info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

دانشگاه ام آی تی آمریکا

موسسه فناوری ماساچوست یا Massachusetts Institute of Technology که به عنوان دانشگاه ام آی تی آمریکا شهرت دارد در شهر کمبریج ایالت ماساچوست این کشور قرار دارد و بر اساس بسیاری از رنکینگ های معتبر بین المللی بهترین دانشگاه این کشور و حتی جهان به حساب می ‌آید. این دانشگاه از۵ دانشکده اصلی، یک کالج و ۳۲ گروه یا دپارتمان آموزشی برخوردار است. این دانشگاه در حال حاضر پذیرای بیش از ۱۱۵۰۰ دانشجو می باشد که حدود هفت هزار نفر از آنها دانشجوی مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند. تعداد اعضای هیئت علمی این دانشگاه نیز تقریباً ۱۰۷۰ نفر می باشد. تاریخ تاسیس دانشگاه ام آی تی آمریکا به ۱۰ آوریل سال ۱۸۶۱ میلادی بر می گردد که این دانشگاه توسط ویلیام بارتون راجرز بنیان نهاده شد. پردیس این دانشگاه که در داخل شهر کمبریج ماساچوست قرار دارد مساحتی در حدود ۰.۷ کیلومتر مربع و در فاصله یک مایلی رودخانه چارلز واقع شده است. پردیس دانشگاه ماساچوست علاوه بر امکانات آموزشی دارای ۱۲ موزه و گالری نیز می‌باشد که همه سال بیش از ۱۲۵ هزار بازدید کننده از سراسر دنیا را پذیراست.



علاوه بر  شهرت دانشگاه ام آی تی آمریکا در زمینه تحصیل رشته معماری، ساختمان های این دانشگاه نیز از نظر معماری بسیار شاخص هستند. در ساخت بناهای مربوط به این دانشگاه از سبک های مختلف و متنوع معماری استفاده شده است. شاخص ترین بناهای این دانشگاه از نظر معماری خلاقانه عبارتند از: نبد بزرگ (Great Dome)، مرکز نرم‌افزار استتا (Stata Center) و سیمونز هال (Simmons Hall).

 

رتبه دانشگاه ام آی تی

همانطور که پیش تر ذکر شد از اصلی ‌ترین علل اقبال فراوان مشتاقان تحصیل در آمریکا به تحصیل در دانشگاه ام آی تی، عالی بودن رتبه دانشگاه ام آی تی می باشد. زیرا رتبه بندی دانشگاه ها بر اساس فاکتورهای مختلفی چون کیفیت آموزش و تحقیقات و همچنین میزان اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه ها صورت می پذیرد. در بسیاری از رنکینگ های موسسات معتبر بین المللی، این دانشگاه نه تنها از بهترین دانشگاه های آمریکا بلکه از بهترین دانشگاه های جهان به شمار می رود. در برخی از این رنکینگ ها رتبه دانشگاه ام آی تی در میان دانشگاههای آمریکا و جهان اول می باشد. برای تبیین بهتر ارزش تحصیل در این دانشگاه معتبر در این بخش قصد داریم رنکینگ دانشگاه ام آی تی آمریکا را در یک بازه ۴ ساله از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ بر اساس رتبه بندی موسسه معتبر کیو اس ارائه نماییم.

بر اساس رنکینگ این موسسه رتبه دانشگاه ام آی تی در سال ۲۰۱۸ درمیان دانشگاه های دنیا و کشور آمریکا اول بوده است. رتبه دانشگاه ام آی تی در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ نیز هم در میان دانشگاه های کشور آمریکا و هم  برترین دانشگاه های دنیا همچنان اول باقی مانده است. رنکینگ دانشگاه ام آی تی آمریکا در آخرین رتبه بندی اعلام شده توسط موسسه کیو اس که برای سال 2021 تنظیم شده است نیز همچنان در میان دانشگاه های دنیا و دانشگاه های کشور آمریکا اول باقی مانده است.

بر اساس رنکینگ اعلام شده توسط موسسه تایمز نیز رتبه دانشگاه ام آی تی در میان دانشگاه‌های دنیا و کشور آمریکا در سال ۲۰۲۰ فاخر بوده و این دانشگاه رتبه پنجم دنیا و رتبه دوم دانشگاه های آمریکا را از آن خود کرده است.

رتبه دانشگاه ام آی تی بر اساس رنکینگ معتبر شانگهای نیز در سال ۲۰۱۶ در میان دانشگاههای دنیا ۵ و پس از آن از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ رنک ۴ بوده است.

 

شرایط پذیرش در دانشگاه ماساچوست

از شرایط پذیرش در دانشگاه ماساچوست ارائه مدرک تحصیلی و ریز نمرات به همراه تقاضانامه است. هزینه ارائه تقاضانامه یا اپلای کردن برای اخذ پذیرش این دانشگاه برای همه رشته ها 75 دلار است، البته رشته های دانشکده مدیریت استثنا بوده و هزینه اپلای برای آن ها بین 75 تا 250 دلار است.

از دیگر شرایط پذیرش در دانشگاه ماساچوست، ارائه توصیه نامه از اساتید و نوشتن و ارائه یک انگیزه نامه مناسب یا SOP است. همچنین باید یک رزومه یا CV مناسب نیز توسط دانشجو ارائه گردد.

به مانند سایر دانشگاه های کشورهای انگلیسی زبان از اصلی ترین شرایط پذیرش در دانشگاه ماساچوست نیز ارائه مدرک زبان انگلیسی معتبر است. البته نمره حداقل خواسته شده برای هر رشته و هر مقطع تحصیلی متفاوت بوده و در سایت دپارتمان های این دانشگاه مشخص است. اما به طور معمول نمره تافل برای ورود به اکثر رشته ها و دوره های این دانشگاه حداقل 90 یا بیشتر است. ارائه مدرک GRE نیز از دیگر الزامات برای اخذ پذیرش از این دانشگاه در اکثر رشته ها به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی به شمار می رود.

دانشگاه ام آی تی آمریکا به عنوان برترین دانشگاه جهان طیف وسیعی از تسهیلات و بورسیه های تحصیلی را به دانشجویان نخبه و مستعد ارائه می دهد که در مقاطع تحصیلی مختلف و بدون محدودیت چندانی ارائه می گردند. حتی به دانشجویان دوره‌های کارشناسی نیز بورسیه های متعددی تعلق می گیرد. البته طبیعتاً بورسیه ها برای مقاطع تحصیلات تکمیلی به ویژه دکترا بسیار بیشتر است. این تسهیلات و بورسیه های تحصیلی می توانند شامل پشتیبانی کامل از شهریه دانشگاه حتی در کل دوره تحصیل، همچنین کمک ‌های بلاعوض، فرصت های کار در دانشگاه، فرصت‌های کار تحقیقاتی و یا حتی وام‌ های دانشجویی باشد. در سال تحصیلی ۲۰۲۰ به طور تقریبی ۹۰ درصد از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه ام آی تی آمریکا به نوعی از یکی انواع بورسیه های این دانشگاه بهره‌ مند شده‌اند. متقاضیان اخذ بورسیه از این دانشگاه باید مدارک خود و مستندات شان را به کمیته بررسی ارائه نمایند تا این کمیته پس از بررسی وضعیت مالی و همچنین وضعیت علمی و شایستگی ‌های این افراد اقدام به اعطای بورسیه نمایند. جالب اینجاست که حتی به دانشجویان جدید الورود در دوره کارشناسی این دانشگاه نیز کمک هزینه ای معادل دو هزار دلار اعطا می‌ شود که نشان دهنده وسیع بودن تنوع و پوشش بورسیه های تحصیلی این دانشگاه است.

اکثر بورسیه های دوره دکترا شامل پوشش کامل هزینه تحصیل و همچنین بیمه خدمات درمانی و علاوه بر آن اعطای کمک هزینه ماهانه برای زندگی دانشجویی می باشد دانشجویان دکترا نین می توانند با استفاده از فرصت‌ های کارهای پژوهشی و تدریس به عنوان استادیار، همچنین کارهای دیگری که در دانشگاه تعریف می ‌شود نیز به کسب درآمد پرداخته و هزینه های تحصیل و زندگی خود را تامین نمایند.

از دیگر مزایایی که به دانشجویان این دانشگاه تعلق می گیرد نیز امکان استفاده از خوابگاه برای دانشجویان است. خوابگاه ها به اکثر دانشجویان مقطع کارشناسی این دانشگاه تعلق می گیرد و بسیاری این دانشگاه را دانشگاهی مسکونی برای این دانشجویان می دانند. بیش از 3000 نفر از دانشجویان در خوابگاه های خود دانشگاه و حدود 110 نفر نیز در خانه ها و پانسیون های مسکونی مورد تایید دانشگاه به زندگی دانشجویی می پردازند.

 

رشته های دانشگاه MIT آمریکا

همانطور که پیشتر ذکر شد دانشگاه ام آی تی آمریکا دارای ۵ دانشکده اصلی است که ارائه دهنده رشته های دانشگاه MIT آمریکا

هستند. دانشکده های این دانشگاه عبارتند از:

-  دانشکده فنی مهندسی

-  دانشکده طراحی، نقشه کشی و معماری

-  دانشکده علوم

-  دانشکده مدیریت

-  دانشکده علوم انسانی علوم اجتماعی و هنر

همچنین دانشگاه ام آی تی آمریکا کالجی برای شاخه علوم و فنون بهداشتی به نام کالج علوم و فنون بهداشتی هاروارد – ام آی تی دارد.

 

گروه ها یا دپارتمان های آموزشی این دانشگاه که رشته های دانشگاه MIT آمریکا در قالب آنان ارائه می گردد عبارتند از:

- هوانوردی و هوا فضا

- علوم و مهندسی هسته ای

- مهندسی برق و علوم کامپیوتر

- مهندسی عمران و محیط زیست

- مهندسی مکانیک

- شهرسازی

- مهندسی زیستی

- مهندسی و علوم مواد

- مهندسی شیمی

- فیزیک

- ریاضیات

- مدیریت

- اقتصاد

-  مردم شناسی

- مطالعات زنان

- علوم سیاسی

- تاریخ

- ادبیات

- زبان شناسی و فلسفه

- موسسه دائه، سیستم ها و جامعه

- علوم، فناوری و جامعه

- مطالعات تطبیقی رسانه ها و نویسندگی

- هنر رسانه و علوم

- موسیقی و تئاتر

- علوم شناختی

- علوم بهداشت و تکنولوژی

- علوم زمین، نجوم و هواشناسی

 

رشته های دانشگاه MIT آمریکا که در مقاطع تحصیلی مختلف در دپارتمان ها و دانشکده های این دانشگاه ارائه می گردند، عبارتد از: معماری، برنامه ریزی و مطالعات شهری، علوم و هنر رسانه در مدرسه معماری و برنامه ریزی، رشته‌های هوانوردی و فضا‌نوردی، مهندسی زیستی، مهندسی شیمی، مهندسی عمران و محیط زیست، داده‌ها، سیستم ها و جامعه، علوم کامپیتر و مهندسی الکترونیک، مهندسی مکانیک، مهندسی و علوم مواد، علوم و مهندسی پزشکی، مهندسی و علوم هسته‌ای در مدرسه مهندسی دانشگاه ام آی تی، رشته‌های مردم شناسی، مطالعات تطبیقی رسانه و نویسندگی، زبان و ادبیات جهانی، اقتصاد، علوم انسانی، علوم مهندسی و انسانی، ادبیات، زبان شناسی، فلسفه، موسیقی و هنرهای تئاتر، علوم سیاسی، علوم، تکنولوژی و جوامع در مدرسه علوم انسانی، اجتماعی و هنر، رشته‌های زیست شناسی، علوم مغزی و شناختی، شیمی، ریاضیات، فیزیک، علوم سیاره‌ها، اتمسفر و زمین در مدرسه علوم دانشگاه ام آی تی، رشته مدیریت در مدرسه مدیریت.

 

رشته های دانشگاه MIT آمریکا متعدد است و این دانشگاه در رشته های مختلفی رتبه بین المللی فاخری را به خود اختصاص داده است. بر اساس اعلام موسسه معتبر کیو اس، در سال 2020 رنکینگ دانشگاه ام آی تی آمریکا در رشته های معماری، شیمی، علوم رایانه و سیستم‌های اطلاعاتی، مهندسی شیمی، مهندسی ساختمان و سازه، مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی مکانیک، مهندسی هوانوردی و ساخت، زبانشناسی، علوم مواد، ریاضیات، فیزیک و نجوم و آمار و تحقیقات عملیاتی، در میان کلیه دانشگاه های دنیا، اول بوده است. همچنین این دانشگاه در رشته های سابداری و امور مالی، علوم بیولوژیکی، علوم زمین و دریاشناسی، اقتصاد و اقتصادسنجی و علوم محیط، رتبه دوم دانشگاه های جهان را از آن خود کرده است.

 

دانش آموختگان برجسته موسسه فناوری ماساچوست

لیست دانش آموختگان برجسته موسسه فناوری ماساچوست بسیار بلند بالاست و در میان دانش آموختگان این دانشگاه می توان نام های بسیار بزرگی در زمینه های علمی و حتی سیاستمداران بزرگ را نیز مشاهده نمود و 80 دانش آموخته این دانشگاه موفق به دریافت جایزه نوبل در رشته های مختلف نیز شده اند. برخی از چهره های علمی و سیاسی کشور عزیزمان ایران نیز از دانش آموختگان برجسته موسسه فناوری ماساچوست به حساب می آیند. برخی از برجسته ترین دانش آموختگان موسسه فناوری ماساچوست عبارتند از:

- باز آلدرین: فضانورد آپولو ۱۱ که مدرک دکترای خود را در سال ۱۹۶۳ از دانشگاه ام‌ آی ‌تی آمریکا دریافت کرد.

- کوفی عنان: دبیرکل سازمان ملل از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۶ میلادی که اهل غنا بوده و در سال ۱۹۷۲ در رشته مدیریت از این دانشگاه فارغ ‌التحصیل شده است.

- دکتر علی اکبر صالحی: رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که پیش تر وزیر امور خارجه کشورمان نیز بوده است و فارغ التحصیل رشته مهندسی هسته ای این دانشگاه می باشد.

- یو مینگ پی معروف به آی ام پی: وی که معماری چینی امریکایی به حساب می آید در سال ۱۹۴۰ از این دانشگاه فارغ التحصیل شده و آثار برجسته چون هرم شیشه ای یا بخش الحاقی موزه لوور پاریس از آثار مشهور وی به شمار می رود.

- ریچارد فیلیپس فاینمن: از برجسته‌ ترین فیزیکدانان قرن بیستم که نظریه الکترودینامیک کوانتومی را به خوبی پرورش داد در این دانشگاه تحصیل کرده است. همچنین وی از دانشمندان بزرگ پروژه منهتن که به ساخت اولین بمب اتم انجامید، محسوب می شود.

- آلفرد پی اسلون: بازرگان آمریکایی که در دوره‌ ای مدیرعامل کمپانی جنرال موتورز نیز به شمار می رفته است.

- بن برنانکی: اقتصاددان برجسته آمریکایی که در سال ۱۹۷۹ از این دانشگاه فارغ التحصیل شده و در سال ۲۰۰۶ به عنوان رئیس بانک مرکزی آمریکا شروع به فعالیت نمود و تا سال ۲۰۱۴ نیز این پست را در اختیار داشت.

- ماریو دراگی: مدیر ارشد اجرایی اهل ایتالیا که همچنین یک کارآفرین، بانکدار، اقتصاددان، و سیاستمدار بزرگ نیز محسوب می شده است و سال ۲۰۱۱ به عنوان رئیس بانک مرکزی اروپا انتخاب شد نیز فارغ التحصیل این دانشگاه بوده است.

- دیوید میلیبند: وزیر امور خارجه بریتانیا در دوران نخست وزیری گوردن براون که سیاستمداری عضو حزب کارگر بریتانیاست نیز از فارغ ‌التحصیلان این دانشگاه به حساب می آید.

- لوکاس پاپادموس: سیاستمدار یونانی که در سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ نخست وزیر یونان بوده است.

 

همچنین اساتید بزرگی نیز در رشته های مختلف در این دانشگاه به فعالیت پرداخت و برخی نیز هنوز به تحقیق و تدریس در این دانشگاه مشغول آن که برخی از آنان عبارتند از: موریس هله، نوام چامسکی، رومن یاکوبسن، جرالد جی ساسمن.

 

 

در پایان لازم به ذکر است جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اخذ پذیرش تحصیلی آمریکا و ویزا و مسائل مربوط به تحصیل رشته های مختلف در دانشگاه های آمریکا از جمله دانشگاه ام آی تی و تعیین وقت مشاوره می توانید با شماره موسسه مهاجرتی پرگاس پارس در ساعات اداری تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662180

فرم مشاوره

اینستاگرام ماکانال ما

  • دانشگاه ام آی تی آمریکا
  • شرایط پذیرش در دانشگاه ماساچوست
  • رشته های دانشگاه MIT آمریکا



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top