info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

برنامه داشتن تجربه کاری کبک (PEQ)

اگر در کبک تحصیل یا کار کرده اید و می خواهید به طور دائم در این استان مستقر شوید، ممکن است واجد شرایط برنامه داشتن تجربه کاری کبک (PEQ) باشید که این یک برنامه مهاجرتی سریع به کانادا درخواست ها را در مدت 6 ماه رسیدگی می کند. در این مقاله به تمام اطلاعات مورد نیاز شما در خصوص برنامه داشتن تجربه کاری کبک (PEQ) خواهیم پرداخت.



برنامه تجربه کار کبکی (PEQ) مختص چه افرادی است؟

برنامه تجربه کبک (Programme de l'expérience québécoise یا PEQ) راهی سریع برای فارغ التحصیلان خارجی و افراد دارای تجربه کار در کبک است که در صورت دریافت گواهی انتخاب می توانند برای اقامت دائم کانادا درخواست دهند. هنگامی که اداره کبک (MIFI) برنامه PEQ را ایجاد کرد هدفش این بود که جامعه کبک بتواند از مشارکت افرادی که سابقا در این استان اقامت داشته اند و ارزش های کبک را درک کرده بوده اند و به خوبی نیز ادغام شده بودند، منتفع شود. با آسان کردن شرایط کارفرمایان برای استخدام فارغ التحصیلان جوان از مؤسسات آموزشی کبک و مهاجران خارجی که قبلاً در کبک حضور داشتند، دولت هم به دنبال تحقق اهداف مهاجرتی خود وهم بهبود وضعیت جمعیتی کبک است.

 برخلاف سایر استان های کانادا، این استان به دلیل توافق کبک-کانادا، که از آوریل 1991 به اجرا درآمده، به مقامات کبک این اختیار را می دهد تا مهاجران اقتصادی خود را در گروه نیروی کار ماهر انتخاب کند. از سال راه اندازی برنامه تجربه کار کبکی در سال 2010 تا 2019، این برنامه بیش از 70000 گواهی انتخاب برای ساکنان موقت صادر کرده است. با توجه به محبوبیت این برنامه، که منجر به صدور 86 درصد از گواهی های انتخاب کبک برای متقاضیان PEQ شده است، دولت کبک آن را در پاییز 2019 دوباره طراحی کرد. هدف از بازنگری این برنامه بهبود توزیع متقاضیان در برنامه های مهاجرتی بود که برنامه PEQ بیشتر نیازهای بازار کار را پاسخ داد.

PEQ یک گزینه ایده آل برای مهاجرت برای افراد مسلط به زبان فرانسه و دارای تجربه کاری قانونی در کبک می باشد. مزیت اصلی دیگر این برنامه این است که درخواست‌ها ظرف شش ماه پردازش و رسیدگی می‌شوند که به طور قابل‌توجهی سریع‌تر از سایر برنامه‌ها مانند برنامه کارگران ماهر کبک (QSWP) است.

بسته به موقعیت خود، می توانید برای یکی از دو جریان برنامه تجربه کبک (PEQ) درخواست دهید:

-کارگران خارجی موقت

-فارغ التحصیلان کبک

از ژانویه 2021، داوطلبان PEQ باید درخواست خود را ارسال کنند، هزینه مورد نیاز را بپردازند و مدارک مورد نیاز را از طریق پورتال Arrima بارگذاری کنند. درخواست های کاغذی دیگر پذیرفته نمی شوند. با این حال، کسانی که قبل از 26 ژانویه 2021 درخواست خود را به صورت پستی ارسال کرده اند، نمی توانند از Arrima برای پیگیری پرونده خود یا ایجاد تغییرات در درخواست خود استفاده نمایند.

برای ارسال درخواست به PEQ بایستی مراحل زیر طی شود:

مرحله 1: یکی از دو فرم درخواست انتخاب دائمی را انتخاب کنید و فرمی را که مناسب شرایط شماست پر کنید.

مرحله 2: مدارک پشتیبان را همانطور که در فرم درخواست ذکر شده است آماده کنید.

مرحله 3: پروفایل خود را در پلتفرم Arrima ایجاد کنید.

مرحله 4: بسته کامل درخواست خود را برای انتخاب دائمی از طریق Arrima ارسال کنید.

مرحله 5: هزینه های پردازش و رسیدگی درخواست خود را پرداخت کنید.

وزارت مهاجرت کبک درخواست های حاوی مدارک کامل را ظرف شش ماه بررسی می کند که این دوره پس از دریافت پرونده، رسید پرداخت و سایر مدارک پشتیبان آغاز می گردد.

 

شرایط نیروی کار موقت خارجی برای شرکت در برنامه تجربه کار کبک

شرایط اصلی:

-نشان دادن قصد اقامت در کبک مبنی بر اینکه شغلی دارند

-به طور موقت برای اهداف کاری در کبک اقامت داشته اند

-حداقل 24 ماه از 36 ماه قبل از ارسال درخواست در یک شغل سطح 0، A یا B، تجربه کار تمام وقت در کبک داشته باشند

دارای وضعیت قانونی در کبک به عنوان کارگر موقت یا به عنوان بخشی از یک برنامه تبادل جوانان، مانند تجربه بین المللی کانادا (IEC) (تعطیلات کاری، حرفه ای های های مختص جوانان یا کارآموزی Co-up)  داشته باشند

-در زمان درخواست پذیرش استخدام شده باشند

الزامات زبان:

-اثبات توانایی زبان فرانسه از طریق آزمون استاندارد زبان که توسط دولت کبک به رسمیت شناخته شده است یا

-ارائه ریز نمراتی که نشان دهنده تکمیل موفقیت آمیز حداقل سه سال تحصیل تمام وقت متوسطه یا دانشگاهی باشد که به طور کامل به زبان فرانسوی انجام شده است (از جمله پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترا، در صورت وجود) یا

-نشان دهند که سطح زبان فرانسه آن ها می تواند نظم حرفه ای حاکم بر شغل خود در کبک برآورده نماید

-همسر متقاضی اصلی تحت برنامه PEQ باید توانایی مکالمه به زبان فرانسه را دارا باشند

تجربه کار تمام وقت برای PEQ:

MIFI حداقل 30 ساعت کار با حقوق در هفته را به عنوان شغل تمام وقت در نظر می گیرد. تجربه کاری تمام وقت که به عنوان یک دانشجوی بین المللی در حین دریافت مجوز کار پس از فارغ التحصیلی یا تحت برنامه تبادل جوانان یا تجربه بین المللی کانادا (IEC) به دست آمده است، در صورتی که متقاضی تمام الزامات PEQ را داشته باشد، ممکن است در نظر گرفته شود. MIFI هیچ دوره کار پاره وقت، خوداشتغالی یا کار کارآفرینی را تحت PEQ در نظر نخواهد گرفت.

 

شرایط دانش آموزان و دانشجویان برای شرکت در برنامه تجربه کار در کبک

شرایط کلی:

-نشان دادن قصد اقامت در کبک مبنی بر اینکه شغلی دارند

- به طور موقت برای تحصیل در کبک اقامت داشته اند

-در 36 ماه گذشته مدرک یا دیپلم معتبر را از یک موسسه آموزشی به رسمیت شناخته شده وزارت آموزش کبک دریافت کرده باشند

-حداقل 1800 ساعت (دو سال) در کبک تحصیل کرده باشند

-دارای مدرک کارشناسی ارشد، لیسانس یا دیپلم DEC و دارای 12 ماه سابقه کار در مشاغل سطح 0، A، B و در زمان درخواست یکی از مشاغل سطوح مذکور را دارا باشند

-دارای یک DEP و دارای 18 ماه سابقه کار در مشاغل سطح 0، A، B یا C باشند و در زمان درخواست باید از مشاغل سطوح مذکور را دارا باشند. لطفا توجه داشته باشید که کار در سطح C باید با مدرک مرتبط باشد

همچنین توجه داشته باشید که تجربه کاری کسب شده در دوره کارآموزی اجباری حداکثر تا 3 ماه لحاظ خواهد شد.

الزامات زبان:

-ارائه ریز نمرات نهایی که نشان دهنده تکمیل موفقیت آمیز حداقل سه سال تحصیل تمام وقت متوسطه یا دانشگاهی که به طور کامل به زبان فرانسه گذرانده شده است (از جمله پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترا، در صورت وجود) یا

-ریز نمرات نهایی که نشان دهنده موفقیت آمیز بودن یک برنامه تحصیلی در کبک که به طور کامل به زبان فرانسه گذرانده شده است (از جمله پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکترا، در صورت وجود) یا

-اثبات تسلط به زبان فرانسه از طریق آزمون استاندارد زبان که توسط دولت کبک به رسمیت شناخته شده است یا

-نشان دهند که سطح زبان فرانسه آن ها می تواند نظم حرفه ای حاکم بر شغل خود در کبک برآورده نماید

-همسر متقاضی اصلی تحت برنامه PEQ باید توانایی مکالمه به زبان فرانسه را دارا باشد

دولت کبک تا زمانی که متقاضی ریز نمرات کامل و گواهی پایان موفقیت آمیز دیپلم را ارائه ندهد، CSQ ( گواهی پذیرش کبکی ) صادر نخواهد کرد.

 

هزینه برنامه تجربه کار کبک

دو بزرگسال

یک بزرگسال

تعداد کودکان همراه زیر 18 سال

$4,816

$3,284

0

$5,395

$4,413

1

$5,822

$4,981

2

$6,251

$5,549

3

 

$1,531 به ازای هر فرزند وابسته 18 ساله یا بزرگتر اضافه می گردد.

 

شرایط اخذ یا تمدید ورک پرمیت کانادا

اگر درخواست شما در یکی از برنامه های فوق پذیرفته شود، گواهی انتخاب کبک (CSQ) را دریافت خواهید کرد و می بایست برای اخذ اقامت دائم به دولت کانادا درخواست پذیرش دهید.

اگر در کبک کار می‌کنید، برای ادامه اقامت و کار قانونی در کانادا، باید مجوز کار معتبر را در حین درخواست اقامت دائم داشته باشید.

بسته به اینکه آیا درخواست اقامت دائم خود را ارسال کرده اید یا خیر، مراحل تمدید ورک پرمیت شما متفاوت خواهد بود.

 

سوالات رایج برنامه داشتن تجربه کاری کبک (PEQ)

1- برنامه تجربه کبک چیست؟

برنامه تجربه کبک یک برنامه مهاجرتی به کانادا است که متقاضیانی را که در کبک تحصیل کرده یا مشغول به کار هستند در اولویت قرار می دهد.

2-آیا برنامه PEQ همان برنامه کارگران ماهر کبک (QSWP) است؟

خیر. این دو برنامه مهاجرت مجزا برای درخواست گواهی انتخاب کبک CSQ هستند  (. هنگامی که متقاضی ی CSQ دریافت می کند، می تواند درخواست خود را برای اقامت دائم کانادا به دولت فدرال ارسال نماید)

3-آیا حداقل امتیاز مورد نیاز برای PEQ وجود دارد؟

خیر، برای اینکه یک فرد واجد شرایط PEQ شود، هیچ الزامی برای داشتن حداقل امتیاز وجود ندارد.

4- چه کسانی واجد شرایط PEQ هستند؟

متقاضیان می توانند بر اساس تجربه خود در کبک، چه به عنوان فارغ التحصیل با مدرک دیپلم واجد شرایط یا به عنوان یک کارگر خارجی، برای PEQ درخواست دهند. همه متقاضیان باید سطح متوسط به بالا​​ در زبان فرانسه شفاهی (صحبت کردن و شنیدن) برخوردار باشند.

5-منظور از فارغ التحصیل PEQ – کبک چیست؟

دسته Diplomé du Québec (فارغ التحصیل کبک) برای متقاضیانی است که دیپلم واجد شرایط را از یک موسسه آموزشی معتبر در کبک دریافت کرده اند.

6-منظور از دسته PEQ – کارگر خارجی موقت چیست؟

دسته کارگر خارجی موقت برای متقاضیانی است که در کبک کار می کنند و حداقل 12 ماه سابقه کار ماهر در 24 ماه گذشته در کبک داشته اند.

7- متقاضیان چه زمانی می توانند درخواست خود را به PEQ ارسال کنند؟

متقاضیان رشته های تحصیلات تکمیلی تنها پس از اخذ مدرک کارشناسی خود می توانند درخواست ارسال کنند که این درخواست ها باید ظرف 36 ماه پس از فارغ التحصیلی ارسال شوند. متقاضیان در گروه کارگران خارجی می توانند به محض برآورده کردن تمام الزمات و تا زمانی که متقاضی در حال حاضر در یک شغل ماهر تمام وقت در کبک مشغول به کار باشد، درخواست ارسال کنند.

8- درخواست چگونه ارسال می شود؟

درخواست ها باید به صورت آنلاین از طریق پورتال Arrima ارسال شوند. امکان ارسال درخواست از طریق پست مثل سابق وجود ندارد.

9-چه مدت طول می کشد تا یک گواهی پذیرش کبکی ( CSQ) دریافت کرد؟

وزارت مهاجرت کبک بیان کرده که درخواست های PEQ ظرف 6 ماه بررسی می شود. این برآورد برای تکمیل درخواست‌ها زمانی قابل اعمال است که متقاضی برای پشتیبانی از درخواست یا مصاحبه حسابرسی به مدارک بیشتری نیاز نداشته باشد. درخواست هایی که ناقص تشخیص داده شود به متقاضی بازگردانده می شود.

10- آیا فرآیند مصاحبه برای PEQ وجود دارد؟

MIFI بیان کرده که متقاضیان PEQ ممکن است در معرض مصاحبه حسابرسی قرار گیرند.

11- آیا می توان همسر یا شریک کامن لاوی را در درخواست CSQ گنجاند؟

بله، یک همسر همراه یا شریک کامن لاوی می تواند در درخواست گنجانده شود.

12- آیا شرایط خاصی برای همسران همراه مقرر شده است؟

- بله، ارائه مدرک زبان برای متقاضی اصلی و همچنین همسر وی الزامی است.

13- آیا کودکان می توانند در درخواست CSQ گنجانده شوند؟

بله، همه کودکان باید در فرم درخواست اعلام شده باشند، چه آنها متقاضی اصلی را در درخواست همراهی کنند یا همراهی نکنند. کودکان 19 ساله و کمتر می توانند در برنامه گنجانده شوند. با این حال، تنها کودکانی که در خارج از کانادا متولد می شوند در درخواست CSQ گنجانده می شوند، زیرا کودکان متولد شده در کانادا قبلا شهروندی را کسب کرده اند.

14- آیا کودکان متولد کانادا باید در درخواست ذکر شوند؟

همه کودکان باید در فرم درخواست اعلام شوند. با این حال، اگر متقاضی دارای فرزند متولد شده در کانادا باشد، کودک شهروند کانادا محسوب می شود. در این مورد، کودک به عنوان همراه متقاضی در درخواست CSQ اعلام نمی شود، زیرا کودک به CSQ نیاز ندارد. هزینه های پردازش دولتی برای کودکان متولد کانادا الزامی نیست.

15- آیا هزینه های دولتی وجود دارد؟

بله. هزینه های رسیدگی دولتی در جدول زیر موجود است. پرداخت کامل باید همراه با درخواست ارائه شود در غیر این صورت درخواست ناقص تلقی می شود.

هزینه ها

متقاضی

CAD $822

متقاضی اصلی

CAD $176

همسر

CAD $176

هر فرزند وابسته

 

16- چه مدارکی باید ارائه کنم؟

چک لیست مدارک مورد نیاز در فرم درخواست درج شده است. فرم فقط به زبان فرانسه موجود است، اما مدارک را می توان به زبان انگلیسی یا فرانسوی ارسال کرد. برای هر مدرکی که به زبان انگلیسی یا فرانسوی نیست باید ترجمه رسمی ارائه شود. تمام مدارک و فرم های مورد نیاز باید با فرمت صحیح همراه با پرداخت در یک درخواست به MIFI ارسال شود. درخواست های ناقص به متقاضی عودت داده می شود.

17- آیا برای PEQ دانستن زبان فرانسه الزامی است؟

متقاضی اصلی باید مدرکی مبنی بر تسلط متوسط به بالا در زبان فرانسه شفاهی ارائه دهد.

18- کدام مدارک برای دسته PEQ – diplomé du Québec واجد شرایط هستند؟

مدارک الزامی برای برنامه تجربه کبک (PEQ) عبارتند از:

-لیسانس (دانشگاهی لیسانس)

-مدرک کارشناسی ارشد (از جمله MBA)

-دکتری

-دیپلم مطالعات کالج، آموزش فنی (DCS)

-مدرک فنی حرفه ای (DVS) که گواهی آن 1800 ساعت یا بیشتر باشد.

-دیپلم مطالعات حرفه ای (DVS) و به دنبال آن گواهی تخصص حرفه ای (AVS) 1800 ساعت یا بیشتر در یک دوره که منجر به یک حرفه خاص شده است

19- چه مشاغلی واجد شرایط PEQ -دسته کارگر موقت خارجی هستند؟

کارگر خارجی باید حداقل 24 ماه از 36 ماه سابقه کار تمام وقت را قبل از ارسال درخواست داشته باشد. کار تمام وقت حداقل 30 ساعت در هفته تعریف می شود. سابقه کار پاره وقت در برنامه PEQ به رسمیت شناخته نمی شود. تجربه کاری که مستمر نیست اگر تمام وقت بوده باشد می تواند در درخواست متقاضی لحاظ شود.

20- اگر متقاضی بالقوه واجد شرایط PEQ نباشد، آیا راه دیگری برای درخواست CSQ وجود دارد؟

بله. متقاضیان بالقوه ای که معیارهای واجد شرایط شدن PEQ را ندارند، اما تجربه کار یا تحصیل در کبک را دارند، ممکن است واجد شرایط درخواست CSQ از طریق برنامه کارگران ماهر کبک باشند.

شما همچنین می توانید برای مهاجرت به کانادا از طریق برنامه های استانی کبک ، برنامه مهاجرتی تجربه کانادایی (CEC) ، پی آر کانادا و اکسپرس انتری کانادا اقدام نمایید.

 

موسسه مهاجرتی پرگاس پارس با تکیه بر وکلای متخصص خود در کلیه کشورهای دنیا همراه شما در انجام کلیه مراحل کار مهاجرت به استان های مختلف کانادا از روش های مختلف می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:

021-88662180

اینستاگرام ماکانال ما

  • برنامه داشتن تجربه کاری کبک



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top