info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

معرفی سیستم بهداشت و درمان نروژ

سیستم بهداشت و درمان نروژ در بین ۱۱ کشور ثروتمند جهان، رتبه نخست در پروژه موسوم به آینه آینه ۲۰۲۱  را کسب کرد. این پروژه توسط بنیاد کشورهای مشترک المنافع تدوین شد و  سیستم درمانی کشورها را در زمینه ­های دسترسی به خدمات، فرایند خدمت، کارایی اداری، دستاوردهای در حوزه خدمات درمان، رتبه‌ بندی کردند. موفق‌ ترین کشورها در این طرح آنهایی بودند که توانسته بودند هزینه خدمات درمانی را برای بیماران کاهش بدهند. بودجه مراقبت‌ های بهداشتی درمانی در نروژ، از طریق  درآمدهای مالیاتی و طرح بیمه ملی تامین می‌ گردد. این مراقبت‌ ها شامل همه ساکنین قانونی نروژ می‌ شود. چهار مقام مهم بهداشت منطقه‌ ای، تحت نظارت وزارت بهداشت، فعالیت بیمارستان‌ های عمومی را در  کشور نروژ اداره می کنند. هزینه بهداشت و درمان در نروژ رایگان نیست، اما از طریق طرح بیمه ملی، توسط دولت، پشتیبانی زیادی می‌ شود. نرخ امید به زندگی در نروژ برای مردان 81 سال و برای زنان 84 سال است. این مقاله سعی دارد به معرفی سیستم بهداشت و درمان کشور نروژ بپردازد.



شرایط و خدمات درمانی در نروژ

برای دسترسی اولیه به مدیریت مراقبت های بهداشتی در نروژ باید به سازمان Helfo که بخشی از اداره بهداشت و درمان نروژ است، مراجعه و پزشک عمومی خود را انتخاب کرد. هر فرد ساکن در کشور نروژ دارای یک پزشک خانواده یا عمومی می‌ باشد که باید برای مشکلات پزشکی با او مشورت کند. تقریبا ۹۹ درصد نروژی‌ ها پزشک خانواده دارند. این پزشکان عمومی معمولاً به صورت گروهی در یک مرکز پزشکی فعالیت خود را انجام می‌ دهند. هرسال دوبار می‌توان پزشک عمومی خود را تغییر داد. در صورتی که فرد از پزشک عمومی  خود راضی نباشد، به صورت رایگان می‌ تواند برای پزشک عمومی دیگری ثبت نام کند. اکثر پزشکان عمومی مراقبت های سرپایی را در پلی کلینیکها ارائه می دهند و برای مراقبت های تخصصی و بستری به بیمارستان های متعلق به سازمانهای بهداشت منطقه ای ارجاع داده می شود. این پزشکان عمومی تحت قرارداد با  شهرداری ها فعالیت می کنند.

زنان باردار و افراد زیر 16 سال در نروژ از خدمات رایگان درمانی بهره مند می شوند. در نروژ کودکان از خدمات دندانپزشکی عمومی رایگان استفاده می‌کنند و بزرگسالان جز در شرایط پزشکی نادر باید هزینه پرداخت کنند. در عین حال با توجه به قانون خدمات اجتماعی در نروژ افراد با نیازهای مالی تحت پوشش قرار خواهند گرفت. سالمندانی که در خانه سالمندان و یا بیشتر از سه ماه تحت مراقبت‌های پرستاری در منزل قرار بگیرند نیز تحت درمان رایگان دندانپزشکی عمومی قرار می‌گیرند.

 

بیمه درمانی در نروژ

همه شهروندان و ساکنان کشور نروژ تحت پوشش طرح بیمه ملی ((NIS هستند و اداره اقتصاد سلامت کشور نروژ فعالیت این بیمه را مدیریت می‌ کند. بیمه ملی در نروژ رایگان نیست ولی بخش زیادی از هزینه‌های آن توسط دولت تامین می‌شود.  پس از هر بار مراجعه هزینه‌ای را می‌ پردازد ولی بعد از رسیدن به یک سقف مشخص (بیشتر از 2000کرون) کارت معافیت دریافت می‌ کند. و بیشتر از آن هزینه بیشتری نمی‌ دهد. دولت نروژ برای مراقبت های بهداشتی به طور متوسط سالانه 6187 دلار برای هر نفر هزینه می کند.

برای تحت پوشش قرار گرفتن در بیمه ملی کشور نروژ باید حداقل ۱۲ ماه از طول اقامت شما در آن کشور گذشته باشد. اما برای دانشجویان مشغول به تحصیل در نروژ شرایط کمی تفاوت می‌کند مثلاً اگر یک دانشجو بین ۳ تا ۱۲ ماه در نروژ اقامت داشته باشد می‌تواند برای عضویت در طرح بیمه ملی اقدام کند. اقامت طولانی در خارج از کشور ممکن است عضویت شما را در طرح بیمه ملی باطل کند. در صورت اقامت موقت در کشور دیگری از اتحادیه اروپا و یا سوئیس باید کارت بیمه سلامت اروپا را ازHelfo دریافت کنید تا به مانند یک شهروند آن کشور از خدمات مراقبت‌ های بهداشتی استفاده کنید.

 

در کشور نروژ بیمه تا ۷۵ درصد از هزینه‌ های مربوط به معاینات رادیولوژی و آزمایشگاه‌ ها فیزیوتراپی روانشناسی و خدمات دندانپزشکی به جز ارتودنسی و خدمات پزشکی را تحت پوشش قرار می‌ دهد.

 

هزینه های مربوط به فیزوتراپی، عینک و لنز، جراحی­های زیبایی و تجهیزات پزشکی تحت پوشش ملی نروژ نمی­ باشد.

 

هزینه های زایمان در نروژ برای شهروندان قانونی، بدون توجه به سقف بیمه، کاملاً رایگان می­باشد.

 

بعضی موسسات بیمه در قبال ارائه کارت دانشجویی خدمات بیمه‌ای به دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه‌ها ارائه می‌دهند باید خاطرنشان کرد این نوع بیمه‌ها معمولاً برای درمان و یا آزمایشات پزشکی یا داروهای خارج از دانشگاه اعمال نمی‌شود. مهاجران و یا دانشجویان مشغول به تحصیل در نروژ برای عضویت در طرح بیمه ملی باید علاوه بر فرم درخواستی شخص متقاضی مدارکی از جمله نامه پذیرش، گذرنامه، کارت اجازه اقامت و شماره شناسایی نروژی به دفتر تحت پوشش منطقه شهرداری ارسال گردد .

 

بیمه درمانی خصوصی

در نروژ علاوه بر بیمه ملی بیمه درمانی خصوصی نیز وجود دارد.  به طور میانگین تنها 9درصد از جمعیت نروژ، تحت پوشش بیمه های خصوصی هستند که اغلب این جمعیت شامل کارمندان و نیروی کار کشور می ­باشند. کارفرما بیش از 90درصد هزنه این بیمه را پرداخت می­کند.  گفته شده است این تامین هزینه از سوی کارفرما، به منظور کاهش مدت انتظار دریافت خدمات بهداشتی و کم کردن مرخصی استعلاجی کارمندان می­باشد.این بیمه مخصوصاً برای دانشجویانی که شهروندان خارج از اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس مشغول به تحصیل در نروژ هستند توصیه می‌شود. هزینه این بیمه خصوصی برای دانشجویان مشغول به تحصیل در نروژ به طور متوسط ۵۶ دلار در ماه است که بخش زیادی از این بیمه توسط مشاغل آن‌ها پوشش داده می‌شود.

 

بیمه درمانی خصوصی شامل این موارد است:

 

  • درمان‌های پزشکی که تحت پوشش سیستم بهداشت ملی نروژ نیست
  • فوت و تصادف و از کار افتادگی
  • آمبولانس هوایی و زمینی و دریایی
  • بازگشت به کشور خود
  • و بیمه مسئولیت شخص ثالث

 

سیستم دارویی نروژ

قیمت داروها در نروژ، براساس قیمتهای سایر کشورهای اروپای شمالی و وزارت بهداشت کشور تعیین می­شود. هزینه­های داروسازی در نروژ، تا حدی از طریق بودجه عمومی و بخشی دیگر به طور مستقیم از طریق بیمار پوشش داده می­شود.

بیمه ملی نروژ نیمی از هزینه ­های دارو بیمار را تامین می ­کند. این مقدار برای بیماران واگیردار خطرناک اندکی بیشتر است. به طور مثال بیمار مبتلا به ایدز در نروژ فقط 36 درصد هزینه دارو را می­پردازد. به طور متوسط این بیمار در سال 180 یورو برای هزینه درمانی خود می­پردازد که شامل آزمایشات، ویزیت و رادیولوژی می­شود.

حدود 84 درصد داروی مورد نیاز نروژ توسط سه شرکت داروسازی بین­ المللی تامین می­شود. به جز داروخانه های بیمارستان­های دولتی، سایر داروخانه توسط بخش خصوصی اداره می ­شود.

از سال 2020  داروخانه­­ های اینترنتی در صورت داشتن خرید حضوری، اجازه فعالیت پیدا کردند.

بر طبق قوانین وزارت بهداشت نروژ داروخانه‌های محلی و بیمارستانی مجاز به توزیع داروهای مورد نیاز بیماران هستند. البته تعداد محدودی از داروها نیز از طریق فروشگاه‌ های کوچک متعلق به داروخانه‌ها مانند فروشگاه مواد غذایی و پمپ بنزین‌ ها توزیع می‌ شود.

 

 

موسسه مهاجرتی بین المللی پرگاس پارس با همکاری وکلای مجرب آماده ارایه مشاوره در خصوص انواع ویزای کار و اقامت کاری پزشکان و متخصصان مشاغل دیگر در کلیه کشورهای دنیا از جمله نروژ می باشد. برای اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:

021-88662180

اینستاگرام ماکانال ما




مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top