info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

هزینه زندگی در ترکیه

اشتیاق به مهاجرت جهت دستیابی به زندگی و آینده ای بهتر در میان عده قابل توجهی در سراسر دنیا وجود دارد و هموطنان ما نیز از این قاعده مستثنی نیستند. هر فردی بسته به شرایط خود اعم از میزان تحصیلات، سابقه کار، درآمد و سرمایه روش هایی برای مهاجرت، پیش روی خود می بیند و در هر روش مهاجرت، کشورهایی خاص به عنوان بهترین گزینه ها به حساب می آیند. یکی از اصلی ترین گزینه های مهاجرت ایرانیان که در سال‌ های اخیر به شدت مورد توجه هموطنان عزیزمان برای مهاجرت از طرق مختلف از جمله مهاجرت تحصیلی، کاریابی، خرید ملک و سرمایه گذاری و ثبت شرکت قرار گرفته است، ترکیه می باشد. در این مطلب قصد داریم برای مشتاقان اخذ اقامت این کشور، به هزینه زندگی در ترکیه اشاره نماییم.



بنا بر طبیعت پدیده مهاجرت، مهاجران در اغلب موارد حداقل در ابتدای امر با سختی های فراوانی مواجه هستند که یکی از اصلی ترین موارد پیش روی آن ها، تنگناهای مالی می باشد. دانشجویان به علت این که باید در کشور مقصد مهاجرت تحصیلی خود شهریه دانشگاه که اغلب رقم کمی نیز نمی باشد را پرداخت نمایند، معمولا به شدت در مضیقه مالی به سر می ‌برند. افرادی که برای کار به کشور دیگری مهاجرت می کنند نیز در ابتدای امر که هنوز به ثبات نرسیده ‌اند، با تنگناهای مالی فراوانی مواجه هستند. از این رو یکی از فاکتورهای اصلی در انتخاب کشور مقصد مهاجرت به ویژه در روش های تحصیلی و کاریابی، در نظر گرفتن هزینه زندگی در کشورهای مختلف است. از این رو برای مشتاقان مهاجرت به کشور ترکیه از طرق مختلف، در این مطلب فاکتور های مختلف تعیین کننده هزینه زندگی در ترکیه را اشاره خواهیم نمود.

 

هزینه زندگی در ترکیه 2020

مناسب بودن شهریه تحصیل و همچنین عدم وجود مشکل در اخذ پذیرش و ویزای دانشجویی، موجب شده در سال های اخیر تحصیل در ترکیه یکی از بهترین گزینه ها برای جوانان ایرانی مشتاق تحصیل در خارج باشد. برای جوانانی که قصد دارند پس از تحصیل در خارج به ایران بازگردند و در وطن خود مشغول به کار شوند نیز، این کشور گزینه مناسبی است. زیرا تعداد زیادی از دانشگاه های این کشور مورد تایید وزارت بهذاشت و وزارت علوم ایران هستند. البته در میان آنها بیشترین اقبال به تحصیل پزشکی در ترکیه بوده است، زیرا امکان تحصیل پزشکی در دانشگاه‌ های این کشور به زبان انگلیسی و با شهریه نسبتا مناسب وجود دارد. باید در نظر داشت که شهریه دانشگاه های اکثر کشورهایی که دوره های تحصیل پزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می دهند، به ویژه خود کشورهای انگلیسی زبان بسیار بالا بوده و شهریه این دوره ها در ترکیه بسیار قابل توجیه تر است. همچنین در صورت مقایسه هزینه زندگی در ترکیه 2020 با سایر کشورها به ویژه کشورهای انگلیسی زبان نیز در می یابیم که زندگی در ترکیه بسیار ارزان تر است.

المان های متعددی هستند که مجموعاً تشکیل دهنده هزینه زندگی در ترکیه برای افراد متقاضی مهاجرت از طرق مختلف به این کشور می ‌باشند که اصلی ترین آنها عبارتند از: هزینه اجاره مسکن، هزینه حمل و نقل و هزینه خورد و خوراک. با در نظر گرفتن کلیه این موارد می توان هزینه زندگی یک دانشجو در ترکیه را بین 2500 تا 3000 لیر معادل حدود 500 تا 600 دلار در ماه تخمین زد که البته این رقم می ‌تواند بسته به سبک زندگی افراد، شهر محل زندگی در کشور ترکیه و همچنین نوع مسکنی که در آن زندگی می کنند، متفاوت باشد. حال به تفکیک به المان هایی که روی هم متوسط هزینه زندگی در ترکیه 2020 را تشکیل می دهند، اشاره می نماییم:

 

هزینه اجاره مسکن در ترکیه

همانند سایر کشورهای دنیا هزینه اجاره مسکن بخش عمده ای از سبد متوسط هزینه زندگی در ترکیه 2020 را نیز تشکیل می دهد. به طور میانگین هزینه اجاره یک خانه 70 متری در ترکیه بین 700 تا 800 لیر است. با ذکر مثال هایی هزینه اجاره مسکن در ترکیه را خدمتتان تبیین می نماییم:

هزینه اجاره ماهانه آپارتمان یک خوابه در مرکز شهرها

حدود 1346 لیر

هزینه اجاره ماهانه آپارتمان یک خوابه خارج از مرکز شهرها

حدود 807 لیر

میانگین قیمت خرید هر متر مربع آپارتمان در مرکز شهرها

حدود 5936 لیر

میانگین قیمت خرید هر متر مربع آپارتمان خارج از مرکز شهرها

حدود 3071 لیر

 

لازم به ذکر است که مشتاقان اخذ اقامت ترکیه از طریق خرید ملک باید در ابتدای امر سرمایه زیادی را در خرید ملک در این کشور کنند تا به آنان اقامت اعطا شود، از این رو این افراد نیز در بسیاری موارد با مضیقه های مالی روبرو خواهند شد و تا مدتی چندان دستشان باز نمی باشد.

 

هزینه خورد و خوراک در ترکیه

طبیعتا برای تمامی افراد مقیم در این کشور، هزینه خورد و خوراک در ترکیه نیز بخش قابل توجهی از سبد خانوار را تشکیل می دهد که بخش های اصلی آن به شرح زیر می باشند:

هزینه خرید یک وعده غذایی در رستوران ارزان قیمت

حدود 20 لیر

هزینه خرید یک وعده غذایی دو نفره در رستوران متوسط شامل پیش غذا، غذای اصلی و دسر

حدود 70 لیر

هزینه خرید McMeal در رستوران های زنجیره ای مک دونالد

حدود 17 لیر

هزینه خرید یک بطری نوشابه 0.33 لیتری کوکاکولا یا پپسی

حدود 3.21 لیر

هزینه خرید 1 لیتر شیر

حدود 12.51 لیر

هزینه خرید بطری 1.5 لیتری آب

حدود 1.65 لیر

هزینه خرید نان سفید تازه 500 گرمی

حدود 1.84 لیر

هزینه خرید 12 عدد تخم مرغ

حدود 7.60 لیر

هزینه خرید 1 کیلوگرم پنیر محلی

حدود 10.94 لیر

هزینه خرید 1 کیلوگرم گوشت گاو

حدود 24.12 لیر

هزینه خرید 1 کیلوگرم سینه مرغ

حدود 6.82 لیر

هزینه خرید 1 کیلوگرم موز

حدود 3.53 لیر

هزینه خرید 1 کیلوگرم سیب

حدود 1.80 لیر

هزینه خرید 1 کیگوگرم پرتقال

حدود 1.55 لیر

هزینه خرید 1 کیگوگرم سیب زمینی

حدود 1.26 لیر

هزینه خرید 1 کیگوگرم پیاز

حدود 1.08 لیر

هزینه خرید 1 کیگوگرم گوجه فرنگی

حدود 1.82 لیر

 

هزینه حمل و نقل در ترکیه

دیگر بخش از هزینه های ثابت زندگی در این کشور، هزینه حمل و نقل در ترکیه است. استفاده از حمل و نقل عمومی برای مهاجران می تواند به صرفه تر از خرید خودروی شخصی باشد. البته هزینه حمل و نقل عمومی در شهرهایی چون آنکارا و استانبول از سایر شهرها بیشتر است. اصلی ترین فاکتورهای تشکیل دهنده هزینه حمل و نقل در ترکیه عبارتند از:

هزینه بلیت یک طرفه مترو و حمل و نقل عمومی

حدود 2.60 لیر

هزینه بلیت ماهانه مترو و حمل و نقل عمومی

حدود 200 لیر

هزینه سوار شدن در تاکسی

حدود 4 لیر

هزینه پیمایش در تاکسی بر حسب کیلومتر

حدود 4.18 لیر

هزینه پیمایش در تاکسی بر حسب ساعت

حدود 23.10 لیر

قیمت 1 لیتر بنزین

حدود 6.5 لیر

 

سایر هزینه های زندگی در ترکیه:

هزینه قبوض ماهانه از جمله برق، گرمایش و سرمایش و هزینه شارژ ساختمان

حدود 308 لیر

هزینه مکالمه به ازای هر دقیقه با تلفن همراه

حدود 0.65 لیر

هزینه اینترنت با سرعت 60 مگابیت بر ثانیه و دانلود نامحدود

حدود 77.75 لیر

 

حقوق در ترکیه 2021

البته هزینه ها از تناسب خوبی با حقوق در ترکیه 2021 برخوردار است و افرادی که در این کشور به کار مشغول شوند می توانند از سطح رفاه نسبی مناسبی برخوردار باشند. طبیعتا حقوق در ترکیه 2021 بسته به شغل افراد می تواند بسیار متفاوت باشد. میانگین حقوق در ترکیه 2021 چیزی به صورت خالص و پس از کسر مالیات و کسورات قانونی دیگر، حدود 3800 لیر در ماه است. بر اساس قوانین این کشور حداقل حقوق در ترکیه 2021 برای یک فرد مجرد با حداکثر 45 ساعت کار در هفته، 2825.90 لیر در ماه خواهد بود. البته حداقل حقوق برای افراد متاهل و دارای فرزند بیش از مقدار ذکر شده است.

 

 

موسسه مهاجرتی بین المللی پرگاس پارس با همکاری وکلای مجرب آماده ارایه مشاوره در خصوص انواع ویزا و تحصیل و اقامت ترکیه و سایر کشورها می باشد. برای اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را پر نمایید:

021-88662180

فرم مشاوره

اینستاگرام ماکانال ما

  • هزینه زندگی در ترکیه
  • حقوق در ترکیه 2021
  • هزینه زندگی در ترکیه 2020



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top