info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

انواع ویزای شینگن

منطقه شینگن (‌که تلفظ صحیح آن شنگن می باشد)‌ به مجموع ۲۶ کشور اروپایی کشورهای اتریش، بلژیک، جمهوری چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایتالیا، لتونی، لیتوانی، لوکزامبورگ، مالت، هلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسلواکی، اسلوونی، اسپانیا، سوئد، سوئیس و لیختن اشتاین اطلاق می شود که برای ورود به آن حوزه و  برحسب ماهیت و هدف سفر می بایست درخواست انواع ویزای شینگن را به یکی از کشورهای فوق داد. براساس نوع ویزا که توسط سفارت / کنسولگری خاص هر کشور شنگن صادر می شود و با رعایت شرایط خاص و محدودیت های هر کشور، می توان در کشورهای عضو پیمان شنگن تردد نمود.



 

همانطور که گفته شد هدف سفر تعیین کننده نوع ویزاست. نوع ویزا خود معیاری برای درجه اعتبار ویزا و نحوه ورود به منطقه شنگن به حساب می آید. ویزای شنگن به سه دسته طبقه بندی می شود:

- ویزای اتحادیه شنگن  Uniform Schengen Visa (USV) : این ویزا که ویزای عادی شینگن است برای عبور یا اقامت حداکثر ۹۰ روزه در هر دوره شش ماهه صادر می شود و دارای انواع مختلف نوع A، ‌‌B و C است.

- ویزای ملی  National Visaیا ویزای نوع D

- ویزای اعتبار محدود منطقه ای Limited territorial validity visa (LTV)

ویزای شینگن نوع A :

همان ویزای ترانزیت فرودگاهی است. دارندگان ویزای شینگن نوع A تنها اجازه تعویض گیت یا فرودگاه های پروازشان را در حوزه شینگن دارند.

 این نوع از انواع ویزای شینگن مختص مسافرانی است که قصد مسافرت از کشوری غیر عضو شنگن به کشورمقصدی غیر عضو شینگن را دارد که رسیدن به مقصد مستلزم تغییر پرواز در یکی از کشورهای عضو شنگن است.

ویزای شینگن نوع B:

نوعی از ویزای ترانزیت است که بواسطه آن اجازه حضور حداکثر ۵ روز را در منطقه شنگن دارید. قبل از منقضی شدن ویزای شینگن نوع ‌B می بایست خاک آن کشور عضو شنگن را به سمت مقصد مورد نظر ترک نمود.

ویزای شینگن نوع C:

این نوع ویزای کوتاه مدت، اجازه اقامت در حوزه شینگن را برای مدتی معین به دارنده آن می دهد و این  ویزای شینگن یک ویزای توریستی محسوب شود، بر حسب اهداف سفر متقاضی خود به دسته های ویزای: یک بار ورود شینگن یا Single-Entry،‌ ویزای دو بار ورود شینگن یا Double-Entry و ویزای مولتی شینگن یا ویزای چند بار ورود یا Multiple-Entry تقسیم می شود.

ویزای یک بار ورود شینگن یا Single-Entry:

با چنین ویزایی امکان تنها یک بار ورود به حوزه شینگن در بازه زمانی ذکر شده در ویزا را خواهیم داشت. فارغ از مدت زمان اعتبار ویزا، به محض خروج دارنده ویزای یک بار ورود شینگن یا Single-Entry از حوزه شینگن، ویزا فاقد اعتبار خواهد بود.

ویزای دو بار ورود شینگن یا Double-Entry:

به طور کلی نحوه عملکرد ویزای دو بار ورود شینگن یا Double-Entry مشابه ویزای یک بار ورود شینگن است با این تفاوت که در ویزای دو بار ورود شینگن امکان بازگشت برای یک بار دیگر به همان منطقه در بازه معین و مشخص شده در ویزا وجود دارد. در صورتی که بیش از یک بار ویزای دوبار ورود شینگن را دریافت نموده اید و از آن دسته افرادی هستید که مسافرت های متعدد دارید،‌ احتمال دریافت ویزای مولتی شینگن یا ویزای چند بار ورود یا Multiple-Entry برای شما وجود دارد.

ویزای مولتی شینگن یا ویزای چند بار ورود یا Multiple-Entry:

این ویزا اجازه ورود و خروج متعدد را به حوزه شینگن در صورت عدم تخطی از قانون ۹۰ روز در هر ۶ ماه امکان پذیر می نماید. قانون محدودیت زمان حضور، به محض ورود دارنده ویزای مولتی شینگن یا ویزای چند بار ورود یا Multiple-Entry در حوزه شنگن در نظر گرفته خواهد شد.

بر حسب تعدد رفت و آمدهای فرد به حوزه شینگن می توانید برای ویزاهای مولتی یکساله،‌ سه ساله و پنج ساله اقدام نمایید.

ویزای شینگن نوع D:

این ویزا که به آن National Visa یا ویزای ملی شینگن نیز گفته می شود مختص افرادی است که به هدف تحصیل، کار و یا اقامت دائم قصد اقامت در یکی از کشورهای حوزه شینگن را دارند و این افراد بعد از ورود به آن کشور کارت اقامت حداقل یکساله دریافت خواهند نمود ویزای شینگن نوع Dخود به دو دسته یک بار ورود و چندبار ورود تقسیم می شود. ویزای یک بار ورود برای افرادی است که قصد اقامت برای مدتی محدود در کشوری که ویزا برای آن صادر شده را دارند و بعد از مدت تعیین شده آن جا را به قصد کشور خود ترک خواهند کرد. اما ویزای چند بار ورود نوع D محدودیتی برای سفر در حوزه شنگن و ورود و خروج  به آن را ایجاد نمی کند و برای افرادی مانند دانشجویانی که قصد تحصیل در یکی از کشورهای عضو شینگن را دارند(مدت این اقامت یکساله و با قابلیت تمدید برای سالهای بعد می باشد)، افرادی که  قصد انجام پروژه تحقیقاتی و علمی را در موسسات پژوهشی و دانشگاهها دارند، متخصصینی که قصد به اشتراک گذاری تخصص خود را در حوزه شینگن دارند مانند هنرمندان،‌ ورزشکاران و یا در موارد اضطراری پزشکی که شخص برای مدتی معین قادر به ترک حوزه شینگن نیست صادر می گردد.

اعتبار ویزای نوع D معمولا در ابتدا برای مدت ۳ یا ۴ ماه است که بعد از ارائه مدارک به یکسال تبدیل می گردد.

ویزای شینگن نوع LTV :

این نوع ویزا که به آن ویزای اعتبار محدود منطقه ای گفته می شود به شما اجازه سفر در کشوری یا کشورهایی از حوزه شینگن را می دهد که ویزا از ابتدا برای ورود به آن مناطق صادر شده است. لذا ورود و حتی عبور از دیگرکشورهای حوزه شینگن با ویزای شینگن نوع LTV ممنوع خواهد بود. این نوع ویزا در مواقع بسیار خاص همچون موارد بشردوستانه و یا تحت تعهدات بین المللی صادر می گردد.

ویزای شینگن را می توان براساس اهداف سفر نیز دسته بندی نمود. به هنگام تکمیل فرم ویزا بخشی در فرم درخواست ویزا وجود دارد که متقاضی می بایست در آن هدف سفر خود به حوزه شنگن را مشخص نماید:

- ترانزیت فرودگاهی: هدف سفر از طریق منطقه بین المللی فرودگاه یک کشور عضو شینگن بدون ورود به آن کشور است. بسته به ملیت مسافران ممکن است به چنین ویزایی برای رسیدن به مقصد نیاز باشد.

- ترانزیت: بسیار شبیه گزینه پیشین است. این مورد بیشتر برای دریانوردانی است که برای مدت کوتاهی قصد توقف در بندری در حوزه شنگن را دارند.

- توریستی: یکی از رایج ترین اهداف مسافرت به منطقه شینگن به حساب می آید. افرادی که قصد بازدید از آثار تاریخی، هنری، معماری،‌ فرهنگ، غذا و ... این مناطق را دارند برای یکی از انواع ویزای توریستی شینگن درخواست می دهند.

- بازدید از خانواده یا دوستان: افرادی که اعضای خانواده و یا دوستانشان در یکی از کشورهای عضو شنگن به صورت قانونی ساکن هستند می توانند برای این نوع ویزا درخواست دهند که البته در این مورد داشتن دعوتنامه از جانب آن ها ضروری است.

- کار و تجارت: بسیاری از مردم به هدف کار و تجارت به کشورهای عضو شینگن مسافرت دارند. درخواست چنین ویزایی مزایایی را به همراه دارد. به عنوان مثال زمانی که تعداد درخواست کنندگان برای ویزا زیاد باشد از این طریق امکان دریافت وقت سفارت سریعتر و راحت تر خواهد بود.

- دیدار رسمی: در صورتی که سفر شما به حوزه شینگن به منظور انجام یک ماموریت رسمی باشد می بایست این گزینه را انتخاب نمایید.

- دلایل پزشکی: اگر به منظور درمان پزشکی قصد سفر به منطقه شینگن را دارید باید این گزینه انتخاب گردد. این ویزا امکان اقامت بیماران را برای مدت ۱۸۰ روز به منظور انجام مراقبت های پزشکی در حوزه شنگن فراهم می آورد.

- اهداف تحصیلی: دانش آموزان و دانشجویانی که مایل به حضور کمتر از سه ماه در موسسات آموزشی برای دوره های درسی دانشگاه، دوره های زبان و غیره هستند می توانند درخواست ویزای تحصیلی نمایند. کسانی که نیاز به امتحان ورودی برای مدرسه یا دانشگاه در منطقه شنگن را دارند نیز باید این گزینه را انتخاب نمایند.

- دست اندرکاران فرهنگی، ورزشی و فیلم: این گزینه برای افرادی است که در خارج از منطقه شنگن زندگی می کنند و مایل به سفر به اروپا به منظور شرکت در یک رویداد فرهنگی / ورزشی / مذهبی و فیلم ها هستند. متقاضی باید بخشی از این رویداد باشد، به عنوان مثال یک هنرمند در کنسرت، یا نویسنده ای که کتاب خود را در نمایشگاه کتاب ارائه می دهد، و نه فقط مخاطب.

- دیگر: اگر هدف شما برای ورود به منطقه شنگن با هیچ یک از گزینه های فوق مطابقت نداشته باشد، باید گزینه «دیگر» را انتخاب نمایید. هرچند که هنوز هم باید دلیل درخواست خود را حتی در جمله ای کوتاه اعلام نمایید. برای مثال اگر مایل به ورود به هر یک از کشورهای عضو برای شرکت در یک رویداد مذهبی یا چیزی شبیه به آن هستید، می توانید به «بازدید مذهبی» یا «اهداف مذهبی» اشاره نمایید.

 

 

 

موسسه مهاجرتی بین المللی پرگاس پارس با همکاری وکلای مجرب اروپایی آماده ارایه مشاوره در خصوص انواع ویزای شنگن و اقامت دائم کشورهای اروپایی می باشد. برای اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:

021-88662180

اینستاگرام ماکانال ما



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top