info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

مقایسه اقامت تمکن مالی پرتغال و فرانسه

برای مشتاقان اخذ اقامت سایر کشورها و مهاجرت، انتخاب راهی که کمترین میزان ریسک و در مخاطره قرار دادن سرمایه را در پی داشته باشد، مطلوب ترین گزینه به شمار می رود. اگر فردی از طریق سرمایه‌ گذاری در ثبت شرکت یا سرمایه گذاری در خرید ملک یا حتی تحصیل در کشورهایی که هزینه تحصیل در آنها بالاست قصد اخذ اقامت دائم داشته باشد، بخش قابل توجهی از سرمایه خود را باید به کشور مقصد منتقل کند که مخاطرات خاص خود را دارد. اما روش دیگری که در اصطلاح به اخذ اقامت از طریق تمکن مالی یا خود حمایتی شناخته می شود و در زبان انگلیسی آن را Financial Independent Person Resident Permit یا بطور خلاصه FIP می نامند، نیز وجود دارد که در ان به هیچ وجه نیاز نیست متقاضی سرمایه خود را به کشور مقصد منتقل کرده و برای اخذ اقامت، سرمایه گذاری کلانی انجام دهد. در واقع در این روش به هیچ وجه به خرید ملک یا راه اندازی کسب و کار و پرداخت مالیات به دولت کشور مقصد مهاجرت الزامی وجود ندارد و فقط متقاضی باید اثبات کند که در داخل کشور خود درآمدی ماهانه به صورت ثابت در اختیار دارد که از حداقل تعیین شده توسط کشور مقصد بالاتر است و با این درآمد می ‌تواند زندگی خود و همسر و فرزندانش را در در آن کشور بگذراند و به پیدا کردن کار و حمایت های اجتماعی در آن کشور نیازی نخواهد داشت. در این روش در ابتدا اقامت های یک یا دو ساله به متاضیان و خانواده آنان اعطا می شود و پس از چند سال شانس اخذ اقامت دائم کشور مقصد را به دست می ‌آورند. این روش اخذ اقامت، بیشتر در کشورهای عضو اتحادیه اروپا معمول است و معروف ترین کشورهای ارائه دهنده آن عبارتند از: فرانسه، اتریش، یونان، پرتغال و اسپانیا. مکانیزم اعطای اقامت از طریق این روش در کلیه این کشورها یکی است و فقط تفاوت های جزئی وجود دارد که در این مطلب به طور ویژه به مقایسه اقامت تمکن مالی پرتغال و فرانسه با ذکر شرایط هر یک می پردازیم.



پیش تر ذکر کردیم که برای اخذ اقامت از طریق اثبات تمکن مالی متقاضی باید به دولت کشور مقصد مهاجرت اثبات کند که در صورتی که به وی امکان اقامت در آن کشور اعطا شود، هزینه‌ های زندگی خود را از درآمدی که در داخل کشور خود دارد تامین می نماید. این درآمد می تواند از منابع زیر تامین گردد:

- مستمری بازنشستگی

- اجاره املاک و مستغلات

- سود سپرده های بانکی

- سود سرمایه گذاری در بورس و خرید سهام شرکتها

به منظور مقایسه اقامت تمکن مالی پرتغال و فرانسه می‌ بایست المانهای مختلفی که در این دو کشور برای اخذ اقامت مطرح هستند مورد بررسی و مقایسه قرار گیرد که اصلی ترین آنان عبارتند از:

- میزان درآمد ماهانه ای که برای تامین هزینه های خود متقاضی، همسر وی، و هر فرزند وی که به عنوان حداقل توسط دولت کشور مورد نظر تعیین شده است.

- حداقل میزان سرمایه که متقاضی باید برای اثبات تمکن مالی کافی برای تامین هزینه های خود، همسر و هر فرزندش در حساب بانکی، موجود داشته باشد.

- سرعت پروسه کار و مدت زمان مجوز اقامت اولیه که برای متقاضیان در کشور مقصد صادر می‌ شود و طول مدت تمدید اقامت در مراحل بعدی.

- تعداد روزهایی از سال که متقاضی حتماً باید در کشور مقصد مهاجرت حضور داشته باشد تا در نهایت شانس اخذ اقامت دائم را پیدا کند.

حال به شرح بیشتر این موارد خواهیم پرداخت:

 

اولین فاکتوری که برای مقایسه اقامت تمکن مالی پرتغال و فرانسه باید مورد مقایسه قرار گیرد، میزان درآمد ماهانه حداقلیست که توسط دولت پرتغال و فرانسه تعیین شده که متقاضی باید برای اقامت خود، همسر، و هر یک از فرزندانش، حداقل این میزان درآمد را از منابعی که پیشتر ذکر کردیم در کشور خود به صورت ماهانه به دست آورد. به منظور اخذ اقامت تمکن مالی پرتغال برای خود فرد متقاضی باید ماهانه رقمی در حدود ۱۱۰۰ یورو، برای همسر وی رقمی در حدود ۵۰۰ یورو و برای هر یک از فرزندان زیر ۱۸ سال رقمی حدود ۳۰۰ یورو در ماه درآمد به اثبات برسد. این در حالی است که متقاضیان اخذ اقامت تمکن مالی فرانسه می بایست ماهانه ۳ هزار یورو برای خود متقاضی، ۱۰۰۰ یورو برای همسر، و همچنین ۵۰۰ یورو به ازای هر یک از فرزندان خود به اثبات برسانند تا اقامت اولیه را دریافت نموده و در مراحل بعدی نیز بتوانند اقامت خود را تمدید نمایند. در این فاکتور مقایسه شرایط کشور پرتعال به مراتب ساده تر و در دسترس تر برای متقاضیان اخذ اقامت تمکن مالی اروپا نسبت به کشور فرانسه به نظر می رسد. طبیعتاً در کشورهایی چون فرانسه و اتریش که شرایط اقتصادی بهتر از کشوری همچون پرتغال است، دولت ها سختگیری بیشتری نموده و شرایط دشوارتری برای اعطای اقامت اعمال می نمایند. اما در کشوری مانند پرتغال که به شدت روی جذب سرمایه خارجی برای بهبود گردش مالی در کشور خود حساب باز کرده، دست و دلبازی بیشتری در اعطای اقامت با اعمال قوانین آسان تر به چشم می آید.

فاکتور دومی که مورد مقایسه قرار می گیرد، میزان سرمایه ای است که باید در حساب بانکی فرد متقاضی موجود باشد تا وی بتواند اثبات کند که به منظور تامین هزینه های زندگی خود و خانواده اش در کشور مقصد مهاجرت مشکلی ندارد. به منظور اخذ اقامت کشور پرتغال حداقل ۹۰۰۰ یورو برای خود فرد متقاضی، ۴۵۰۰ یورو برای همسر وی، و حدود ۳۰۰۰ یورو برای هر یک از فرزندان وی باید در بانک سپرده گذاری صورت گیرد. این در حالی است که برای اخذ اقامت تمکن مالی فرانسه برای خود فرد متقاضی رقمی حدود ۳۶ هزار یورو، برای همسر وی رقمی حدود ۱۲ هزار یورو، و برای هر یک از فرزندان وی نیز رقمی حدود ۶ هزار یورو باید سپرده گذاری انجام شود. این مورد یکی از اصلی ترین مورد هایی که حتماً باید به خوبی به آن دقت شود، زیرا به عنوان مثال اخذ اقامت یونان از طریق تمکن مالی شرایطی به مراتب سهل تر از کلیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا دارد، زیرا دولت این کشور سعی دارد به هر نحوی شده سرمایه خارجی برای رونق اقتصادی در این کشور جذب کند و بحران اقتصادی خود را کاهش دهد. این در حالی است که در کشوری مانند اتریش نیز افرادی که قصد اخذ اقامت تمکن مالی اتریش را دارند باید حدود حداقل ۲۴ هزار یورو برای خود فرد، برای همسر حدود ۶ هزار یورو، برای هر یک از فرزندان ۳۰۰۰ یورو سپرده گذاری نمایند که رقمی بالا به شمار می آید.

می دانیم که یکی از اصلی ترین مزیت های اخذ اقامت از طریق تمکن مالی در کشورهای اروپایی این است که پروسه کاری به سرعت صورت می پذیرد و متقاضیان ظرف چند ماه می توانند اقامت اولیه را دریافت نموده و وارد کشور مقصد مهاجرت خود شوند. برای اخذ اقامت پرتغال از طریق تمکن مالی، پروسه اقامت اولیه چیزی حدود ۴ تا ۷ ماه به طول می انجامد و این در حالی است که در کشور فرانسه بین ۲ تا ۴ ماه مدت زمان پروسه متغیر می باشد. البته این زمان ثابت نیست و می‌ تواند بسته به پرونده های مختلف کوتاه تر یا طولانی تر نیز باشد. اقامت اولیه که به متقاضیان در کشور پرتغال اعطا می شود یک ساله است و در پایان یک سال در صورتی که فرد متقاضی شرایط لازم را داشته باشد، اقامت وی به صورت دو ساله تمدید می شود و در پایان سال پنجم متقاضی می تواند برای خود و خانواده ‌اش تقاضای اخذ اقامت دائم را ارائه نماید. در حالی که در کشور فرانسه نیز در ابتدای امر به متقاضی و اعضای خانواده وی اقامت یک ساله اعطا می شود و تمدید های آن در پایانه دوره نیز به صورت یک سال و یا دو سال خواهد بود و از این نظر نیز پرتغال شرایط بهتری نسبت به کشور فرانسه برای متقاضیان اخذ اقامت تمکن مالی دارد. در پایان ۵ سال در کشور فرانسه نیز متقاضیان می توانند برای اخذ اقامت دائم تقاضا دهند.

نکته دیگری که باید در نظر داشت این است که در فرانسه و دیگر کشورهای ارائه دهنده اقامت تمکن مالی از جمله اتریش، یونان، و اسپانیا، در طول دوره ای که اقامت به صورت موقت یکساله، و دوساله صادر می شود، تا زمانی که در پایان ۵ سال متقاضی بتوانند اقامت دائم کشورمورد نظر را اخذ کند، خود و خانواده اش اجازه کار نخواهند داشت؛ البته واضح است که در این مدت اگر متقاضی بخواهد از طریق سرمایه گذاری در راه اندازی کسب و کار یا یک شرکت در آن کشور به درآمدزایی اقدام نماید، به علت اینکه به بازار کار و اقتصاد کشور مورد نظر کمک می کنند، هیچ مانعی پیش روی آنان نخواهد بود. اما در پرتغال متقاضی اجازه کار دارد.

 

 

موسسه مهاجرتی بین المللی پرگاس پارس با همکاری وکلای مجرب  آماده ارایه مشاوره در خصوص انواع ویزا و اقامت دایم پرتغال، فرانسه و سایر کشورهای اروپایی می باشد. برای اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را پر نمایید:

021-88662180

فرم مشاوره

اینستاگرام ماکانال ما

  • مقایسه اقامت تمکن مالی پرتغال و فرانسه
  • مقایسه اقامت تمکن مالی پرتغال و فرانسه
  • مقایسه اقامت خود حمایتی پرتغال و فرانسه



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top