info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

برنامه مهاجرتی تجربه کانادایی (CEC)

از سال 2008، برنامه مهاجرتی تجربه کانادایی (CEC) مسیر اصلی برای داوطلبانی که در کانادا کار می کرده اند و قصد داشتند به اقامت دائم کانادا نائل شوند تسهیل کرده است.



CEC یک برنامه مناسب برای کارگران خارجی موقت و فارغ التحصیلان بین المللی است که به دنبال کسب تجربه کاری در کانادا هستند. CEC یکی از سه برنامه ای است که تحت سیستم اکسپرس اینتری کانادا مدیریت می شود. در این مقاله به تمام اطلاعات مورد نیاز شما در خصوص CEC کانادا می پردازیم.

 

برنامه تجربه کانادایی چیست؟

اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) برنامه کلاس تجربه کانادایی (CEC) را در سال 2008 راه اندازی کرد تا مسیر را برای  کارگران خارجی موقت و فارغ التحصیلان بین المللی که می خواهند PR کانادا را دریافت نمایند تسهیل نمود.برنامه CES  از سال 2008 تا به حال حاضر یکی از برنامه های موفق مهاجرتی برای جذب نیروی های مورد نیاز کارفرمایان به شمار می رود.

 

برنامه تجربه کانادایی برای چه کسانی مناسب است؟

این برنامه مختص دانشجویان فارغ التحصیل شده بین المللی و کارگران خارجی موقت است که به آن می پردازیم:

دانشجویان بین المللی که از یک برنامه آموزشی واجد شرایط در کانادا فارغ التحصیل می شوند، امکان دریافت اقامت دائم کانادا از طریق CEC را دارند. متقاضی بایستی این 5 گام را طی نماید تا PR  کانادا را اخذ کند:

مرحله 1: برنامه آموزشی خود را در یک موسسه آموزشی مشخص شده در کانادا بگذرانید

مرحله 2: به IRCC بروید و برای مجوز کار پس از فارغ التحصیلی (PGWP) درخواست دهید

مرحله 3: با PGWP خود، حداقل 1560 ساعت تجربه کاری کانادایی در یک شغل NOC TEER رده 0، 1، 2 یا 3 کسب کنید

مرحله 4: در آزمون زبان انگلیسی یا فرانسوی تعیین شده توسط IRCC شرکت کنید و حداقل شرط معیار زبان کانادایی (CLB) را بدست آورید (CLB 7 برای NOC TEER رده 0 و 1 تجربه کاری و CLB 5 برای NOC TEER دسته 2 و 3 تجربه کاری)

مرحله 5: وارد استخر اکسپرس اینتری شوید. اگر دعوت نامه ای برای درخواست دریافت کردید، IRCC درخواست اقامت دائم شما را ظرف شش ماه بررسی می کند

کارگران خارجی موقت پس از کسب یک سال تجربه کار حرفه ای در کانادا می توانند واجد شرایط برنامه کلاس تجربه کانادا شوند که می توان با طی کردن این 4 گام به اقامت دائم کانادا (PR) دست پیدا نمود:

مرحله 1: مجوز کار کانادا را دریافت کنید

مرحله 2: حداقل 1560 ساعت تجربه کاری کانادایی در یک شغل NOC TEER رده 0، 1، 2 یا 3 کسب کنید

مرحله 3: در یک آزمون زبان انگلیسی یا فرانسوی که توسط IRCC تعیین شده است شرکت کنید و حداقل شرط معیار زبان کانادایی (CLB) را بدست آورید (CLB 7 برای NOC TEER رده 0 و 1 تجربه کاری و CLB 5 برای NOC TEER رده 2 و 3 تجربه کاری).

مرحله 4: وارد استخر اکسپرس اینتری شوید. اگر دعوت نامه ای برای درخواست دریافت کردید، IRCC درخواست اقامت دائم شما را ظرف شش ماه بررسی می کند

 

مزایای مهاجرت از طریق برنامه تجربه کانادایی چیست؟

CEC بخشی از تلاش هماهنگ دولت و استانی کانادا برای تشویق کارگران خارجی موقت و دانشجویان بین المللی برای جذب نیروی مورد تقاضای خود است. تحقیقات انجام شده توسط IRCC، سازمان آمار کانادا و دانشگاه های کانادا نشان می دهد که نیروی های کارگران ماهر در صورتی که قبلاً در این کشور زندگی کرده باشند، شانس زیادی برای ادغام شدن در بازار کار کانادا دارند. ترکیبی از معیارهای بالای سرمایه انسانی (به عنوان مثال، جوان بودن و میانسال بودن، داشتن سطوح بالای تحصیلات، تجربه کاری) به علاوه ایجاد شبکه های اجتماعی و حرفه ای در کانادا، مهاجران CEC را قادر می سازد تا در بازار کار بسیار موفق باشند. علاوه بر این مزیت، کاندیداهایی که تجربه کانادایی دارند می توانند امتیاز بیشتری از سیستم رتبه بندی جامع (CRS) تحت اکسپرس اینتری کسب کنند که این امر شانس آنها را برای دریافت اقامت دائم کانادا (PR) افزایش می دهد.همچنین، نامزدهای CEC که مورد پذیرش اکسپرس انتری قرار می گیرند، می توانند در عرض 6 ماه اقامت دائم کانادا را دریافت نمایند.

مزیت اصلی CEC برخلاف دو برنامه اکسپرس انتری دیگر این است که کاندیداهایی که تحت CEC موفق می شوند نیازی به نشان دادن به تمکن مالی خود پس از دریافت اقامت دائم به IRCC نخواهند داشت زیرا یکی از شروط ه برنامه CES  داشتن تمکن مالی کافی برای استقرار متقاضی و خانواده وی می باشد.

 

شزایط لازم جهت مهاجرت به کانادا از طریق برنامه تجربه کانادایی

برای واجد شرایط شدن در برنامه CEC، باید شرایط زیر را برآورده نمایید:

-حداقل یک سال تجربه کار ماهر، حرفه ای یا فنی در کانادا در مدت 36 ماه از تاریخ درخواست داشته باشید

- معیار زبان کانادایی (CLB) 5 (سطح ابتدایی) برای مشاغل NOC TEER رده 2 یا 3 یا CLB 7 (سطح متوسط)، برای مشاغل NOC TEER رده 0 یا 1 داشته باشید

-برای زندگی و کار در خارج از استان کبک برنامه ریزی کرده باشید (افراد با تجربه کاری در کبک و کسانی که قصد اقامت در کبک را دارند می توانند برای برنامه داشتن تجربه کاری کبک درخواست پذیرش دهند)

یک سال (یا 12 ماه) سابقه کار به عنوان حداقل 1560 ساعت کار ماهر در کانادا تعریف می شود. 1560 ساعت را می توان از طریق کار تمام وقت و یا پاره وقت به دست آورد.

متقاضیان می توانند در طول مراحل درخواست در کانادا بمانند. با این حال، کلاس تجربه کانادایی برای افرادی که دیگر در کانادا نیستند نیز آزاد است، مشروط بر اینکه درخواست خود را ظرف سه سال پس از ترک شغل خود در کانادا ارسال نمایند.

الزامات کلاس تجربه کانادایی بر اساس الگوی قبولی یا عدم قبولی است. در صورت رعایت حداقل شرایط، متقاضی واجد شرایط ورود به استخر اکسپرس اینتری است.

توجه: خوداشتغالی و تجربه کاری که در زمانی که دانشجوی تمام وقت بوده اید (مثلاً شرکت در یک دوره کو، آپ) به دست آورده اید، در CEC محاسبه نمی شود.

اگر برای CEC واجد شرایط هستید، ممکن است واجد شرایط IRCC نیز باشید. رعایت معیارهای واجد شرایط بودن قرعه کشی، فرصت های بیشتری را برای دعوت شدن به اقامت دائم کانادا در اختیار شما قرار می دهد.

 

فرآیند درخواست برنامه مهاجرتی تجربه کانادایی (CEC)

IRCC از Express Entry به منظور مدیریت برنامه های کارگران ماهر برای سه برنامه از جمله برنامه CEC استفاده می کند. اگر قبلاً در کانادا زندگی کرده اید و تجربه کاری واجد شرایط را به دست آورده اید، ممکن است کاندیدای بالقوه CEC باشید. علاوه بر این، ممکن است واجد شرایط برنامه کارگران ماهر فدرال (FSWP) باشید و اگر سابقه ترید داشته باشید، مشمول برنامه مشاغل ماهر فدرال نیز خواهید شد.

اولین قدم این است که اطمینان حاصل کنید که معیارهای واجد شرایط بودن CEC یا یکی از دیگر برنامه های اکسپرس اینتری را دارید. اگر واجد شرایط هستید، یک پروفایل اکسپرس اینتری در وب سایت IRCC ارسال می کنید. تقریباً هر دو هفته یکبار، IRCC قرعه کشی های اکسپرس اینتری را برگزار می کند که دعوت نامه های اقامت دائم را به نامزدهایی که بالاترین امتیاز CRS را دارند، اهدا می کند. امتیازات CRS بر اساس ویژگی های سرمایه انسانی هر نامزد از جمله سن، تحصیلات، مهارت های زبانی، تجربه کاری، تجربه کانادایی و سایر معیارها تعیین می شود. اگر دعوت نامه ای برای درخواست (ITA) برای اقامت دائم دریافت کردید، باید درخواست تکمیل شده را در مهلت تعیین شده به IRCC ارسال کنید. IRCC پردازش و رسیدگی به درخواست ها در مدت شش ماه یا کمتر انجام خواهد داد.

 

مدارک لازم برای برنامه تجربه کانادایی

-مدارک سفر و پاسپورت

-اثبات مهارت زبان با ارائه مدرک زبان

-داشتن سابقه کار موثق در کانادا

-مدارک هویتی و وضعیت مدنی

-اطلاعات وابستگان ( همسر و فرزندان در صورت وجود)

-ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری

 

سوالات متداول برنامه مهاجرتی تجربه کانادایی  (CEC)

1-  اگر در کبک زندگی کنم می توانم واجد شرایط CEC باشم؟

بله، تا زمانی که قصد اقامت در خارج از کبک را دارید این امکان وجود دارد.

2- آیا برای واجد شرایط شدن در CEC، تجربه کاری کانادایی من باید با رشته تحصیلی من مرتبط باشد؟

خیر، شما فقط باید از تجربه کاری که تحت معیارهای واجد شرایط شدن CEC کسب شده اطمینان حاصل کنید.

3-آیا می توانم واجد شرایط CEC باشم حتی اگر خارج از کانادا زندگی کنم؟

بله، تا زمانی که شما معیارهای واجد شرایط شدن CEC را داشته باشید، این امکان وجود خواهد داشت.

4- آیا برای واجد شرایط شدن در CEC به مدرکی مبنی تمکن مالی یا استقرار طرح اسکان نیاز دارم؟

خیر. برخلاف دو برنامه FSWP و FSTP، اگر با موفقیت یک دعوت نامه مهاجرتی تحت CEC دریافت کرده باشید، نیازی به اثبات تمکن مالی نخواهید داشت.

5- الزامات زبان برای CEC چیست؟

الزامات زبان بسته به شغل شما در CES  دارد. شما باید شرایط لازم را برای هر چهار توانایی (خواندن، نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن) داشته باشید:

اگر در رده 0 یا 1 NOC TEER کار می کنید، معیار زبان کانادایی (CLB) حداقل 7 در هر چهار توانایی الزامی است.

اگر در کلاس 2 یا 3 NOC TEER کار می کنید، CLB حداقل 5 در هر چهار توانایی لازم است.

6-شرایط تجربه کاری CEC چیست؟

شما باید حداقل 12 ماه تمام وقت (یا معادل آن به صورت پاره وقت) در یک شغل ماهر در کانادا کار کرده باشید و تجربه کاری باید در طی سه سال درخواست شما به دست آمده باشد. 12 ماه سابقه کار به عنوان حداقل 1560 ساعت کار ماهر در کانادا تعریف می شود.

7- مشاغل NOC TEER دسته 0، 1، 2 و 3 تحت CEC چیست؟

طبقه بندی ملی مشاغل کانادا (NOC) مشاغل را به شرح زیر تعریف می کند:

TEER رده 0: مشاغل مدیریتی

TEER رده 1: مشاغل حرفه ای

TEER رده های 2 و 3: مشاغل فنی و مشاغل ماهر

8- آیا می توانم خوداشتغالی و سابقه کار دانشجویی را در CEC حساب کنم؟

خیر. تجربه کاری در زمانی که دانشجوی تمام وقت بوده اید (به عنوان مثال، کارآموزی یا دوره کو-آپ) محاسبه نمی شود.

9- الزامات آموزشی CEC چیست؟

CEC شرایط تحصیلی ندارد. با این حال، برای تحصیل در یک برنامه کانادایی واجد شرایط، می‌توانید امتیاز بیشتری از سیستم رتبه‌بندی جامع (CRS) تحت اکسپرس اینتری کسب کنید. علاوه بر این، اگر در یک برنامه واجد شرایط در خارج از کشور که توسط ECA ارزیابی اعتبار آموزشی پشتیبانی می شود تحصیل کرده باشید، می توانید امتیاز CRS را کسب کنید.

10- چگونه می توانم امتیاز اکسپرس انتری CRS خود را افزایش دهم؟

راه هایی که می توان امتیاز CRS را بهبود بخشید عبارتند از:

-اطمینان حاصل کنید که تمام امتیازهای CRS را که واجد شرایط آنها هستید، به دست آورده اید

در صورت داشتن امتیاز CRS بالاتر، نام همسر یا شریک خود (در صورت وجود) به عنوان متقاضی اصلی قید نمایید

-مطالعه برای آزمون زبان و شرکت مجدد در آن تا زمانی که از نمره آزمون زبان خود راضی شوید

-اگر تحصیلات خارجی واجد شرایط را داشته باشید، ارزیابی اعتبار آموزشی (ECA) دریافت خواهید کرد

-سعی کنید یک پیشنهاد شغلی واجد شرایط را از یک کارفرما در کانادا دریافت کنید. این مزیت بزرگی است که نامزدهای بالقوه CEC نسبت به کاندیداهای اکسپرس اینتری که در خارج از کشور زندگی می کنند دارند، زیرا کاندیداهای CEC توانایی ملاقات با کارفرمایان و برقراری ارتباط با آنها را در هنگام اقامت در کانادا دارند.

11- اگر تحت مجوز کار پس از فارغ التحصیلی (PGWP) کار می کنم، می توانم کارفرما را تغییر دهم؟

اگر شما یک دانشجوی بین‌المللی سابق هستید که دارای PGWP است، می‌توانید کارفرمایان را تغییر دهید و تا زمانی که تجربه کاری واجد شرایط را کسب کنید، همچنان واجد شرایط CEC باشید. PGWP یک مجوز کار بدون محدودیت است، به این معنی که شما می توانید برای هر کارفرمایی کار کنید.

12- یک سال سابقه کار برای CEC چگونه محاسبه می شود؟

IRCC تجربه کاری شما را به شرح زیر محاسبه می کند تا ببیند آیا واجد شرایط CEC هستید یا خیر:

-یک سال کار تمام وقت به صورت زیر محاسبه می شود:

30 ساعت کار در هفته برای 12 ماه = 1 سال کار تمام وقت (1560 ساعت) یا

مقدار معادل کار (1560 ساعت) در کار پاره وقت، مانند:

15 ساعت کار در هفته به مدت 24 ماه = 1 سال کار تمام وقت (1560 ساعت)

30 ساعت کار در هفته به مدت 12 ماه در بیش از 1 شغل = 1 سال تمام وقت (1560 ساعت)

شما می توانید بیشتر یا کمتر از 15 ساعت در هفته در نقش های نیمه وقت کار کنید تا که به1560 ساعت اضافه شود.

IRCC هیچ ساعتی را که بیش از 30 ساعت در هفته کار می کنید محاسبه نمی کند.

شما همچنین می توانید برای اکسپرس انتری کانادا و پی آر کانادا اقدام نمایید.

 

موسسه مهاجرتی پرگاس پارس با تکیه بر وکلای متخصص خود در کلیه کشورهای دنیا همراه شما در انجام کلیه مراحل کار مهاجرت به استان های مختلف کانادا از روش های مختلف می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:

021-88662180

اینستاگرام ماکانال ما

  • برنامه مهاجرتی تجربه کانادایی



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top