info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

دانشگاه جیائو تونگ شانگهای چین

یکی از بهترین دانشگاه های چین دانشگاه جیائو تونگ شانگهای می باشد که نام آن در زبان چینی上海交通大学و در زبان انگلیسی Shanghai Jiao Tong University می باشد.  این دانشگاه دولتی پژوهشی در سال 1896 در شهر شانگهای افتتاح شده و در ابتدا نام آن مدرسه عمومی نانیانگ بود. در ادامه نام این دانشگاه به کالج چیائو تونگ نانیانگ، دانشگاه ملی چیائو تونگ و دانشگاه جیائوتونگ تغییر یافت و از سال 1950 تا کنون این دانشگاه با نام دانشگاه جیائو تونگ شانگهای چین شناخته می شود که به معنای دانشگاه حمل و نقل شانگهای می باشد. از دهه 1930 میلادی لقب ام آی تی شرق یا Eastern MIT به این دانشگاه اطلاق شده است. همچنین این دانشگاه عضو اتحادیه C9 شامل برترین دانشگاه های کشور چین می باشد.



در حال حاضر دانشگاه جیائو تونگ شانگهای چین با بیش از 3000 عضو هیئت علمی و کادر آموزشی، به بیش از 16200 دانشجوی مقطع کارشناسی، بیش از 14500 دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد و بیش از 7200 دانشجوی مقطع دکتری در رشته های مختلف خدمات علمی، آموزشی و پژوهشی ارائه می نماید. نزدیک 6000 نفر از این تعداد را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند. افراد برجسته ای همچون جیانگ ز مین (نخست وزیر اسبق چین)، ون جون معروف (ریاضیدان، مورخ و نویسنده چینی)، یانگ یوانقینگ (تاجر برجسته چینی که سابقه مدیرعاملی شرکت بزرگ فناوری لنوو را در کارنامه دارد و از ثروتمندترین مردم کشور چین به حساب می آید)، آن وانگ (مخترع اولیه کامپیوتر) و چن ژو (زیست شناس مولکولی) در این دانشگاه به تحصیل، تدریس و پژوهش پرداخته اند.

دانشگاه جیائو تونگ شانگهای چین برای دانشجویان ایرانی که قصد دارند پس از اتمام دوره تحصیل خود در خارج از کشور به ایران بازگشته و در وطن خود مشغول به کار شوند نیز یک گزینه عالی به حساب می آید. زیرا در آخرین لیست دانشگاه های مورد تایید اعلام شده توسط وزارت علوم ایران برای سال تحصیلی 2020 2021، نام این دانشگاه در میان دانشگاه های ممتاز یا گروه الف دیده شده و تحصیلات در این دانشگاه در رشته های غیر پزشکی مورد تایید این وزارتخانه قرار گرفته است. همچنین در آخرین لیست دانشگاه های مورد تایید اعلام شده توسط وزارت بهداشت ایران برای سال تحصیلی 2020 2021 نیز نام این دانشگاه به چشم می خورد. به همین جهت تحصیل در رشته های علوم پزشکی از جمله پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در این دانشگاه نیز مورد تایید وزارت بهداشت ایران بوده و فارغ التحصیلان این دوره های تحصیلی می توانند پس از اتمام دوره، مدارک تحصیلی خود را برای ارزشیابی و معادل سازی در ایران ارائه نمایند.

 

رتبه دانشگاه جیائو تونگ شانگهای چین

واضح است که اخذ پذیرش از دانشگاه هایی که از اعتبار و رتبه بین المللی بالاتری برخوردارند، بسیار مطلوب بوده و اکثر دانشجویان سعی می کنند از دانشگاه معتبرتری پذیرش بگیرند. دانشگاه جیائو تونگ شانگهای چین همه ساله یکی از برترین دانشگاه های این کشور در رنکینگ های بین المللی محسوب شده و از رتبه بین المللی فاخری نیز برخوردار بوده است. برای تبیین بهتر این موضوع رتبه دانشگاه جیائو تونگ شانگهای چین را در یک دوره 4 ساله از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ بر اساس رتبه بندی موسسه کیو اس خدمتتان ارائه می نماییم.

بر این اساس در سال ۲۰۱۸ رتبه دانشگاه جیائو تونگ شانگهای چین در میان دانشگاه‌ های این کشور، چهارم و در بین دانشگاه های دنیا 62 بوده است. در سال ۲۰۱۹ این دانشگاه همچنان چهارمین دانشگاه برتر کشور چین به حساب آمده و با اندکی رشد رتبه بین‌ المللی 59 را در میان دانشگاه ‌های برتر دنیا را از آن خود کرده است. رنکینگ دانشگاه جیائو تونگ شانگهای چین در سال ۲۰۲۰ میلادی این دانشگاه رتبه سوم دانشگاههای کشور چین را به دانشگاه ژجیانگ واگذار کرده و خود رتبه پنجم دانشگاه های این کشور را از آن خود کرده است. همچنین رتبه این دانشگاه در میان دانشگاههای دنیا نیز با اندکی نزول روبرو شده و رده 60 دانشگاه های دنیا را از آن خود کرده است. در آخرین رتبه بندی اعلام شده توسط موسسه کیو اس برای سال تحصیلی ۲۰۲۱، رتبه دانشگاه جیائو تونگ شانگهای چین در میان دانشگاه‌ های دنیا با رشد مواجه شده و به رده 47 رسیده است. همچنین در این سال این دانشگاه مجددا رتبه چهارم دانشگاه های کشور چین را پس از دانشگاه‌ چینهوا، دانشگاه پکینگ و دانشگاه فودان از آن خود کرده است.

رنکینگ دانشگاه جیائو تونگ شانگهای چین در رتبه بندی موسسه تایمز نیز در سال ۲۰۲۱ در میان دانشگاه‌ های دنیا 100 و در میان دانشگاه‌ های آسیا 19 بوده است. بر اساس رتبه بندی شانگهای که دیگر سیستم رتبه بندی معتبر دانشگاه های دنیا می باشد نیز رتبه دانشگاه جیائو تونگ شانگهای چین از سال 2014 تا سال 2018 همواره بین ۱۰۱ تا ۱۵۰ دانشگاه های دنیا طبقه بندی شده است. اما این دانشگاه در سال 2019 رتبه 82 را در میان دانشگاه های دنیا از آن خود کرده است. در سال 2020 نیز سیر صعودی رتبه این دانشگاه ادامه داشته و در آخرین رتبه اعلام شده سیستم رنکینگ شانگهای، دانشگاه جیائو تونگ شانگهای چین رتبه 63 را در میان دانشگاه های دنیا کسب نموده است.

 

رشته های دانشگاه جیائو تونگ شانگهای

تنوع رشته های دانشگاه جیائو تونگ شانگهای بسیار زیاد است و بیش از ۶۰ دوره کارشناسی در آن ارائه می‌ شود که شامل ۹ رشته اصلی از جمله اقتصاد، حقوق، ادبیات، علوم پایه، مهندسی، کشاورزی، پزشکی، مدیریت و هنر است. این دانشگاه 31 دانشکده را دارا بوده و بیش از 250 دوره کارشناسی ارشد و 203 دوره دکتری در قالب این دانشکده ها به دانشجویان ارائه می گردد. بیش از 11 مجموعه آزمایشگاهی نیز از امکانات آموزشی و تحقیقاتی این دانشگاه به شمار می رود. دانشکده های این دانشگاه که ارائه دهنده رشته های دانشگاه جیائو تونگ شانگهای هستند عبارتند از:

- دانشکده مهندسی مکانیک

- دانشکده معماری دریایی، علوم اقیانوسی و مهندسی عمران

- دانشکده علوم و مهندسی مواد

- دانشکده مهندسی الکترونیک، فناوری اطلاعات و مهندسی برق

- دانشکده هوانوردی و فضانوردی

- دانشکده مهندسی زیست پزشکی

- دانشکده علوم و مهندسی محیط زیست

- دانشکده کشاورزی و زیست شناسی

- دانشکده علوم زندگی و بیوتکنولوژی

- مدرسه پزشکی

- دانشکده داروسازی

- دانشکده علوم ریاضی

- دانشکده فیزیک و نجوم

- دانشکده شیمی و مهندسی شیمی

- کالج Zhiyuan

- کالج اقتصاد و مدیریت

- موسسه مالی پیشرفته شانگهای

- دانشکده حقوق کوگوان

- دانشکده رسانه و طراحی

- گروه تربیت بدنی

- دانشکده امور بین الملل و روابط عمومی

 

این دانشگاه جامع فضای آموزشی بسیار وسیعی را شامل 5 پردیس دانشگاهی در بر می گیرد که عبارتند از:

- پردیس شوهوی  (Xuhui)

پردیس اصلی سابق این دانشگاه در شوجیاهوی (Xujiahui) در منطقۀ شوهوی شانگهای واقع شده است. بیشتر ساختمان‌ های آن از معماری آمریکایی الهام گرفته و دروازۀ اصلی که در سال ۱۹۳۵ ساخته شده، از سبک سنتی چینی استفاده کرده و وضعیت پیشین این دانشگاه به عنوان دانشکده پلی تکنیک سلطنتی را منعکس می ‌نماید. اغلب موسسات تحقیقات علمی و آزمایشگاه مهم دولتی مهندسی اقیانوس در این پردیس جای دارند.

 

- پردیس مینهانگ  (Minhang)

بیشتر دوره‌های آموزشی دانشجویان بین‌المللی در پردیس مینهانگ برگزار می‌شود

این پردیس نوساز که در سال 1978 تاسیس شده در منطقۀ مینهانگ، در اطراف کلانشهر شانگهای واقع شده و مساحت آن ۲.۸۲۲.۹۰۳ متر مربع است. مرکز تحقیقاتی پارک علمی ژیژو  (Zizhu Science Park)، اینل  (Intel)، اس تی میکروالکترونیک (ST Microelectronics)، مایکروسافت (Microsoft)، سندیسک (Sandisk) و دیگر شرکت‌های پیشرفته در جنوب این پردیس واقع شده است. اغلب مراکز اداری و علمی دانشگاه در حال حاضر در این پردیس قرار دارند. این پردیس 3 کتابخانه و 6 سالن غذاخوری نیز دارا می باشد. در حال حاضر، بیشتر مراکز اداری و علمی دانشگاه و اکثر دانشجویان کارشناسی و تحصیلات تکمیلی در این پردیس قرار دارد. پردیس مینهانگ ۳ کتابخانه و ۶ سالن غذا خوری دارد.

 

- پردیس خیابان جنوبی چونگ کینگ  (South Chongqing Road)

این پردیس که در منطقه لووان (Luwan) شانگهای قرار دارد در گذشته به عنوان دومین پردیس دانشگاه پزشکی شانگهای استفاده می‌ شده است.

 

- پردیس کیبائو (Qibao)

این پردیس در ابتدا محل دانشکده کشاورزی شانگهای به حساب می آمده است. در سال ۱۹۹۹، دانشکده کشاورزی شانگهای با دانشگاه جیائو تونگ شانگهای ادغام شد. این پردیس که در خیابان ۲۶۷۸ کیچین قرار دارد، بعدها تبدیل به پردیس کیبائو دانشگاه جیائو تونگ شانگهای شد.

 

- پردیس خیابان فاهواژن  (Fahuazhen)

این پردیس در دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه جیائو تونگ شانگهای و دانشکده تحصیلات تکمیلی این دانشگاه را در خود جای داده است.

 

تحصیل پزشکی در جیائو تونگ شانگهای چین

بنا بر علل مختلف، از جمله اعتبار و رتبه عالی این دانشگاه در میان دانشگاه های علوم پزشکی دنیا، بسیاری از مشتاقان تحصیل در چین در رشته های علوم پزشکی این دانشگاه را به عنوان دانشگاه محل تحصیل خود بر می گزینند. همه ساله موسسات معتبر رتبه بندی دانشگاه های دنیا همچون کیو اس، رتبه بندی دانشگاه های دنیا را در زمینه های تخصصی مختلف همچون پزشکی ارائه می کنند. بر اساس رنکینگ اعلام شده موسسه کیو اس در زمینه تخصصی پزشکی، رتبه دانشگاه جیائو تونگ شانگهای در میان دانشگاه های این کشور، پس از دانشگاه پکینگ و دانشگاه فودان، سوم بوده و این دانشگاه رتبه ای بین 51 تا 100 را در میان دانشگاه های پزشکی دنیا از آن خود کرده است. اما اگر هنگ کنگ را هم جزو چین به حساب آوریم رتبه دانشگاه فودان در میان دانشگاه های علوم پزشکی این کشور، پنجم خواهد بود.

علاوه بر این، مشتاقان تحصیل پزشکی در چین اگر بخواهند پس از اتمام دوره تحصیل خود در این کشور به ایران بازگشته و در وطن طبابت کنند، باید دانشگاه خود را از میان دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران انتخاب کرده و برای اخذ پذیرش اپلای نمایند تا مدارک تحصیلی آنان در ایران قابل ارزشیابی باشد. خوشبختانه در آخرین لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران که برای سال تحصیلی 2020 2021 اعلام شده، نام دانشگاه جیائو تونگ شانگهای چین به چشم می خورد و از این نظر نیز برای دانشجویان ایرانی گزینه ای مناسب به حساب می آید.

همانند سایر دانشگاه های این کشور، طول دوره های تحصیل پزشکی در دانشگاه جیائو تونگ شانگهای چین نیز 6 سال است. 4 سال اول دوره به دروس تئوری می گذرد و به زبان انگلیسی برای دانشجویان بین المللی ارائه می گردد. اما برای 2 سال بعدی که به صورت کارورزی و کلینیکال ارائه می شود، دانشجو باید به زبان چینی آشنا باشد. زیرا در این بخش از دوره باید بتواند با بیماران در محیط بیمارستانی ارتباط موثر برقرار کند. به همین علت یکی از دروس اجباری در طول دوره تحصیل پزشکی در دانشگاه جیائو تونگ شانگهای چین، زبان چینی است. در برخی از دانشگاه های این کشور حتی پیش از فارغ التحصیلی، از دانشجویان آزمون HSK گرفته می شود تا تسلط آنان به زبان چینی سنجیده شود و اعطای مدرک به آنان منوط به اخذ نمره قبولی مورد نظر از این آزمون می باشد.

 

 

در پایان لازم به ذکر است جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اخذ پذیرش تحصیلی چین و ویزا و مسائل مربوط به تحصیل رشته های مختلف در دانشگاه های چین از جمله دانشگاه جیائو تونگ شانگهای و تعیین وقت مشاوره می توانید با شماره موسسه مهاجرتی پرگاس پارس در ساعات اداری تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662180

فرم مشاوره

اینستاگرام ماکانال ما

  • دانشگاه جیائو تونگ شانگهای چین
  • تحصیل پزشکی در جیائو تونگ شانگهای چین
  • رتبه دانشگاه جیائو تونگ شانگهای چین



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top