شرق آسیا، مطالعات بومی بین المللی، روابط بین الملل، مطالعات آمریکای لاتین، مطالعات میراث و موزه، مطالعات جنوب آسیا، مطالعات شهری، مطالعات زنان)

- مدرسه پزشکی (بیوانفورماتیک، علوم پزشکی، مطالعات مربوط به معلولیت و توانبخشی جامعه، بهداشت و جامعه، داروسازی)

- دانشکده طراحی محیطی (مطالعات معماری، معماری خرد، طراحی رسانه محاسباتی، دکتری طراحی محیط زیست، کارشناسی ارشد معماری، کارشناسی ارشد طراحی محیطی، کارشناسی ارشد معماری منظره و دورنما)

- دانشکده تحصیلات تکمیلی (برنامه تحصیلات تکمیلی میان رشته ای، دانشکده سیاست عمومی، مدرسه سیاست عمومی)

- مدرسه بازرگانی (حسابداری ، مدارک تجارت و بازرگانی، مدیریت فرآیند کسب و کار، تجارت عمومی، مدیریت انرژی، کارآفرینی و نوآوری، آموزش و پرورش اجرایی، برنامه مالی، مدیریت هتلداری، منابع انسانی و پویایی سازمانی، تجارت بین الملل، سیستمهای اطلاعات مدیریت، برنامه بازاریابی، مدیریت عملیات، برنامه ریزی مالی شخصی، مدیریت مناطق نفتی، مدیریت زنجیره تامین، مدیریت گردشگری، بازاریابی و مدیریت گردشگری)

- دانشکده حرکت شناسی (ورزش درمانی، بیومکانیک، فیزیولوژی ورزش و سلامت، تحصیلات تکمیلی حرکت شناسی، تجارب کاری حرکت شناسی، حرکت شناسی عمومی، علوم ذهنی در حرکت شناسی، فن تعلیم و تربیت)

- دانشکده پرستاری (کارشناسی پرستاری، کارشناسی ارشد پرستاری، دکتری پرستاری)

- مدرسه مهندسی (مهندسی بیوپزشکی، مهندسی کامپیوتر، مهندسی نفت و گاز، مهندسی نرم افزار)

- دانشکده علوم (علوم محیط زیست، علوم نانو، علوم طبیعی، علوم اعصاب)

- دانشکده خدمات اجتماعی (مددکاری)

- دانشکده دامپزشکی

- مدرسه آموزش و پرورش (برنامه های تحصیلات تکمیلی در آموزش و پرورش، برنامه های دوره کارشناسی در آموزش و پرورش)

 

تحصیل پزشکی در دانشگاه کلگری

همان طور که ذکر شد، این دانشگاه مطرح کشور کانادا هم مورد تایید وزارت بهداشت ایران قرار دارد و از این نظر برای افرادی که قصد کار پس از اتمام دوره تحصیل پزشکی در وطن را دارند، مناسب است و هم از اعتبار بین المللی بالایی به ویژه در زمینه پزشکی برخوردار است و فارغ التحصیلان آن هم شانس کار در کانادا و هم در سایر نقاط دنیا را خواهند داشت. از این رو و با توجه به هزینه های بالای تحصیل پزشکی در دانشگاه کلگری ، داوطلب برای ورود به این دوره ها بسیار است.

موسسات رتبه بندی دانشگاه های دنیا، همه ساله علاوه بر رنکینگ کلی، رتبه بندی موضوعی را نیز برای هر رشته در میان دانشگاه های دنیا ارائه می دهند. برای نشان دادن ارزش بالای تحصیل پزشکی در دانشگاه کلگری ، در این بخش به رتبه این دانشگاه معتبر کانادا در میان دانشگاه های این کشور و دانشگاه های سراسر دنیا در زمینه تخصصی پزشکی در یک دوره 4 ساله، از 2018 تا 2021 اشاره می نماییم.

بر اساس اعلام موسسه کیو اس در سال 2018، رتبه دانشگاه کلگری در میان دانشگاه های کانادا در زمینه تخصصی پزشکی، 7 و در میان دانشگاه های دنیا بین 101 تا 150 بوده است. در سال 2019، رنکینگ دانشگاه کلگری کانادا در میان دانشگاه های این کشور در زمینه تخصصی پزشکی با یک رده نزول، 8 بوده و این دانشگاه در میان دانشگاه هار دنیا در زمینه پزشکی، رتبه ای بین 101 تا 150 را به خود اختصاص داده که رتبه جهانی آن نسبت به سال قبل نیز ثابت بوده است. در سال 2020،  رتبه دانشگاه کلگری در میان دانشگاههای کانادا در زمینه تخصصی پزشکی مجددا با یک رده صعود، 7 بوده و این دانشگاه با رشد در رتبه جهانی، رتبه ای بین 51 تا 100 را در میان دانشگاه های دنیا در زمینه تخصصی پزشکی از آن خود کرده است. در آخرین رتبه بندی موسسه  کیو اس که برای سال 2021 میلادی در زمینه تخصصی پزشکی اعلام شده، رنکینگ دانشگاه کلگری کانادا در میان دانشگاه های این کشور با یک رده رشد، ششم بوده است. در این رده بندی بهترین دانشگاه کانادا به ترتیب دانشگاه تورنتو، دانشگاه مک گیل، دانشگاه بریتیش کلمبیا، دانشگاه مک مستر، دانشگاه مونترال، دانشگاه کلگری، دانشگاه آلبرتا، دانشگاه اتاوا، دانشگاه دالهاوزی، دانشگاه لاوال، دانشگاه کوئینز در کینگستون، دانشگاه وسترن، دانشگاه منیتوبا، دانشگاه شربروک، دانشگاه ساسکاچوان، دانشگاه ویکتوریا، دانشگاه نیوفاندلاند و دانشگاه کنکوردیا بوده اند که همگی در میان 650 دانشگاه برتر دنیا در زمینه پزشکی، حائز رتبه شده اند. در سال 2021، رتبه بین المللی دانشگاه کلگری کانادا در زمینه تخصصی پزشکی در میان دانشگاه های دنیا 89 بوده است که نسبت به سال قبل، رشد قابل توجهی کرده است.

 

هزینه تحصیل در دانشگاه کلگری کانادا

درست همانند سایر دانشگاه های این کشور، هزینه تحصیل در دانشگاه کلگری کانادا نیز برای دانشجویان بین المللی بسیار بالاست و به همین علت در سال های اخیر، تعداد دانشجویان ایرانی که وارد این کشور شده اند به شکل فزاینده ای رو به کاهش نهاده است. هموطنان عزیز پیش از اقدام برای اخذ پذیرش بایذ با مراجعه به ساییت دانشکده مربوطه خود، با هزینه تحصیل در دانشگاه کلگری کانادا آشنایی کافی پیدا کرده و در صورت داشتن تمکن مالی کافی اقدام نمایند. به طور میانگین هزینه های تحصیل برای دانشجویان بین المللی، ترمی 12 هزار دلار کاناداست که البته بسته به رشته و مقطع تحصیلی، می تواند بسیار متفاوت باشد.

امکان کار و اخذ اقامت دائم پس از تحصیل نیز در کانادا برای تحصیل کردگان این دانشگاه مهیاست. در این کشور شرایط بازار کار بسیار عالیست و حتی استارتاپ های جدیدی نیز همه ساله در زمینه های مختلف راه اندازی می شوند که خود به افزایش فرصت های شفلی کمک می نماید. دولت این کشور نیز با طراحی برنامه ویزای استارتاپ کانادا، سعی دارد کارآفرینان نخبه و صاحب ایده را به این کشور کشانده و رونق بیشتری در بازار کار کانادا ایجاد نماید. این ویزا بشدت مورد استقبال کارآفرینان قرار گرفته و با توجه به اینکه به آنان از این طریق اقامت دائم کانادا اعطا می شود، رقابت زیادی نیز بین آنان برای دستیابی به آن ایجاد شده است. برخی کارآفرینان ایرانی نیز در سال های اخیر موفق به اخذ اقامت دائم کانادا از طریق ویزای استارت آپ شده اند.

 

در پایان لازم به ذکر است جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اخذ پذیرش تحصیلی کانادا و ویزا و مسائل مربوط به تحصیل رشته های مختلف در دانشگاه های کانادا از جمله دانشگاه کلگری تعیین وقت مشاوره می توانید با شماره موسسه مهاجرتی پرگاس پارس در ساعات اداری تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662180

فرم مشاوره

اینستاگرام ماکانال ما

  • دانشگاه کلگری کانادا



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top