info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

دانشگاه بغازیچی ترکیه

یکی از دانشگاه های ممتاز کشور ترکیه که همواره در رنکینگ های بین المللی رتبه مناسبی را از آن خود کرده، دانشگاه بغازیچی می باشد که در زبان ترکی Boğaziçi University و در زبان انگلیسی Boğaziçi University خوانده می شود. این دانشگاه دولتی  که در سال 1863 در تپه های ببک در شهر استانبول تاسیس شده، تا سال 1970 میلادی با نام کالج رابرت شناخته می شد و پس از آن به دانشگاه بغازیچی ترکیه شهرت پیدا کرده است. رابرت کالج اولین موسسه آموزشی عالی کشور آمریکا بوده که در خارج از این کشور تاسیس شده است.



این دانشگاه دارای 6 پردیس دانشگاهی بوده که مجموعا مساحتی حدود 1699 کیلومتر مربع را در بر می گیرند. در حال حاضر بیش از 16500 دانشجو از سراسر دنیا مشغول به تحصیل در این دانشگاه هستند که از این تعداد حدود 11750 نفر در مقطع کارشناسی و الباقی نیز در مقاطع تحصیلات تکمیلی به تحصیل می پردازند. لازم به ذکر است که اغلب دوره های تحصیلی ارائه شده در دانشگاه بغازیچی ترکیه به زبان انگلیسی هستند. تعداد اعضای کادر آموزشی و هیئت علمی دانشگاه بغازیچی نیز حدود 1007 نفر است به طور تقریبی می توان نسبت استاد به دانشجو را در این دانشگاه 1 به 11 دانست.

بیشتر شهرت دانشگاه بغازیچی ترکیه به رشته های فنی مهندسی، علوم پایه، علوم آموزشی، علوم اجتماعی، هنرهای زیبا و آموزش حرفه ای می باشد. در حقیقت بهترین رشته این دانشگاه مهندسی انرژی و نفت است و این دانشگاه در این زمینه تخصصی در رنکینگ های بین المللی رتبه فاخر 51 را در میان دانشگاه های دنیا به خود اختصاص داده است. این دانشگاه معتبر کشور ترکیه با بسیاری از دانشگاه های معتبر دنیا از جمله دانشگاه ام آی تی، پرینستون و هاروارد موافقتنامه همکاری دارد و فارغ التحصیلان ممتاز این دانشگاه می توانند بورسیه تحصیلی دریافت نموده و تحصیلات تکمیلی خود را این دانشگاه های برتر دنیا بگذرانند.

امکانات زیادی در دانشگاه بغازیچی ترکیه در اختیار دانشجویان قرار دارد که از آن جمله می توان به کتابخانه، رصدخانه، مؤسسات علمی و تحقیقاتی، مرکز بهداشت، آزمایشگاه های مدرن ، خوابگاه دانشجویی، امکانات ورزشی و … اشاره نمود. این دانشگاه در تپه های دیدنی و زیبای ببک هفت خوابگاه دانشجویی با ظرفیت 2500 نفر ساخته و آپارتمان های لوکسی هم برای اسکان 486 دانشجو ایجاد کرده است. سالن غذاخوری بزرگی به همراه 4 بوفه نیز در مجتمع دانشگاه وجود دارد که نهار و شام برای دانشجویان در آنها سرو می شود. امکانات ورزشی این دانشگاه نیز بسیار گسترده است و مواردی چون امکانات و زمین های فوتبال امریکایی، بدمینتون، دوچرخه سواری، ایروبیک، پرورش اندام، شمشیربازی، قایق سواری، شنا، واترپلو و… را در بر می گیرد.

در میان مشاهیر تحصیل کرده در دانشگاه بغازیچی ترکیه، نام افراد برجسته ای همچون احمد داود اغلو دیپلمات سرشناس کشور ترکیه نیز به چشم می خورد. وی که عضو حزب عدالت و توسعه این کشور است، از سال 2009 تا 2014 وزیر امور خارجه کشور ترکیه بوده و از سال 2014 تا 2016 نیز عهده دار پست نخست وزیری در دولت ترکیه بوده است.

 

رتبه دانشگاه بغاریچی استانبول

طبیعتا برای مشتاقان تحصیل در خارج از کشور، اخذ پذیرش از دانشگاه هایی که از اعتبار و رتبه بین المللی بالاتری برخوردارند، بسیار مطلوب بوده و اکثر دانشجویان سعی می کنند از دانشگاه معتبرتری پذیرش تحصیلی بگیرند. دانشگاه بغازیچی ترکیه همه ساله یکی از برترین دانشگاه های این کشور در رنکینگ های بین المللی محسوب شده و از رتبه بین المللی فاخری نیز برخوردار بوده است. برای تبیین بهتر این موضوع رتبه دانشگاه دانشگاه بغاریچی استانبول را در یک دوره 4 ساله از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ بر اساس رتبه بندی موسسه کیو اس خدمتتان ارائه می نماییم.

بر این اساس در سال ۲۰۱۸ رتبه دانشگاه دانشگاه بغاریچی استانبول در میان دانشگاه‌ های کشور ترکیه، پنجم و در بین دانشگاه های دنیا بین 491 تا 500 بوده است. در سال ۲۰۱۹ این دانشگاه همچنان پنجمین دانشگاه برتر کشور ترکیه به حساب آمده و رتبه بین‌ المللی بین 571 تا 580 را در میان دانشگاه ‌های برتر دنیا را از آن خود کرده است. رنکینگ دانشگاه دانشگاه بغاریچی استانبول در سال ۲۰۲۰ میلادی در میان دانشگاه های ترکیه همچنان پنجم بوده است. همچنین رتبه این دانشگاه در میان دانشگاههای نیز با نزول روبرو شده و رده ای بین 651 تا 700 دانشگاه های دنیا را از آن خود کرده است. در آخرین رتبه بندی اعلام شده توسط موسسه کیو اس برای سال تحصیلی ۲۰۲۱، رتبه دانشگاه دانشگاه بغاریچی استانبول در میان دانشگاه‌ های دنیا مجددا بین 651 تا 700 بوده است.. همچنین در این سال این دانشگاه همچنان رتبه پنجم دانشگاه های کشور ترکیه را پس از دانشگاه سابانجی، دانشگاه‌ کوچ استانبول، دانشگاه بیلکنت آنکارا و دانشگاه مدیترانه شرقی، از آن خود کرده است. همچنین رنکینگ دانشگاه دانشگاه بغاریچی استانبول در رتبه بندی موسسه تایمز نیز در سال ۲۰۲۱ در میان دانشگاه‌ های دنیا رتبه ای بین 601 تا 800 و در میان دانشگاه‌ های آسیا 138 بوده است.

 

شرایط پذیرش دانشگاه بغازیچی

برای ورود به دوره های تحصیل کارشناسی در دانشگاه بغازیچی ترکیه، شرکت در آزمون SAT ترکیه و برای ورود به دوره های مقاطع تحصیلی بالاتر یعنی کارشناسی ارشد و دکترا، شرکت و قبولی در آزمون GRE نیاز است. همان طور که ذکر شد، زبان تدریس در دانشگاه بغازیچی، انگلیسی است و اغلب دوره های تحصیلی ارائه شده در این دانشگاه به زبان انگلیسی هستند. به این دلیل متقاضیان باید حتما سطح زبان انگلیسی خود را به شدت تقویت کرده و در آزمون های زبان انگلیسی معتبر همچون آیلتس شرکت کنند و مدرک زبان انگلیسی معتبر ارائه نمایند. البته امکان شرکت در دوره های کالج زبان انگلیسی در ترکیه برای این افراد فراهم است و معمولا با گذراندن یک دوره 1 ساله در کالج می توانند سطح زبان انگلیسی خود را به حد مورد قبول برای ورود به دوره های تحصیلی دانشگاهی برسانند.

آزمون sat ترکیه در واقع آزمونی شامل مباحث ریاضیات و قرائت است که باید داوطلب در آن نمره بالای ۱۰۰۰ کسب کند. به منظور اثبات تسلط به زبان انگلیسی نیز، نمره زبان انگلیسی حداقل ۷۹ در آزمون تافل و ۶٫۵ در آزمون آیلتس مورد نیاز است که این مورد از اصلی ترین شرایط پذیرش دانشگاه بغازیچی است. در مراحل اولیه ی پذیرش در دانشگاه بغازیچی مدارکی از جمله فرم درخواست، اسکن مدرک دیپلم، اسکن مدارک دانشگاهی، ریز نمرات، مدرک قبولی در آزمون  YGS-LYS، مدرک قبولی در آزمون SAT، مدرک زبان معتبر و نمره آیلتس یا تافل و رسید پرداخت هزینه باید به دانشگاه ارائه گردد. در مرحله ی دوم دانشجویان بین المللی باید اصل پاسپورت معتبر، کپی از تمام صفحات آن، دو قطعه عکس ۳*۴، کپی پذیرش دانشگاه، بیمه سلامت، مدرک تمکن مالی و گواهی عدم سوء پیشینه را ارائه نمایند. همچنین توصیه نامه اساتید، ریز نمرات و مدرک تحصیلی مقطع قبلی، رزومه و انگیزه نامه به همراه فیش پرداخت اپلیکیشن فی باید ارائه گردد. علاوه بر این برای اخذ پذیرش ورود به دوره های هر مقطع تحصیلی نیز مدارکی خاص مورد نیاز است .

 

شرایط بورسیه دانشگاه بغازیچی

شهریه تحصیل در این دانشگاه در رشته ها و مقاطع تحصیلی مختلف متفاوت است. اما افرادی که شرایط بورسیه دانشگاه بغازیچی را داشته باشند می توانند از بورس و کمک هزینه های تحصیلی در نظر گرفته شده بهره مند شوند. به طور معمول افرادی که در رشته خود نمرات بالایی به دست آورده و دانشجوی ممتاز به حساب آیند، حائز شرایط بورسیه دانشگاه بغازیچی خواهند بود.

به طور میانگین هزینه تحصیل دانشجویان بدون بورسیه در رشته های مختلف در مقطع لیسانس در این دانشگاه چیزی حدود 1300 لیر در سال است. میانگین شهریه تحصیلی رشته های فنی مهندسی حدود 9000 لیر، رشته های مرتبط با دانشکده اقتصاد حدود 4500 لیر و رشته های دانشکده های علوم پایه و ادبیات حدود 9000  لیر در سال است. شهریه تحصیل در دانشگاه بغازیچی ترکیه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به طور میانگین حدود 800 لیر در سال است که البته با کمک افراد و موسسات بورس دهنده، بسیاری از دانشجویان می توانند مشمول شرایط بورسیه دانشگاه بغازیچی در مقاطع تحصیلات تکمیلی شده و کمک هزینه های متنوعی را دریافت نمایند.

 

رشته های دانشگاه بغازیچی ترکیه

تنوع رشته های دانشگاه بغازیچی ترکیه بسیار زیاد است و این دانشگاه یک دانشگاه جامع به شمار می رود. این دانشگاه 4 دانشکده و 2 مدرسه عالی یا کالج را دارا بوده و رشته های دانشگاه بغازیچی ترکیه در قالب این دانشکده ها به دانشجویان ارائه می گردند:

- دانشکده تربیت معلم (رشته های دبیری رایانه و فناوری‌ های آموزشی، علوم پایه، فیزیک، ریاضیات دوره ابتدایی، زبان انگلیسی، شیمی، ریاضیات پیش دبستانی، مشاوره و راهنمایی)

- دانشکده علوم پایه و ادبیات (رشته های فلسفه، فیزیک، زبان و ادبیات انگلیسی، شیمی، ریاضیات، زیست ‌شناسی مولکولی و ژنتیک، روانشناسی، جامعه ‌شناسی، تاریخ، زبان و ادبیات ترکی، مطالعات رسانه های اجتماعی)

- دانشکده اقتصاد و علوم اداری (رشته های اقتصاد، مدیریت، علوم سیاسی و روابط بین ‌الملل)

- دانشکده مهندسی (رشته های مهندسی مکانیک، مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق، مهندسی الکترونیک، مهندسی صنایع، مهندسی عمران، مهندسی شیمی و مهندسی ماشین آلات)

- مدرسه علوم کاربردی (رشته های مدیریت گردشگری، بازرگانی بین‌ الملل و سیستم‌ های انفورماتیک مدیریت)

- مدرسه زبان های خارجی (رشته مترجمی انگلیسی)

در سال های اخیر امکان تحصیل در برخی رشته های علوم پزشکی در دانشگاه بغازیچی فراهم شده و برخی رشته های علوم  پزشکی نیز به رشته های دانشگاه بغازیچی ترکیه افزوده شده اند. اما این دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت ایران نیست. از این رو مدارک تحصیلی دانشجویان ایرانی پس از اتمام دوره تحصیل رشته های علوم پزشکی در این دانشگاه، در ایران قابل ارزشیابی نخواهد بود. از این رو افرادی که قصد تحصیل در ترکیه در رشته های علوم پزشکی و پس از آن بازگشت به ایران و کار در وطن را دارند، باید دانشگاه محل تحصیل خود را از میان دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران در این کشور از جمله دانشگاه‌ کوچ استانبول انتخاب نمایند و این دانشگاه برای آن ها گزینه مناسبی به شمار نمی رود.

 

 

در پایان لازم به ذکر است جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اخذ پذیرش تحصیلی ترکیه و ویزا و مسائل مربوط به تحصیل رشته های مختلف در دانشگاه های ترکیه از جمله دانشگاه بغازیچی و تعیین وقت مشاوره می توانید با شماره موسسه مهاجرتی پرگاس پارس در ساعات اداری تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662180

فرم مشاوره

اینستاگرام ماکانال ما

  • دانشگاه بغازیچی ترکیه
  • شرایط پذیرش دانشگاه بغازیچی
  • شرایط بورسیه دانشگاه بغازیچی



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top