info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

دانشگاه مالایا مالزی

یکی از بهترین دانشگاه های قاره آسیا که برترین ‌دانشگاه کشور مالزی نیز به شمار می رود، دانشگاه مالایا یا University of Malaya نام دارد که آن را با نام اختصاری دانشگاه UM نیز می شناسند. دانشگاه یو ام مالزی اولین و قدیمی ترین دانشگاه این کشور بوده و در جنوب غربی شهر کوالالامپور واقع شده است. تاسیس دانشگاه UM مالزی به هشتم اکتبر سال ۱۹۴۹ میلادی باز می گردد و در واقع می توان این دانشگاه را در مقایسه با بسیاری از دانشگاه های معتبر بین ‌المللی دانشگاهی کاملا جوان دانست. اما رتبه بین المللی دانشگاه مالایا مالزی از بسیاری از دانشگاه‌ های معتبر دنیا و حتی دانشگاه های قدیمی و دارای اعتبار قاره اروپا بهتر است.



بسیاری از چهره های سرشناس معاصر کشور مالزی فارغ التحصیل دانشگاه مالایا می باشند. از آن جمله می توان به عبدالله احمد بداوی پنجمین نخست وزیر مالزی و همچنین چهره شاخص دنیای سیاست کشور مالزی دکتر ماهاتیر محمد که از سال ۱۹۸۱ تا سال ۲۰۰۳ و همچنین از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ عهده دار پست نخست وزیری این کشور بوده است و بعنوان چهارمین و هفتمین نخست وزیر این کشور شناخته می شود، اشاره نمود. انور ابراهیم هفتمین معاون نخست وزیر و و محی الدین یاسین هشتمین نخست وزیر مالزی نیز تحصیل کرده دانشگاه مالایا هستند.

در سال ۲۰۲۰ تعداد دانشجویان دانشگاه مالایا مالزی حدود 22500 نفر بوده و از این تعداد، بیش از ۱۴ هزار نفر را دانشجویان مقطع کارشناسی تشکیل می دهند و باقی آنان دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند. دانشگاه مالایا مالزی با حدود 3000 عضو هیات علمی و کمتر از ۱۰۰۰ نفر کادر مدیریتی به دانشجویان خدمات علمی آموزشی ارائه می نماید.

 

این دانشگاه که دانشگاهی ملی تحقیقاتی به شمار می رود، با دانشگاه های معتبر بین المللی از کشورهای مختلف همکاری های علمی، آموزشی، و تحقیقاتی دارد که از آن جمله می ‌توان به دانشگاه سیدنی، دانشگاه نیو ساوث ولز، دانشگاه ملی استرالیا، و دانشگاه ملبورن (در کشور استرالیا)، دانشگاه کو لوون، و دانشگاه آنتورپ (در کشور بلژیک)، مدرسه پلی تکنیک پاریس، دانشگاه پاریس سود، و دانشگاه رن ۲ (در کشور فرانسه)، دانشگاه کیوتو، دانشگاه اوزاکا، و موسسه علم و فن آوری نارا (در کشور ژاپن)، دانشگاه چنگ کنگ (در کشور تایوان)، دانشگاه لیورپول، و دانشگاه ناتینگهام (در کشور انگلستان)، و دانشگاه تانکو عبدالرحمان (در کشور مالزی) اشاره نمود.

از مزایای تحصیل در دانشگاه um مالزی برای دانشجویان ایران این است که تحصیل در کلیه مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، و دکترا در کلیه رشته ها در این دانشگاه مورد تایید وزارت علوم ایران می باشد و همچنین اگر دانشجویان قصد تحصیل در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و سایر رشته های مربوط به بخش سلامت و بهداشت و درمان را در این دانشگاه داشته باشند نیز به علت اینکه این دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت ایران می باشد، در صورتی که قصد داشته باشند پس از تحصیل به ایران بازگردند، هنگام ارزشیابی مدرک تحصیلی شان با هیچ‌ گونه مشکلی مواجه نخواهند شد.

 

شرایط تحصیل در دانشگاه UM کوالالامپور

با اینکه این دانشگاه یک دانشگاه دولتی در کشور مالزی به شمار می ‌رود، اما دانشجویان بین المللی برای تحصیل در آن حتما باید شهریه پرداخت نمایند و این یکی از شرایط تحصیل در دانشگاه UM کوالالامپور به شمار می ‌رود. شهریه دانشگاه مالایا مالزی از ۶ هزار تا ۲۰ هزار رینگیت در سال برای رشته ها و دوره های مقاطع تحصیلی مختلف متغیر می باشد.

از شرایط تحصیل در دانشگاه UM کوالالامپور برای مقطع لیسانس، داشتن دیپلم و مدرک پیش دانشگاهی با معدل حداقل ۱۸ می باشد. باید در نظر داشت که برای مقطع کارشناسی، دانشگاه مالایا مالزی محدودیت اعطای پذیرش به دانشجویان خارجی در نظر گرفته و فقط ۵ درصد از ظرفیت دوره های کارشناسی این دانشگاه به دانشجویان خارجی تعلق می گیرد و به همین جهت شانس اخذ پذیرش دانشگاه برای مقطع لیسانس بسیار پایین است. از این رو هرچه معدل فرد متقاضی بالاتر بوده و ریز نمرات بهتری داشته باشد و همچنین مدرک زبان انگلیسی معتبر همچون آیلتس و تافل با نمره بالاتری ارائه نمایند شانس بیشتری برای اخذ پذیرش خواهد داشت. حداقل نمره آیلتس خواسته شده برای مقطع کارشناسی این دانشگاه 5.5 می باشد که البته با توجه به رقابتی بودن ورود به دوره های کارشناسی این دانشگاه قطعاً باید نمرات به مراتب بالاتری ارائه نمود تا بتوان شانس اخذ پذیرش مقطع کارشناسی این دانشگاه را بدست آورد.

از شرایط تحصیل در دانشگاه UM کوالالامپور برای مقطع کارشناسی ارشد، داشتن مدرک کارشناسی با حداقل معدل ۱۵ و مدرک زبان انگلیسی معتبر همچون آیلتس و تافل می باشد. حداقل نمره آیلتس خواسته شده برای ورود به دوره های کارشناسی ارشد این دانشگاه ۶ می باشد. البته هر چه نمره زبان ارائه شده توسط داوطلب بالاتر باشد، شانس وی برای اخذ پذیرش بیشتر خواهد بود همچنین باید در نظر داشت که برخی از رشته های مقطع کارشناسی این دانشگاه بدون داشتن سابقه کار امکان اخذ پذیرش تحصیلی ندارند و حداقل برای ورود به آنها باید دو سال سابقه کار ارائه شود.

به منظور اخذ پذیرش از دانشگاه UM مالزی در مقطع دکترا داشتن مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد مرتبط با رشته مورد نظر با معدل حداقل ۱۵ و همچنین ارائه مدرک زبان انگلیسی آیلتس و تافل الزامی است و حداقل نمره آیلتس خواسته شده ۶ می باشد. البته این حداقل ها در شرایط رقابتی معمولاً کارکرد نداشته و باید داوطلبین نمرات بالاتری داشته باشند تا بتوانند به اخذ پذیرش موفق شوند.

میانگین شهریه مقطع کارشناسی این دانشگاه در دانشکده آموزش دانشگاه ۲۵ هزار رینگیت، در دانشکده تجارت و حسابداری بین ۲۷ هزار تا ۳۲ هزار رینگیت، در دانشکده اقتصاد و مدیریت حدود ۲۷ هزار رینگیت، در دانشکده فنی مهندسی حدود ۳۷ هزار رینگیت، در دانشکده علوم اجتماعی حدود ۲۳ هزار رینگیت، در دانشکده علوم چیزی بین ۲۵ هزار تا ۳۲ هزار رینگیت، در دانشکده علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات حدود ۳۱ هزار رینگیت، و در دانشکده ساختمان، محیط زیست و علوم محیطی و معماری رقم ۳۱ هزار رینگیت می باشد.

شهریه مقطع کارشناسی ارشد در این دانشگاه در دانشکده  ساختمان، محیط زیست و علوم معماری بین ۲۵ هزار تا ۳۲۰۰۰ رینگیت، در دانشکده علوم بین ۲۰ هزار تا ۴۰ هزار رینگیت، در دانشکده دندانپزشکی بین ۳۶ هزار تا ۱۸۱ هزار رینگیت، در دانشکده پزشکی بین پانزده هزار تا ۷۰ هزار رینگیت، در دانشکده حقوق بین ۲۰ هزار تا ۲۲۰۰۰ رینگیت، در دانشکده زبان شناسی بین ۲۰ هزار تا ۲۳ هزار رینگیت، در دانشکده مهندسی حدود ۴۱ هزار رینگیت، در دانشکده آموزش بین ۲۳ هزار تا ۲۵ هزار رینگیت، در دانشکده علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات بین ۱۷۰۰۰ تا ۳۲ هزار رینگیت، در دانشکده هنر و علوم اجتماعی بین ۱۷ هزار تا ۲۰ هزار رینگیت، و در دانشکده تجارت و حسابداری بین ۳۸۰۰۰ تا ۵۰ هزار رینگیت می باشد.

در مقطع دکترا نیز شهریه میانگین در دانشکده ساختمان محیط زیست و علوم محیطی و معماری حدود ۴۲ هزار رینگیت، در دانشکده علوم چیزی حدود ۳۹ هزار رینگیت، در دانشکده دندانپزشکی حدود ۱۴۳ هزار رینگیت، در دانشکده پزشکی چیزی حدود ۴۶ هزار رینگیت، در دانشکده حقوق چیزی حدود ۳۹ هزار رینگیت، در دانشکده زبان شناسی چیزی حدود ۳۰ هزار رینگیت، در دانشکده فنی مهندسی چیزی حدود ۵۵ هزار رینگیت، در دانشکده آموزشی حدود ۳۸ هزار رینگیت، در دانشکده علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات در حدود ۳۶ هزار رینگیت، و در دانشکده تجارت و حسابداری چیزی حدود ۶۵ هزار رینگیت می باشد.

 

رتبه دانشگاه یو ام مالزی

همان طور که پیشتر ذکر شد دانشگاه مالایا مالزی بهترین دانشگاه این کشور می باشد و همچنین این دانشگاه در سال ۲۰۲۱ هفدهمین دانشگاه برتر قاره آسیا از نظر موسسه QS به حساب می آید. اکثر مشتاقان تحصیل در مالزی که تعدادشان در میان جوانان ایرانی کم نیست اقبال بیشتری به اخذ پذیرش از این دانشگاه نشان می دهند. برای تبیین بهتر ارزش تحصیل در دانشگاه مالایا مالزی قصد داریم در یک دوره چهار ساله از ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ رتبه دانشگاه یو ام  مالزی را بر اساس رنکینگ موسسه معتبر کیو اس ارائه نماییم.

در سال ۲۰۱۸ رتبه دانشگاه یو ام مالزی در میان دانشگاههای دنیا ۱۱۴ و در میان دانشگاه های کشور مالزی با اختلاف بالا دانشگاه با دانشگاه یو پی ام که  دومین دانشگاه این کشور به حساب می ‌آید، اول بوده است. در سال ۲۰۱۹ میلادی رتبه دانشگاه یو ام مالزی در میانه دانشگاه های دنیا با رشد قابل توجهی مواجه شده و به رده ۸۷ رسیده است و این دانشگاه همچنان برترین دانشگاه کشور مالزی باقی مانده است. در سال ۲۰۲۰ میلادی نیز رتبه دانشگاه UM مالزی باز هم با رشد مواجه شده و به رده ۷۰ در میان دانشگاه‌ های دنیا رسیده است، این در حالی است که این دانشگاه همچنان با اختلاف بالا بهترین دانشگاه کشور مالزی بوده است. در آخرین رتبه بندی اعلام شده توسط موسسه کیو اس برای سال ۲۰۲۱ رتبه دانشگاه UM مالزی همچنان در میان دانشگاه‌ های این کشور، اول بوده و این دانشگاه توانسته با ادامه دادن روند رشد خود، به رتبه ۵۹ در میان دانشگاه ‌های دنیا نیز دست یابد که رتبه ای فوق العاده فاخر به حساب آمده و ارزش تحصیل در این دانشگاه را به خوبی نمایان می کند و به همین جهت است که دانشجویان بین المللی نه تنها از ایران بلکه از کشورهای مختلف دنیا استقبال فراوانی از فرصت تحصیل در این دانشگاه معتبر می نمایند.

بر اساس رنکینگ موسسه تایمز که یکی دیگر از رتبه بندی های معتبر را همه‌ ساله ارائه می دهد، در سال ۲۰۲۰ میلادی رتبه دانشگاه مالایا مالزی بین ۳۰۱ تا ۳۵۰ در میان دانشگاه‌ های دنیا طبقه‌ بندی شده است.

بر اساس رنکینگ شانگهای نیز در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ رتبه دانشگاه UM مالزی بین ۴۰۱ تا ۵۰۰ و در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ بین ۳۰۱  تا ۴۰۰ در میان دانشگاه‌ های دنیا طبقه‌ بندی شده است.

 

رشته های دانشگاه مالایا مالزی

دانشگاه مایا مالزی دانشگاهی جامعه به شمار می رود و طبیعتاً در کلیه دانشگاه های جامع، تنوع رشته ها بسیار وسیع است. رشته های دانشگاه مالایا مالزی نیز بسیار متنوع هستند و از علوم انسانی، حقوق، روانشناسی، مدیریت و اقتصاد، انواع رشته های فنی مهندسی، پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، هنر و معماری و ... را شامل می ‌شود. رشته های دانشگاه مالایا مالزی در قالب دانشکده های این دانشگاه و همچنین آکادمی ها، موسسات، و مراکز علمی وابسته به آن به دانشجویان ارائه می گردد. لیست دانشکده ها، آکادمی ها، موسسات، و مراکز علمی دانشگاه UM مالزی به شرح زیر است:

 

دانشکده های دانشگاه مالایا مالزی:

- دانشکده پزشکی

- دانشکده دندانپزشکی

- دانشکده داروسازی

- دانشکده مهندسی

- دانشکده علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات

- دانشکده علوم

- دانشکده اقتصاد و مدیریت

- دانشکده تجارت و حسابداری

- دانشکده ساختمان، محیط زیست و علوم معماری

- دانشکده آموزش

- دانشکده حقوق

- دانشکده هنر و علوم اجتماعی

- دانشکده زبان و زبانشناسی

 

آکادمی های دانشگاه مالایا مالزی:

- آکادمی مطالعات اسلامی

- آکادمی مطالعات مالایی

 

مؤسسات دانشگاه مالایا مالزی:

- انستیتوی مطالعات پیشرفت

- موسسه آسیا - اروپا

- انستیتوی مطالعات چین

- مؤسسه مدیریت آموزشی

- موسسه بین المللی سیاست های عمومی و مدیریت

 

مراکز دانشگاه مالایا مالزی:

- مرکز فرهنگی

- مرکز علوم ورزشی و تربیت بدنی

- مرکز مطالعات بنیادی

- مرکز گفتگوی تمدنی

- مرکز رشد دانشگاهی و پیشرفت مدیریتی

- مرکز پرورش استعدادها و آموزش های صنعتی

 

البته همانطور که می دانیم بیشترین اشتیاق در بین دانشجویان ایرانی به منظور تحصیل در خارج از کشور متمرکز بر رشته های پزشکی، دندانپزشکی، و داروسازی است و در میان مشتاقان تحصیل در مالزی و به ویژه دانشگاه مالایا نیز، عده زیادی علاقمند تحصیل این رشته‌ ها هستند. دانشکده پزشکی دانشگاه مالایا اولین و قدیمی ترین دانشکده علوم پزشکی در کشور مالزی به شمار می‌رود و ۵۰ سال است که ارائه دهنده رشته های پزشکی به مشتاقان می باشد. امروزه این دانشگاه علاوه بر رشته پزشکی در رشته های داروسازی، دندانپزشکی، بیومدیکال و پرستاری نیز دانشجو می پذیرد که مشتاقان می توانند در مقاطع تحصیلی مختلف در رشته ‌های علوم پزشکی در این دانشگاه به تحصیل بپردازند. یکی از مجهزترین بیمارستانهای کشور مالزی بیمارستان ۹۰۰ تخت خوابی دانشگاه مالایا می باشدکه دانشجویان رشته پزشکی دوره های عملی و بالینی خود را در آن طی می کنند.

البته طبیعی است که افرادی که به فکر تحصیل در خارج از کشور به منظور اخذ اقامت دائم هستند، برایشان مالزی شاید چندان گزینه مناسبی نباشد. با توجه به سهولت اخذ ویزا و پذیرش تحصیلی می توان برای آنان تحصیل پزشکی در کرواسی و همچنین تحصیل پزشکی در اسلواکی را گزینه ‌های مناسب تری دانست. زیرا در پایان دوره های تحصیل در این دو کشور می توان اقامت دائم یک کشور عضو اتحادیه اروپا را به دست آورد همچنین مدارک تحصیلی آنان نیز در کلیه کشورهای عضو این اتحادیه از جمله آلمان و اتریش نیز دارای اعتبار می باشد و می‌توانند پس از تحصیل در آن کشورها نیز مشغول به کار شوند.

 

 

در پایان لازم به ذکر است جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اخذ پذیرش تحصیلی مالزی و ویزا و مسائل مربوط به تحصیل رشته های مختلف در دانشگاه های مالزی و تعیین وقت مشاوره می توانید با شماره موسسه پرگاس پارس در ساعات اداری تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662180

فرم مشاوره

اینستاگرام ماکانال ما

  • دانشگاه مالایا مالزی
  • دانشگاه UM کوالالامپور مالزی
  • دانشگاه یو ام مالزی



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top