info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

معرفی سیستم بهداشت و درمان آلمان

در این مقاله به معرفی عملکرد سیستم بهداشت و درمان آلمان از جمله نحوه دریافت بیمه درمانی، یافتن بیمارستان ها، استفاده از خدمات اورژانسی و موارد دیگر می پردازیم.



درک اینکه سیستم بهداشت و درمان در یک کشور جدید چگونه عمل می کند می تواند کمی دلهره آور به نظر برسد، به خصوص با زبان آن کشور آشنایی کافی نداشته باشید. با این حال، اگر در آلمان زندگی و کار می کنید، ممکن است واجد شرایط بهداشت و درمان دولتی باشید، مشروط بر اینکه در بیمه سلامت دولتی ثبت نام کرده باشید. در غیر این صورت، باید برای بیمه درمانی خصوصی اقدام کنید.

 

شرایط خدمات درمانی در آلمان

سیستم بهداشت و درمان آلمان یک سیستم دوگانه دولتی-خصوصی است که قدمت آن به دهه 1880 برمی گردد و قدیمی ترین سیستم بهداشت و درمان در اروپا شناخته می شود که امروزه پزشکان، متخصصان آلمانی و سایر مجموعه های خدمات بهداشت درمانی را به یکی از بهترین سیستم های مراقبت های بهداشتی در جهان تبدیل کرده است.

سیستم بهداشت و درمان آلمان با کمک های دولتی تامین می شود و مراقبت های بهداشتی رایگان را برای همه تضمین می کند. علاوه بر این، می توانید بیمه درمانی خصوصی (Private Krankenversicherung یا PKV) را جایگزین یا تکمیل بیمه تحت پوشش دولت (gesetzliche Krankenkasse یا GKV) در نظر بگیرید. وزارت بهداشت فدرال مسئول توسعه سیاست های بهداشتی در آلمان است که این بخش توسط کمیته مشترک فدرال تنظیم می شود.

آلمان در شاخص مصرف کننده سلامت یورو در سال 2018 به علت برخورد مناسب با بیماران در خصوص درمان مورد تحسین قرار گرفت که همین امر باعث شد در رتبه دوازدهم قرار بگیرد. با این حال، به دلیل داشتن تعداد کم بیمارستان تخصصی مورد انتقاد قرار گرفت که امتیاز آن در بحث کیفیت خدمات ارائه شده را تحت تاثیر قرار داد. همه ساکنان آلمان می توانند از طریق بیمه سلامت عمومی در آلمان به سیستم مراقبت های بهداشتی دسترسی داشته باشند. افراد غیر مقیم برای دسترسی به مراقبت های بهداشتی نیاز به پوشش بیمه خصوصی دارند. بازدیدکنندگان موقت ( توریست ها) معمولاً باید هزینه درمان را بپردازند و بعداً درخواست بازپرداخت نمایند. اگر اهل اتحادیه اروپا (EU)، منطقه اقتصادی اروپا (EEA) یا سوئیس هستید و فقط به طور موقت اقامت دارید، می توانید از کارت EHIC خود استفاده کنید و  پس از آنکه به طور رسمی مقیم آلمان شدید، باید بیمه درمانی اجباری آلمان اقدام نمایید.

اگر قصد دارید به صورت طولانی مدت در آلمان زندگی یا کار کنید، باید در دفتر ثبت احوال محل زندگی خود (Einwohnermeldeamt) ثبت نام کنید. پس از ثبت نام، با دریافت شماره بیمه اجتماعی آلمان (Sozialversicherungsnummer) و پرداخت کمک های بیمه ملی می توانید مانند سایر شهروندان آلمانی  از حق دریافت مراقبت های بهداشتی دولتی بهره مند شوید.

برای دسترسی به خدمات بهداشت و درمان آلمان، باید در صندوق بیمه سلامت نیز ثبت نام کنید.همسر و فرزندان غیر شاغل تحت پوشش همین بیمه قرار می گیرند. بیمه گر شما یک کارت بیمه درمانی (Krankenversichertenkarte) به شما می دهد که هر بار که به یک پزشک یا دندانپزشک آلمانی مراجعه می کنید باید آن را همراه داشته باشید. از سال 2014، یک کارت الکترونیکی سلامت عکس دار (مگر اینکه کمتر از 15 سال داشته باشید) گواهی واجد شرایط شدن برای دریافت خدمات و مزایای پزشکی در آلمان محسوب می شود که این کارت که حاوی نام، تاریخ تولد، آدرس و اطلاعات بیمه سلامت شما است، هنگام مراجعه به خدمات پزشکی اسکن خواهد شد.

در خصوص بیمه خصوصی باید اشاره کرد که شما حق خواهید داشت که از طرح بیمه دولتی انصراف دهید و از بیمه درمانی خصوصی (Krankenversicherung یا PKV خصوصی) استفاده کنید اگر:

- یک کارمند با درآمد بیش از 57,5600 یورو هستید

-خویش فرما هستید

- کار پاره وقت و درآمد کمتر از 450 یورو در ماه دارید

- یک فرد فریلنسر هستید

- هنرمند هستید

- یک کارمند دولتی هستید

PKV معمولاً طیف وسیع تری از درمان های پزشکی و دندانپزشکی را نسبت به GKV پوشش می دهد. شرکت ها سطوح مختلفی از پوشش را ارائه می دهند. حق بیمه بسته به سن متقاضی در هنگام ورود به این طرح بستگی دارد و شرایط و پوشش معمولاً برای هر نفر محاسبه می شود به به جای آنکه هر خانواده را دربر بگیرد مانند طرح های بیمه دولتی.علاوه بر این،  بخشی از حق بیمه درمانی مشمول معافیت مالیاتی می شود.

کارفرمایان در آلمان نیز حداکثر تا 317.55 یورو در ماه به هزینه های بیمه درمانی خصوصی کمک می نمایند.

اگر واجد شرایط دریافت بیمه درمانی دولتی نیستید، می توانید با یک شرکت بیمه درمانی خصوصی قرارداد منعقد نمایید. در آلمان، طیف وسیعی از بیمه‌گران داخلی و بین‌المللی را خواهید یافت، از جمله:

- Allianz Care

- ARAG

- Cigna Global

- DFV

- Ottonova

 

بیمه درمانی در آلمان

اگر کارمند هستید و کمتر از 57600 یورو در سال درآمد دارید)4800 یورو در ماه(، باید در طرح بهداشت دولتی - Gesetzliche Krankenversicherun یا GKV شرکت کنید و به محض اینکه قرارداد کاری خود را امضا کردید، بیمه درمانی را دریافت نمایید.

این طرح توسط 110 Krankenkassen (انجمن های غیرانتفاعی) اجرا می شود که نرخ پایه 14.6٪ از حقوق ناخالص شما کسر شود که این میزان حداکثر 4350 یورو در ماه (52200 یورو در سال) محاسبه خواهد شد که نهایتا این مبلغ به طور مساوی بین شما و کارفرما تقسیم می شود. شما باید 18 ماه با یک Krankenkasse قراداد خود را حفظ نمایید. اما، پس از گذشت این مدت زمان پیش بینی شده که یه طرح دولتی دیگر را انتخاب نمایید.همچنین، کارگران شاغل فقط در صورتی سهم بیمه خود را پرداخت می کنند که بیش از 850 یورو در ماه درآمد داشته باشند.

GKV شما را برای مراقبت های اولیه با پزشکان ثبت شده، مراقبت های بیمارستانی (هم بستری و هم سرپایی) و درمان های پایه دندانپزشکی پوشش می دهد. وابستگان غیر شاغل که در همان آدرس زندگی می کنند و در Krankenkasse ثبت نام کرده اند، بدون پرداخت هیچ هزینه اضافی تحت پوشش بیمه قرار می گیرند.

شما همچنین می توانید برای ویزای کار آلمان و تحصیل در آلمان نیز اقدام نمایید.

 

عبارات مفید آلمانی در مواقعی که به سیستم بهداشت و درمان نیاز جدی دارید

-من به یک آمبولانس نیاز دارم - Ich brauche einen Krankenwagen

-حمله قلبی – Herzinfarkt

-من به یک دکتر نیاز دارم – Ich brauche einen Arzt

-من به یک بیمارستان نیاز دارم - Ich brauche ein Krankenhaus

-تصادفی رخ داده است - Es gab einen Unfall

-من به فلان چیز حساسیت دارم… – Ich bin alergisch gegen

بیمارستان -Krankenhaus

-بیمار-Patient

 

موسسه مهاجرتی بین المللی پرگاس پارس با همکاری وکلای مجرب آماده ارایه مشاوره در خصوص انواع ویزای کار و اقامت کاری پزشکان و متخصصان مشاغل دیگر در کلیه کشورهای دنیا از جمله آلمان می باشد. برای اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:

021-88662180

اینستاگرام ماکانال ما

  • معرفی سیستم بهداشت و درمان آلمان



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top