info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

دانشگاه ماریبور اسلوونی

کشور اسلوونی در سال های اخیر به عنوان یکی از مقاصد محبوب برای تحصیل دانشجویان ایرانی در اروپا شناخته می شود و بسیاری از جوانان هموطنمان که علاقمند به تحصیل در اروپا هستند، این کشور را به عنوان محل تحصیل دانشگاهی خود بر می گزینند. این کشور چند دانشگاه معتبر و دارای رتبه بین المللی مناسب دارد که یکی از آن ها دانشگاه ماریبور می باشد. دانشگاه ماریبور اسلوونی که در زبان انگلیسی با نام University of Maribor شناخته می شود، دومین دانشگاه بزرگ این کشور به شمار می رود. این دانشگاه که به اختصار با نام UM نیز معروف است، با بیش از 1800 نفر کادر آموزشی و عضو هیئت علمی، به بیش از 14 هزار دانشجو از نقاط مختلف دنیا خدمات آموزشی و پژوهشی ارائه می نماید. تاسیس دانشگاه ماریبور اسلوونی به سال 1975 میلادی باز می گردد، از این رو این دانشگاه یک دانشگاه جوان به شمار می رود.



ریشه های های این دانشگاه به سال 1859 میلادی برمی گردد که در آن زمان یک مدرسه علمیه الهیات در این شهر با تشویق اسقف میهن پرست ماریبور، آنتون مارتین اسلومژک تأسیس شد. در اواخر دهه 1950 و اوایل دهه 1960 دانشکده های بیشتری در این شهر  تأسیس شدند که مهم ترین موارد دانشکده اقتصاد و دانشکده بازرگانی و فناوری در 1959، دانشکده های زراعت و حقوق در 1960 و دانشکده آموزش در 1961 بودند. در نهایت با به هم پیوستن این دانشکده ها در 19 سپتامبر 1975، دانشگاه ماریبور اسلوونی به طور رسمی افتتاح شد. در دهه 1970 میلادی دهه تعداد موسسات آموزش عالی در یوگسلاوی سابق به شدت افزایش پیدا کرد و علاوه بر این دانشگاه، در شهرهای دیگری همچون اوسیک، ریه کا و اشپلیت (که هم اکنون جزوی از قلمرو کشور کرواسی هستند)، موستار، توزلا و بانیا لوکا (که هم اکنون جزوی از قلمرو کشور بوسنی و هرزه گووین هستند)، پودگوریسا (که هم اکنون جزوی از قلمرو کشور مونته نگرو است)، بیتولا (که هم اکنون جزوی از قلمرو کشور مقدونیه است) و کراگوئواچ ( که هم اکنون بخشی از قلمرو کشور صربستان می باشد)، نیز دانشگاه های پرتعدادی افتتاح شدند.

 

ماریبور کجاست؟

اما عده زیادی از هموطنانمان اسم این شهر را نشنیده اند و حتی نمی دانند ماریبور کجاست؟ این شهر دومین شهر بزرگ کشور اسلوونی پس از لیوبلیانا می باشد که در شمال شرقی کشور اسلوونی و به مرز کشورهای اتریش، مجارستان و کرواسی نزدیک است و کمترین فاصله را با مرز کشور اتریش دارد. شهر ماریبور بر اساس اطلاعات رسمی ارائه شده در سال 2020، بیش از 86 هزار نفر جمعیت داشته است. این شهر با شهرهایی مانند گراتس اتریش، اوسیک کرواسی، سن پترزبورگ روسیه، هانگژو اسلوونی و خارکیف اوکراین پیمان خواهرخواندگی دارد. همچنین قراردادهای مشارکت فرهنگی بین این شهر کشور اسلوونی با بسیاری از شهرهای دنیا امضا شده که در میان این شهرها نام دو شهر محلات و ساری از کشور عزیزمان ایران نیز به چشم می خورد.

 

رتبه دانشگاه ماریبور اسلوونی

طبیعتا برای مشتاقان تحصیل در اسلوونی، اخذ پذیرش و تحصیل در دانشگاه هایی که اعتبار و رتبه بین المللی بالاتری دارند می تواند مطلوب تر باشد. دانشگاه ماریبور اسلوونی همه ساله یکی از دو دانشگاه برتر این کشور و 15 دانشگاه برتر اروپای شرقی و مرکزی در رنکینگ های بین المللی محسوب شده و از رتبه بین المللی فاخری نیز برخوردار بوده است. برای تبیین بهتر این موضوع رتبه دانشگاه ماریبور اسلوونی را در یک دوره 4 ساله از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ بر اساس رتبه بندی موسسه QS خدمتتان ارائه می نماییم.

بر این اساس در سال ۲۰۱۸ رتبه دانشگاه ماریبور اسلوونی در میان دانشگاه‌ های این کشور، دوم و در بین دانشگاه های دنیا بین 801 تا 1000 بوده است. در سال ۲۰۱۹ این دانشگاه همچنان دومین دانشگاه برتر کشور اسلوونی به حساب آمده و رتبه بین‌ المللی بین 801 تا 1000 را در میان دانشگاه ‌های برتر دنیا را از آن خود کرده است. رنکینگ دانشگاه ماریبور اسلوونی در سال ۲۰۲۰ میلادی همچنان در میان دانشگاه‌ های این کشور دوم و در میان دانشگاه ‌های دنیا حائز رتبه ای بین 751 تا 800 بوده است که در مقایسه با سال قبل، با رشد مواجه شده است. در آخرین رتبه بندی اعلام شده توسط موسسه کیو اس برای سال تحصیلی ۲۰۲۱، رتبه دانشگاه ماریبور اسلوونی در میان دانشگاه‌ های دنیا مجددا مانند سال 2018 در رده ای بین 801 تا 1000 قرار گرفته است. در این سال نیز این دانشگاه پس از دانشگاه لیوبلیانا دومین دانشگاه برتر کشور اسلوونی به حساب می‌ آید.

رنکینگ دانشگاه ماریبور اسلوونی در رتبه بندی موسسه تایمز نیز در سال ۲۰۲۱ در میان دانشگاه‌ های دنیا، بالاتر از 1000 ودر میان دانشگاه‌ های چوان دنیا نیز بین 251 تا 300 بوده است. بر اساس رتبه بندی شانگهای که دیگر سیستم رتبه بندی معتبر دانشگاه های دنیا می باشد نیز رنکینگ دانشگاه ماریبور اسلوونی در سال 2018 بین 501 تا 600 طبقه بندی شده است. اما این دانشگاه در سال 2019 رتبه ای بین 701 تا 800 را در میان دانشگاه های دنیا از آن خود کرده است.

 

رشته های دانشگاه ماریبور

تنوع رشته های دانشگاه ماریبور بالا بوده و این دانشگاه یک دانشگاه جامع به حساب می آید. 17 دانشکده این دانشگاه که ارائه دهنده رشته های دانشگاه ماریبور در مقاطع تحصیلی مختلف هستند، عبارتند از:

 

- دانشکده پزشکی

- دانشکده علوم بهداشتی

- دانشکده کشاورزی و علوم زیستی

- دانشکده شیمی و مهندسی شیمی

- دانشکده علوم طبیعی و ریاضیات

- دانشکده اقتصاد و تجارت

- دانشکده هنر

- دانشکده مهندسی عمران، مهندسی حمل و نقل و معماری

- دانشکده لجستیک (در کرشکو و کرلی)

- دانشکده مهندسی مکانیک

- دانشکده فناوری انرژی

- دانشکده مهندسی برق و علوم کامپیوتر

- دانشکده آموزش

- دانشکده حقوق

- دانشکده دادگستری و امنیت جنایی (در لیوبلیانا)

- دانشکده علوم سازمانی (در کرنج)

- دانشکده گردشگری (در برزیچ)

 

دانشگاه ماریبور اسلوونی دارای امکانات دیگری نیز می باشد که مهم ترین آن ها: کتابخانه دانشگاه ماریبور، خوابگاه های دانشجویان این دانشگاه، مرکز محاسبات، مرکز ورزشی لئون استوکلج و مرکز تحصیلات تکمیلی است.

برای دانشجویان ایرانی که قصد بازگشت به وطن و کار در ایران پس از اتمام دوره تحصیل در رشته های غیر پزشکی در خارج از کشور را دارند، دانشگاه ماریبور اسلوونی یک گزینه عالی محسوب می شود. زیرا بر اساس آخرین لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم ایران که برای سال تحصیلی 2020 2021 اعلام شده، نام دانشگاه ماریبور به عنوان یک دانشگاه خوب یا گروه ب قرار گرفته است. از این رو مدارک تحصیلی دانشجویان این دانشگاه در ایران قابل ارزشیابی می باشد.

 

شرایط تحصیل در دانشگاه ماریبور

طبیعتا مانند تمامی دانشگاه های دنیا برای ورود به این دانشگاه معتبر اروپایی نیز باید شرایط لازمه را دارا بود. اولین مورد این است که متقاضیان باید حتما مدارک خودر را تا پایان ماه می و نیمه ماه سپتامبر هر سال برای این دانشگاه ارسال نمایند تا شانس اخذ پذیرش برای هر یک از دو نیمسال تحصیلی در این دانشگاه را داشته باشند. هزینه تحصیل در دانشگاه ماریبور اسلوونی دیگر مورد مهمی است که یکی از اصلی ترین مزیت های تحصیل در این دانشگاه نیز محسوب می شود. به طور میانگین شهریه تحصیل در رشته ها و مقاطع تحصیلی مختلف در این دانشگاه چیزی حدود 2500 تا 4000 یورو است که البته این رقم می تواند در برخی رشته ها به ویژه رشته های علوم پزشکی بالاتر هم باشد.

 

تحصیل پزشکی در دانشگاه ماریبور اسلوونی

به طور کلی در کشورهای اروپای مرکزی مانند اسلوونی شرایط تحصیل در رشته های علوم پزشکی بسیار سهل تر است. زیرا در این کشورها هزینه تحصیل رشته های علوم پزشکی بسیار مناسب است. همچنین با تحصیل در این کشورها می توان ویزای کار اتحادیه اروپا را نیز به دست آورده و در نهایت به اقامت دائم این اتحادیه نیز دست یافت. برای افرادی که قصد دارند پس از اتمام تحصیل پزشکی در اسلوونی به ایران بازگشته و در کشور خود به طبابت بپردازند، تحصیل پزشکی در دانشگاه ماریبور اسلوونی به هیچ وجه گزینه مناسبی نیست. برای این افراد دانشگاه لیوبلیانا می تواند یک دانشگاه مناسب برای تحصیل رشته های علوم پزشکی به شمار رود. زیرا در آخرین لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران که برای سال 2020 میلادی اعلام شده است، تنها نام این دانشگاه از کشور اسلوونی به چشم می خورد.

برای ورود به دوره های تحصیل پزشکی در این دانشگاه و سایر دانشگاه های کشور اسلوونی نیز مانند دوره های تحصیل پزشکی در اسلواکی، نیازی به ارائه مدرک زبان وجود ندارد و می توان در این دو کشور رشته های علوم پزشکی را به زبان انگلیسی و بدون نیاز به ارائه مدرک زبان تحصیل نمود.

 

 

در پایان لازم به ذکر است جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اخذ پذیرش تحصیلی اسلوونی و ویزا و مسائل مربوط به تحصیل رشته های مختلف در دانشگاه های اسلوونی از جمله دانشگاه ماریبور و تعیین وقت مشاوره می توانید با شماره موسسه مهاجرتی پرگاس پارس در ساعات اداری تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662180

فرم مشاوره

اینستاگرام ماکانال ما

  • دانشگاه ماریبور اسلوونی
  • رشته های دانشگاه ماریبور
  • ماریبور کجاست؟



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top