info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

اخذ تابعیت اوکراین از طریق تولد فرزند

می دانیم که هر کشور بنا بر قوانین خاص خود در زمینه اعطای تابعیت، شهروندی و پاسپورت به فرزندانی که در آن کشور متولد می ‌شوند اقدام می نماید. در واقع سیاست کشورها در این زمینه به دو دسته و بر اساس اصل خاک و اصل خون تقسیم‌ بندی می‌ شود‌.در کشورهایی که اصل خاک ملاک تصمیم گیری جهت اعطای شهروندی قرار می گیرد، کلیه افرادی که شهروندی هر کشوری را داشته باشند، اگر فرزندشان در آن کشور متولد گردد، به آن فرزند، تابعیت و شهروندی کشور محل تولد تعلق میگیرد و والدین نیز از مزایای حضانت و سرپرستی این فرزند استفاده کرده و می توانند در آن کشور اقامت داشته باشند و در واقع اقامت دائم آن کشور را بدست آورند. نقطه مقابل کشورهایی است که اصل خون را ملاک تصمیم ‌گیری قرار می دهند. در این کشورها در صورتی که فرزندی در خاک آن کشور متولد شود، تنها در صورتی می تواند تابعیت و شهروندی آن کشور را دریافت نماید که حداقل یکی از والدین وی شهروندی یا حداقل اقامت دائم آن کشور را دارا باشد. اغلب کشورهایی که اصل خاک را ملاک تا تابعیت قرار داده اند در در قاره آمریکا قرار دارند و از کلیه کشورهای آمریکای جنوبی، آمریکای مرکزی و حوزه دریایی کارائیب، تا آمریکا و کانادا را شامل می شوند. در اکثریت مطلق کشورهای قاره اروپا اصل خون ملاک اعطای تابعیت می باشد و کمتر کشوری در این قاره می ‌توان یافت که اصل خاک را برای اعطای تابعیت به فرزندان تازه متولد شده در نظر بگیرد. اوکراین را شاید بتوان تنها کشور این قاره دانست که در آن بر اساس آخرین قوانین وضع شده، اصل خاک ملاک اعطای شهروندی به فرزندان متولد شده در خاک این کشور، تعیین شده است. از این رو بسیاری از هموطنان ما نیز که به داشتن پاسپورت دوم علاقه دارند، مشتاق اخذ تابعیت اوکراین از طریق تولد فرزند می باشند. در این مطلب به شرایط اخذ شهروندی اوکراین با تولد فرزند بر اساس قوانین جدید وضع شده اشاره می کنیم.



شرایط اخذ شهروندی اوکراین با تولد فرزند

همانطور که پیش تر ذکر کردیم ، برای عزیزانی که علاقه مند به گرفتن یک پاسپورت دوم هستند اخذ تابعیت اوکراین از طریق تولد فرزند می ‌تواند گزینه‌ ای مناسب به حساب آید. زیرا اوکراین تنها کشور قاره اروپا به حساب می آید که بر اساس اصل خاک در صورت تولد فرزند والدین از تابعیت های گوناگون در خاک خود، اقدام به اعطای پاسپورت و شهروندی می نماید و برای بسیاری از مردم همین حضور این کشور در قاره سبز، به مراتب جذاب تر از کشورهای آمریکای جنوبی و مرکزی می باشد و طبیعتا اوکراین را به این کشورها ترجیح می دهند. بسیاری از والدین برای آینده بهتر خود فرزند، سعی میکنند وی را در کشوری به دنیا آورند که به وی شهروندی آن کشور نیز اهدا شود و او از مزایای شهروندی آن کشور نیز برخوردار گردد. بر اساس آخرین قوانین وضع شده توسط دولت اوکراین کلیه فرزندان اتباع کشورهای مختلف که در خاک کشور اوکراین و حتی آبهای داخلی و اراضی دریایی این کشور متولد شوند از مزایای شهروندی این کشور برخوردار خواهند بود. بر اساس شرایط اخذ شهروندی اوکراین با تولد فرزند، والدین می ‌توانند به منظور حضانت و سرپرستی وی در این کشور اقامت داشته و در نهایت شهروندی دریافت نمایند. بر اساس قوانین جدید این کشور، این اقامت دائم می تواند علاوه بر پدر و مادر، به برادر، خواهر، مادر بزرگ، و پدربزرگ فرزند متولد شده در خاک اوکراین اعطا گردد.

کودکی که در اوکراین متولد می شود با طی زمان مرسوم بروکراسی اداری که شاید مدتی زمان برد، پاسپورت این کشور را دریافت می کند. اما تردیدی در اعطای پاسپورت و شهروندی به وی وجود ندارد. پدر و مادر فرزند نیز بلافاصله پس از اعطای پاسپورت به وی اقامت دائم این کشور را دریافت می نمایند و همان طور که پیش تر ذکر شد، خواهر، برادر، پدربزرگ و مادربزرگ این فرزند نیز امکان اخذ اقامت دائم اوکراین را بدست خواهند آورد.

اما برای بسیاری از مشتاقان اخذ تابعیت اوکراین از طریق تولد فرزند سوال مطرح است که چگونه باید برای تولد فرزند وارد این کشور شوند؟ این افراد برای به دنیا آوردن فرزند در اوکراین فقط کافیست به طور قانونی به این کشور اروپایی وارد شده و پس از ورود، پرونده بیمارستانی زایمان تشکیل دهند. برای تمدید مدت ویزا مشکلی پیش روی این افراد وجود نخواهد داشت و  در صورت اتمام مدت ویزا، توسط خود بیمارستانی که در آن پرونده تشکیل داده اند برایشان تقاضای تمدید ویزا داده می شود. البته باید در نظر داشت که قوانینی در زمینه پرواز در تمامی دنیا وجود دارد که به شرایط مادر و نظر فرزند و وضعیت سلامت آنان بستگی دارد و بر اساس آن تعیین می گردد که تا چند ماهگی در حاملگی اجازه پرواز به مادران باردار داده می شود. از این نظر باید با دقت و زیر نظر پزشک و با هماهنگی با خطوط هواپیمایی به درستی تصمیم گرفته شود.

به طور کلی از گذشته در قانون کشور اوکراین، اعطای تابعیت از طریق تولد بر اساس اصل خون صورت می گرفته است. اما در ماده ۷ قانون این کشور که اخیراً اجرایی شده است فرزند افرادی که تابعیت اوکراین را نداشته اما در خاک این کشور اقامت قانونی دائم یا موفت دارند، به تابعیت اوکراینی دست پیدا می ‌کند. جالب اینجاست که بر اساس این قانون جدید، حتی فرزند پدر و مادرهایی که به عنوان پناهنده در این کشور مقیم هستند نیز در صورتی که تابعیت پدر و مادر خود را کسب نکند، می تواند شهروند اوکراین شود. فرزندان پدر و مادرهایی که یکی از آن ها تابعیت خارجی داشته و دیگری مقیم یا تبعه ی اوکراین است نیز در صورتی که تابعیت خارجی یکی از والدین خود را دریافت نکند، می توانند شامل این قانون شده و به تابعیت، شهروندی و پاسپورت اوکراینی دست پیدا نمایند. جهت اخذ تابعیت اوکراین از طریق تولد فرزند مدارکی چون گواهی تولد، اظهاریه، پاسپورت والدین، و ویزای اقامت دائم یا موقت در کشور اوکراین باید ارائه شود.

در ماده 11 این قانون شرایط اخذ تابعیت اوکراین از طریق فرزند خواندگی نیز ذکر شده است. در واقع کودکی که از نظر دولت اوکراین خارجی یا فاقد تابعیت به حساب آید اگر توسط زوجی اوکراینی یا زوجی که لااقل یکی از آن ها شهروند این کشور باشد به فزرندی پذیرفته شود، تابعیت اوکراین را دریافت خواهد نمود.

در ماده 12 این قانون، شرایط اخذ تابعیت اوکراین از طریق قیومیت برای کودکان نیز بیان شده است. بر این اساس کودکان خارجی یا بدون تابعیت در صورتی که توسط اتباع اوکراینی سرپرستی آن ها بر عهده گرفته شود می توانند شهروند اوکراین به حساب آیند. اگر قیومیتی کودک توسط زوجی اخذ شود که یکی اوکراینی و دیگری تبعه کشوری دیگر باشد، کودک در صورتی شهروند اوکراین خواهد بود که تابعیت کشور دیگری را کسب نکند. بر اساس این ماده از قانون، کودکانی که در یتیم خانه ها یا موسساتی در کشور اوکراین زندگی کی کنند و حداقل یکی از والدین پرورش دهنده آن ها تبعه اوکراین باشد، در صورت فوت یا مفقود شدن پدر و مادر اصلی وی، تبعیت اوکراینی بدست آورده و حق قانونی سرپرستی و قیومیت وی به موسسه و یا یتیم خانه اوکراینی اعطا می گردد. در صورتی که پدر و مادر حقیقی وی از نظر قانونی ناتوان اعلام شوند نیز حق سرپرستی از آنان صلب شده و به موسسه به عنوان قیم کودک داده می شود.

 

هزینه زایمان در اوکراین

بر اساس قوانین کشور اوکراین پیش از زایمان باید پرونده پزشکی به صورت رسمی تشکیل شود. بر اساس قوانین، در این فرآیند در صورتی که یک آدرس رجیستر شده ارائه شود، پرونده پزشکی در بیمارستان های دولتی این کشور تشکیل می گردد و هزینه ویزیت خانم باردار به صورت کاملا رایگان می باشد. البته آزمایش‌ هایی که پیش از زایمان باید گرفته ‌شود شامل غربالگری در ماه سه و چهار، ۶ مرحله رادیولوژی، سه مرحله آزمایش ایدز و هپاتیت، و ۸ مرحله آزمایش خون و ادرار با پرداخت هزینه همراه است که در بیمارستان های دولتی این کشور هزینه آن ها چیزی حدود ۸ هزار تا ۱۲ هزار گریونا می باشد. هزینه زایمان در اوکراین در بیمارستان های دولتی این کشور نیز بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار آمریکاست.

اگر والدین پرونده پزشکی را در کلینیک ها یا بیمارستان های خصوصی این کشور تشکیل دهند، نیازی به ارائه آدرس رجیستر شده ندارند. اما طبیعتاً هزینه کار در بیمارستان های خصوصی به مراتب بیشتر است. اولاً هزینه ویزیت خانم های باردار در بیمارستان خصوصی رایگان نیست و کلیه هزینه های ویزیت و آزمایش های قبل از زایمان در این بیمارستان ها چیزی حدود ۲۸ تا ۱۰۰ هزار گریونا در بیمارستان ها یا کلینیک های خصوصی مختلف، می‌ توانند متغیر باشد. هزینه زایمان در اوکراین در بیمارستان های خصوصی این کشور نیز از ۳۰۰۰ تا ۷۰۰۰ دلار آمریکا می تواند متغیر باشد.

 

 

موسسه مهاجرتی بین المللی پرگاس پارس با همکاری وکلای مجرب آماده ارایه مشاوره و خدمات در خصوص انواع ویزا و اقامت دایم می باشد. برای اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را پر نمایید:

021-88662180

اینستاگرام ماکانال ما

  • اخذ تابعیت اوکراین از طریق تولد فرزند
  • شرایط اخذ شهروندی اوکراین با تولد فرزند
  • هزینه زایمان در اوکراین



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top