info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

رزومه یا CV چیست؟

نگارش رزومه یا  CV اولین و ضروری ترین گام برای درخواست یک موقعیت شغلی یا تحصیلی است و هر چه رزومه قوی تر باشد؛ شانس شما برای بدست آوردن آن موقعیت شغلی یا تحصیلی بیشتر است. اما برای داشتن رزومه یا CV قابل قوی؛ بهتر است بدانیم «رزومه یا CV چیست؟» رزومه از واژه فرانسوی «résumé» نشات گرفته و CV مخفف لاتین « curriculum vitae» به معنای « برنامه تحصیلی (یا شغلی) زندگی» می باشد و به معرفی سوابق حرفه ای و تحصیلی افراد از ابتدا تا وضعیت کنونی متقاضی می پردازد. رزومه یا CV زمانی اثر مثبت و موفقیت آمیز خود را نشان خواهد داد که تمام نکات ضروریِ نگارش در آن رعایت شده و با وجود خلاصه بودن، تمام جزئیات لازم و مرتبط در آن قید شود زیرا مسئول بررسی آن؛ زمان زیادی را برای خواندن رزومه شما نخواهد گذاشت. در واقع اصل نگارش رزومه یا CV کارآمد، نگارش خلاصه و مفید آن می باشد. در نظر داشته باشید شما بر اساس این رزومه یا CV قضاوت خواهید شد، رزومه شما به مثابه تبلیغی از نتیجه فعالیت ها و سوابق  علمی و شغلی شما بوده و هر چه این تبلیغ جذاب تر، مسئول مربوطه تمایل بیشتری را برای انتخاب شما خواهد داشت. از دیگر نکاتی که می بایست در نگارش رزومه یا CV به آن توجه داشت مستدل بودن اطلاعات می باشد که در این خصوص و دیگر مواردی که می بایست در نگارش رزومه رعایت شود در قسمت «چگونه رزومه بنویسیم؟» همین مطلب، اطلاعات کافی خدمت شما عزیزان ارائه خواهد شد.



فرق رزومه با CV

پس از پرداختن به موضوع « رزومه یا CV چیست؟» با این سوال مواجه خواهیم شد که فرق رزومه با CV در چه مواردی می باشد. آیا این دو مورد مشابه یکدیگرند یا خیر؟ رزومه و CV از لحاظ ماهیتی مشابه یکدیگرند و هر دو مدارکی هستند که به سوابق حرفه ای،‌ علمی، تحصیلات، دستاوردها و مهارت های مان اشاره دارد. اما این تشابه نباید منجر به استفاده نابجای این دو مدرک گردد. به طور کلی فرق رزومه با CV در سه مورد هدف، میزان محتوا ( تعداد صفحات) و قالب آن می باشد. رزومه متنی کوتاه بوده و بیشتر بر روی خلاصه تجربیات، مهارت ها، نقش ها و سوابق حرفه ای تاکید داشته و در نگارش آن می توان هیچ ترتیب زمانی را رعایت نکرده و  بر اساس موفقیت ها و تجربیات پیشین نوشته شود. هدف از نگارش رزومه معرفی سوابق در زمانی بسیار کوتاه بوده و بر همین اساس بهتر است به هنگام نگارش رزومه، دقیقا موارد و اطلاعات منطبق با شغل مورد درخواستمان ذکر گردد و نه اطلاعات غیر مرتبط. توضیحات رزومه می تواند بر اساس موقعیت و شغل مورد درخواست تغییر نموده و از این رو قالب نوشتاری در رزومه متنوع تر می باشد. در مقایسه با رزومه، CV متنی طولانی تر و مفصل تر با تعداد صفحات بیشتر است که اطلاعات در آن با جزئیات بیشتر و به ترتیب زمانی بیان می شود. به طور معمول در CV علاوه بر ذکر جزئیات و شرح حالِ تمام فعالیت های پیشین، تمرکز بیشتر بر سوابق تحقیقاتی، تحصیلی، دستاوردهای علمی، افتخارت علمی و مقالات قرار دارد.

 

چگونه رزومه بنویسیم؟

برای ارائه درخواست کار در ابتدا می بایست رزومه ای را شامل معرفی نامه ای از خود، اطلاعات دقیق در خصوص سوابق تحصیلی، شغلی و مهارت ها ارائه نمود. هر چه رزومه جامع تر و حرفه ای تر باشد، تاثیرگذاری بیشتری را به دنبال خواهد داشت. اما سوال اینجاست که چگونه رزومه بنویسیم؟ و برای داشتن رزومه ای تاثیر گذار چه مواردی را می بایست رعایت نمود؟

رزومه حرفه ای رزومه ای است که توانایی ها و ویژگی های فرد را برجسته و ضعف های او را پوشش دهد و می بایست به گونه ای نگارش شده باشد که اطلاعات مفیدی از شما را در کمترین زمان در اختیار کارفرما یا دانشگاه قرار دهد. در رزومه های شغلی معمولا زیاد وارد جزئیات نشده و محوریت اطلاعات بیشتر بر روی مهارت ها و سوابق شغلی می باشد.

معمولا رزومه ها به سه صورت نوشته می شوند: براساس ترتیب زمانی، عملکردی و ترکیبی که هر کدام مزایا و معایب خود را به دنبال دارند.

 نگارش رزومه به ترتیب زمانی: در شیوه نگارش رزومه بر اساس ترتیب زمانی  (Chronological) اطلاعات مورد نظر به ترتیب زمانی نگارش می شوند و معمولا به روز ترین اطلاعات و سوابق در ابتدای رزومه ذکر می گردد.

نگارش رزومه بر اساس مهارت و عملکرد: تمرکز این رزومه بر مهارت ها و سوابق حرفه ای شماست و این نوع نگارش بیشتر برای موقعیت های شغلی خاص بوده که فرد سعی بر تمرکز بر روی مهارت ها و اطلاعات مرتبط با شغل درخواستیِ فعلی دارد.

نگارش رزومه به صورت ترکیبی: این نوع نگارش رزومه در واقع ترکیبی از رزومه زمانی با رزومه مهارت و عملکرد می باشد. تمرکز بر روی مهارت و همزمان رعایت ترتیب زمانی در این نوع رزومه دیده می شود.

بعد از آشنایی با انواع نگارش رزومه، نوبت به بررسی اطلاعاتی است که می بایست در نگارش یک رزومه حرفه ای قید شود که عبارتند از:

- اطلاعات شخصی در رزومه : این بخش از اطلاعات در نگارش هر نوع رزومه ای فارغ از هدف نگارش رزومه رعایت می گردد که شامل اطلاعاتی چون نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، آدرس، شماره تماس (تلفن ثابت و همراه)‌، آدرس ایمیل می باشد.

- سوابق تحصیلی: در این بخش می بایست به رشته تحصیلی، نام رشته و دانشگاه محل تحصیل خود، سال شروع و اتمام آن مقطع اشاره نمود.

- سوابق شغلی:  عنوان شغلی، سِمت، خلاصه ای از وظایف شغلی، محل خدمت، نوع همکاری (پاره وقت یا تمام وقت)، مدت فعالیت و تاریخ شروع و اتمام آن می بایست در این قسمت ذکر گردد.

- مهارت ها و علایق: در این بخش که می بایست کوتاه، مختصر و به صورت دسته بندی باشد، مهارت های شخصی همچون مهارت های زبانی، ارتباطی، مدیریتی، مرتبط با شغل؛ حرفه و مهارت های کامپیوتری قید می گردد. در نگارش این قسمت ها بهتر است مواردی را که در ارتباط با هدف و شغل مورد نظر شماست قید نمایید. برای مثال اگر هدف نگارش رزومه ارائه آن برای مشاغلی است که ماهیت آن کار تیمی ست، حتما مواردی را ذکر نمایید که نشانگر روحیه جمعی و علاقه به کار گروهی و نیز نشانگر توانایی شما در ارتباط با دیگران باشد.

- بخش اطلاعات اضافه که برای تقویت رزومه به کار می رود شامل موارد اطلاعاتی زیر می شود:

گواهینامه ها: یکی از مهمترین مولفه ها برای تقویت رزومه به شمار می رود که می تواند شامل گواهینامه های تخصصی در برخی مهارت ها، زبان و نرم افزارهای مرتبط با رشته و شغل مورد نظر شود. در نظر داشته باشید هر حوزه شغلی و یا رشته تحصیلی نیازمند گواهینامه های خاصی ست که به منظور بالا بردن شانس پذیرش بهتر است نسبت به دریافت آن اقدام نمایید.

سوابق علمی و پژوهشی :  این قسمت خود می تواند شامل چندین زیر شاخه مانند پروژه ها، مقالات و کتاب های منتشر شده و یا در دست اقدام و نیز کنفرانس ها و سمینارهای ملی و بین المللی شود.

دستاوردها و افتخارات: در این قسمت می توان به جوایز و دستاوردهای دوران تحصیلی و کاری مانند کسب مدال در المپیادهای علمی و ...اشاره نمود.

معرف: معمولا این بخش در انتهای رزومه آورده شده و می تواند ارجاع شغلی یا تحصیلی باشد. البته این بخش بیشتر در رزومه یا CV تحصیلی کاربرد داشته و در صورتیکه ارجاع، تحصیلی باشد می بایست تمام اطلاعات استاد از جمله نام، رتبه، درجه تحصیلی و اطلاعات تماس ذکر گردد.

با وجود تمامی این اطلاعات تقریبا رزومه آماده بوده اما بهتر است قبل از ارائه نکاتی را در آن ویرایش و رعایت نمود. به طور خلاصه، نکات و مواردی کلی که در نگارش رزومه و یا CV فارغ از هدف آن ها می بایست در نظر داشت عبارتند از:

- در نظر گرفتن هدف نگارش رزومه

- گزیده گویی

- دقیق و مستدل بودن اطلاعات

- توجه به دستور زبان و نداشتن غلط املایی

- توجه به اندازه و فونت حروف

- بازخوانی و ویرایش

 ودر آخر اینکه هرچند نگارش یک رزومه قابل قبول امری زمانبر بوده و نیازمند دقتی فراوان است، اما یکی از اصلی ترین مولفه های رسیدن به شغل و یا تحصیل در رشته مورد نظر می باشد.

 

 

موسسه مهاجرتی بین المللی پرگاس پارس با همکاری وکلای مجرب آماده ارایه مشاوره در خصوص انواع ویزای کار و اقامت کاریابی کشورهای مختلف می باشد. برای اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را پر نمایید:

021-88662180

فرم مشاوره

اینستاگرام ماکانال ما

  • رزومه یا CV چیست؟



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top