info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

مقایسه اقامت تمکن مالی اتریش و یونان

مهاجرت به عنوان یک هدف نمی تواند امری درست و منطقی به حساب آید. قطعاً باید برای انجام این کار اهداف دیگری از جمله رسیدن به شرایط کاری مناسبتر، درآمد بهتر، فرصت تحصیل برای فرزندان در دانشگاه های درجه یک، و غیره را نیز در نظر گرفت تا بتوان مهاجرت را دارای توجیه به حساب آورد. همچنین برای مهاجرت روش های فوق العاده متنوعی وجود دارد که در بسیاری از آنها متقاضیان باید سرمایه گذاری نسبتا قابل توجهی را در کشور مقصد مهاجرت خود انجام دهند تا امکان اخذ اقامت را داشته باشند. اما در برخی کشورها به ویژه کشورهای عضو اتحادیه اروپا فرصت اخذ اقامت از طریق تمکن مالی یا خود حمایتی وجود دارد که یکی از کم ریسک ترین روشهای اخذ اقامت سایر کشورها و مهاجرت به حساب می آید. در این روش که سریع ترین روش اخذ اقامت اروپاست، متقاضی لازم نیست سرمایه کلانی را به کشور مقصد مهاجرت خود منتقل کند و به همین جهت سرمایه ‌وی در معرض ریسک و مخاطره قرار نمی گیرد. کشورهای مختلفی به ویژه در منطقه اروپا ارائه دهنده این روش مهاجرت هستند که مهم ترین آنها فرانسه، اتریش، اسپانیا، پرتغال، و یونان می باشند. مکانیسم اعطای اقامت در تمامی کشورهای ارائه دهنده اقامت تمکن مالی تقریباً یکسان است. تفاوت معمولاً در میزان درآمدی است که برای اعطای این نوع اقامت، متقاضیان باید به اثبات برسانند. در این مطلب به طور ویژه به مقایسه اقامت تمکن مالی اتریش و یونان می پردازیم.



همانطور که پیشتر نیز ذکر کردیم در روش اخذ اقامت از طریق تمکن مالی متقاضیان نباید تمام سرمایه خود را به کشور مقصد مهاجرت منتقل کنند. در این روش متقاضی فقط باید اثبات کند که درآمدی بیشتر از میزان تعیین شده توسط دولت کشور مقصد مهاجرت خود در کشور مبدا به صورت ماهانه به دست می آورد. معمولاً توسط هر یک از این کشورها حداقلی از درآمد برای خود فرد متقاضی مهاجرت، همسر وی، و همچنین هر یک از فرزندان وی تعیین می‌ شود. منبع مورد قبول برای این درآمد به هیچ وجه شغل و حقوق فرد متقاضی و همسرش نمی تواند باشد. منابع قابل قبول درآمد برای اعطای اقامت از طریق تمکن مالی در کشورهای مختلف عضو اتحادیه اروپا عبارتند از:

- مستمری بازنشستگی در صورتی که فرد متقاضی بازنشسته باشد

- سرمایه گذاری در بورس و خرید سهام شرکت ها و اخذ سود از آنها

- اخذ سود سپرده گذاری در بانک ها

- اخذ اجاره ماهانه از املاک و مستغلات

البته  فرد متقاضی می تواند هر یک از این ۴  منبع درآمد را به تنهایی داشته و یا حتی همگی آنها را مجموعاً ارائه نماید. برای اثبات هر یک از این موارد باید به صورت قانونی و مستند مدرک ارائه نمود. به عنوان مثال باید سند تملک املاک و مستغلات را همراه با اجاره نامه معتبر و رسید بانکی دریافت اجاره ارائه نمود، یا فیش دریافت مستمری بازنشستگی به صورت مهر شده و معتبر را ارائه داد. همچنین برای اثبات دریافت سود سپرده‌ های بانکی باید دفترچه حساب بانکی همراه با دفترچه حساب کوتاه مدت جهت اثبات دریافت سود ماهانه را به صورت مستند و ترجمه شده ارائه نمود. برای اثبات درآمد از سرمایه گذاری در بورس و سهام نیز باید مدارک مستدل که نشان دهنده مالکیت سهام و دریافت سود است ارائه شود.

 

در مقایسه اقامت تمکن مالی اتریش و یونان باید کلیه شرایط اعطای اقامت از طریق تمکن مالی در دو کشور به خوبی مورد بررسی قرار گیرد که اصلی ترین این موارد عبارتند از:

 

- میزان حداقل درآمد ماهانه ای که توسط کشور مقصد مهاجرت تعیین می شود و برای اعطای مهاجرت برای فرد متقاضی، همسر وی، و هر یک از فرزندان وی مورد نیاز می باشد:

شاید یکی از اصلی ترین مزایای اخذ اقامت یونان از طریق تمکن مالی همین مورد یعنی کم بودن حداقل میزان درآمد اثبات شده در این کشور نسبت به سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا می باشد. برای اخذ اقامت یونان از طریق تمکن مالی می بایست فرد متقاضی برای خود درآمدی معادل ۱۰۰۰ یورو در ماه، برای همسرش رقمی حدود ۴۰۰ یورو در ماه و به ازای هر فرزندش رقمی حدود ۳۰۰ یورو، درآمد را باید به اثبات برساند. این رقم در اکثر کشورهای اروپایی بسیار بیشتر است. برای اخذ اقامت اتریش از طریق تمکن مالی برای خود فرد متقاضی رقمی حدود 2000 یورو در ماه، برای همسر وی رقمی حدود ۵۰۰ یورو در ماه، و برای هر فرزند وی رقمی حدود ۲۵۰ یورو در ماه باید به اثبات برسد. اما اگر فردی به عنوان مثال قصد اخذ اقامت فرانسه از طریق تمکن مالی را داشته باشد باید برای خود ۲۵۰۰ یورو، برای همسرش حدود 1000 یورو و برای هر یک از فرزندانش رقمی حدود ۵۰۰ یورو درآمد ماهانه را به اثبات برساند که بسیار بیشتر از یونان و اتریش است.

 

- حداقل میزان سرمایه ای که باید در بانک سپرده گذاری شده باشد تا اثبات شود فرد متقاضی برای خود، همسر، و هر فرزندش سرمایه ای به عنوان پشتوانه داراست:

در مقایسه اقامت تمکن مالی اتریش و یونان این مورد یکی از اصلی ترین برتری های یونان به شمار می رود. زیرا مبلغ سپرده گذاری در بانک برای اخذ اقامت تمکن مالی یونان بسیار کمتر است. برای اخذ اقامت تمکن مالی اتریش برای خود فرد متقاضی رقم ۲۴ هزار یورو، برای همسر وی رقم ۶ هزار یورو، و برای هر یک از فرزندان وی نیز باید رقم ۳ هزار یورو سپرده گذاری در بانک صورت گیرد.

 

- حداقل تعداد روزهایی از سال که فرد متقاضی باید در کشور مقصد مهاجرت حضور فیزیکی داشته باشد:

بر اساس قوانین اتحادیه اروپا کلیه کشورهای این اتحادیه که اقامت از طریق تمکن مالی یا برنامه خود حمایتی را ارائه می‌ دهند، می ‌بایست قوانین مشترکی را رعایت کنند و یکی از آنها لزوم حضور حداقل ۱۸۳ روز در سال در کشور مورد نظر است. بر اساس این قانون هر یک از متقاضیان اخذ اقامت کلیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید حداقل ۱۸۳ روز در سال را در کشور مورد نظر حضور فیزیکی داشته باشند و در صورتی که حتی یک روز از میزان ذکر کمتر باشد پرونده آنان با مشکل مواجه می شود. بسیاری از کشورها این ۱۸۳ روز را بسیار سخت گیرانه و با دقت چک می‌ کنند که نمونه بارز آن ها کشور اتریش می باشد. اما کشور یونان به علت شرایط اقتصادی نه چندان مناسبی که نسبت به کشور اتریش دارد و سعی دارد تا حد ممکن افراد دارای تمکن مالی مناسب را به خود جذب کند و از این طریق چرخه اقتصادی خود را را بهتر بچرخاند، این مورد را نیز فعلا سخت گیری نمی کند و از این نظر نیز یونان شرایط مناسب تری نسبت به کشور اتریش دارد.

 

- مدت زمان پروسه اعطای اقامت اولیه به متقاضیان:

متقاضیان اخذ اقامت از کشورهای مختلف همواره از طولانی بودن پروسه چک شدن مدارک و اعطای اقامت اولیه بسیار شاکی هستند. روش اخذ اقامت از طریق تمکن مالی در کلیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا یکی از سریعترین روشهای اعطای اقامت به شمار می رود و پروسه اداری آن بسیار کوتاه است. به طور معمول برای اخذ اقامت تمکن مالی یونان این پروسه از سایر کشورها نیز سریعتر بوده و حدود سه ماه به طول می انجامد که این مورد نیز به دلیل اشتیاق دولت این کشور به جذب افراد متمول است. در کشور اتریش نیز پروسه اعطای اقامت اولیه از طریق تمکن مالی بین ۶ تا ۱۲ ماه نهایتا به طول می انجامد که در مقایسه با سایر روش های اخذ اقامت اتریش بسیار کوتاه تر است.

 

- مدت مجوز اقامت اولیه و تمدید های بعدی آن در هر یک از کشورها:

در ابتدای امر به متقاضیان اخذ اقامت یونان از طریق تمکن مالی اقامت دو ساله اعطا می گردد و در پایان دو سال تمدید بعدی نیز به صورت سه سال خواهد بود که پروسه را برای متقاضیان بسیار ساده تر از سایر کشورها می نماید. این در حالی است که در کشور اتریش در ابتدای امر به متقاضیان اخذ اقامت از طریق تمکن مالی، اقامتی یک ساله اعطا می گردد و پس از این یک سال، تمدید ها به صورت دو ساله خواهد بود. بر اساس قوانین اتحادیه اروپا در صورتی که این تمدید ها در هر دو کشور بدون‌ مشکل صورت گیرد در پایان سال پنجم فردد متقاضی می تواند برای خود و اعضای خانواده‌ اش تقاضای اخذ اقامت دائم ارائه نماید.

 

معمولاً همه سال سهمیه مشخصی به هر یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای اعطای اقامت از طریق تمکن مالی اختصاص داده می‌ شود. کشور اتریش به صورت سفت و سخت سهمیه را رعایت می ‌کند و همه ساله به تعداد معدودی اقامت از طریق تمکن مالی اعطا می نماید. تجربه سال‌ های گذشته نشان می ‌دهد که کشور اتریش هرگز در این مورد از حد تعیین شده فراتر نمی ‌رود. اما کشور یونان تقریباً به هیچ وجه محدودیتی در اعطای اقامت از طریق تمکن مالی در نظر نمی گیرد و به اکثر افرادی که شرایط اخذ اقامت از طریق تمکن مالی را دارا هستند و برای اخذ آن اقدام می نمایند، اقامت این کشور را اعطا می کند.

 

اما نکته دیگری که نباید فراموش کرد این است که برای اخذ اقامت از طریق تمکن مالی در هر یک از کشورهای اروپایی از جمله اتریش و یونان متقاضی در واقع باید به دولت آن کشور اثبات کند که درآمدی ثابت در کشور خود داشته و آن را به کشور مقصد مهاجرت منتقل می کند و با آن هزینه های زندگی خود، همسر و فرزندانش را می پردازد و در طول دوره اقامت در کشور مقصد مهاجرت به هیچ وجه به کمک های اجتماعی و همچنین یافتن کار نیازی نخواهد داشت. این بدین معناست که تا پایان ۵ سال که متقاضی و اعضای خانواده ‌اش به اقامت دائم کشور مورد نظر دست پیدا می کنند، به هیچ وجه اجازه کار در آن کشور را ندارند. البته اگر خودشان سرمایه را به کشور مورد نظر منتقل کرده و کسب و کاری راه اندازی نمایند، مشکلی برایشان به وجود نخواهد آمد. زیرا در این شرایط آنان کارآفرین محسوب شده و در واقع در این کشور به ایجاد شغل نیز پرداخته اند. اما کار کردن برای سایر کارفرماها در کشور مقصد مهاجرت تا پیش از اخذ اقامت دائم امکان پذیر نیست. در پایان 5 سال و پس از اخذ اقامت دائم، فرد متقاضی و اعضای خانواده ‌اش به مانند سایر افراد دارای اقامت دائم کشور مورد نظر اجازه کار برای هر کارفرمایی را پیدا می کنند.

 

 

موسسه مهاجرتی بین المللی پرگاس پارس با همکاری وکلای مجرب  آماده ارایه مشاوره در خصوص انواع ویزا و اقامت دایم اتریش، یونان و سایر کشورهای اروپایی می باشد. برای اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را پر نمایید:

021-88662180

فرم مشاوره

اینستاگرام ماکانال ما

  • مقایسه اقامت تمکن مالی اتریش و یونان
  • مقایسه اقامت خود حمایتی اتریش و یونان
  • مقایسه اخذ اقامت اتریش و یونان از طریق تمکن مالی



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top