info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

توافق شنگن (شینگن) یا ویزای شنگن چیست؟

نام ویزای شنگن تقریبا به گوش اکثریت مردم جهان رسیده است. اما بسیاری از همین افراد نمی دانند توافق شنگن (شینگن) یا ویزای شنگن چیست؟ در حقیقت اکثر مردم بدون آنکه بدانند کشورهای منطقه شنگن کدام ها هستند و این پیمان شامل چه مواردی می شود، فقط نام آن را با ویزای شنگن شنیده اند و اکثرا هم به اشتباه آن را ویزای شینگن تلفظ می کنند. در ادامه بیشتر با توافق شنگن و کشورهای عضو این موافقتنامه آشنا خواهیم شد.

 



حوزه شنگن کجاست؟

کشورهای عضو حوزه شنگن 26 کشور هستند که همگی در قاره اروپا قرار گرفته و طبق  پیمان شنگن در سال 1985 گذرنامه شهروندان آنان در مبادی ورود به سایر کشورهای عضو منطقه، کنترل نشده و مهری در پاسپورت ها درج نمی گردد و این مورد برای شهروندان کشورهای دیگر که قصد سفر به برخی کشورهای عضو شنگن را دارند نیز بسیار جذاب است. زیرا با گرفتن ویزای هر یک از کشورهای عضو توافقنامه شنگن، می توانند به سایر کشورهای حوزه پیمان شنگن هم سفر نمایند. حوزه شنگن مرزهای خارجی به طول 50 هزار کیلومتر دارا می باشد که بیش از 80 درصد آن را مرزهای آبی با سایر نقاط  دنیا تشکیل می دهد.

 

کشورهای عضو موافقتنامه شنگن

اعضای پیمان شنگن را 26 کشور اروپایی تشکیل می دهند اما فقط 22 کشور از این جمع عضو اتحادیه اروپا هستند که عبارتند از: اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایتالیا، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا و سوئد و چهار کشور ایسلند، نروژ، سوئیس و لیختن اشتاین نیز در این توافقنامه حضور دارند، اما عضوی از اتحادیه اروپا به شمار نمی روند. کشورهای کرواسی، قبرس، رومانی و بلغارستان هم با اینکه هنوز عضوی از پیمان شنگن نیستند، اما قوانین ویزای آن ها هم تابع قوانین ویزای شنگن است و سعی در عضو شدن در این پیمان را دارند.

جالب توجه است که 3 ناحیه آزور، جزایر قناری و مادیرا به عنوان اعضای خاص اتحادیه اروپا و منطقه شنگن به شمار می روند. اما در محدوده جغرافیایی اروپا واقع نشده اند. همچنین 3 کشور سن مارینو، واتیکان و موناکو، با اینکه عضوی از منطقه شنگن به حساب نمی آیند اما مرزهایشان به روی شهروندان کشورهای عضو شنگن باز است.

 

معیارهای تعیین شده برای عضویت در پیمان شنگن

برای عضویت کشورها در پیمان شنگن معیارها و پیششزط هایی لازم تا استانداردهای این منطقه رعایت گردد. از این رو برخی کشورهای اروپایی که قصد پیوستن به آن را دارند نمی توانند بلافاصله و بدون تدارک پیش شرط ها به این پیمان بپبوندند. از موارد اصلی برای عضویت در این پیمان قادر بودن کشورها به کنترل مرزهای خارجی منطقه از طرف دیگر کشورهای عضو پیمان و هماهنگی کامل در زمینه صدور ویزاهای شنگن است. همچنین این کشورها باید قادر به کنترل مرزی با کشورهای شنگن پس از لغو آن باشند و بتوانند هماهنگ با سایر کشورها عمل کرده و سطح بالاتری از امنیت را ایجاد کنند. همچنین این کشورها باید به طور کامل برای اعمال قوانین شنگن در زمینه کنترل مرزها، صدور ویزا، همکاری های پلیسی و حفاظت از اطلاعات شخصی آمادگی داشته باشند. در نهایت هم باید آمادگی کامل برای پیوستن و استفاده از سیستم یکپارچه اطلاعات شنگن معروف به SIS را داشته باشند.

هر کشوری قبل از پیوستن به پیمان شنگن؛ از نظر این موارد ارزیابی های دوره ای می شود تا اطمینان حاصل شود که به خوبی قوانین شنگن را اجرا می کند.

 

انواع ویزای شنگن

افرادی که از کشورهای خارج از پیمان شنگن قصد سفر به کشورهای عضو این توافقنامه را داشته باشند، باید این ویزا را دریافت نمایند. اما با توجه به اهداف سفر، معمولا ویزای شنگن به چهار نوع  A ، B ، C و D تقسیم می شوند.

ویزای شنگن نوع A: ویزای شینگن نوع A نوعی ویزای ترانزیت فرودگاهی به شمار می رود و مسافر دریافت کننده این نوع ویزای شینگن، می تواند در یکی از فرودگاههای محدوده شینگن پرواز خود را تعویض کرده و به کشور دیگری که خارج از محدوده شنگن می باشد سفر نماید. در حقیقت داشتن این ویزا برای استفاده از فرودگاههای منطقه شنگن اعتبار دارد.

ویزای شنگن نوع B: ویزای شینگن نوع B یک ویزای ترانزیتی است و داشتن آن به مسافر مجوز می دهد که حداکثر در زمان 5 روز از خاک کشوری در محدوده شینگن عبور نماید.

ویزای شنگن نوع C: ویزای شینگن نوع C ویزایی کوتاه مدت است که در هنگام صدور، مدت اعتبارش تعیین می شود. افرادی که ویزای شنگن نوع C دریافت می کنند، بسته به هدف از سفر و همچنین شرایطشان یکی از سه نوع ویزای ذیل را دریافت می کنند:

1. ویزای یک بار ورود یا Single-entry: اعتبار این نوع ویزا فقط برای یک بار ورود به یکی از کشورهای عضو. پیمان شینگن است و فرد وقتی آن کشور را ترک کند، ویزا منقضی خواهد شد، حتی اگر مدت زمان ویزا به پایان نرسیده باشد.

2. ویزای دو بار ورود یا Double-Entry: تقریبا شبیه ویزای یک بار ورود است، اما فرد به جای یک بار ورود می تواند در محدوده زمانی مشخص روی ویزا دو بار به کشور مقصد ورود پیدا کند.

3. ویزای چند بار ورود یا Multiple-entry: تنها محدودیتی که در این نوع ویزا وجود دارد محدودیت زمانی است. در حقیقت این ویزا در هر 6 ماه از سال 90 روز اعتبار دارد و به محض این که فرد به یکی از کشورهای منطقه شینگن وارد شود، این 90 روز محاسبه می گردد.

ویزای شنگن نوع D: ویزای شینگن نوع D که به ویزای ملی یا National Visa معروف است، و برای اشخاصی است که قصد ادامه تحصیل؛ کار؛ فعالیت های ورزشی در باشگاهها و یا اقامت  در یکی از کشورهای عضو شنگن را دارند؛ این نوع ویزا معولا ۳ یا ۴ ماهه صادر و پس از ورود متقاضی به کشور مقصد و تهیه مدارک لازم یک کارت اقامت یک ساله دریافت می کند و در صورت تایید صلاحیت، برای سالهای بعد نیز این کارت اقامت تمدید می شود.

 

فرصت های زیادی برای دریافت ویزا و پاسپورت شنگن وجود دارد که یکی از بهترین های آن ها ویزای طلایی یونان و ویزا و اقامت تمکن مالی یونان (خودحمایتی) است که جهت اخذ اطلاعات بیشتر در این موارد می توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

 

موسسه مهاجرتی بین المللی پرگاس پارس با همکاری وکلای مجرب اروپایی آماده ارایه مشاوره در خصوص انواع ویزای کشورهای اروپایی عضو پیمان شنگن و اقامت دائم این کشورها می باشد. برای اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:

021-88662180

اینستاگرام ماکانال ما
  • توافق شنگن چیست؟
  • کشورهای عضو موافقتنامه شنگن
  • ویزای شنگن چیست؟ انواع ویزای شنگن



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top