info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

آزمون TUS ترکیه

آزمون TUS ترکیه در واقع خلاصه شده عبارت Tıpta Uzmanlık Sınavı می باشد که برای  ورود به دوره های تخصص در رشته های پزشکی، دامپزشکی و شیمی، بیو شیمی و رشته های مرتبط به جز تخصص بیولوژی می باشد که معمولا در ماه های آپریل و سپتامبر هر سال در شهر آنکارا برگزار می شود و کلیه داوطلبان بومی یا غیر بومی باید در آن شرکت کنند. لازم به ذکر است آزمون تخصص دندانپزشکی جدا از این آزمون بوده و DUS نام دارد. برگزار کننده های این آزمون ها دانشگاه های دولتی، خصوصی، سازمان های OSYM و YÖK می باشند.



شرایط گرفتن تخصص پزشکی در ترکیه

اخذ تخصص پزشکی در ترکیه به مانند دیگر کشورها شرایط مخصوص به خود را دارد. اما به صورت کلی بعد از گذراندن دوره پزشکی عمومی، از شرایط گرفتن تخصص پزشکی در ترکیه می توان به موارد زیر اشاره داشت:

- یادگیری زبان ترکی استانبولی

- قبولی در آزمون STS

- گذراندن دوره های کارآموزی

- قبولی در آزمون TUS

همان طور که گفته شد از شرایط گرفتن تخصص پزشکی یادگیری زبان ترکی استانبولی و شرکت در آزمون STS (seviye tespit sınavı)  برای ارزیابی و معادل سازی پزشکی عمومی است. این آزمون شامل ۱۲۰ سوال ( ۴۰ سوال پزشکی، ۳۰ سوال اطفال، ۳۰ سوال جراحی عمومی و ۲۰ سوال جراحی زنان و زایمان ) می باشد. نمره قبولی در این آزمون ۴۰ از ۱۰۰ بوده و داشتن این مدرک به متقاضی اجازه کار در ترکیه را نیز خواهد داد. این آزمون چند گزینه ای، دو بار در سال در ماه های فوریه و آگوست برگزار شده و بعد از قبولی در این آزمون، متقاضی می بایست در دوره های کارآموزی ۶ الی ۹ ماهه ( پزشکی، اطفال، زنان و زایمان، جراحی، پزشک خانواده و پزشکی اورژانس) در بیمارستان های آموزشی که توسط وزارت بهداشت ترکیه تعیین می شود؛ شرکت نمایند. معمولا شرکت در این دوره ها بدون پرداخت حقوق می باشد. از دیگر شرایط گرفتن تخصص پزشکی بعد از گذراندن تمامی این مراحل شرکت در آزمون TUS می باشد که متقاضی می تواند بر اساس نمره کسب شده رشته خود را انتخاب نماید. امتیاز مورد نظر برای قبولی در رشته ها و دانشگاه های مختلف متغیر بوده و هر چه نمره قبولی در آزمون TUS بالاتر، شانس پذیرش متقاضی در دانشگاه های تراز اول بالاتر می رود. 

آزمون TUS ترکیه که یک آزمون بومی در کشور ترکیه می باشد دارای دو مرحله آزمون زبان ترکی و آزمون علمی می باشد و شرط ورود به مرحله آزمون علمی کسب حداقل امتیاز ۶۰ در بخش آزمون زبان است. نتیجه آزمون زبان ترکی یک روز بعد از آزمون اعلام می گردد. اعتبار این مرحله از آزمون دو سال بوده و متقاضی می تواند در بازه دو سال در مرحله آزمون علمی شرکت نماید. آزمون علمی نیز به ارزیابی دانش علمی متقاضی می پردازد. نتیجه این آزمون تا پایان دوره تخصص یا رزیدنسی و بر اساس مدت زمان آن دوره معتبر خواهد بود. آزمون علمی TUS دارای دو بخش بوده که بخش اول شامل ۱۲۰ سوال در حوزه علوم پایه پزشکی به مدت ۱۵۰ دقیقه می باشد. سوالات این بخش مربوط به آناتومی، فیزیولوژی، بافت شناسی، جنین شناسی، بیوشیمی، میکرو بیولوژی، پاتولوژی، و دارو شناسی می باشد.

بخش دوم سوالات آزمون علمی نیز همانند بخش اول شامل ۱۲۰ سوال در حوزه علوم کلینیکال به مدت زمان ۱۵۰ دقیقه می باشد. سوالات این قسمت درباره پزشکی، اطفال، جراحی عمومی، زنان و زایمان می باشد.

دو مرحله ای بودن آزمون TUS ترکیه و نیز محدود بودن ظرفیت پذیرفته شدگان برای هر دانشگاه ، رقابت و قبولی در این آزمون را دشوار نموده است. لازم به ذکر است شرکت در این آزمون دارای هیچ محدودیت سنی نیست. اعتبار این آزمون که به زبان ترکی استانبولی برگزار می شود تنها در میان دانشگاه و موسسات عالی ترکیه بوده و برای قبولی در آن تسلط به زبان ترکی استانبولی و داشتن سطح علمی بالا ضروریست.

 

حقوق رزیدنتی در ترکیه

حقوق رزیدنتی در ترکیه با در نظر گرفتن شیفت های شب و عملکرد دستیار پزشک بین ۴۵۰۰ الی ۹۰۰۰ لیر در ماه متغیر بوده که این میزان برای رزیدنت هایی با تابعیت غیر ترکیه ای کمتر می باشد. اما میزان درآمد یک پزشک متخصص در ترکیه ماهانه به طور متوسط ۴۵۷۰۰ لیر می باشد و این میزان با توجه به تخصص ها متفاوت بوده که کمترین میزان درآمد در این بازه ۲۰۶۰۰ لیر و بیشترین میزان درآمد حدود ۷۷۷۰۰ لیر در ماه می باشد.

 

موسسه پرگاس پارس آماده ارائه خدمات در زمینه تحصیل و شرکت در دوره های تخصص پزشکی در ترکیه و سایر کشورها می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:

021-88662180

اینستاگرام ماکانال ما

  • آزمون TUS ترکیه
  • شرایط گرفتن تخصص پزشکی در ترکیه
  • حقوق رزیدنتی در ترکیه



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top