info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

بلوکارت یا کارت آبی اتحادیه اروپا

در واقع بلوکارت یا کارت آبی اتحادیه اروپا که به EU Blue Card شهرت دارد، مجوزی تایید شده در اتحادیه اروپا به شمار می رود که افراد متخصص غیر اروپایی با داشتن آن می توانند برای کار و زندگی در کلیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا به جز انگلستان، ایرلند و دانمارک مستقر و مقیم شوند. به طور خلاصه بلوکارت یا کارت آبی اتحادیه اروپا را می توان اجازه کار مورد تایید کشورهای عضو این اتحادیه تعریف کرد.



تاریخچه بلوکارت یا کارت آبی اتحادیه اروپا برمیگردد به سال 2007 میلادی که در این سال اتحادیه اروپا با الهام از گرین کارت آمریکا تصمیم گرفت برای جذب نیروهای متخصص غیراروپایی برنامه مهاجرتی جدیدی را به این نام ارائه و معرفی نماید. دلیل قرار دادن نام کارت آبی روی این برنامه مهاجرتی، رنگ آبی پرچم واحد اتحادیه اروپاست. بدون شک در حال حاضر محبوب ترین مقصد نیروی کار متخصص در اروپا کشور آلمان است و حدود 85 درصدر بلوکارت های صادر شده در کل اتحادیه اروپا به این کشور اختصاص دارد. فرانسه با 4.3 درصد، لوکزامبورگ با 2.8 درصد، لهستان با 1.9 درصد و ایتالیا با 1.2 درصد در جایگاه های بعدی قرار گرفته اند.

فرق بلوکارت یا کارت آبی اتحادیه اروپا با برنامه های ملی هر یک از کشورها از جمله کارت قرمز سفید قرمز اتریش، این است که فردی که به اخذ بلوکارت یا کارت اتحادیه اروپا نایل می شود، لازم نیست تمام مدت را در یک کشور خاص این اتحادیه کار کند. بلکه می تواند به عنوان مثال 2 سال در آلمان کار کرده و 6 ماه بعد را در ایتالیا کار کند و بعد برای کار به اتریش برود و در این زمینه هیچ گونه محدودیتی برای وی وجود ندارد.

 

شرایط اخذ کارت آبی اتحادیه اروپا

افرادی متخصصی که از این طریق قصد اقامت در کشورهای اتحادیه اروپا را دارند می بایست شرایط اخذ کارت آبی اتحادیه اروپا را داشته باشند. به عنوان مثال برای اخذ بلوکارت آلمان باید مدرک تحصیلی قابل تایید در کشور آلمان به همراه پیشنهاد کاری یا Job Offer معتبر که در آن مسئولیت های کاری و قرارداد حداقل یک ساله با یک شرکت معتبر ثبت شده در آلمان قرار داده شده باشد، ارائه گردد. حقوقی ناخالصی که در این قرارداد ذکر می کند نیز باید قبل از از کسورات قانونی مانند مالیات و بیمه درمانی و بازنشستگی و بیمه بیکاری، حداقل 41808 یورو در سال باشد تا فرد متقاضی موفق به اخذ کارت آبی آلمان گردد. شرایط اخذ کارت آبی اتحادیه اروپا البته در هر کشور عضو این اتحادیه بنابر قوانین محلی آن کشور نکات خاصی را هم دارد. به عنوان مثال برای اخذ بلوکارت آلمان می بایست، اداره فدرال کار آلمان با قرارداد شخص متقاضی با شرکت آلمانی مورد نظر موافقت خود را اعلام کند. اگر این موافقت کسب نشود باید قرارداد کاری با حقوق ناخالص حداقل 53600 یورو در سال ارائه گردد.

برای هموطنان عزیز که قصد دارند از این طریق مقیم کشورهای اتحادیه اروپا به ویژه آلمان شوند، سایر شرایط اخذ کارت آبی اتحادیه اروپا عبارتند از:

- تحصیلات: حداقل مدرک کارشناسی مورد تایید

- سابقه کار به همراه بیمه: حداقل 5 سال (کار مرتبط با تحصیلات دانشگاهی)

- سن: حداکثر 50 سال

- میزان تسلط به زبان مورد نظر (بسته به شرایط شغل مورد تقاضا)

- میزان تسلط به زبان انگلیسی (تسلط به مکالمات و مکاتبات روزانه)

- داشتن رزومه مناسب و موفقیت در مصاحبه با کارشناسی مهاجرت

 

مزایای اخذ بلوکارت اتحادیه اروپا

در حقیقت بلوکارت اتحادیه اروپا یک مجوز برای افراد متخصص غیر اروپایی است که بتوانند در کشوری عضو اتحادیه اروپا اقامت گرفته و مشغول کار شوند و از تسهیلات بسیاری نیز برخوردارد گردند. از اصلی ترین مزایای اخذ بلوکارت اتحادیه اروپا، سرعت بیشتر در اخذ اجازه کار و اخذ اقامت دائم اروپا می باشد. این مجوز موجب می شود که این افراد بتوانند برای خانواده خود نیز به سرعت و سهولت اقامت اروپا را اخذ نمایند. از دیگر مزایای اخذ بلوکارت اتحادیه اروپا می توان به راحت تر پیدا کردن کار، بهره مندی از حقوق اجتماعی و اقتصادی و مالیاتی و مزایای کاری درست به مانند اتباع بومی اتحادیه اروپا، بهره مندی از حق تحصیل رایگان برای فرزندان، سفر به کلیه کشورهای اتحادیه اروپا بدون نیاز به اخذ ویزا، و در نهایت امکان اخذ اقامت دائم اروپا می باشد.

بلوکارت اتحادیه اروپا را می توان کی از بهترین و بالاترین سطوح اقامتی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا دانست که با استفاده از آن و رعایت قوانین و شرایط، دارندگان می توانند در یک مدت بسیار کوتاه موفق به اخذ اقامت اتحادیه اروپا شوند.

 

مدت اعتبار کارت آبی اتحادیه اروپا

ماکزیمم مدت اعتبار کارت آبی اتحادیه اروپا نهایتا 4 سال است و فرد متقاضی اگر همچنان در شغل خود فعالیت داشته باشد و مدرک زبان در سطح B1 داشته باشد، پس از 21 ماه می تواند برای اخذ اقامت دائم اروپا اقدام نماید. اما اگر دوره تحت استخدام بودن فرد متقاضی کمتر از 4 سال باشد، مدت اعتبار کارت آبی اتحادیه اروپا برای وی به اندازه طول مدت استخدام به اضافه 3 ماه می باشد. این 3 ماه اضافه را برای جستجو برای یافتن شغل جدید به فرد متقاضی فرصت داده می شود. از شرایط بلوکارت اتحادیه اروپا این است که فرد شاغل تا 2 سال پس از اولین استخدام نمی تواند به تغییر محل کار خود اقدام نماید.

 

اقامت دائم آلمان از طریق بلوکارت

همان طور که پیش تر ذکر کردیم آلمان محبوب ترین کشور در میان کشورهای اروپایی برای اخذ کارت آبی می باشد و بسیاری موفق به اخذ اقامت دائم آلمان از طریق بلوکارت شده اند. اخذ ویزای کار آلمان همه ساله عده بسیار زیادی متقاضی از سراسر نقاط دنیا دارد. در پاراگراف های قبلی چگونگی دستیابی به بلوکارت آلمان را ذکر کردیم. فرد متقاضی که سرپرست خانواده خود می باشد اگر بتواند 21 ماه به دولت آلمان بیمه و مالیات را پرداخت نموده و در شغل خود مشغول مانده باشد و همچنین زبان آلمانی خود را به سطح B1 رسانده باشد، می تواند برای اخذ اقامت دائم آلمان از طریق بلوکارت اقدام کند. اما در صورتی که نتواند خود را به این سطح از زبان برساند فرصت دارد در پایان 33 ماه خود را به سطح C1 رسانده و ای این طریق به اخذ اقامت دائم آلمان از طریق بلوکارت نایل شود.

همان طور که ذکر شد، سرپرست خانواده می تواند بعد از 21 یا 33 ماه برای اخذ اقامت دائم آلمان از طریق بلوکارت برای خود اقدام کند. این در حالی است که اعضای خانواده وی در ابتدا اقامت 4 ساله دریافت می کنند و در سال پنجم می توانند برای اخذ اقامت دائم آلمان درخواست دهند. در نهایت هم افرادی که به اقامت دائم آلمان دست یافته و تسلط بالایی به زبان آلمانی به دست آورده و مدرک زبان آلمانی معتبر با نمره بالا ارائه می نمایند می توانند موفق به اخذ پاسپورت آلمان شوند.

از شرایط تمدید اقامت از طریق بلوکارت در آلمان مشغول به کار بودن، پرداخت ماهانه مالیات و بیمه به دولت آلمان، ارائه آدرس معتبر محل سکونت در آلمان و تحصیل در آلمان برای فرزندان فرد متقاضی می باشد.

ناگفته نماند برای متخصصان همه رشته ها شانس یکسانی برای اخذ بلوکارت آلمان وجود ندارد. افراد دارای تخصص در برخی رشته های خاص و کمیاب مانند علوم کامپیوتر، ریاضیات و رشته های مهندسی بیشترین شانس را برای پذیرش از طریق کارت آبی آلمان دارند.

 

اقامت دائم ایتالیا از طریق بلوکارت

یکی دیگر از کشورهای اتحادیه اروپا که از طریق کارت آبی اتحادیه اروپا اقدام به جذب نیروی کار متخصص از خارج از اتحادیه اروپا می کند، ایتالیاست. این کشور با زیبایی های طبیعی و معماری بسیار غنی و همچنین فرهنگ و تاریخ کهن به همراه مهمان نوازی و خونگرمی مردم آن، برای متقاضیان کار در اروپا یکی از بهترین گزینه ها به حساب می آید.

متقاضیان اخذ بلوکارت ایتالیا، باید از یک شرکت و کارفرمای معتبر و ثبت شده در ایتالیا پیشنهاد شغلی و قرارداد داشته باشند. بسته به زمان قرارداد شغلی فرد متقاضی، اعتبار بلوکارت ایتالیا بین 6 ماه تا ماکزیمم 4 سال می باشد و البته بر اساس شرایط کاری متقاضی اعتبار کارت آبی ایتالیا قابل تمدید می باشد. در این قرارداد کاری باید حتما حداقل حقوق 25 هزار یورو در سال برای اخذ کارت آبی ایتالیا ذکر شده باشد. در پایان سال چهارم اقامت در ایتالیا و با داشتن شرایط لازم از جمله تسلط زبان و داشتن شغل متقاضی و خانواده اش می توانند برای اخذ اقامت دائم ایتالیا درخواست داده و در سال های بعد به اخذ پاسپورت ایتالیا هم نایل آیند. از مزایای این برنامه امکان تحصیل در ایتالیا برای فرزندان فرد متقاضی می باشد.

برای اخذ بلوکارت ایتالیا سه دسته از متخصصان مشاغل اولویت قرار دارند که عبارتند از:

- مدیران

- پزشکان، اساتید و مهندسان

- تکنسین ها و دستیارهای اجتماعی

 

 

موسسه مهاجرتی بین المللی پرگاس پارس با همکاری وکلای مجرب آماده ارایه مشاوره در خصوص انواع ویزای کاریابی و اقامت دایم کشورهای اروپایی می باشد. برای اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را پر نمایید:

021-88662180

فرم مشاوره
اینستاگرام ماکانال ما
  • بلوکارت یا کارت آبی اتحادیه اروپا
  • شرایط اخذ کارت آبی اتحادیه اروپا
  • مزایای اخذ بلوکارت اتحادیه اروپا



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top