info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

بهترین کشور برای گرفتن تخصص داروسازی

درصد قابل توجهی از داروسازان، بعد از اتمام دوره تحصیل خود و دریافت مدرک داروسازی، به ادامه تحصیل در یکی از شاخه های تخصصی داروسازی و تحصیلات تکمیلی اقبال نشان می دهند و بعضا برای این منظور حاضر به جلای وطن نیز هستند. عده زیادی از این افراد نیز بعد از اتمام دوره تحصیل داروسازی، به کار در خارج از کشور و مهاجرت کاری می ‌اندیشند. هر دو دسته می بایست باید مدارک تحصیلی داروسازی خود را در کشور مورد نظر معادل سازی نمایند تا امکان ادامه تحصیل و گرفتن تخصص یا وارد شدن به بازار کار در نظام سلامت آن کشور به عنوان یک داروساز را بدست آورند. اما پیش از هر اقدامی، بهتر است این عزیزان با شرایط کلیه کشورهای مختلف در زمینه گرفتن تخصص و کار در زمینه داروسازی آشنا شده و بهترین کشور برای گرفتن تخصص داروسازی و کار در این رشته را که مناسب شرایط آنان است، انتخاب نموده و سپس برای آن کشور اپلای نمایند. در این مطلب به معرفی اصلی ترین گزینه های پیش روی این عزیزان می پردازیم.



جهت انتخاب بهترین کشور برای گرفتن تخصص داروسازی، موارد بسیاری باید مد نظر قرار گیرند. اولین مورد، میزان سهولت پروسه معادل سازی مدارک تحصیلی داروسازی در کشور مقصد است؛ زیرا شرایط معادل سازی مدارک در کشورهای مختلف، یکسان نیست. البته تنها داروسازانی که قصد گرفتن تخصص در کشورهای دیگر را دارند و یا قصد دارند به عنوان یک داروساز مستقر در داروخانه در نظام سلامت کشور مورد نظر مشغول به کار شوند، می بایست مدارک تحصیلی خود را در آن کشور معادل سازی نمایند. اما کسانی که قصد داشته باشند در صنایع و شرکت های دارویی سایر کشورهای دنیا به کار مشغول شوند، لازم نیست مدارک تحصیلی خود را در کشور مقصد، معادل سازی کنند و تنها به اخذ یک جاب آفر از شرکت یا کارخانه دارویی مورد نظر در کشور مقصد نیاز خواهند داشت.

دیگر مورد مهم، مقوله زبان است و بر این اساس فردی که قصد داشته باشد به ادامه تحصیل در مقطع تخصص و یا کار در نظام سلامت هر کشوری بپردازد، باید به زبان آن کشور تسلط بالایی داشته و مدرک زبان مورد نظر را ارائه نمایند. به عنوان مثال برای افرادی که به زبان انگلیسی تسلط بالایی دارند، کشورهایی همچون انگلیس، آمریکا، کانادا، استرالیا و نیوزلند می توانند بهترین گزینه ها برای گرفتن تخصص داروسازی به حساب آیند. به همین ترتیب، برای افرادی که به زبان آلمانی مسلط هستند و می‌توانند مدرک این زبان را در سطح بالا ارائه کنند، بهترین کشور برای گرفتن تخصص داروسازی قطعاً از بین کشورهای آلمان، اتریش و سوئیس خواهد بود.

شرایط بازار کار پس از تحصیل مقطع تخصص و همچنین میزان درآمد داروسازان در کشورهای مختلف نیز باید مورد مقایسه قرار گیرد تا فرد بتواند بهترین گزینه را برای خود انتخاب نماید. همچنین میزان مالیات بر درآمد در کشورهای مختلف نیز باید مورد مقایسه قرار گیرد.

همچنین با توجه به اینکه این دوره ها در دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی در کشورهای مختلف و مراکز درمانی و کلینیکال زیرمجموعه این دانشگاه ها برگزار می شود، رتبه و اعتبار دانشگاه های کشورهای مختلف در زمینه علوم دارویی نیز باید مد نظر قرار گیرد.

در این مطلب به شرایط اصلی ترین کشورهای مورد نظر هموطنانمان جهت گرفتن تخصص داروسازی اشاره می نماییم تا این عزیزان با تطبیق شرایط این کشورها با شرایط خود، بهترین کشور برای گرفتن تخصص داروسازی که مناسب حال آنهاست را برگزینند.

 

گرفتن تخصص داروسازی در کانادا

درست همانند اغلب کشورهای دنیا، داروسازی در کانادا نیز از رشته های پرطرفدار و مشاغل پردرآمد است و داروسازان به طور متوسط سالی 100 هزار دلار در این کشور درآمد دارند. این رقم از میانگین درآمد داروسازان در کشورهای مختلف دنیا، بالاتر است. همچنین نام این رشته در لیست مشاغل مورد نیاز کانادا قرار گرفته است. از این رو ورود به دوره های تحصیل تخصص داروسازی در کانادا بسیار سخت و رقابتی است. دوره های تحصیل داروسازی عمومی در کشور کانادا براساس ویژگی ها و شرایط خاص هر دانشگاه، بین سه الی پنج سال به طول انجامیده و دانشگاه های بسیاری آن را ارائه می دهند اما با توجه به زیاد بودن عده متقاضیان و محدودیت ظرفیت دوره ها، تنها برخی از دانشگاه های کانادا نسبت به پذیرش دانشجویان بین المللی اقدام می نمایند.  همانند سایر کشورهای دنیا، به منظور گرفتن تخصص داروسازی در کانادا و یا دریافت مجوز کار داروسازی در این کشور برای افراد دارای سابقه، طی کردن پروسه معادل سازی مدارک داروسازی در کاناداست. در این پروسه، نظام داروسازی کشور کانادا می تواند توانایی های متقاضیان را ارزیابی نموده و در صورت لزوم دوره هایی را برای این دسته از افراد در نظر بگیرد. معادل سازی مدارک داروسازی در کانادا تنها توسط سازمان های مشخصی صورت گرفته و هر استان شرایط مخصوص به خود را دارد. مجوز کار پس از قبولی در آزمون های مربوطه و گذراندن دوره های ارزیابی، برای متقاضی صادر خواهد شد.

گرفتن تخصص داروسازی در کانادا بسیار دشوار بوده و باید در نظر داشت جدا از نوع تخصص انتخابی، هر استان نیز شرایط خاص خود را داشته که در مواردی ممکن است نیاز به اقداماتی بیشتر برای تایید مدارک داروسازی و یا قبولی در آزمون های مختلف دیگر باشد. متقاضیان تحصیل تحصیل تخصص داروسازی در کانادا که شهروند کانادا نبوده و یا تابعیت این کشور را ندارند، ه در برخی استان ها و یا دانشگاه ها تنها در صورتی درخواستشان بررسی خواهد شد که دارای یک حامی مالی دولتی و یا وابسته به دولت کشور خود و مورد تایید دانشگاه مقصد بوده و درخواست اخذ پذیرش مستقیما از جانب حامی مربوطه ارسال شود.

ارائه مدرک زبان آیلتس با نمره حداقل ۷ در زمان اپلای نیز از موارد ضروری به حساب می آید. بعد از اتمام دوره تحصیل تخصص داروسازی در کانادا، فارغ التحصیلان می بایست در استان محل تحصیل به مدت ۳ الی ۵ سال  مشغول به کار شده تا بدین وسیله مجوز کار در استان های دیگر را دریافت نمایند.

تخصص های داروسازی بسیاری در نظام سلامت و سیستم آموزش کشور کانادا وجود دارد که بر اساس نیازهای موجود در هر استان، ظرفیت هایی برای هر کدام در نظر گرفته شده و ورود به هر کدام بر اساس استان و بر اساس خود رشته شرایط خاصی را می طلبد.

11 مورد از دانشگاه های این کشور که ارائه دهنده دوره های گرفتن تخصص داروسازی در کانادا هستند در سال 2021 رتبه هایی عالی را در رشته داروسازی در میان دانشگاه های دنیا از آن خود کرده اند که برترین این دانشگاه ها عبارتند از: دانشگاه تورنتو (رتبه 10).، دانشگاه مک گیل (رتبه 25)، دانشگاه بریتیش کلمبیا (رتبه 26)، دانشگاه آلبرتا (رتبه 62) و دانشگاه مونترال (رتبه 71).

 

تحصیل تخصص داروسازی در آمریکا

کشور آمریکا سالهاست که با داشتن بهترین دانشگاه های دنیا در زمینه علوم پزشکی، همواره یکی از گزینه های اصلی انتخاب بهترین کشور برای گرفتن تخصص داروسازی نیز به حساب می آید. علاوه بر این بازار کار رشته داروسازی در آمریکا نیز بسیار مناسب است و این افراد در این کشور از درآمد و سطح رفاه بسیار مناسبی برخوردارند. در رنکینگ دانشگاه های دنیا در زمینه تخصصی داروسازی که برای سال 2021 میلادی توسط موسسه معتبر کیو اس اعلام شده، 73 دانشگاه این کشور تبه های فاخر در میان  دانشگاه های دنیا در زمینه داروسازی را از آن خود کرده اند. برترین دانشگاه‌ های معتبر این کشور نیز که همگی رتبه هایی زیر ۵۰ را در زمینه ی تخصصی داروسازی در سال 2021 دارا هستند، عبارتند از: دانشگاه هاروارد (رتبه 3)، دانشگاه چپل هیل کارولینای شمالی (رتبه 6)، دانشگاه سانفرانسیسکو کالیفرنیا (رتبه 8)، دانشگاه جانز هاپکینز (رتبه 9)، دانشگاه ییل (رتبه 17)، دانشگاه سن دیگو کالیفرنیا (رتبه 20)، دانشگاه میشیگان آن آربور (رتبه 23)، دانشگاه واشنگتن (رتبه 23)، دانشگاه پردو (رتبه 30)، دانشگاه دوک (رتبه 33)، دانشگاه توین سیتیز مینه سوتا (رتبه 36)، دانشگاه پنسیلوانیا (رتبه 42) و دانشگاه کلمبیا (رتبه 47). بر این اساس، تعداد داوطلبان تحصیل تخصص داروسازی در آمریکا نیز سال به سال بیشتر می شود.

پروسه معادل سازی مدارک داروسازی در آمریکا بسیار سخت است، اما دستیابی به مزایای فراوان آن، انگیزه ای قوی برای داوطلبان ایجاد می کند. از اصلی ترین مزایای گرفتن تخصص داروسازی در آمریکا می توان به امکان دریافت حقوق حدود 4۰۰۰ دلاری در دوره کارورزی اشاره نمود و در صورتی که فرد متقاضی پس از اتمام دوره تحصیل تخصص داروسازی در آمریکا قصد ماندن و کار در این کشور را نیز داشته باشد درآمد بسیار مناسبی در حدود حداقل 15۰ هزار دلار در سال را پس از پایان دوره تخصص، کسب خواهد نمود که به همین علت می توان گفت هزینه بالای تحصیل در این کشور کاملاً توجیه اقتصادی دارد.

نکته مهم دیگر این است که داروسازان ایرانی اگر قصد دارند پس از اتمام دوره تخصص خود در آمریکا، به ایران بازگشته و در وطن خود مجوز کار به عنوان داروساز متخصص را دریافت کنند، باید تحصیل تخصص خود را در دانشگاهی در این کشور انجام دهد که مورد تایید وزارت بهداشت ایران باشد. خوشبختانه در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران برای سال تحصیلی 2021 2022، نام تعداد بسیار زیادی از دانشگاه های آمریکا نیز دیده می شود و از این نظر نیز دست داروسازان عزیز باز خواهد بود.

 

تحصیل تخصص داروسازی در آلمان

کشور پیشرفته آلمان نیز از کشورهای صاحب نام در زمینه داروسازی به شمار می رود و این کشور را نیز می توان از کاندیداهای انتخاب بهترین کشور برای گرفتن تخصص داروسازی نیز محسوب می شود معروف ترین دانشگاه های این کشور که ارائه دهنده دوره های گرفتن تخصص داروسازی در آلمان هستند، عبارتند از: دانشگاه لودویگ ماسکیمیلیان مونیخ (رتبه 43)، دانشگاه گوته در فرانکفورت (رتبه 47)، دانشگاه هایدلبرگ (رتبه 49) و دانشگاه فری برلین (رتبه 97).

امکان گرفتن تخصص داروسازی در آلمان با حقوق تنها زمانی امکان پذیرست که فرد متقاضی موفق به معادل سازی مدارک خود شود. میزان حقوق دریافتی رزیدنتهای پزشکی در آلمان، بسته به محلی که در آن دوره رزیدنتی خود را می گذرانند، از 3۰۰۰ تا  5۰۰۰ یورو بدون کسر مالیات متغیر می باشد.

 

تحصیل تخصص داروسازی در استرالیا

می دانیم که بسیاری استرالیا را بهترین کشور برای مهاجرت پزشکان می دانند. اما در میان گزینه های انتخاب بهترین کشور برای مهاجرت داروسازان نیز نام این کشور مهاجرپذیر دیده می شود.  زیرا در این کشور بهترین شرایط کار و درآمد برای داروسازان عمومی و متخصص نیز وجود دارد و از این رو بسیاری از داروسازان از سراسر دنیا، از جمله داروسازان ایرانی برای دستیابی به چنین مزایایی به مهاجرت به این کشور می اندیشند. می دانیم که مانند سایر نقاط دنیا داروسازان در صورتی که قصد کار در کشور استرالیا یا تحصیب تخصص داروسازی در استرالیا را داشته باشند، باید حتما مدارک تحصیلی خود را در این کشور معادل سازی نموده و صلاحیت خود را به نظام سلامت این کشور اثبات نمایند.

پس از موفقیت در آزمون های تئوری و عملی معادل سازی مدارک داروسازی در این کشور، شرکت در دوره های کارآورزی داروسازی  یا معادل آن منطبق با معیارهای شورای داروسازی استرالیا و دریافت شماره نظام داروسازی نیز دیگر شرط ورود به دوره های گرفتن تخصص داروسازی در استرالیاست. متقاضیان برای ورود به پوزیشن های تخصص داروسازی باید حتما 2 سال سابقه کار یا بیشتر داشته و امتیازاتی چون رزومه قوی، مقالات منتشر شده و ... را نیز ارائه نموده و در مصاحبه های حضوری نیز پذیرفته شوند.

در حقیقت مانند اغلب کشورهای انگلیسی زبان، دوره های تحصیل تخصص داروسازی استرالیا به عنوان یک پوزیشن کاری محسوب شده و متقاضی در زمان رزیدنتی حقوق دریافت خواهد کرد. حدود دستمزد یک رزیدنت در استرالیا سالانه حداقل 65000 و حداکثر 77000 دلار می باشد که با در نظر گرفتن ساعات شیفت و اضافه کار این مبالغ می توانند حدود ۲۵ الی ۵۰ درصد افزایش یابند. از این رو بسیاری از هموطنانمان برای بهره مندی از این مزایای پرشمار، برای گرفتن تخصص داروسازی در استرالیا اپلای می کنند.

17 مورد از دانشگاه های این کشور که ارائه دهنده دوره های گرفتن تخصص داروسازی در استرالیا هستند در سال 2021 رتبه هایی عالی را در رشته داروسازی در میان دانشگاه های دنیا از آن خود کرده اند که برترین این دانشگاه ها عبارتند از: دانشگاه موناش ملبورن (رتبه 2)، دانشگاه سیدنی (رتبه 13)، دانشگاه کوئینزلند (رتبه 31)، دانشگاه ملبورن (رتبه 57)، دانشگاه آدلاید (رتبه 86) و دانشگاه نیو ساوث ولز (رتبه 88).

 

تحصیل تخصص داروسازی در انگلستان

انگلستان یکی از بهترین سیستم های بهداشت و درمان دنیا موسوم به NHS را دارد و به همین علت بسیاری از پزشکان و کارکنان نظام سلامت از سراسر دنیا و کشور عزیزمان ایران مشتاق کار در نظام سلامت این کشور هستند. این اشتیاق در میان داروسازان نیز دیده می شود. همچنین این کشور بعد از آمریکا، معتبرترین دانشگاه های دنیا را در زمینه علوم پزشکی و داروسازی داراست که تعداد زیادی از آن ها رتبه های برتر را در زمینه تخصصی داروسازی در رنکینگ های بین المللی دارا هستند. 17 مورد از دانشگاه های این کشور که ارائه دهنده دوره های گرفتن تخصص داروسازی در استرالیا هستند در سال 2021 رتبه هایی عالی را در رشته داروسازی در میان دانشگاه های دنیا از آن خود کرده اند که برترین این دانشگاه ها عبارتند از: دانشگاه آکسفورد (رتبه 1)، دانشگاه کمبریج (رتبه 4)، دانشگاه ناتینگهام (رتبه 5)، دانشگاه یو سی ال (رتبه 7)، دانشگاه منچستر (رتبه 14)، کینگز کالج لندن (رتبه 19)، امپریال کالج لندن (رتبه 26) و دانشگاه ادینبرو (رتبه 33). از این رو اشتیاق به تحصیل داروسازی و تحصیل تخصص داروسازی در انگلستان نیز بسیار بالاست. چه برای کار در نظام سلامت این کشور و چه برای ورود به دوره های گرفتن تخصص داروسازی، داروسازانی که در این کشور تحصیل نکرده اند، باید مدارک تحصیلی خود را در این کشور معادل سازی نمایند.

نکته مهم این است که دوره های تخصصی تحصیلات تکمیلی در انگلستان جزء مدارک و مقاطع دانشگاهی نبوده و دانشگاه ها هیچ نقشی در آموزش تخصص داروسازی در انگلستان ندارند. در واقع تخصص داروسازی در انگلیس کار محسوب می شود، از این رو شهریه ای بابت این موضوع پرداخت نشده بلکه حتی در اکثر مواقع با توجه به شرایط دوره های آموزشِ ضمن خدمت، متقاضیان مبلغی را به عنوان دستمزد دریافت می نمایند. هر چند که شهریه ای بابت آموزش پرداخت نمی شود، با این حال هزینه هایی مانند هزینه ثبت نام در شورای عمومی داروسازی و هزینه شرکت در آزمون ها، کنفرانس ها و ... را می بایست متقاضی شخصا پرداخت نماید. البته برای آموزش های ضمن خدمت بودجه تحصیلی ای در نظر گرفته شده که بخشی از هزینه ها را پوشش می دهد. با این وجود، حقوق دریافتی این دسته از افراد به طور کامل هزینه های زندگی در انگلستان را پوشش می دهد. میزان دستمزد داروسازان متخصص در انگلستان از 4۰۰۰۰ پوند در سال تا 8۰۰۰۰ پوند در سال متغیر است.

پس از آن که داروسازان تمامی شرایط لازم و مورد نظر شورای داروسازی را احراز نمودند، به این دسته از افراد گواهی اتمام دوره در تخصص انتخابی شان اعطا شده و ورود و ثبت نام در شورای عمومی داروسازی تخصص امکان پذیر می گردد.

یکی از شرایط تحصیل تخصص های داروسازی در انگلستان، شرکت در آزمون ارزیابی حرفه ای و زبانی Professional and Linguistic Assessment Board(PLAB) می باشد که به منظور ارزیابی توانایی، کارایی و دانش پزشکان متقاضی کار و یا متقاضی تحصیل تخصص داروسازی در انگلستان صورت می گیرد. این آزمون که چهار بار در سال و به زبان انگلیسی برگزار می شود، توسط شورای عمومی داروسازی بریتانیا نظارت شده و در کشورهایی به جز انگلستان نیز برگزار می گردد. این آزمون بیشتر به ارزیابی مهارت های بالینی داروساز و مهارت های عملی و توانایی گرفتن شرح حال از بیمار می پردازد.

بعد از قبولی در این آزمون ها و ثبت نام در شورای عمومی داروسازی، تحویل مدارک تحصیلی داروسازی و باقی مدارک لازم از جمله مدرک زبان آیلتس با نمره حداقل ۷ به این شورا و نهایتا کسب تاییدات از جانب آن ها، شماره نظام داروسازی برای داروساز متقاضی صادر شده که می تواند از این پس اقدام به ادامه تحصیل در انگلیس و یا کار در این کشور نماید.

 

تحصیل تخصص داروسازی در اتریش

کشور پیشرفته و آلمانی زبان اتریش نیز از دیگر گزینه های اصلی انتخاب بهترین کشور برای گرفتن تخصص داروسازی به حساب می آید.  تحصیل داروسازی عمومی در اتریش 5 سال زمان می برد که برخی از فارغ التحصیلان، بعد از اتمام این دوره تصمیم به انجام امور تحقیقاتی گرفته و برخی دیگر به دنبال تحصیل تخصص داروسازی در اتریش هستند. دانشگاه های دولتی اتریش مانند دانشگاه وین، دانشگاه اینسبروک و دانشگاه کارل فرانسس گراتس و چند دانشگاه خصوصی مانند دانشگاه پاراسلسوس سالزبورگ، دوره های داروسازی را در این کشورارائه می دهند دانشگاه وین که رتبه ای بین 201 تا 250 را در زمینه تخصصی داروسازی به خود اختصاص داده، بهترین دانشگاه علوم پزشکی این کشور به شمار می رود. در نظر داشتن این نکته ضروریست که متقاضیان بین المللی قبل از درخواست برای ورود به دوره های تخصص داروسازی در اتریش می بایست در ابتدا نسبت به معادل سازی مدارک تحصیلی خود و دریافت اجازه کار در این کشور اقدام نمایند. از شرایط کلی معادل سازی مدارک در اتریش می توان به ارائه مدارک تحصیلی داروسازی و دانش زبان آلمانی در حد لازم اشاره نمود. البته باید در نظر داشت که اتریش آزمون جداگانه ای را برای ارزیابی زبان تخصصی داروسازی آلمانی متقاضیان برگزار می نماید که در صورت قبولی و تکمیل باقی مدارکِ درخواستی، اجازه کار در اتریش به عنوان داروساز دریافت خواهد شد. ضمنا در خصوص متقاضیان بین المللی داشتن حداقل سه سال سابقه کاری برای ورود به دوره تحصیل تخصص داروسازی در اتریش ضرورریست.

 

تحصیل تخصص داروسازی در روسیه

می دانیم که تحصیل داروسازی در روسیه در سال های اخیر به علت مناسب بودن شرایط این کشور برای دانشجویان ایرانی به ویژه شهریه نسبتا پایین دانشگاه های این کشور بسیار مورد توجه قرار گرفته و جوانان ایرانی استقبال فراوانی از دوره های تحصیل رشته های علوم پزشکی در این کشور می نمایند. بسیاری از داروسازان کشورمان نیز برای تحصیل تخصص داروسازی در روسیه مشتاقند، زیرا اعتبار بین المللی دانشگاه های علوم پزشکی این کشور که با داشتن مراکز درمانی و کلینیک های مجهز و مدرن، پوزیشن های تخصص های مختلف داروسازی را ارائه می دهند، بسیار بالاست. حتی 1 مورد از دانشگاه ‌های این کشور در رده بندی دانشگاه های دنیا در زمینه تخصصی علوم دارویی که در سال 2021 توسط موسسه کیو اس ارائه شده، موفق شده رتبه ای بین 101 تا 150 دانشگاه های دنیا را از آن خود کند. دانشگاه پیراگف مسکو و دانشگاه فدرال کازان نیز دیگر دانشگاه های معتبر این کشور در زمینه تخصصی داروسازی هستند. بهترین دانشگاه علوم دارویی این کشور که دوره های تحصیل تخصص داروسازی در روسیه نیز در آن ها و بیمارستان های تحت نظارت آنها ارائه می گردد، دانشگاه لومونوسف مسکو می باشد. تمامی دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های علوم پزشکی ایالتی روسیه به زبان روسی و انگلیسی ارائه می شوند که زبان این دوره ها طبق برنامه ریزی وزارت بهداشت و وزارت علوم فدراسیون روسیه تعیین می گردد.

 

تحصیل تخصص داروسازی در اسلواکی

اسلواکی یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا می باشد که ورود به دوره های تحصیل در دانشگاههای آن برای دانشجویان ایرانی چندان دشوار نیست و به ویژه در سال ‌های اخیر توجه دانشجویان ایرانی به تحصیل در رشته‌ های علوم پزشکی در دانشگاه‌ های این کشور معطوف شده است. زیرا امکان تحصیل در این دوره ها به زبان انگلیسی و بدون ارائه مدرک زبان انگلیسی معتبر همچون آیلتس مهیا است که تقریباً این مورد در اکثر کشورهای دنیا امکان پذیر نیست. همچنین مدارک تحصیلی دانشگاه های این کشور در کلیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا مورد تایید است. افرادی که به تحصیل تخصص داروسازی در اسلواکی بپردازند، پس از اتمام دوره تحصیل خود شانس کار در کشورهایی همچون آلمان و اتریش را خواهند داشت. بهترین دانشگاه این کشور که ارائه دهنده دوره های تحصیل رشته داروسازی در اسلواکی است، دانشگاه کمنیوس براتیسلاوا می باشد که در رتبه بندی های بین المللی نیز دارای رتبه و جایگاه به حساب می ‌آید. دیگر دانشگاه برتر این کشور نیز در زمینه رشته داروسازی دانشگاه پاول جوزف شافاریک می باشد.

 

در پایان لازم به ذکر است جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اخذ پذیرش تحصیل تخصص داروسازی در کشورهای مختلف و تعیین وقت مشاوره می توانید با شماره موسسه مهاجرتی پرگاس پارس در ساعات اداری تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662180

فرم مشاوره

اینستاگرام ماکانال ما

  • بهترین کشور برای گرفتن تخصص داروسازی



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top