info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

دانشگاه پکینگ چین

یکی از بهترین دانشگاه های کشور چین دانشگاه پکینگ می باشد که در زبان چینی به 北京大学 و در زبان انگلیسی به University of Peking شناخته می شود. تاسیس این دانشگاه که به اختصار به PKU شناخته می شود، به سال ۱۸۹۸ میلادی باز می ‌گردد که در ابتدا نام دانشگاه سلطنتی پکینگ یا Imperial University of Peking بر آن نهاده شد. در سال 1912 نام آن به دانشگاه ملی پکینگ تغییر پیدا کرد و در نهایت از سال ۱۹۵۲ به بعد، نام دانشگاه پکینگ چین روی آن گذارده شد. پردیس این دانشگاه در ناحیه هایدیان شهر پکن پایتخت چین واقع شده و مساحتی حدود ۲۷۳ هکتار را در بر می گیرد. این دانشگاه دارای ۳۰ کالج، ۱۲ دپارتمان و ۲۱۶ مرکز تحقیقاتی می باشد. همچنین دانشگاه پکینگ پکن عضو گروه علمی موسوم به لیگ C9 می ‌باشد که برترین دانشگاههای کشور چین در آن عضوهستند. در این مطلب به معرفی این دانشگاه پرداخته و به شرایط تحصیل در دانشگاه پکینگ چین در رشته ها و مقاطع تحصیلی مختلف اشاره می نماییم.



در حال حاضر دانشگاه پکینگ چین با در اختیار داشتن بیش از ۱۱۳۰۰ کادر آموزشی به بیش از 44700 دانشجو در مقاطع تحصیلی مختلف خدمات علمی و آموزشی ارائه می نماید.  بیش از ۱۶ هزار دانشجوی این دانشگاه به تحصیل در مقطع کارشناسی در رشته های مختلف مشغولند، این در حالی است که بیش از ۲۸ هزار دانشجو در حال حاضر مشغول به تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه پکینگ پکن میباشند. از موارد شاخص در مورد این دانشگاه می توان به این نکته اشاره کرد که این دانشگاه در سال ۱۹۲۰ میلادی به دومین دانشگاه کشور چین بدل شد که پس از دانشگاه نانجینگ اقدام به پذیرش دانشجویان دختر نمود.

یکی از اصلی ترین امکانات این دانشگاه کتابخانه آن می ‌باشد که بزرگترین کتابخانه دانشگاهی در کل قاره آسیا به شمار می رود و بیش از 4 میلیون و 550 هزار جلد کتاب در این کتابخانه در دسترس قرار گرفته است. کتابخانه این دانشگاه که از دو بخش غربی و شرقی تشکیل شده، مجموعاً مساحتی حدود ۵۳ هزار متر مربع را در بر می گیرد که از نظر مساحت نیز آن را می توان از  بزرگترین کتابخانه های دانشگاهی دنیا محسوب کرد.

 

رنکینگ دانشگاه پکینگ چین

همان طور که ذکر شد، برای مشتاقان تحصیل در چین یکی از بهترین گزینه ها دانشگاه پکینگ می باشد. این دانشگاه همه سال جزو برترین دانشگاه های این کشور به شمار رفته و در رنکینگ های بین المللی نیز از رتبه های عالی برخوردار بوده است. برای تبیین بهتر ارزش تحصیل در این دانشگاه قصد داریم به رنگینگ دانشگاه پکینگ چین در یک دوره چهار ساله از سال ۲۰۱۸ تا سال ۲۰۲۱ بر اساس رتبه بندی موسسه معتبر کیو اس اشاره نماییم.

بر این اساس در سال ۲۰۱۸ رنکینگ دانشگاه بکینگ چین در میان دانشگاه های دنیا ۳۸ و در میان دانشگاههای کشور چین پس از دانشگاه چینهوا، دوم بوده است. در سال ۲۰۱۹ رتبه دانشگاه پکینگ چین در عرصه بین ‌المللی با 8 رتبه صعود به رده 30 ام در میان دانشگاه‌ های دنیا رسیده و این دانشگاه همچنان رتبه دوم دانشگاه های چین را به خود اختصاص داده است. در سال ۲۰۲۰ نیز روند رشد رتبه این دانشگاه ادامه داشته و رنکینگ دانشگاه پکینگ چین در میان دانشگاههای دنیا باز هم ۸ رتبه صعود کرده و به رده ۲۲ رسیده است. در این سال نیز همچنان این دانشگاه دومین دانشگاه برتر کشور چین بوده است. در آخرین رتبه بندی اعلام شده توسط موسسه کیو اس برای سال تحصیلی ۲۰۲۱ رتبه دانشگاه پکینگ چین با یک رده افت مواجه شده و به جایگاه ۲۳ در میان دانشگاه های دنیا رسیده است. این در حالی است که این دانشگاه همچنان دومین دانشگاه برتر کشور چین به حساب می ‌آید.

بر اساس رتبه بندی تایمز نیز در سال ۲۰۲۱ رتبه دانشگاه پکینگ چین در میان دانشگاه‌ های دنیا 23 بوده و این دانشگاه دومین دانشگاه برتر قاره آسیا از نظر این سیستم رتبه بندی به حساب می آید. از نظر سیستم رتبه بندی شانگهای نیز رنکینگ دانشگاه پکینگ چین در یک دوره چهار ساله بین سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ ترتیب ۷۱، ۵۷، ۵۳ و ۴۹ بوده است که به خوبی نمایانگر رشد و ارتقاء این دانشگاه در عرصه بین ‌المللی می‌ باشد.

دانشجویان در هنگام انتخاب دانشگاه برای تحصیل در خارج از کشور باید حتما به رنکینگ های معتبر همچون کیو اس، شانگهای و تایمز توجه کنند و سعی کنند دانشگاهی با رتبه بین المللی بهتری را برای تحصیل خود برگزیده و برای اخذ پذیرش از آن اپلای نمایند. اما دانشجویان ایرانی علاوه بر این باید نکته دیگری را نیز مد نظر قرار دهند و آن هم مورد تایید بودن دانشگاه مورد نظر در ایران است. دانشجویان ایرانی که قصد دارند پس از اتمام دوره تحصیل خود در خارج از کشور به ایران بازگشته و مشغول به کار شوند باید مدارکشان بسته به رشته تحصیلی، برای تایید به وزارت بهداشت و علوم ایران ارائه کنند. از این رو باید در هنگام انتخاب دانشگاه دقت نمایند که دانشگاه مورد نظر در لیست همان سال دانشگاه های مورد تایید وزارت خانه مورد نظر قرار داشته باشد. از این نظر نیز دانشگاه پکینگ چین یک گزینه عالی برای تحصیل جوانان ایرانی به حساب می آید. در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران برای سال تحصیلی 2020 2021 میلادی، نام این دانشگاه در میان دانشگاه های گروه الف یا ممتاز قرار گرفته است. در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران برای سال تحصیلی 2020 2021 برای تحصیل رشته های علوم پزشکی و مرتبط با بخش سلامت و بهداشت و درمان نیز، نام دانشگاه پکینگ به چشم می خورد. این بدین معناست که دانشجویان ایرانی که قصد تحصیل در هر رشته ای در این دانشگاه معتبر را داشته باشند، در صورت بازگشت به ایران برای ارزشیابی مدارک خود هیچ گونه مشکلی نخواهند داشت.

 

شرایط تحصیل در دانشگاه پکینگ

از شرایط تحصیل در دانشگاه پکینگ چین در مقطع کارشناسی، داشتن مدرک دیپلم دبیرستان و ارائه ریز نمرات، ارائه پاسپورت معتبر همراه با کپی، ارائه دو توصیه نامه از اساتید و ارائه انگیزه نامه می باشد. برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه پکینگ، متقاضیان باید مدرک کارشناسی معتبر همراه با ریز نمرات، دو توصیه نامه از اساتید و انگیزه نامه ارائه نمایند. ددلاین تعیین شده برای اپلای به منظور اخذ پذیرش از دانشگاه پکینگ همه ساله برای مقطع کارشناسی، اواخر مارچ، و کارشناسی ارشد و دکتری، اواخر نوامبر می باشد. شروع کلاس های ورودی های جدید همه ساله در ماه سپتامبر می باشد.

از شرایط تحصیل در دانشگاه پکینگ چین به زبان انگلیسی، ارائه مدرک زبان انگلیسی معتبر است. متقاضیان باید در آزمون تافل حداقل نمره 100 را اخذ کنند. همچنین مدرک جی آر ئی با نمره 315 به بالا نیز باید ارائه شود.

به همین ترتیب از شرایط تحصیل در دانشگاه پکینگ چین به زبان چینی، ارائه مدرک زبان چینی معتبر است. متقاضیان باید در آزمون HSK سطح 6 شرکت نموده و برای ورود به رشته های علوم پایه حداقل نمره 200 در کل و حداقل نمره 65 از رایتینگ، و برای ورود به رشته های علوم انسانی نمره 210 و حداقل 65 از رایتینگ را کسب نمایند.

برای ورود به دوره های کارشناسی این دانشگاه، داوطلبان بین المللی باید حداقل 18 و حداکثر 25 سال سن داشته باشند. برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد تا 30 سال و دکتری تا 40 سال نیز شانس وجود خواهد داشت.

 

هزینه تحصیل در دانشگاه پکینگ

طبیعتا هزینه تحصیل در دانشگاه پکینگ نیز مانند سایر دانشگاه های کشور چین در رشته ها و مقاطع تحصیلی مختلف متفاوت است. اما به طور میانگین هزینه تحصیل در دانشگاه پکینگ به شرح زیر می باشد:

میانگین هزینه تحصیل پیش دانشگاهی: 36،000 یوان در سال

میانگین هزینه تحصیل دوره های کارشناسی در دانشگاه پکینگ چین: 26،000 تا 30000 یوان در سال

میانگین هزینه تحصیل دوره های کارشناسی ارشد در دانشگاه پکینگ پکن: 29000 تا 95000 یوان در سال

میانگین هزینه تحصیل دوره های دکترا در دانشگاه پکینگ: 32،000 تا 40،000 یوان در سال

طول دوره های کارشناسی در این دانشگاه بین 4 تا 6 سال، کارشناسی ارشد 2 تا 3 سال، و دکتری بین 4 تا 6 سال می باشد.

همچنین علاوه بر این، باید هزینه های زندگی دانشجویی در شهر پکن نیز در نظر گرفته شود. به طور میانگین برای هزینه مسکن یک دانشجو در شهر پکن بین 4500 تا 5500 یوان در نظر گرفت. همچنین بین 2200 تا 2800 یوان نیز در هر ماه برای هزینه های زندگی لحاظ شود.

 

رشته های دانشگاه پکینگ پکن

تنوع رشته های دانشگاه پکینگ پکن بسیار زیاد است و این رشته ها در قالب دانشکده های این دانشگاه به دانشجویان ارائه می شوند. لیست دانشکده های این دانشگاه به شرح زیر است:

مرکز علوم پزشکی

گروه تربیت بدنی

کالج علوم و مهندسی محیط زیست

دانشکده مهندسی

گروه علوم کامپیوتر و فناوری

دانشکده مهندسی کامپیوتر

دانشکده مهندسی الکترونیک

مرکز تحقیقات اقتصادی چین

دانشکده هنر

آکادمی مطالعات بین رشته ای پیشرفته

دانشکده تحصیلات تکمیلی

دانشکده حقوق

دانشکده مدیریت Guanghua

دانشکده زبان های خارجی

گروه زبان و ادبیات انگلیسی

گروه مدیریت اطلاعات

دفتر روابط بین الملل

گروه جامعه شناسی

مدرسه دولتی

مدرسه Yuanpei

مدرسه مارکسیسم

 

اکثر دوره های تحصیل کارشناسی در دانشگاه پکینگ به زبان چینی ارائه می گردد. اما دوره های فراوانی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه به زبان انگلیسی ارائه می شود. لیست دوره های ارائه شده به زبان انگلیسی در دانشگاه پکینگ در مقطع کارشناسی ارشد به شرح زیر است:

سیاست عمومی

روابط بین الملل

حقوق، حقوق چینی

مدیریت اجرایی

سیاست و روابط بین الملل

اقتصاد و مدیریت

حقوق و جامعه شناسی

فلسفه و مذهب

ادبیات و فرهنگ

تاریخ

فلسفه  چینی

ادبیات و هنر

زبان شناسی

ادبیات چینی

ادبیات معاصر چین

عصب شناسی

متابولیسم و خونریزی

جراحي

گوش و حلق و بینی

علوم آزمایشگاهی

 

لیست دوره های ارائه شده به زبان انگلیسی در دانشگاه پکینگ چین در مقطع دکتری به شرح زیر است:

اقتصاد نظری (توسعه کشور)

مهندسی پزشکی

 مهندسی هوا فضا

مکانیک عمومی و بنیاد مکانیک

مکانیک جامدات

مکانیک سیالات

مهندسی مکانیک

بیومکانیک و مهندسی مکانیک

مهندسی دینامیک و کنترل

مهندسی انرژی و منابع

مهندسی مواد و مکانیک

مهندسی پزشکی

مدیریت دانش و مهندسی

 

تحصیل پزشکی در دانشگاه پکینگ چین

همان طور که پیش تر ذکر شد به علت اینکه این دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت ایران می باشد، می تواند برای دانشجویان ایرانی مشتاق تحصیل پزشکی در چین گزینه ای ایده آل به حساب آید. همچنین در رنکینگ دانشگاه های علوم پزشکی دنیا که توسط موسسه کیو اس برای سال 2020 میلادی اعلام شده، این دانشگاه به عنوان برترین دانشگاه کشور چین برگزیده شده و رتبه 50 را در میان دانشگاه های علوم پزشکی دنیا از آن خود کرده است. همچنین در زمینه تخصصی دندانپزشکی نیز در رتبه بندی اعلام شده توسط موسسه کیو اس برای سال 2020، این دانشگاه برترین دانشگاه چین بوده و رتبه 20 دانشگاه های دنیا را دارا می باشد. در زمینه تخصصی داروسازی نیز در رنکینگ موسسه کیو اس برای سال 2020، رتبه دانشگاه پکینگ چین در میان دانشگاه های این کشور، اول و در میان دانشگاه های دنیا 29 بوده است. بر این اساس نه تنها تحصیل پزشکی در دانشگاه پکینگ چین، بلکه تحصیل رشته های دندانپزشکی و داروسازی در این دانشگاه نیز از اعتبار بین المللی بسیار بالایی برخوردار است و به همین علت دانشجویان زیادی از سراسر دنیا از جمله کشور عزیزمان ایران، همه ساله سعی می کنند برای ورود به این رشته های این دانشگاه و اخذ پذیرش تلاش نمایند.

طول دوره های تحصیل پزشکی در دانشگاه پکینگ چین 6 سال است که 3 الی 4 سال اول به آموزش های پایه پزشکی اختصاص دارد. سال آخر نیز دوره کارورزی می باشد. داشتن نمرات بالا در دروس زیست شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضی از الزامات اخذ پذیرش این دوره ها است. زیرا همان طور که ذکر شده رقابت بالایی برای ورود به این دوره ها برقرار است. اغلب دوره های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در این دانشگاه نیز مانند سایر دانشگاههای چین به زبان چینی ارائه شده و دوره های معدودی برای دانشجویان بین المللی به زبان انگلیسی نیز ارائه می شود که برای ورود به آن ها ارائه مدرک زبان انگلیسی معتبر همچون آیلتس با نمره حداقل 6 لازم می باشد. هزینه تحصیل پزشکی در این دانشگاه به زبان انگلیسی بسته به واحد های درسی متفاوت می باشد و در برخی سال های تحصیلی که سال های اول می باشد ممکن است از حدود 4500 دلار به بالا بوده و در سال های بعد تا 10 هزار دلار نیز تعیین شود.

 

 

در پایان لازم به ذکر است جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اخذ پذیرش تحصیلی چین و ویزا و مسائل مربوط به تحصیل رشته های مختلف در دانشگاه های چین از جمله دانشگاه پکینگ و تعیین وقت مشاوره می توانید با شماره موسسه مهاجرتی پرگاس پارس در ساعات اداری تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662180

فرم مشاوره

اینستاگرام ماکانال ما

  • دانشگاه پکینگ چین
  • رنکینگ دانشگاه پکینگ چین
  • شرایط تحصیل در دانشگاه پکینگ



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top