info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

سیستم تامین اجتماعی در اسپانیا

هر کسی که در اسپانیا کار می کند باید در تامین اجتماعی ثبت نام کرده و هر ماه حق اشتراک ماهانه را پرداخت نماید، خواه اینکه شهروند اسپانیا باشد یا یک مهاجر با ویزای کار باشد. اگرچه اسپانیا بالاترین نرخ کمک مالی ماهانه تامین اجتماعی را در اتحادیه اروپا دارد، اما مشارکت در این سیستم به شما امکان دسترسی به مزایای بسیاری مانند مراقبت های بهداشتی رایگان، مرخصی زایمان و بازنشستگی می شود. برای ثبت نام در سیستم تامین اجتماعی باید یک شماره تامین اجتماعی (número de la seguridad social) دریافت کنید. اسپانیا نظام بوروکراسی ساده ای ندارد و فرآیند نسبتا پیچیده ای را باید پشت سر بگذارید. ما در این مقاله سعی خواهیم کرد تمام اطلاعات مورد نیاز شما در خصوص سیستم تامین اجتماعی در اسپانیا، چه کسانی باید آن را پرداخت نمایند و سایر موارد بپردازیم.



چه کسانی باید سهم تامین اجتماعی را بپردازند؟

هر کسی که در اسپانیا شاغل است و درآمد دارد باید مالیات بپردازد و در تامین سهم تامین اجتماعی مشارکت نماید که این دسته از افراد مشمول پرداخت سهم تامین اجتماعی می شوند:

-یک کارمند شاغل در شرکت

-یک فرد خود اشتغال

-دانشجویی که یک دوره کارآموزی حرفه ای با حقوق انجام می دهد

-یک فرد صاحب کسب و کار

اگر بازار کار اسپانیا نقش فعالی ندارید باید نسبت به دریافت بیمه خصوصی درمانی اقدام نمایید.

 

کارمندان و تامین اجتماعی در اسپانیا

اگر شاغل هستید، کارفرمای اسپانیایی، شما را در سیستم تامین اجتماعی ثبت می کند. شما فقط کافیست تا شماره تامین اجتماعی خود را به شرکت بدهید و آنها بقیه امور را انجام خواهند داد.

از سال 2022، نرخ تامین اجتماعی در اسپانیا 36.25٪ شده است که کارفرما بیشتر آن را می پردازد به این نحو که کارفرما 29.9٪ از دستمزد کارمند را می پردازد و کارمند 6.34٪ الباقی را پرداخت می نماید. بسته به حقوق دریافتی کارمندان حداقل مبلغ قابل کسر متفاوت خواهد بود. در سال 2023 حداکثر سهم برای برای هر کارمند 4,495.50 یورو در ماه است.

 

افراد خوداشتغال و تامین اجتماعی در اسپانیا

به عنوان یک فرد خوداشتغال، اگر حداقل دستمزد را دریافت می کنید، باید در تامین سهم تامین اجتماعی مشارکت نمایید که از سال 2023، حداقل حقوق سالانه 14500 یورو در اسپانیا تعیین شده است.

برخلاف افراد شاغل، فریلنسرها باید کل مبلغ را خودشان بپردازند. مبلغی که ماهانه کمک می کنید با ضرب 30.6٪ در حداقل مقدار پایه ای که می خواهید مشارکت کنید محاسبه خواهد شد. حداقل مبلغ پایه در سال 2023 بین 980.60 تا 4,495.50 یورو به صورت تعیین گردیده است.

 

تخفیف بیمه تامین اجتماعی برای مشاغل آزاد

به لطف قانون جدید خودگردانی  (autónomo law ) فریلنسرها از تخفیف هایی بهره مند می شوند. اگر یک فریلنسر جدید هستید، یک نرخ ثابت با تخفیف پرداخت خواهید کرد که بدین شکل محاسبه می شود: سال اول 60 یورو، 6 ماه بعد 147 یورو و 6 ماه آخر 205.80 یورو در ماه. علاوه بر این، اگر شما یک فریلنسر زیر 30 ساله هستید، 30٪ تخفیف اضافی برای یک سال دیگر دریافت خواهید کرد.

 

مراقبت بهداشتی در اسپانیا

بودجه مراقبت های بهداشتی در اسپانیا از طریق کمک های تامین اجتماعی می شود. در نتیجه، هر کسی که هزینه های تامین اجتماعی را پرداخت نماید از خدمات درمانی رایگان در اسپانیا بهره مند خواهد شد.

این مزایا شامل موارد زیر می گردد:

دکتر، ویزیت بیمارستان و مراقبت های اورژانسی رایگان برای شما و خانواده: شامل همسران جدا شده و فرزندان (تا 15 سال) می شود

نسخه با تخفیف: 40٪ تا 60٪ برای کارمندان شاغل و 90٪ برای بازنشستگان

برای دریافت مراقبت های بهداشتی در بیمارستان ها، باید کارت کاربری سیستم بهداشت ملی خود را ارائه نمایید. (tarjeta de usuario del Sistema National de Salud)

 

از کارافتادگی و مزایای دیگر در اسپانیا

اگر در 5 سال گذشته حداقل 80 روز در یک طرح تامین اجتماعی ثبت نام کرده اید اما به دلیل بیماری یا حادثه مجبور به توقف کار شده اید، مستحق دریافت کمک های نقدی از کارافتادگی می شوید.

اگر بیش از 4 روز مرخصی استعلاجی داشته باشید، غرامت دریافت خواهید کرد. کمک هزینه بیماری تا 365 روز را پوشش می دهد. شما 60 درصد از حقوق خود را در 20 روز اول دریافت خواهید کرد. در صورتی  که به بیش از 20 روز نیاز داشته باشید، مستحق دریافت 75 درصد از حقوق خود خواهید بود. برای دریافت این مزایا، باید توسط پزشک خدمات بهداشت عمومی (Servicios Públicos de Salud) تحت معاینه پزشکی قرار بگیرید.

اگر آسیب یا بیماری شما مربوط به کار باشد، حداقل دوره مشارکت وجود ندارد. در این خصوص، همچنین مهم نیست که کارفرمای شما تعهدات بیمه ای را انجام داده باشد یا نداده باشد و شما همچنان از مزایا بهره مند خواهید شد. در آسیب‌های ناشی از کار، در صورت لزوم به کمک مالی اورژانسی و فوری، می‌توانید از پرداخت یکجا ویژه برخوردار شوید. اگر آسیب منجر به مرگ شود، اعضای درجه یک خانواده شما مبلغی را دریافت می نمایند.

 

مزایای زایمان و پدر شدن در اسپانیا:

مزایای زایمان (permiso de la maternidad) به تمام کارفرمایان ثبت نام شده (از جمله مشاغل آزاد) که از طریق تولد، فرزندخواندگی حق مرخصی زایمان دارند، پرداخت می شود.

مزایای زایمان عبارتند از:

-مراقبت های پزشکی، مراقبت های دوران بارداری و مراقبت های پس از زایمان برای زنان باردار

-100% حقوق پایه تنظیمی برای 16 هفته

- 100% میانگین دستمزد در صورتی که بارداری به دلیل شرایط کاری خطرناک باشد

- 2 وقفه روزانه نیم ساعته برای مادرانی که شیر می دهند یا شیرشان را می دوشند

برای بهره مندی از مزایا، باید در 7 سال گذشته حداقل 180 روز در طرح تامین اجتماعی شرکت کرده باشید یا در دوران کار خود 360 روز در تامین سهم تامین اجتماعی مشارکت کرده باشید.

تامین اجتماعی شرایط یکسانی برای واجد شرایط شدن مراقبت پدری در نظر گرفته است. پدران مشمول 16 هفته مرخصی استحقاقی مراقبت پدری با 100 درصد حقوق پایه بهره مند می شوند.

خانواده‌های کم ‌درآمد می‌توانند مزایای ماهانه مراقبت از کودکان را مطالبه کنند که بدین شرح می باشد:

1- تا 100 یورو برای کودکان زیر 3 سال

2- تا 70 یورو برای کودکان بین 3 تا 6 سال

3- تا 50 یورو برای کودکان بین 6 تا 18 سال

برای درخواست و ارائه کارت کاربری سیستم سلامت ملی خود (tarjeta de usuario del Sistema National de Salud) بایستی با موسسه ملی تامین اجتماعی محلی خود (INSS) تماس بگیرید.

 

بازنشستگی و مستمری

اگر حداقل سن بازنشستگی در اسپانیا یعنی 65 سالگی را دارا باشید:

- و برای حداقل 36 سال (37 سال از 2027)، از جمله 2 سال قبل از درخواست، به تامین اجتماعی کمک باشید، مشمول دریافت نرخ بازنشستگی کامل خواهید شد.

- و یا حداقل 15 سال (شامل 2 سال قبل از درخواست) به تامین اجتماعی کمک باشید، حداقل نرخ بازنشستگی دولتی را دریافت خواهید کرد.

حداکثر مستمری دولتی در سراسر کشور 2617.53 یورو و حداقل آن 642.90 یورو است. به طور متوسط، این عدد کمی بیش از 1100 یورو در ماه است.

برای درخواست بازنشستگی و مستمری بایستی درخواست خود را 3 ماه قبل یا 3 ماه پس از پایان قرارداد کاری خود شروع کنید و به دفتر موسسه ملی تامین اجتماعی محلی خود (INSS) مراجعه نمایید.

 

مزایای بیکاری در اسپانیا

فرد مقیم اسپانیا در صورتی از مزایای بیکاری برخوردار می شود که:

-در سیستم تامین اجتماعی که این ریسک را پوشش می دهد ثبت نام کرده باشد،

-قانوناً بیکار، فعالانه به دنبال شغل و مایل به پذیرش شغل مناسب است، یا ساعات کار حداقل 10٪ (حداکثر 70٪) کاهش یافته باشد

-حداقل 360 روز در 6 سال قبل از بیکار شدن حق بیمه تامین اجتماعی پرداخت کرده باشد

-بزرگتر از 16 سال و زیر سن قانونی بازنشستگی باشد

هنگامی که برای مزایای بیکاری درخواست می دهید، تامین اجتماعی محاسبه می‌کند که شما چه میزان از میانگین سهم خود را برای ۶ ماه گذشته استفاده کرده اید. شما 70 درصد از مبنای محاسبه را برای 180 روز اول و 60 درصد از مبنای محاسبه را پس از آن دریافت خواهید کرد. شخصی که مستحق مزایای بیکاری است، حق دریافت مراقبت های بهداشتی را نیز دارد.

در جدول زیر مشاهده خواهید کرد چند روز حق دریافت مقرری بیکاری را دارید:

روز های مستحق دریافت مقرری بیکاری

روزهای مشارکت

120

360 تا 539

180

540 تا 719

240

720 تا 899

300

900 تا 1079

360

1080 تا 1259

420

1,260 تا 1,439

480

1,440 تا 1,619

540

1,620 تا 1,799

600

1,800 تا 1,979

660

1980 تا 2159

720

2,160

 

شما همچنین می توانید برای تحصیل در اسپانیا، اقامت اسپانیا با خرید ملک، ویزای طلایی اسپانیا و اقامت تمکن مالی اسپانیا اقدام نمایید.

 

موسسه مهاجرتی بین المللی پرگاس پارس با همکاری وکلای مجرب در اسپانیا آماده ارایه مشاوره در خصوص تحصیل، انواع ویزای کاری و اقامت دایم می باشد. برای اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:

021-88662180

اینستاگرام ماکانال ما

  • سیستم تامین اجتماعی در اسپانیا



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top