info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

تفاوت DBA با دکتری مدیریت

دوره های تحصیلی DBA و PHD مدیریت در حقیقت دوره هایی تحقیق محور بوده و دارای شباهت های زیاد و اشتراکات معناداری با یکدیگر هستند. اما موارد تفاوتDBA با دکتری مدیریت نیز بسیار اساسی می باشد. با توجه به اهمیت این تفاوت ها و همچنین نظر به اینکه بسیاری از عزیزان از تفاوت های این دو دوره تحصیلات تکمیلی به طور دقیق آگاهی ندارند در این مطلب به طور مشروح به تفاوت DBA با دکتری مدیریت می پردازیم.

 



تفاوت DBA و PhD

در حقیقت چندین مورد اصلی وجود دارد که از آن ها می توان به مهم ترین موارد تفاوت DBA و PhD مدیریت اشاره کرد. DBA مخفف عبارت انگلیسی Doctorate of Business administration است که ترجمه فارسی آن دکتری مدیریت حرفه ای کسب و کار می باشد.

اولین تفاوت اصلی این دو دوره تحصیلی این است که با اینکه هر دوی آن ها تحقیقات محور هستند، اما تمرکز اصلی تحقیقات در دوره دکتری مدیریت، روی مباحث تئوریک و نظری می باشد، ولی در دوره DBA تمرکز تحقیقات روی مباحث کاربردی است.

دوره های DBA در حقیقت برای تکمیل تحصیلات فارغ التحصیلان MBA ارائه می شود و نقش اصلی این دوره ها در توسعه کسب و کار می باشد. اما نقش دوره های دکتری مدیریت، توسعه دانش یا به طور دقیق تر دانش کسب و کار است.

اکثر افرادی که به تحصیل دوره دکتری مدیریت می پردازند قصد دارند مسیر استادی دانشگاه را برای آینده شغلی خود در پیش بگیرند و هدف نهایی آن ها به دست آوردن شغلی در حد استاد تمام وقت دانشکده کسب و کار در یک دانشگاه معتبر است. اما افرادی که به تحصیل DBA روی می آورند، به طور معمول افرادی هستند که در سازمان و کسب و کار خود دارای تجربیات موفقی بوده اند و خود را وارد چالشی می کنند که با آن بتوانند مهارت های مدیریتی تجربی خود را ارتقاء دهند.

متقاضیان تحصیل در این دوره های تحصیلی نیز از اقشار متفاوتی هستند. به طور معمول متقاضیان تحصیل دوره DBA مدیران مجرب و با سابقه هستند که قصد دارند با شرکت در این دوره تحصیلی، مهارت های حرفه ای و کاربردی مدیریتی خود را ارتقاء دهند. سر فصل های درسی دوره های DBA طوری تنظیم شده اند که افراد مشغول به تحصیل بیش از آشنایی صرف با مباحث نظری، کاربرد مباحث نظری را در عمل بیاموزند و آن را در کار مدیریتی خود استفاده نموده و مهارت مدیریت سازمانی را در خود افزایش دهند. اما افرادی که مایل به تحصیل دوره تخصصی دکتری مدیریت هستند، به طور معمول فارغ التحصیلان رشته های مدیریت در مقطع کارشناسی ارشد در گرایش های مختلف می باشند که به تحقیقات علمی و پژوهش در زمینه رشته تخصصی خود یعنی مدیریت علاقه مند هستند. به طور عمومی می توان گفت اکثر متقاضیان دکتری مدیریت افرادی هستند که تقریبا بدون وقفه در حال گذراندن دوره های تحصیلات  تکمیلی خود بوده و معمولا زیر 30 سال سن دارند. این در حالی است که در دوره های DBA مدیران با تجربه و افرادی با سنین بسیار بالاتر نیز به وفور مشاهده می شوند.

همان طور که عرض شد هر دوی این دوره های تحصیلی تحقیقات و پژوهش محور هستند. اما حسن دوره DBA این است که اکثر متقاضیان این دوره مدیران کسب و کارها هستند، دسترسی آن ها به داده های کسب و کارها به مراتب بیشتر از دانشجویان دوره های دکتری مدیریت می باشد.

در بسیاری از کشورها دوره های DBA و دکتری مدیریت به طور چشمگیری مشابه هستند. به عنوان مثال برای علاقه مندان تحصیل دکتری مدیریت در خارج از کشور باید عرض کرد که در کشور آمریکا وزارت علوم این کشور، دوره های تحصیلی DBA و PhD مدیریت را معادل یکدیگر دانسته و بین آن ها تفاوتی در نظر نمی گیرد.

 

در پایان لازم به ذکر است جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اخذ پذیرش تحصیلی مدیریت و اقتصاد در اروپا و تعیین وقت مشاوره می توانید با شماره موسسه مهاجرتی پرگاس پارس در ساعات اداری تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

 

021-88662180

فرم مشاوره

اینستاگرام ماکانال ما

 

  • تفاوت DBA با دکتری مدیریت
  • تفاوت DBA و PhD
  • تفاوت DBA و PhD مدیریت



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top