info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

هزینه زندگی در ترکیه

کشور توریستی و زیبای ترکیه در سال های اخیر به یکی از مقاصد اصلی مهاجرت هموطنان عزیزمان تبدیل گردیده است. اقتصاد این کشور در شرایطی کاملا رو به رشد قرار دارد و فرصت های شغلی برای افراد ماهر خارجی در این کشور یافت می شود. همچنین مشوق هایی که توسط دولت این کشور در نظر گرفته شده، باعث شده عده زیادی به سرمایه گذاری در املاک و مستغلات این کشور ترغیب شده و از این طریق اقامت و حتی شهروندی ترکیه را نیز دریافت نمایند. علاوه بر این دانشگاه های این کشور هم از اعتبار بین المللی مناسبی برخوردارند و بسیاری از دانشجویان بین المللی از جمله جوانان ایرانی، این کشور را برای تحصیل خود انتخاب می کنند. در میان هموطنان عزیزمان اشتیاق بالایی به اخذ اقامت این کشور از طرق مختلف دیده می شود. از این رو آشنایی با هزینه زندگی در ترکیه می تواند برای کلیه این عزیزان بسیار کاربردی باشد که در این مطلب به تفصیل به آن خواهیم پرداخت.



در ابتدای امر باید ذکر کنیم که هزینه زندگی در ترکیه نسبت به بسیاری از کشورهای دنیا به ویژه کشورهای انگلیسی زبان و اکثر کشورهای اروپایی، بسیار مناسب است و این کشور را می توان به طور قطع از کشورهای نسبتا ارزان به حساب آورد. البته برای افرادی که در این کشور کار کرده و درآمد داشته باشند، شرایط مناسب تر است و تناسب نسبتا خوبی بین درآمد و هزینه های زندگی در این کشور برقرار است. اما افرادی که بعنوان دانشجو به سایر کشورها می روند، عموما با تنگناهای مالی مواجه می شوند. طبیعتا دانشجویان ایرانی که قصد تحصیل در ترکیه را دارند نیز از این قاعده مستثنی نیستند. زیرا این افراد باید علاوه بر شهریه تحصیل در دانشگاه های این کشور، هزینه های زندگی خود در این کشور را نیز بپردازند که با اینکه این هزینه ها از سایر کشورهای مطرح بعنوان مقصد مهاجرت تحصیلی کمتر است، اما باز هم هزینه چندان کمی نیست.

نکته ای که باید پیش از پرداختن به هزینه های زندگی در این کشور به آن اشاره کنیم، بالا بودن نرخ تورم در چند سال اخیر در این کشور است. ارزش لیر ترکیه، پول ملی این کشور نیز مرتب در حال پایین آمدن است و این موضوع موجب شده قدرت خرید برای افرادی که در این کشور به کار مشغول هستند، کاهش یابد، هر چند که دستمزدها نیز در این کشور مرتب افزایش پیدا می کند.

 

هزینه زندگی در ترکیه 2022

هزینه زندگی در ترکیه در سال 2022 نسبت به سال های قبل بالاتر است. فاکتورهای متعددی مجموعا هزینه زندگی در ترکیه 2022 را تشکیل می دهند که طبیعتا شهر محل زندگی و سبک زندگی افراد، اصلی ترین فاکتورها در این زمینه محسوب می شوند. استانبول بزرگترین شهر این کشور به حساب می آید و اغلب ایرانی ها نیز تمایل به اقامت در این شهر زیبا و توریستی دارند و  طبیعتا هزینه های زندگی در این شهر نیز بالاتر از اکثر شهرهای ترکیه است. البته هزینه زندگی در آنکارا، بورسا، ازمیر و آنتالیا نیز تقریبا همانند استانبول است.

در این بخش از مطلب به تفکیک، فاکتورهای تشکیل دهنده هزینه زندگی در ترکیه 2022 را خدمتتان تشریح می کنیم که می تواند برای مشتاقان اخذ اقامت ترکیه از طرق مختلف به ویژه کار و تحصیل، مفید باشد.

 

هزینه اجاره خانه در ترکیه

هزینه اجاره خانه در ترکیه نیز مانند اکثر کشورهای دنیا، بخش نسبتا قابل توجهی از سبد هزینه خانوار را تشکیل می دهد. به طور میانگین هزینه اجاره یک آپارتمان یک خوابه در استانبول 8000 لیر می باشد. بر اساس جدیدترین بازنگری قوانین مهاجرت ترکیه، اتباع خارجی با اجاره خانه فقط در نواحی محدودی از هر شهر این کشور می توانند اقامت بگیرند و این مساله باید حتما مدنظر قرار بگیرد. این قانون به این علت مدنظر مسئولان ترکیه قرار گرفته که با هجوم اتباع خارجی برای اخذ اقامت از طریق اجاره ملک، هزینه اجاره ملک در اکثر شهرهای این کشور بشدت بالا رفته و مردم ترکیه نیز با مشکلات فراوانی در این زمینه مواجه شده اند.

 

هزینه خورد و خوراک در ترکیه

هزینه خورد و خوراک در این کشو، نسبت به بسیاری از کشورها مناسب است و بسیاری از مواد غذایی تولید خود این کشور است. هزینه خورد و خوراک در ترکیه نیز مانند اکثر کشورهای دنیا، در شهرهای مختلف این کشور متفاوت است. باید در نظر داشت این هزینه برای افرادی که در این کشور مشغول به کار هستند، چندان بالا نیست و تناسب بالایی بین هزینه های زندگی و درآمد در این کشور برقرار است. هزینه خورد و خوراک در ترکیه در صورتی که خرید از فروشگاه های زنجیره ای همواره تخفیف که در این کشور فراوانند، انجام شود، بسیار به صرفه ترخواهد بود. برخی از اصلی ترین موارد تشکیل دهنده هزینه خورد و خوراک در ترکیه عبارتند از:

12 عدد تخم مرغ

حدود 22.5 لیر ترکیه

1 کیلو پنیر محلی

حدود 85 لیر ترکیه

1 کیلو گوشت مرغ (سینه مرغ)

حدود 55.5 لیر ترکیه

1 کیلو گوشت قرمز

حدود 137 لیر ترکیه

1 لیتر شیر

حدود 11.6 لیر ترکیه

1 قرص نان نیم کیلویی

حدود 7.7 لیر ترکیه

1 کیلو برنج

حدود 19 لیر ترکیه

1 کیلو پرتقال

حدود 10 لیر ترکیه

1 کیلو سیب

حدود 18 لیر ترکیه

1 کیلو سیب زمینی

حدود 7 لیر ترکیه

1 کیلو پیاز

حدود 5 لیر ترکیه

1 کیلو گوجه فرنگی

حدود 17 لیر ترکیه

1 سر کاهو

حدود 13 لیر ترکیه

1 بطری آب 1.5 لیتری

حدود 4 لیر ترکیه

1 پاکت سیگار

حدود 26 لیر ترکیه

 

هزینه یک وعده غذا در رستوران معمولی در این کشور حدود 100 لیر ترکیه است. هزینه یک وعده غذایی دو نفره در رستوران متوسط 250 لیر است. یک وعده غذایی فست فودی در مک دونالد چیزی حدودی 80 لیر است. کاپوچینو در کافه معمولی چیزی حدود 25 لیر ترکیه هزینه دارد. یک شیشه نوشابه کوکاکولا یا پپسی نیز 10 لیر هزینه دارد.

 

هزینه حمل و نقل در ترکیه

درست مانند اغلب کشورهای دنیا، در ترکیه نیز استفاده از امکانات حمل و نقل عمومی به صرفه تر است و مردم نیز از این امکانات استقبال فراوانی می کنند که این امر موجب کاهش ترافیک و آلودگی هوا نیز شده است. قیمت بنزین و حامل های انرژی در ترکیه بسیار بالاست و مرتب با کاهش ارزش لیر، این قیمت ها بالاتر نیز می رود.  همان طور که ذکر شد، در صورتی که افراد از وسایل عمومی استفاده کننده، هزینه حمل و نقل در ترکیه رقم بسیار مناسب تری نسبت به استفاده از خودرو شخصی خواهد داشت. در شهری مانند استانبول، بهترین روش، خرید استانبول کارت است که با آن می توان هزینه هایی همچون مترو را پرداخت نمود. پارامترهای تشکیل دهنده هزینه حمل و نقل در ترکیه عبارتند از:

بلیط 1 طرفه اتوبوس درون شهری

حدود 7 لیر ترکیه

هزینه ماهانه میانگین برای استفاده از حمل و نقل عمومی

حدود 450 لیر ترکیه

هزینه استارت تاکسی حتی برای 100 متر

حدود 10 لیر ترکیه

هزینه هر کیلومتر پیمایش مسیر با تاکسی

حدود 7 لیر ترکیه

هزینه هر ساعت انتظار تاکسی

حدود 60 لیر ترکیه

 

هزینه پوشاک در ترکیه

هزینه خرید یک شلوار چین معمولی به طور میانگین حدود 600 لیر ترکیه است. یک کفش ورزشی نایکی نزدیک به 1000 لیر ترکیه قیمت دارد. همچنین قیمت یک کفش مردانه رسمی نیز حدود 800 لیر ترکیه است. هزینه خرید یک دست پیراهن تابستانی (از فروشگاه‌های زنجیره‌ای مثل H&M یا Zara و..) نیز حدود 500 لیر ترکیه می باشد. البته باید در نظر داشت که کیفیت پوشاک تولید کشور ترکیه بسیار بالاست و لزومی ندارد که در این کشور، البسه از برندهای مطرح جهانی تهیه فرمایید و می توانید با هزینه ای مناسب تر، اجناس تولید این کشور را با بالاترین کیفیت ممکن تهیه کنید.

 

سایر هزینه ها در ترکیه

هزینه خرید کپسول گاز خانگی در این کشور تا سالانه بیش از 100 لیر می باشد. هزینه برق نیز ماهانه در حدود 200 لیر برای یک خانه با مصرف میانگین می باشد. هزینه آب و فاضلاب یک واحد مسکونی نیز به طور میانگین 50 لیر نرکیه است. هزینه مکالمه با تلفن همراه نیز در این کشور هر دقیقه حدود 1.5 لیر است که البته مرتب توسط اپراتورهای فعال در این کشور در حال افزایش است. هزینه خرید سیمکارت نیز بسیار افزایش یافته و به طور میانگین چیزی حدود 400 لیر می باشد که بسته به اپراتورها می تواند کمتر یا بیشتر باشد.

 

درآمد در ترکیه

به طور میانگین، درآمد در ترکیه حدود 10 هزار لیر در ماه است که با توجه به نرخ تبدیل فعلی که حدود 17 می باشد، رقمی حدود 155 دلار آمریکا در ماه خواهد بود. البته همان طور که ذکر شد، با توجه به نرخ بالای تورم فعلی در این کشور و کاهش ارزش لیر در برابر دلار، افزایش دستمزدها مرتبا در حال اجراست.

 

 

موسسه مهاجرتی بین المللی پرگاس پارس با همکاری وکلای مجرب آماده ارایه مشاوره در خصوص انواع ویزا و اقامت کاری و تحصیل در ترکیه و سایر کشورها می باشد. برای اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را پر نمایید:

021-88662180

فرم مشاوره

اینستاگرام ماکانال ما

  • هزینه زندگی در ترکیه



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top