info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

هزینه زندگی در لیتوانی

لیتوانی یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپاست که از سال 1994 میلادی به عضویت این اتحادیه درآمد. این کشور از سال 2004 میلادی به عضویت سازمان آتلانتیک شمالی ناتو درآمد. اما عضویت این کشور در سال 2007 در پیمان شنگن، بیش از پیش ارزش داشتن اقامت و شهروندی این کشور اروپایی را نمایان می کند. زیرا با داشتن اقامت و شهروندی آن می توان به تمامی کشورهای اروپایی عضو این پیمان سفر کرد. از این رو برنامه های مهاجرتی ارائه شده توسط دولت این کشور اروپایی به شدت مورد استقبال مشتاقان مهاجرت به اروپا از جمله در میان هموطنانمان قرار گرفته است. در این مطلب برای مشتاقان استفاده از فرصت مهاجرت به لیتوانی از روش های مختلف، به تفصیل به هزینه زندگی در لیتوانی در سال 2024 و پارامترهای اصلی موثر در آن اشاره کنیم.



یکی از اصلی ترین برنامه های مهاجرتی ارائه شده توسط دولت کشور لیتوانی، برنامه ویزای استارتاپ لیتوانی است که رقیب برنامه ویزای استارتاپ کانادا است و برای جذب کارآفرینان صاحب ایده های نوین و استارتاپی طراحی شده و فرآیند ورود این افراد به کشور لیتوانی را تسهیل و تسریع کرده است. در این برنامه هیچ حداقل میزانی از سرمایه گذاری برای راه اندازی شرکت استارتاپی در این کشور در نظر گرفته نشده است. طبیعتا برای افرادی که قصد دارند از طریق ویزای استارت آپ وارد کشور دیگری شده و در آن کشور به راه اندازی کسب و کار بپردازند، داشتن تمکن مالی برای گذران یک سال اول زندگی در کشور مقصد الزامی است. از این رو پایین بودن هزینه های زندگی در کشور مقصد مهاجرت می تواند برای چنین افرادی یک مزیت قابل توجه به حساب آید. از اینرو، با توجه به مناسب بودن هزینه زندگی در لیتوانی در مقایسه با اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، می توان این کشور را یک گزینه بسیار ایده آل برای دریافت ویزای استارتاپ و راه اندازی یک شرکت استارتاپی و اخذ اقامت اروپا از این طریق به حساب آورد. همچنین برخی از مشتاقان تحصیل در اروپا نیز تحصیل در لیتوانی را گزینه مناسب پیش روی خود می بینند. زیرا هزینه تحصیل در این کشور منطقه بالتیک نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی کمتر بوده و هزینه زندگی دانشجویی در لیتوانی نیز نسبت به اکثر کشورهای اروپایی پایین تر است. همچنین بعلت اینکه این کشور عضو کنوانسیون بولونیاست، مدارک ارائه شده در دانشگاه های آن در کلیه کشورهای اروپایی عضو این معاهده مورد تایید است.

 

هزینه زندگی در لیتوانی 2024

به طور میانگین هزینه زندگی در لیتوانی در سال 2024 برای یک خانواده 4 نفره حدود 1899 یورو البته بدون احتساب هزینه اجاره مسکن است. بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته می توان هزینه زندگی در لیتوانی را تقریبا 24 درصد گران تر از ایران دانست، در حالی که هزینه اجاره مسکن در لیتوانی به طور میانگین حدود 9 درصد از ایران ارزان تر است. به طور میانگین هزینه زندگی در لیتوانی برای یک فرد 770 یورو در ماه است که این رقم 1.1 برابر از میانگین جهانی ارزان تر است. از این رو این کشور از نظر هزینه های زندگی در رتبه 88 در میان 197 کشور قرار گرفته و رتبه 33 را از نظر مناسب بودن هزینه ها برای زندگی در میان کشورهای دنیا دارا می باشد. در این بخش به طور دقیق و تفکیک شده، آیتم های اصلی تشکیل دهنده هزینه زندگی در لیتوانی 2024 را خدمتتان ارائه می نماییم:

 

هزینه خورد و خوراک در لیتوانی

به طور میانگین هزینه خورد و خوراک در لیتوانی که یکی از اصلی ترین بخش خریدهای روزانه را تشکیل می دهد برای هر نفر معادل حدود 150 تا 300 یورو در ماه در نظر گرفته می شود. البته این میزان بسته به سبک زندگی افراد می تواند بسیار متغیر باشد. طبیعتا ارقام ذکر شده در مورد خرید از فروشگاه های لوکس و گران قیمت نمی باشد. بلکه هزینه خورد و خوراک در لیتوانی در صورتی که خرید از فروشگاه های زنجیره ای همواره تخفیف که در این کشور فراوانند، انجام شود، بدین ترتیب خواهد بود. برخی از اصلی ترین موارد تشکیل دهنده هزینه خورد و خوراک در لیتوانی عبارتند از:

1 قرص نان سفید 500 گرمی

0.89 یورو

1 کیلو برنج سفید

1.52 یورو

12 عدد تخم مرغ

1.60 یورو

1 عدد بطری 1.5  لیتری آب

0.65 یورو

یک شیشه نوشابه پپسی یا کوکاکولا

1.47 یورو

1 کیلو گوشت قرمز (گوشت گوساله)

7.41 یورو

1 کیلو فیله مرغ

4.91 یورو

1 کیلو پنیر محلی

7.19 یورو

1 لیتر شیر

0.92 یورو

کاپوچینو

2.29 یورو

1 کیلو موز

0.98 یورو

1 کیلو پرتقال

1.27 یورو

1 کیلو سیب

0.93 یورو

1 کیلو پیاز

0.25 یورو

1 کیلو سیب زمینی

0.47 یورو

1 کیلو گوجه فرنگی

0.43 یورو

کاهو

0.94 یورو

 

هزینه یک وعده غذای ارزان در رستوران در لیتوانی حدود 8 یورو و هزینه یک وعده غذا برای دو نفر در یک رستوران متوسط در این کشور حدود 40 یورو می باشد. هزینه تهیه یک وعده غذای فست فودی در رستوران های زنجیره ای مانند مک دونالد به طور میانگین 5 یورو است.

 

هزینه مسکن در لیتوانی

همانند سایر نقاط دنیا هزینه اجاره خانه در لیتوانی نیز بخش نسبتا قابل توجهی از هزینه های زندگی در این کشور را تشکیل می دهد. به طور میانگین هزینه اجاره خانه در لیتوانی حدود 300 یورو در ماه است. با ذکر مثال هایی در جدول زیر، هزینه اجاره خانه در لیتوانی، خدمتتان شرح داده می شود:

هزینه اجاره آپارتمان 1 خوابه در مرکز شهر

بیش از 415 یورو

هزینه اجاره آپارتمان 1 خوابه خارج از مرکز شهر

حدود 200 تا 300 یورو

هزینه اجاره آپارتمان 2 خوابه در مرکز شهر

حدود 400 یورو

هزینه اجاره آپارتمان 2 خوابه خارج از مرکز شهر

بیش از 600 یورو

قیمت خرید هر متر مربع آپارتمان در مرکز شهر

حدود 2875 یورو

قیمت خرید هر متر مربع آپارتمان خارج از مرکز شهر

حدود 1705 یورو

 

هزینه حمل و نقل در لیتوانی

طبیعتا هزینه داشتن خودرو و بنزین در لیتوانی نیز مانند اغلب کشورهای اروپایی بالاست. اما تسهیلاتی در شهرهای بزرگ این کشور برای ترغیب مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده و در صورتی که افراد از وسایل عمومی استفاده کننده، هزینه حمل و نقل در لیتوانی، ماهانه رقمی چندان زیاد را برای آنان در بر نخواهد داشت. افراد این امکان را دارند تا با خرید یک کارت سفر قابل شارژ با بهای 1.5 یورو به هر مقدار که می‌خواهند کارت خود را شارژ کرده و برای حمل و نقل در این کشور استفاده کنند. میانگین هزینه ماهانه حمل و نقل در لیتوانی در حدود 29 تا 30 یورو خواهد بود، ولی دانشجویان در حال تحصیل در این کشور تخفیف زیادی شامل حالشان شده و استفاده از گزینه حمل و نقل عمومی، تاثیر چندانی در هزینه زندگی در کشور لیتوانی برای آنان نخواهد داشت. پارامترهای تشکیل دهنده هزینه حمل و نقل در لیتوانی عبارتند از:

1 لیتر بنزین

1.32 یورو

بلیط 1 طرفه حمل و نقل عمومی

0.90 تا 1 یورو

هزینه سوار شدن در تاکسی

1 یورو

کرایه تاکسی به ازای پیمایش هر کیلومتر

0.60 یورو

کرایه تاکسی به ازای هر ساعت حضور در خودرو

9 یورو

قیمت خرید خودروی تویوتا کرولا

19284 یورو

 

هزینه پوشاک در لیتوانی

یکی دیگر از بخش های تشکیل دهنده هزینه زندگی در لیتوانی، هزینه خرید پوشاک است. البته هزینه پوشاک در لیتوانی هم کاملا به سبک زندگی افراد وابسته است و افرادی که بخواهند از پوشاک تولید برندهای معروف کرده اند، قطعا بخش بیشتری از هزینه زندگی در لیتوانی 2024 را برای این کار اختصاص داده اند. اما میانگین هزینه پوشاک در لیتوانی به شرح زیر است:

یک جفت کفش مردانه چرم

حدود 86.62 یورو

یک جفت کفش کتانی ورزشی نایمی

حدود 73.50 یورو

یک عدد لباس تابستانی زارا یا اچ اند ام و برند های مشابه  ارائه شده در فروشگاه های زنجیره ای

حدود 32.50 یورو

لباس های زمستانی

بیش از 100 یورو

شلوار جین از برندهای معروف

حدود 64.80 یورو

یک عدد تیشرت کتان معمولی

از حدود 15 یورو

 

هزینه سرگرمی در لیتوانی

طبیعتا مانند سایر کشورهای دنیا، سرگرمی در لیتوانی هم  کاملا به سبک زندگی افراد بستگی دارد. ممکن است سرگرمی افراد در رفتن به یک رستوران و خوردن غذایی مناسب خلاصه شود که هزینه آن از 30 یورو شروع می ‌شود. اما مثلا شرکت در تورهای گردشگری یک روزه از 25 یورو شروع شده و تا حداکثر 75 یورو برای گشت و گذار در بخش ‌های باستانی و دیدنی کشور لیتوانی هزینه خواهد داشت. سرگرمی های هیجان انگیز مانند بالون سواری، چتربازی، رانندگی کارتینگ، کوه‌نوردی حرفه ‌ای و موارد این چنینی از 15 تا 200 یورو در کشور لیتوانی هزینه در بر دارند. بلیط ورودی اماکنی مانند پارک آبی و باغ وحش نیز از 5 یورو به ازای هر نفر شروع می‌ شود. سینما نیز می تواند از تفریحات محبوب در این کشور به حساب آید. قیمت بلیت سینما برای هر نفر چیزی حدود 7.50 یورو است. مانند اکثر کشورهای اروپایی هزینه ثبت نام در باشگاه های ورزشی در کشور لیتوانی نیز گران نیست. زیرا دولت های این کشورها برای افزایش سطح سلامت جامعه به فعالیت هایی همچون ورزش سوبسید پرداخت می کنند تا استفاده از امکانات ورزشی برای عموم مردم در دسترس باشد. به طور میانگین هزینه عضویت باشگاه ورزشی ماهانه نهایتا 30 یورو است. هزینه اجاره زمین تنیس برای مدت 1 ساعت در این کشور به طور میانگین حدود 18 یورو است.

 

سایر هزینه ها در لیتوانی

یکی از هزینه های ثابت زندگی در کشور لیتوانی هزینه اینترنت ماهانه است که رقمی حدود 30 یورو در ماه می شود.

هر فردی که قصد حضور بلند مدت در کشور لیتوانی را دارد، بنا به قوانین این کشور می بایست اشتراک بیمه خدمات درمانی سراسری را دریافت کند که رقمی معادل 50.95  یورو در ماه می باشد. البته با داشتن این بیمه، افراد می توانند با خیال راحت از خدمات درمانی در این کشور بصورت رایگان برخوردار شوند.

برای افرادی که با ویزای دانشجویی در این کشور حضور دارند، هزینه و شهرینه تحصیل در دانشگاه های لیتوانی نیز باید در نظر گرفته شود. به طور میانگین یک دانشجوی مقطع کارشناسی سالانه 1300 یورو شهریه دانشگاهی در این کشور پرداخت می کند. شهریه میانگین مقطع کارشناسی ارشد 1000 و شهریه مقطع دکتری نیز به طور میانگین 8400 یورو در سال است. البته این هزینه ها در رشته های مختلف می تواند متفاوت باشد. بعنوان مثال هزینه تحصیل پزشکی در کشور لیتوانی بیش از 10 هزار یورو در سال است.

 

میزان حقوق در لیتوانی

حداقل درآمد در کشور لیتوانی بیش از 650 یورو در ماه است که در میان کشورهای منطقه بالتیک از بالاترین موارد به شمار می رود. زیرا در لتونی این رقم حدود 500 یورو و در استونی این رقم نزدیک 600 یورو است. البته در مقایسه با کشورهای پیشرفته اروپای غربی و همچنین کشورهای ثروتمند منطقه اسکاندیناوی، این رقم چندان مناسب به نظر نمی رسد. اما میانگین درآمد مردم در لیتوانی پیش از دریافت مالیات بیش از 1700 یورو در ماه می باشد. میانگین حقوق و درآمد مردان در لیتوانی بیش از 1700  یورو و زنان کمتر از 1600 یورو می باشد. فاکتورهای متعددی از جمله میزان تحصیلات، میزان تجربه کاری و ... نیز در تعیین درآمد شاغلان در این کشور موثر است. همچنین شهر محل اقامت و کار در این کشور نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار در میزان حقوق در لیتوانی به حساب می آید. به عنوام مثال میانگین درآمد در پایتخت این کشور از میانگین کشوری بالاتر است. طبیعتا میزان هزینه زندگی در لیتوانی نیز در شهرهای مختلف این کشور متناسب با سطح درآمد در این شهرها، دارای تفاوت می باشد.

 

موسسه مهاجرتی بین المللی پرگاس پارس با همکاری وکلای مجرب آماده ارایه مشاوره در خصوص انواع ویزا از جمله ویزای استارتاپ و اقامت دایم کشورهای مختلف می باشد. برای اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:

021-88662180

اینستاگرام ماکانال ما

  • هزینه زندگی در لیتوانی



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top