info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

مقایسه اقامت تمکن مالی پرتغال و اتریش

به طور کلی مهاجرت دارای سختی ها و ریسک های خاص خود می باشد و هر روشی از مهاجرت و اخذ اقامت کشور های دیگر درصدی از این سختی و ریسک را برای خود فرد متقاضی و سرمایه وی به همراه دارد. اما در میان روش های متعددی که برای مهاجرت و اخذ اقامت کشور های مختلف دنیا به ویژه کشورهای اروپایی وجود دارد، روش اخذ اقامت از طریق اثبات تمکن مالی یا خودحمایتی کم ریسک ترین روش به حساب می ‌آید. زیرا در این روش متقاضی نباید سرمایه خود و خانواده اش را به کشور مقصد مهاجرت منتقل کند، بلکه فقط باید اثبات کند که به صورت ماهانه درآمد ثابتی در کشور خود دارد که می ‌تواند هزینه‌ های زندگی خود و خانواده‌ اش را در هنگام اقامت در کشور مقصد مهاجرت از این طریق تامین نمایند. کشورهای متعددی ارائه دهنده این روش مهاجرتی هستند و معروف ترین آنها فرانسه، اتریش، اسپانیا، پرتغال، و یونان هستند که همگی از قوانین اتحادیه اروپا برای اعطای اقامت تبعیت می‌ کنند. اما میزان سختگیری و شرایط اعطای اقامت در هر یک از آنها کمی متفاوت است در این این مطلب قصد داریم به مقایسه اقامت تمکن مالی پرتغال و اتریش بپردازیم.



در روش اخذ اقامت تمکن مالی اتریش، فرانسه، اسپانیا، پرتغال، و یونان همانطور که پیشتر ذکر کردیم متقاضی نباید حتما به سرمایه گذاری در ثبت شرکت و خرید املاک و مستغلات در کشور مقصد مهاجرت بپردازد و فقط باید اثبات کند که درآمدی به صورت ثابت در کشور خود دارد که با آن هزینه های زندگی خود و خانواده اش در هنگام اقامت در کشور مقصد مهاجرت را تامین می نمایند. حداقل درآمد به ازای تعداد افراد خانواده، در کشورهای مختلف ارائه دهنده امکان اقامت از طریق تمکن مالی متفاوت است. اما منابع قابل قبول برای این درآمد در کلیه کشورها یکسان بوده و این موارد را شامل می شود:

- سرمایه گذاری در خرید سهام شرکت ها و سرمایه گذاری در بورس و دریافت سود

- دریافت سود سپرده های بانکی

- دریافت اجاره املاک و مستغلات

- حقوق و مستمری بازنشستگی

 

هدف از نگارش این مطلب مقایسه اقامت تمکن مالی پرتغال و اتریش است و بدین منظور باید فاکتورهایی که تفاوت ‌های اقامت تمکن مالی در این دو کشور را شامل می شود بررسی نمایید. این فاکتورها عبارتند از:

- حداقل درآمد ماهانه لازم برای اقامت خود فرد متقاضی همسر و هریک از فرزندان وی که باید به دولت کشور مورد نظر اثبات شود.

- حداقل سرمایه ای که باید در حساب بانکی متقاضی برای اثبات تمکن مالی برای زندگی خود، همسر، و هریک از فرزندانش موجود باشد.

- تعدادی از روزهای سال که متقاضی باید حتماً در کشور مقصد مهاجرت حضور داشته باشد.

- مدت پروسه کار اخذ اقامت اولیه و همچنین مدت زمان اقامت اولیه که برای اقامت فرد متقاضی و خانواده‌ اش در کشور مقصد صادر می ‌شود.

 

هر چند که روش اخذ اقامت از طریق تمکن مالی بهترین و سریع ترین و کم هزینه ترین روش اخذ اقامت دائم کشورهای عضو اتحادیه اروپا می باشد، اما در ابتدای امر به متقاضیان در این روش اقامت دائم اعطا نمی گردد. در واقع متقاضیان در ابتدا در هر یک از این کشورها اقامتی یک یا دو ساله دریافت می کنند. این مورد یکی از تفاوت ‌های اقامت تمکن مالی در کشورهای مختلف اروپایی می باشد. به عنوان مثال در روش اخذ اقامت تمکن مالی پرتغال در ابتدا به متقاضیان اقامتی یک ساله اعطا می گردد و در کشور اتریش نیز به همین صورت است و متقاضیان در ابتدا اقامت یکساله این کشور را دریافت می ‌کنند و از این نظر تفاوتی میان این دو کشور وجود ندارد. در پایان سال اول و در صورت داشتن شرایط در پرتغال اقامت فرد متقاضی و خانواده‌ اش به صورت دو ساله تمدید می ‌شود و در اتریش نیز به صورت دو یا سه ساله تمدید صورت می پذیرد. در هر دو کشور در پایان سال پنجم بعد متقاضی و اعضای خانواده ‌اش می توانند برای اخذ اقامت دائم اقدام نمایند که پس از دریافت اقامت دائم و گذشت دو سال می توانند برای اخذ پاسپورت یا شهروندی کشور مورد نظر درخواست دهند. این کشورها در این زمینه شرایط سخت تری نسبت به کشور یونان دارند. زیرا در یونان از ابتدا اقامت به صورت دو ساله اعطا میگردد و متقاضیان اخذ اقامت یونان از طریق تمکن مالی از این نظر شرایط ساده تری پیش رو دارند..

از دیگر قوانین و شرایط اخذ اقامت کشورهای عضو اتحادیه اروپا از طریق تمکن مالی این است که فرد متقاضی باید حتماً بیش از نیمی از سال یعنی حداقل ۱۸۳ روز را در کشور مقصد مهاجرت خود مقیم باشد و حضور فیزیکی داشته باشد اما تمامی کشورهای اروپایی به یک میزان این قانون را رعایت نمی کنند. در مورد پرتغال و اتریش در هر دوی این کشورها حضور ۱۸۳ روزه در خاک این کشورها با دقت چک می شود و سخت گیری البته در کشور اتریش بیش از پرتغال است. در کشورهای دیگری چون فرانسه به عنوان مثال برای اثبات حضور، یک اجاره نامه باید ارائه شود و در زمینه ی تعداد روزهای حضور سختگیری نمی گردد و فقط ارائه اجاره نامه کفایت می کند. در مورد کشور یونان نیز شرایط ساده تر است و با اینکه این قانون باید اجرا شود که حداقل ۱۸۳ روز متقاضی در کشور حضور فیزیکی داشته باشد، اما سخت‌ گیری چندانی صورت نمی پذیرد.

دیگر مورد حداقل درآمدی است که باید برای تامین هزینه های زندگی فرد متقاضی و اعضای خانواده ‌اش در کشور مقصد مهاجرت به اثبات برسد. در هر یک از کشور های ارائه دهنده برنامه اقامت تمکن مالی میزان حداقلی را برای درآمد قابل قبول در نظر گرفته اند. در کشور اتریش حداقل درآمد برای خود فرد متقاضی ۲۰۰۰ یورو در ماه، برای همسر وی حدود ۵۰۰ یورو و به ازای هر فرزند حدود ۲۵۰ یورو در ماه می باشد. در کشور پرتغال این رقم پایین تر است و برای خود فرد متقاضی در حدود ۱۱۰۰ یورو، برای همسر وی حدود ۵۰۰ یورو و برای هر یک از فرزندان زیر ۱۸ سال وی میزان ۳۰۰ یورو در ماه تعیین شده است. به طور معمول کشورهایی مانند اتریش که شرایط اقتصادی بسیار بهتر و پویا تری دارند و از نظر مالی چندان نیازی به جذب سرمایه ندارند؛  شرایط سخت تری را برای اعطای اقامت در نظر می ‌گیرند. اما کشورهای مانند پرتغال که روی جذب سرمایه برای گردش اقتصادی بهترکشورشان حساب ویژه ای باز کرده اند در این زمینه با دست باز تر عمل کرده و سعی می کنند افراد بیشتری را به این کشور جذب نمایند.

دیگر مورد میزان سرمایه ای است که باید در حساب بانکی متقاضی برای اثبات تمکن مالی برای تامین هزینه های زندگی خود و خانواده اش در کشور مورد نظر موجود باشد. فرد متقاضی به منظور اخذ اقامت تمکن مالی اتریش برای خود، باید ۲۴ هزار یورو، برای همسرش ۶ هزار یورو، و برای هر یک از فرزندانش رقمی حدود ۳ هزار یورو در حساب بانکی داشته باشد. اما همانطور که پیشتر ذکر کردیم شرایط کشور پرتغال نسبت به اتریش ساده تر است و در این مورد نیز سهولت قابل ملاحظه ‌ای دارد. به منظور اخذ اقامت پرتغال از طریق تمکن مالی در حساب فرد متقاضی سرمایه حدود ۹۰۰۰ یورو برای خود وی، برای همسر وی سرمایه حدود ۴۵۰۰یورو، و برای هر یک از فرزندان وی رقمی حدود ۳۰۰۰ یورو باید سپرده گذاری شده باشد.

بحث زمان پروسه اخذ اقامت اولیه یکی از اصلی ترین مزایای اخذ اقامت از طریق تمکن مالی در کلیه کشورهای اروپایی به حساب می‌آید. به طور کلی این روش را سریع ترین روش اخذ اقامت اروپا می‌ توان به حساب آورد. برای اخذ اقامت اتریش از طریق تمکن مالی پروسه نهایتاً بین ۶ تا ۱۲ ماه به طول می انجامد. در پرتغال این پروسه سریع تر بوده و حدودا بین ۴ تا ۷ ماه طول می‌ کشد. البته نمی ‌توان تضمینی داد که کار دقیقا در همین زمان ذکر شده انجام گیرد، ممکن است چند ماه زودتر یا چند ماه دیرتر کار انجام شود که بستگی به شرایط کامل بودن مدارک فرد متقاضی و همچنین افسر مهاجرت در کشور مقصد دارد.

یکی دیگر از موارد مهم این است که کشورهای مختلف اروپایی همه ساله سهمیه ‌ای خاص برای اعطای اقامت از طریق تمکن مالی دارند که آن را به متقاضیان واجد شرایط اعطا می کنند. اما تجربه نشان داده که کشورهای مانند پرتغال، اسپانیا، یونان و فرانسه به طور معمول این سهمیه را رعایت نکرده و هیچ محدودیتی برای اعطای اقامت تمکن مالی به متقاضیان در نظر نمی ‌گیرند. اما اتریش به عنوان یک کشور موفق اروپایی از نظر اقتصادی در این زمینه نیز بسیار سخت گیری می کند و تنها به تعداد سهمیه تعیین شده به اعطای اقامت از طریق تمکن مالی در هر سال اقدام می ‌ورزد.

در پایان پنجمین سال از اقامت متقاضی و اعضای خانواده اش در هر یک از کشورهای ارائه دهنده این برنامه، از جمله اتریش و پرتغال، به این افراد اقامت دائم این کشورها اعطا می گردد. در طول این پنج سال همانطور که از ماهیت روش اخذ اقامت از طریق اثبات تمکن مالی بر می آید، به هیچ وجه متقاضی و اعضای خانواده وی اجازه کار در این کشورها را نخواهند داشت، بلکه باید اقامت خود را از طریق اثبات عدم نیاز به کار و حمایت های اجتماعی در این کشورها کسب نمایند. اما سرمایه گذاری و تاسیس شرکت یا رستوران یا هرگونه کسب کاری در این کشورها به هیچ وجه با مانع روبرو نخواهد بود و متقاضی می تواند به عنوان یک کارآفرین، هر کسب و کاری که بخواهد در طول این ۵ سال نیز تاسیس نماید. بعد از ۵ سال محدودیت برداشته شده و فردی که اقامت دائم کشور مورد نظر را دریافت می ‌کند، بدون مانع به مانند سایر افراد مقیم می تواند در این کشور مشغول به کار گردد.

 

 

موسسه مهاجرتی بین المللی پرگاس پارس با همکاری وکلای مجرب  آماده ارایه مشاوره در خصوص انواع ویزا و اقامت دایم پرتغال، اتریش و سایر کشورهای اروپایی می باشد. برای اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را پر نمایید:

021-88662180

فرم مشاوره

اینستاگرام ماکانال ما

  • مقایسه اقامت تمکن مالی پرتغال و اتریش
  • مقایسه اقامت خود حمایتی پرتغال و اتریش
  • مقایسه اقامت تمکن مالی اتریش و پرتغال



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top