info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

تحصیل در استان کبک

استان کبک در شرق کانادا، به بهشت دانشگاهی این کشور شهرت پیدا کرده است. زیرا هزینه تحصیل و زندگی دانشجویی در این استان، از دیگر مناطق کانادا مقرون به صرفه تر است. زبان رسمی و اداری در این ایالت فرانسوی است، اما اغلب مردم به زبان انگلیسی تسلط کافی دارند، اما با این حال اکثر مردم این استان تعصب بالایی به زبان فرانسوی داشته و سعی می کنند به هیچ وجه به زبان انگلیسی تکلم نکنند. در این مطلب قصد داریم شرایط تحصیل در استان کبک را شرح داده و به معرفی دانشگاههای کبک بپردازیم.



سیستم تحصیل در استان کبک بدین صورت است که دوره تحصیل تا پایان دوره متوسطه و قبل از ورود به دانشگاه 13 سال طول می کشد که 1 سال طولانی تر از دیگر استان های کاناداست. البته به همین علت اغلب دانشجویان مقطع کارشناسی در استان کبک 3 ساله لیسانس می گیرند، در حالی که در سالیر نقاط کانادا اغلب دوره های کارشناسی 4 سال به طول می انجامد. پس از پایان سال 11 تحصیل، دانش آموزان وارد دوره های سژپ یا CEGEP می شوند که معادل دوره های پیش دانشگاهی است. 42 دوره CEGEP به زبان فرانسوی و 6 دوره CEGEP به زبان انگلیسی در این استان پذیرای دانش آموزان هستند و جوانان ایرانی با داشتن مدرک دیپلم نیز می توانند در این دوره ها شرکت کرده و سپس وارد دانشگاه های کبک یا سایر استان های کانادا شوند.

تحصیل در استان کبک در مقطع کارشناسی همان طور که ذکر شد اغلب 3 سال به طول می انجامد، البته در برخی موارد نیز این دوره ها 4 ساله هستند. طول دوره های تحصیل در استان کبک در مقطع کارشناسی ارشد نیز معمولا 2 سال است و اخذ مدرک در این مقطع منوط به قبولی در آزمون نهایی و دفاع موفق از پایان نامه است. برخی دوره های دیپلم تخصصی کارشناسی ارشد 1 ساله نیز در دانشگاههای کبک ارائه می شوند. طول دوره های تحصیل در استان کبک در مقطع دکتری نیز در اغلب موارد 3 سال است.

شرایط اخذ پذیرش معمولا در دانشگاههای کبک متفاوت است و هر دانشگاه شرایط خاص خود را داراست. اما در اغلب موارد ارائه اصل و ترجمه مدارک تحصیلی مقاطع قبلی، رزومه علمی حداکثر در 2 صفحه، انگیزه نامه در 2 تا 4 صفحه، 3 معرفی نامه توسط اساتید و اصل و ترجمه مدارک هویتی، لازم بوده و باید با استاد راهنمای پایان نامه برای ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، هماهنگی انجام شود.

 

هزینه تحصیل در کبک

به طور معمول دانشجویان خارجی که با ویزای دانشجویی وارد استان کبک کانادا می شوند، بسته به رشته و مقطع تحصیلی و همچنین دانشگاه محل تحصیل باید بین 3000 تا 12000 دلار شهریه پرداخت کنند. البته همان طور که ذکر شده هزینه تحصیل در کبک نسبت به سایر استان های کانادا کمتر است. افرادی که کارت اقامت دائم کانادا یا پی آر را ارائه نمایند، تا میزان 70 درصد، شهریه آن ها کاهش می یابد و تنها شهریه ای بین 1000 تا 4000 دلار کانادا در هر ترم پرداخت می نمایند. اما برای هموطنان عزیزمان که قصد تحصیل در استان کبک را داشته و اقامت و شهروندی کانادا را ندارند، این هزینه ها معمولا 3 برابر خواهد بود. البته طبف وسیعی از بورسیه ها و کمک های مالی نیز به دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه های این استان کشور کانادا ارائه می گردد که دانشجویان ایرانی زیادی نیز در سال های اخیر از آن بهره مند شده اند و بخش قابل توجهی از هزینه تحصیل در کبک را با کمک این بورسیه ها پرداخت نموده اند.

 

دانشگاههای کبک

موسسات آموزشی فعال در استان کبک به چهار دسته تقسیم بندی می شوند که عبارتند از: دانشگاه های استانی دولتی، کالج های استانی دولتی، کالج های خصوصی و کالج های هنرهای کاربردی و فنی حرفه ای. طبیعتا مشتاقان تحصیل در کانادا در استان کبک، ترجیح می دهند در دانشگاهی در این استان به تحصیل بپردازند که رتبه بهتری در میان دانشگاه های این کشور و جهان داراست. در آخرین رنکینگ اعلام شده توسط موسسه کیو اس که برای سال 2021 میلادی اعلام شده، 9 مورد از دانشگاههای کبک رتبه هایی زیر 1000 را در میان دانشگاه های دنیا از آن خود کرده اند.

رتبه در کانادا

رتبه در کبک

نام دانشگاه

نام دانشگاه به فارسی

شهر

رتبه جهانی

2

1

McGill University

دانشگاه مک گیل

مونترال

31

4

2

Université de Montréal

دانشگاه مونترال

مونترال

118

15

3

Université Laval

دانشگاه لاوال

کبک

420

17

4

Concordia University

دانشگاه کنکوردیا

مونترال

477

21

5

Université du Québec

دانشگاه کبک

کبک

601 تا 650

24

6

Université de Sherbrooke

دانشگاه شربروک

شربروک

701 تا 750

 

در جدول زیر می توانید لیست دانشگاه های کبک را به تفکیک شهر ملاحظه فرمایید:

دانشگاه های شهر مونترال:

McGill University

دانشگاه مک گیل

Université de Montréal

دانشگاه مونترال

Concordia University

دانشگاه کنکوردیا

HEC Montréal

مدرسه بازرگانی اچ ئی سی

École Polytechnique de Montréal

دانشگاه اکول پلی تکنیک مونترال

École de Technologie Supérieure

مدرسه تکنولوژی برتر

Université du Québec à Montréal

دانشگاه کبک در مونترال

دانشگاه های شهر کبک:

Université du Québec

دانشگاه کبک

Université Laval

دانشگاه لاوال

École Nationale d'Administration Publique

مدرسه ملی مدیریت دولتی

دانشگاه های شهر شربروک:

Université de Sherbrooke

دانشگاه شربروک

Bishop's University

دانشگاه بیشاپ

دانشگاه های شهر شیکوتیمی:

Université du Québec à Chicoutimi

دانشگاه کبک در شیکوتیمی

دانشگاه های شهر گتینو:

Université du Québec en Outaouais

دانشگاه کبک در اوتاوه

دانشگاه های شهر ریموسکی:

Université du Québec à Rimouski

دانشگاه کبک در ریموسکی

دانشگاه های شهر روین نوراندا:

Université du Québec en Abitibi-Témiscamingue

دانشگاه کبک در ابیتیبی تمیسکامانگ

دانشگاه های شهر تروا ریوی یرز:

Université du Québec à Trois-Rivières

دانشگاه کبک در تروا ریوی یرز

 

دانشگاه های انگلیسی زبان کبک

دانشگاه مک گیل که در میان دانشگاههای کبک رتبه اول را دارد، دانشگاهی انگلیسی زبان است که بیشتر روی رشته های علوم پزشکی، علوم پایه و فنی مهندسی تمرکز دارد. دیگر مورد از دانشگاه های انگلیسی زبان کبک، دانشگاه کنکوردیا می باشد که دانشگاهی جوان به حساب می آید. این دانشگاه نیز بیشتر بر روی رشته های علوم پزشکی، علوم پایه، فنی مهندسی و بازرگانی تمرکز دارد. دانشگاه بیشاپ نیز دانشگاهی انگلیسی زبان در استان کبک است که در شهر شربروک واقع شده است.

 

دانشگاه های فرانسوی زبان کبک

دانشگاه مونترال که در میان دانشگاه های کبک رتبه دوم را دارد، بزرگ ترین دانشگاه فرانسوی زبان قاره آمریکاست و بهترین رتب را در میان دانشگاه های فرانسوی زبان کبک در میان دانشگاه های دنیا از آن خود کرده است. این دانشگاه بر رشته های علوم پزشکی، علوم پایه و فنی مهندسی تمرکز دارد. دیگر دانشگاه های فرانسوی زبان کبک که اعتبار بین المللی بالایی دارند عبارتند از: دانشگاه لاوال، دانشگاه شربروک و دانشگاه کبک. دانشگاه اکول پلی تکنیک مونترال و مدرسه بازرگانی HEC مونترال نیز در این استان قرار دارند و دانشگاه هایی فرانسوی زبان به حساب می آیند.

 

تحصیل پزشکی در کبک کانادا

بسیاری کانادا را بهترین کشور برای مهاجرت پزشکان می دانند. از این رو بسیاری از علاقمندان این رشته از ابتدا به فکر تحصیل پزشکی در دانشگاه های این کشور هستند تا بدون نیاز به طی کردن فرآیند سخت معادل سازی، به بازار کار رشته پزشکی این کشور وارد شوند. تحصیل پزشکی در کبک کانادا با هزینه کمتر از سایر استان های این کشور امکانپذیر است. معتبرترین دانشگاه های ارائه دهنده دوره های تحصیل پزشکی در کبک کانادا بر اساس رنکینگ سال 2021 موسسه کیو اس در زمینه تخصصی پزشکی عبارتند از:

رتبه در کانادا

رتبه در کبک

نام دانشگاه

نام دانشگاه به فارسی

شهر

رتبه جهانی در زمینه پزشکی

2

1

McGill University

دانشگاه مک گیل

مونترال

21

5

2

Université de Montréal

دانشگاه مونترال

مونترال

51 تا 100

12

3

Université Laval

دانشگاه لاوال

کبک

201 تا 250

 

اقامت پس از تحصیل در کبک

از مزایای اصلی تحصیل در کانادا به طور کلی و تحصیل در استان کبک به صورت ویژه، امکان اخذ اقامت دائم پس از اتمام دوره تحصیل است. روال کار بدین صورت است که اگر فردی 2 سال در کانادا به تحصیل پرداخته و پس از آن با دریافت ویزای کار در این کشور باقی مانده و 1 سال تمام وقت به کار مشغول باشد، می تواند اقامت دائم را اخذ نماید. اما در استان کبک، نسبت به سایر نقاط کانادا شرایط سهل تر است و اگر فردی 2 سال به تحصیل در استان کبک بپردازد، می تواند مستقیما اقامت پس از تحصیل در کبک را بدست آورد. در حقیقت مزیت برنامه اقامت پس از تحصیل در کبک نسبت به سایر استان های کانادا این است که 2 سال تحصیل برای اخذ اقامت دائم کفایت می کند و نیازی به 1 سال کار کردن پس از تحصیل وجود نخواهد داشت. فردی که این گونه بتواند اقامت دائم کسب کند می تواند برای همسر و فرزندان خود نیز در نهایت اقامت دائم اخذ نماید. همچنین همسر و فرزندان وی می توانند با هزینه پایین تر به تحصیل در کبک مشغول شده و فرزندان وی در مدارس این استان به صورت رایگان تحصیل نمایند. شرایط بازار کار کبک نیز بسیار مناسب است و این فارغ التحصیلان دانشگاه های این استان پس از تحصیل می توانند از فرصت های شغلی بسیار مناسبی برخوردار شده و از سطح مناسبی از رفاه اجتماعی نیز بهره مند شوند.

 

 

در پایان لازم به ذکر است جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اخذ پذیرش تحصیلی کانادا و ویزا و مسائل مربوط به تحصیل رشته های مختلف در دانشگاه های کانادا به ویژه در استان کبک و تعیین وقت مشاوره می توانید با شماره موسسه مهاجرتی پرگاس پارس در ساعات اداری تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662180

فرم مشاوره

اینستاگرام ماکانال ما

  • تحصیل در استان کبک
  • دانشگاههای کبک
  • اقامت پس از تحصیل در کبک



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top