info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

دانشگاه سملوایز مجارستان

بسیاری از جوانان ایرانی در سال های اخیر که تب اشتیاق به تحصیل رشته های پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی در کشورمان مرتب بالاتر می رود، کشور مجارستان را برای تحصیل پزشکی در خارج از کشور برگزیده اند. دانشگاه سملوایز بوداپست یا Semmelweis Egyetem به طور قطع یکی از بهترین دانشگاه ها برای مشتاقان تحصیل پزشکی و سایر رشته های علوم پزشکی در کشور مجارستان به شمار می رود. بسیاری از مشتاقان تحصیل رشته های علوم پزشکی در اروپا نه تنها از ایران بلکه از سراسر دنیا تحصیل در دانشگاه سملوایز مجارستان، را برای خود برمی گزینند. این دانشگاه که قدیمی ترین و بزرگ ترین و در عین حال معتبر ترین دانشگاه علوم پزشکی مجارستان است، همه ساله میزبان دانشجویان زیادی از سراسر دنیاست که برای تحصیل رشته های علوم پزشکی وارد مجارستان می شوند.



تاریخچه دانشگاه سملوایز بوداپست

به طور دقیق تاریخچه دانشگاه سملوایز بوداپست برمی گردد به سال 1679 میلادی. اما این دانشگاه پس از جنگ جهانی دوم به یک دانشگاه مستقل علوم پزشکی تبدیل شد که از اول هم رشته های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، فیزیوتراپی، طب ورزشی، علوم بهداشت و مدیریت سلامت را ارائه می نمود.

نام دانشگاه سملوایز مجارستان، از پزشک و محقق مجار، ایگناس زملوایس گرفته شده است که از سال 1818 تا 1865 میلادی می زیسته و موفق شده بود علت تب حاصل از عفونت در نوزادان پس از زایمان، در اثر ضدعفونی نشدن دست پزشک را بیابد.

 

تحصیل در دانشگاه سملویس مجارستان

از مزایای تحصیل در دانشگاه سملویس مجارستان در رشته های علوم پزشکی، امکان اندوختن تجربیات عملی برای دانشجویان این دانشگاه است، زیرا این دانشگاه بیمارستانی حدود 3000 تختخوای فعال در شهر بوداپست در اختیار دارد. در حال حاضر بیش از 10 هزار دانشجو از بیش از 60 کشور دنیا از جمله ایران مشغول تحصیل در دانشگاه سملویس مجارستان هستند.

این دانشگاه سملویس دارای یک کمپ متشکل نمی باشد و دپارتمان های مختلف آن در قسمت های مختلف شهر بوداپست پایتخت مجارستان پراکنده می باشند. مرکز آموزش علوم پایه این دانشگاه نزدیک ایستگاه مترو کلینیکاک بوداپست قرار دارد. اما اکثر بیمارستان ها و دپارتمان های دانشگاه سملویس در منطقه پست بوداپست در شرق رودخانه دانوب قرار گرفته اند. در نزدیکی دپارتمان های این دانشگاه در منطقه پشت بوداپست 4 خوابگاه این دانشگاه هم واقع شده اند.

از شرایط تحصیل در دانشگاه سملویس مجارستان مساله سن است که حداقل سن متقاضیان باید 18 و حداکثر ترجیحا 30 سال باشد.

طبیعتا مانند سایر دانشگاه های پزشکی مجارستان، ورود به دانشگاه زملوایس هم به آزمون ورودی وابسته است که شامل سوالات تستی چند گزینه ای شیمی، زیست شناسی و زبان انگلیسی است.  یک مصاحبه شخصی نیز در پروسه اخذ پذیرش دیده شده است که هدف از آن ارزیابی نگرش حرفه ای متقاضیان ورود به دوره های تحصیلات پزشکی در دانشگاه های مجارستان است. هزینه شرکت در آزمون ورودی این دانشگه 250 دلار بوده و البته آزمون در کشورهای مختلف از جمله امارات همسایه جنوبی کشور عزیزمان هم برگزار می شود. البته افرادی که شرایط و آمادگی شرکت در آزمون را ندارند می بایست دوره های پری مدیکال در کالج ها و دانشگاه های مجارستان را قبل از شرکت در آزمون ورودی بگذرانند.

 

تحصیل پزشکی در دانشگاه سملوایز مجارستان

به طور اخص شهرت دانشگاه سملوایز مجارستان به علت ارائه رشته پزشکی در آن است و بسیاری از مشتاقان تحصیل پزشکی در مجارستان، تحصیل پزشکی در دانشگاه سملوایز مجارستان را برای خود ترجیح می دهند. از سال 1983 این دانشگاه آموزش پزشکی به زبان آلمانی و از سال 1987 میلادی آموزش پزشکی را به زبان انگلیسی آغاز کرد و در حقیقت اولین دانشگاه مجارستان به شمار می رود که آموزش پزشکی به زبان هایی غیر از زبان مجاری را ارائه داده است.

مدرک پزشکی دانشگاه سملوایز مجارستان مورد تایید سازمان بهداشت جهانی و هیئت بورد کالیفرنیا قرار دارد. همچنین در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران برای سال تحصیلی 2019 – 2020 میلادی نیز می توان نام دانشگاه سملوایز مجارستان را مشاهده کرد. از این رو دانشجویان ایرانی که قصد تحصیل در مجارستان در رشته های علوم پزشکی را دارند و تصمیم دارند پس از تحصیل به ایران برگشته و به طبابت در وطن مشغول شوند، می توانند در این دانشگاه به تحصیل مشغول شوند. زیرا پس از بازگشت به ایران مدرک تحصیلی این عزیزان مورد ارزشیابی قرار خواهد گرفت.

 

هزینه تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی سملوایز

شهریه و هزینه تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی سملوایز برای رشته های تحصیلی مختلف یکسان نیست و به ترتیب زیر می باشد:

- هزینه تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی سملوایز در دوره 6 ساله پزشکی: 9100 دلار در هر ترم تحصیلی

- هزینه تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی سملوایز در دوره 5 ساله دندانپزشکی: 9100 دلار در هر ترم تحصیلی

- هزینه تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی زملوایس در دوره 5 ساله داروسازی: 6000 دلار در هر ترم تحصیلی

- هزینه تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی سملویس در دوره های 4 ساله لیسانس رشته های پیراپزشکی شامل فیزیوتراپی، اپتومتری، مامایی و پرستاری: 3200 یورو در هر ترم تحصیلی

- هزینه تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی سملوایز در رشته ترببیت بدنی و علوم ورزشی: 3250 یورو در هر ترم تحصیلی

- هزینه تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی سملوایز در رشته تحصیلی مربیگری فوتبال و والیبال و بسکتبال: بین 3250 تا 3750 یورو در هر ترم تحصیلی

 

رتبه دانشگاه سملویس مجارستان

یکی از دلایل اعتبار دانشگاه سملویس رتبه این دانشگاه است که در میان دانشگاه های علوم پزشکی دنیا بین رتبه 151 تا 200 قرار دارد. در حقیقت این دانشگاه یک دانشگاه علوم پزشکی محصوب می شود و فقط باید رتبه آن در دسته علوم پزشکی را ملاک قرار داد و بر این اساس رتبه دانشگاه سملویس مجارستان بسیار مناسب است.

 

رشته های دانشگاه زملوایس مجارستان

در حال حاضر 5 دانشکده در این دانشگاه دایر هستند و رشته های دانشگاه زملوایس مجارستان در این دانشکده ها ارائه می گردند. رشته های ارائه شده در هر 5 دانشکده این دانشگاه به زبان مجاری، آلمانی وانگلیسی به دانشجویان ارائه می گردد. دانشکده های  دانشگاه زملوایس عبارتند از:

- دانشکده پزشکی

- دانشکده دندانپزشکی

- دانشکده داروسازی

- دانشکده علوم بهداشتی

- دانشکده بهداشت اجتماعی

دوره های پزشکی عمومی در دانشگاه زملوایس مجارستان مانند سایر دانشگاه های این کشور، شش ساله هستند و بعد از اتمام دوره به دانشجویان مدرک M.D اعطا می شود. اما دوره های داروسازی و دندانپزشکی در دانشگاه زملوایس بوداپست 5 ساله هستند. در دو سال اول هر یک از این دوره ها علوم پایه پزشکی تدریس می شود. مواد تحصیلی سال سوم بیشتر بر بیماری ها و راهکارهای درمانی آنها تمرکز دارد. در دو سال آخر با توجه به نوع دوره، دانشجویان با جنبه های مختلفی از حوزه منتخب خود سر و کار دارند. این دوره ها همچنین بر مدیریت و ارزیابی بیماران نیز تاکید دارد. در سال آخر تحصیل، دانشجویان در کنفرانس ها، دروس انتخابی و جلسات عملی بیمارستان ها شرکت می کنند.

 

دپارتمان های دانشگاه زملوایس بوداپست

 

دپارتمان های دانشگاه زملوایس بوداپست عبارتند از:

دپارتمان اصلی ریاست داشگاه

دپارتمان شماره یک پاتولوژی و تحقیقات سرطانی

دپارتمان شماره دو طب داخلی

دپارتمان شماره یک طب داخلی

دپارتمان شماره سه داخلی

دپارتمان جراحی شماره ۱

دپارتمان جراحی شماره ۲

دپارتمان اورولوژی

دپارتمان چشم پزشکی

دپارتمان تروماتولوژی

دپارتمان جراحی عروق

دپارتمان جراحی قلب

دپارتمان پیوند قلب

مرکز تحقیقات بیماری‌های قلبی

دپارتمان ارتوپدی

دپارتمان درماتولوژی (پوست)

دپارتمان بیهوشی و مراقبت‌های ویژه

دپارتمان طب اورژانس

دپارتمان بیماری‌های اعصاب و روان

دپارتمان پزشکی خانواده

دپارتمان جراحی قفسه سینه

دپارتمان علوم اعصاب

دپارتمان جراحی مغز و اعصاب

دپارتمان بیماری‌های عفونی

دپارتمان روماتولوژی

دپارتمان پزشکی هسته ای

دپارتمان زنان و زایمان و نازایی

دپارتمان گوش و حلق و بینی و جراحی گردن

دپارتمان شماره یک کودکان

دپارتمان شماره دو کودکان

دپارتمان بیماری‌های ریوی

دپارتمان رادیولوژی

- کلینیک ‌های دندان پزشکی دانشکده دندان پزشکی:

دپارتمان ارتودنسی

دپارتمان دپارتمان لثه

دپارتمان حفاظت دهان و دندان

دپارتمان طب تشخیصی دهان

- دپارتمان‌های دانشکده داروسازی:

دپارتمان جذب داروها

دپارتمان شیمی داروسازی

دپارتمان تکنولوژی داروسازی

دپارتمان شیمی آلی

- دپارتمان‌های علوم پایه:

دپارتمان شماره ۱و۲ فیزیولوژی

دپارتمان شماره ۱ و۲ شیمی پزشکی

دپارتمان ۱و۲و۳ آناتومی بافت و جنین‌شناسی

دپارتمان علوم رفتاری

دپارتمان فیزیک پزشکی و تحقیقات پرتوشناختی

دپارتمان ژنتیک و ایمنی‌شناسی

دپارتمان ژنتیک دارویی و بیماری‌های خاص

دپارتمان میکروب‌شناسی

دپارتمان پاتولوژی شماره یک

دپارتمان پاتولوژی شماره دو

دپارتمان تحقیقات جراحی علوم پایه

 

 

در پایان لازم به ذکر است جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اخذ پذیرش تحصیلی و ویزا و مسائل مربوط به تحصیل رشته های علوم پزشکی در مجارستان و تعیین وقت مشاوره می توانید با شماره موسسه مهاجرتی پرگاس پارس در ساعات اداری تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662180

فرم مشاوره

اینستاگرام ماکانال ما

  • دانشگاه سملوایز مجارستان
  • تحصیل پزشکی در دانشگاه سملوایز مجارستان
  • رتبه دانشگاه سملویس مجارستان



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top