info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

موسسه فناوری بمبئی هند

بهترین دانشگاه کشور هندوستان دانشگاه بمبئی می باشد که در زبان انگلیسی Indian Institute of Technology Bombay خوانده شده و به اختصار با نام IITB شناخته می شود. این دانشگاه که یک دانشگاه دولتی به شمار می ‌آید در محله ای در شمال شرق بمبئی به نام پوای در ماهاراشترای هند واقع شده است. این دانشگاه پس از موسسه فناوری کاراگپور دومین دانشگاه قدیمی هند به شمار می رود که با کمک یونسکو و اتحاد جماهیر شوروی راه اندازی شد. تاسیس موسسه فناوری بمبئی هند به سال ۱۹۵۸ میلادی باز می گردد و در طول این دوران این دانشگاه هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی با رشد روزافزون مواجه شده و امروزه با در اختیار داشتن بیش از ۶۰۰ عضو هیئت علمی، به بیش از از ۱۰ هزار دانشجوی خود خدمات علمی، آموزشی و پژوهشی ارائه می نماید. از این تعداد دانشجویان، بیش از ۴ هزار نفر در مقطع کارشناسی، نزدیک به ۳ هزار نفر در مقطع کارشناسی ارشد، و تقریباً ۳ هزار نفر نیز در مقطع دکترا به تحصیل مشغول هستند.



موسسه فناوری بمبئی هند یکی از از موسسات فناوری هندوستان است که مجموعه ای مشتمل بر برترین دانشگاه های کشور هند می باشند و در حال حاضر تعداد ۱۸ دانشگاه مستقل و ۵ دانشگاه در حال افتتاح را شامل می شوند. پردیس این دانشگاه بیش از ۵۵۰ هکتار وسعت دارد که در آن بیش از از ۵۸۴ ساختمان عمده با مساحت بیش از ۲.۲ کیلومتر مربع قرار گرفته است.

 

رتبه دانشگاه فناوری بمبئی هند

از علل اقبال مشتاقان تحصیل در هند به تحصیل در موسسه فناوری بمبئی هند، عالی بودن رتبه آن می باشد. برای تبیین بهتر این موضوع که این دانشگاه همواره از بهترین دانشگاه های کشور هند و از دانشگاه های شاخص در دنیا به حساب می ‌آمده است، قصد داریم در این بخش رتبه دانشگاه فناوری بمبئی هند را بر اساس رنگینگ موسسه کیو اس در یک دوره ۴ ساله از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ خدمتتان ارائه نماییم.

 

در سال ۲۰۱۸ رتبه دانشگاه فناوری هند بمبئی در میان دانشگاه های دنیا ۱۷۹ بوده و این دانشگاه پس از موسسه فناوری دهلی دومین دانشگاه کشور هند محسوب می ‌شده است. در سال ۲۰۱۹ رتبه دانشگاه فناوری بمبئی هند در میان دانشگاه های دنیا با رشد قابل توجهی مواجه شد و به رده ۱۶۲ صعود کرد و این دانشگاه رتبه اول دانشگاه های کشور هند را از آن خود کرد. در سال ۲۰۲۰ میلادی رتبه دانشگاه فناوری بمبئی هند باز هم با رشد مواجه شد و به رده ۱۵۲ در میان دانشگاه‌ های دنیا رسید و این دانشگاه همچنان برترین دانشگاه کشور هند به حساب می آمده است. در آخرین رنکینگ اعلام شده توسط موسسه کیو اس برای سال ۲۰۲۱ میلادی رتبه موسسه فناوری بمبئی هند با چند پله نزول به رده ۱۷۲ در میان دانشگاه ‌های دنیا رسیده و همچنان این دانشگاه برترین دانشگاه کشور هند به حساب می آید. این دانشگاه در این سال رتبه 38 دانشگاه های قاره آسیا را نیز دارا می باشد.

در رتبه بندی موسسه تایمز نیز که بیشتر رتبه بندی در زمینه تحصیلات تکمیلی به شمار می آید، رتبه موسسه فناوری بمبئی هند در میان دانشگاه ‌های دنیا در سال ۲۰۲۰ بین ۴۰۱ تا ۵۰۰ تعیین شده است. بر اساس رتبه بندی شانگهای نیز رتبه دانشگاه فناوری بمبئی هند در سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در میان دانشگاه های دنیا بین ۷۰۱ تا ۸۰۰ طبقه بندی شده است.

تمامی رنگینک های معتبر این موضوع دلالت دارند که موسسه فناوری بمبئی هند یک دانشگاه معتبر نه تنها در قاره آسیا بلکه در تمامی دنیا به حساب می‌ آید و امروزه با بسیاری از دانشگاه های معتبر دنیا از جمله در کشورهای آمریکا، کانادا، انگلستان، و استرالیا همکاری های علمی آموزشی و تحقیقاتی دارد.

 

رشته های موسسه فناوری هند بمبئی

تنوع رشته های موسسه فناوری هند بمبئی بسیار زیاد است و تقریباً تمامی رشته های فنی مهندسی و علوم پایه را در بر می گیرد. این دانشگاه شامل بیش از ۱۵ بخش دانشگاهی، 20 مرکز چند رشته ای و یک مدرسه عالی به همراه چهار برنامه بین رشته ‌ای است که رشته های دانشگاه فناوری هند بمبئی در قالب آنها به دانشجویان ارائه می گردند:

 

بخش ‌های دانشگاهی دانشگاه فناوری هند بمبئی عبارتند از:

- مهندسی هوا فضا

- علوم زیستی و مهندسی زیستی

- مهندسی شیمی

- علم شیمی

- مهندسی عمران

- علوم و مهندسی کامپیوتر

- علوم زمین

- مهندسی برق

- علوم و مهندسی انرژی

- علوم انسانی و علوم اجتماعی

- ریاضیات

- مهندسی مکانیک

- مهندسی متالورژی و علوم مواد

- فیزیک

- طراحی صنعتی

 

مراکز چند رشته ای موسسه فناوری بمبئی هند عبارتند از:

- مرکز نرم افزار کاربردی (ASC)

- مرکز تحقیقات فناوری نانو و علوم (CRNTS)

- مرکز طراحی و مهندسی سیستم های هوافضا (CASDE)

- مرکز رایانه (CC)

- مرکز برنامه آموزش مهندسی از راه دور (CDEEP)

- مرکز علوم و مهندسی محیط زیست (CESE)

- مرکز مطالعات سیاست (CPS)

- مرکز مطالعات مهندسی منابع (CSRE)

- مرکز جایگزین های فناوری برای مناطق روستایی (CTARA)

- مرکز طراحی رسمی و تأیید نرم افزار (CFDVS)

- مرکز علوم و مهندسی شهری (C-USE)

- مرکز کارآفرینی

- مرکز تحقیقات کیفیت هوا

- آکادمی تحقیقات IITB - موناش

- مرکز ملی نوآوری و تحقیقات هوافضا (NCAIR)

- مرکز ملی تعالی فناوری امنیت داخلی (NCETIS)

- مرکز ملی ریاضیات (NCM)

- مرکز یادگیری و آموزش Primal و Pramod Chaudari

- تسهیلات ابزار تحلیلی پیشرفته (SAIF)

- مرکز فناوری و طراحی تاتا (TCTD)

- مرکز تحقیقات مهندسی مهندسی

 

مدرسه عالی دانشگاه فناوری بمبئی هند:

- دانشکده مدیریت Shailesh J Mehta

 

برنامه های میان رشته ای دانشگاه فناوری بمبئی هند عبارتند از:

- مطالعات آب و هوا

- فناوری آموزشی

- مهندسی صنایع و تحقیقات عملیات (IEOR)

- مهندسی سیستم و کنترل

 

رشته های موسسه فناوری هند بمبئی در مقطع کارشناسی عبارتند از :

هوافضا، مهندسی شیمی، مهندسی عمران، مهندسی، علوم کامپیوتر و مهندسی، مهندسی برق، مهندسی فیزیک، مهندسی مکانیک، متالورژی، مهندسی و علم مواد.

 

رشته های موسسه فناوری هند بمبئی در مقطع کارشناسی ارشد عبارتند از :

هوافضا، مهندسی شیمی، مهندسی عمران، مهندسی، علوم کامپیوتر و مهندسی، مهندسی برق، ژئو اکتشاف و ژئو انفورماتیک و منابع طبیعی، مهندسی نفت، علوم، فناوری اطلاعات، مهندسی مکانیک، متالورژی، مهندسی و علم مواد، مهندسی خوردگی، علوم و مهندسی سیستم‌ های انرژی مهندسی، علوم مهندسی، محیط زیست مهندسی، صنایع و تحقیق در عملیات (IEOR)، قابلیت اطمینان، مهندسی سیستم‌ ها و کنترل، مهندسی نانو، مرکز تکنولوژی جایگزین برای مناطق روستایی (تکنولوژی و توسعه)، زمین ‌شناسی کاربردی، ژئوفیزیک کاربردی، آمار و انفورماتیک کاربردی (ASI)، بیوتکنولوژی، شیمی، فیزیک، ریاضیات، طراحی صنعتی، ارتباط تصویری، تعامل، طراحی انیمیشن و مدیریت عمومی.

 

رشته های موسسه فناوری هند بمبئی در مقطع دکترا عبارتند از :

تمامی رشته‌ های مهندسی، رشته‌ های میان‌ رشته ‌ای در حوزه رشته ‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی و همچنین استادی فلسفه با گرایش برنامه ‌ریزی و توسعه.

 

 

در پایان لازم به ذکر است جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اخذ پذیرش تحصیلی هند و ویزا و مسائل مربوط به تحصیل رشته های مختلف در دانشگاه های هند از جمله دانشگاه فناوری بمبئی هند و تعیین وقت مشاوره می توانید با شماره موسسه مهاجرتی پرگاس پارس در ساعات اداری تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662180

فرم مشاوره

اینستاگرام ماکانال ما

  • موسسه فناوری بمبئی هند
  • رتبه دانشگاه فناوری بمبئی هند
  • رشته های موسسه فناوری هند بمبئی



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top