info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

بهترین کشور برای گرفتن تخصص دندانپزشکی

می دانیم که درصد قابل توجهی از دندانپزشکان، بعد از اتمام دوره تحصیل خود و دریافت مدرک دندانپزشکی عمومی، به ادامه تحصیل در یکی از شاخه های تخصصی دندانپزشکی اقبال نشان می دهند و بعضا برای این منظور حاضر به جلای وطن نیز هستند. عده زیادی از این افراد نیز بعد از اتمام دوره تحصیل دندانپزشکی، به کار در خارج از کشور و مهاجرت کاری می ‌اندیشند. هر دو دسته می بایست باید مدارک تحصیلی دندانپزشکی خود را در کشور مورد نظر معادل سازی نمایند تا امکان ادامه تحصیل و گرفتن تخصص یا وارد شدن به بازار کار در نظام سلامت آن کشور به عنوان یک دندانپزشک را بدست آورند. اما پیش از هر اقدامی، بهتر است این عزیزان با شرایط کلیه کشورهای مختلف در زمینه گرفتن تخصص و کار در زمینه دندانپزشکی آشنا شده و بهترین کشور برای گرفتن تخصص دندانپزشکی و کار در این رشته را که مناسب شرایط آنان است، انتخاب نموده و سپس برای آن کشور اپلای نمایند. در این مطلب به معرفی اصلی ترین گزینه های پیش روی این عزیزان می پردازیم.



جهت انتخاب بهترین کشور برای گرفتن تخصص دندانپزشکی، موارد بسیاری باید مد نظر قرار گیرند. اولین مورد، میزان سهولت پروسه معادل سازی مدارک تحصیلی دندانپزشکی در کشور مقصد است؛ زیرا شرایط معادل سازی مدارک در کشورهای مختلف، یکسان نیست.دیگر مورد مهم، مقوله زبان است و بر این اساس فردی که قصد داشته باشد به ادامه تحصیل در مقطع تخصص و یا کار در نظام سلامت هر کشوری بپردازد، باید به زبان آن کشور تسلط بالایی داشته و مدرک زبان مورد نظر را ارائه نمایند. به عنوان مثال برای افرادی که به زبان انگلیسی تسلط بالایی دارند، کشورهایی همچون انگلیس، آمریکا، کانادا، استرالیا و نیوزلند می توانند بهترین گزینه ها برای گرفتن تخصص پزشکی به حساب آیند. به همین ترتیب، برای افرادی که به زبان آلمانی مسلط هستند و می‌توانند مدرک این زبان را در سطح بالا ارائه کنند، بهترین کشور برای گرفتن تخصص پزشکی قطعاً از بین کشورهای آلمان، اتریش و سوئیس خواهد بود. شرایط بازار کار پس از تحصیل مقطع تخصص و همچنین میزان درآمد پزشکان در کشورهای مختلف نیز باید مورد مقایسه قرار گیرد تا فرد بتواند بهترین گزینه را برای خود انتخاب نماید. همچنین میزان مالیات بر درآمد در کشورهای مختلف نیز باید مورد مقایسه قرار گیرد. همچنین با توجه به اینکه این دوره ها در دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی در  کشورهای مختلف و مراکز درمانی و کلینیکال زیرمجموعه این دانشگاه ها برگزار می شود، رتبه و اعتبار دانشگاه های کشورهای مختلف در زمینه علوم پزشکی نیز باید مد نظر قرار گیرد. در این مطلب به شرایط اصلی ترین کشورهای مورد نظر هموطنانمان جهت گرفتن تخصص دندانپزشکی اشاره می نماییم تا این عزیزان با تطبیق شرایط این کشورها با شرایط خود، بهترین کشور برای گرفتن تخصص دندانپزشکی که مناسب حال آنهاست را برگزینند.

 

گرفتن تخصص دندانپزشکی در کانادا

درست همانند اغلب کشورهای دنیا، دندانپزشکی در کانادا نیز از رشته های پرطرفدار و مشاغل پردرآمد است و دندانپزشکان به طور متوسط سالی 104 هزار دلار در این کشور درآمد دارند. این رقم از میانگین درآمد دندانپزشکان در کشورهای مختلف دنیا، بسیار بالاتر است. همچنین این رشته با  کد شغلی  NOC 3113-A در لیست مشاغل مورد نیاز کانادا قرار گرفته است. از این رو ورود به دوره های تحصیل تخصص پزشکی در کانادا بسیار سخت و رقابتی است. دوره های تحصیل دندانپزشکی عمومی در کشور کانادا براساس ویژگی ها و شرایط خاص هر دانشگاه، بین سه الی پنج سال به طول انجامیده و دانشگاه های بسیاری آن را ارائه می دهند اما با توجه به زیاد بودن عده متقاضیان و محدودیت ظرفیت دوره ها، تنها برخی از دانشگاه های کانادا نسبت به پذیرش دانشجویان بین المللی اقدام می نمایند.  دوره های رزیدنتی یا همان گرفتن تخصص دندانپزشکی در کانادا بسته به نوع دوره ممکن است سه الی هفت سال به طول بیانجامد و عموما با حقوق همراه می باشد. همانند سایر کشورهای دنیا، به منظور گرفتن تخصص دندانپزشکی در کانادا و یا دریافت مجوز کار پزشکی در این کشور برای افراد دارای سابقه، طی کردن پروسه معادل سازی مدارک دندانپزشکی در کاناداست. در این پروسه، نظام پزشکی کشور کانادا می تواند توانایی های متقاضیان را ارزیابی نموده و در صورت لزوم دوره هایی را برای این دسته از افراد در نظر بگیرد. معادل سازی مدارک دندانپزشکی در کانادا تنها توسط سازمان های مشخصی صورت گرفته و هر استان شرایط مخصوص به خود را دارد. مجوز کار پس از قبولی در آزمون های مربوطه و گذراندن دوره های ارزیابی، برای متقاضی صادر خواهد شد.

گرفتن تخصص دندانپزشکی در کانادا بسیار دشوار بوده و باید در نظر داشت جدا از نوع تخصص انتخابی، هر استان نیز شرایط خاص خود را داشته که در مواردی ممکن است نیاز به اقداماتی بیشتر برای تایید مدارک پزشکی و یا قبولی در آزمون های مختلف دیگر باشد. متقاضیان تحصیل گرفتن تخصص دندانپزشکی در کانادا که شهروند کانادا نبوده و یا تابعیت این کشور را ندارند، ه در برخی استان ها و یا دانشگاه ها تنها در صورتی درخواستشان بررسی خواهد شد که دارای یک حامی مالی دولتی و یا وابسته به دولت کشور خود و مورد تایید دانشگاه مقصد بوده و درخواست اخذ پذیرش مستقیما از جانب حامی مربوطه ارسال شود.

فارغ التحصیلان رشته دندانپزشکی از کشوری به جز کانادا با عنوان IMG شناخته می شوند که این دسته از متقاضیان می بایست جهت گرفتن تخصص دندانپزشکی در کانادا در ابتدا واجد شرایط شرکت در سرویس اخذ پذیرش رزیدنتی تخصصی دندانپزشکی کانادا باشند. بدین منظور دانشگاه محل تحصیل فرد متقاضی می بایست در فهرست دایرکتوری مدارس دندانپزشکی جهان قرار داشته باشد

ارائه مدرک زبان آیلتس با نمره حداقل ۷ در زمان اپلای نیز از موارد ضروری به حساب می آید. بعد از اتمام دوره تخصص دندانپزشکی در کانادا، فارغ التحصیلان می بایست در استان محل تحصیل به مدت ۳ الی ۵ سال  مشغول به کار شده تا بدین وسیله مجوز کار در استان های دیگر را دریافت نمایند.

تخصص های دندانپزشکی بسیاری در نظام سلامت و سیستم آموزش پزشکی کشور کانادا وجود دارد که بر اساس نیازهای موجود در هر استان، ظرفیت هایی برای هر کدام در نظر گرفته شده و ورود به هر کدام بر اساس استان و بر اساس خود رشته شرایط خاصی را می طلبد.

دو مورد از دانشگاه های این کشور که ارائه دهنده دوره های تحصیل تخصص دندانپزشکی در کانادا هستند در سال 2020 رتبه هایی عالی را در رشته دندانپزشکی در میان دانشگاه های دنیا از آن خود کرده اند که این دانشگاه ها عبارتند از: دانشگاه بریتیش کلمبیا (با رتبه 24) و دانشگاه تورنتو (با رتبه 36).

 

گرفتن تخصص دندانپزشکی در ترکیه

همسایه غربی ایران، ترکیه نیز یکی دیگر از اصلی ترین گزینه های انتخاب بهترین کشور برای گرفتن تخصص دندانپزشکی برای دندانپزشکان ایرانی به حساب می ‌آید. به علت نزدیکی به ایران، دانشجویان ایرانی با هزینه بسیار پایین به راحتی می توانند از خانواده خود نیز دیدار نمایند. همچنین اعتبار بین المللی دانشگاه های ترکیه در زمینه رشته های علوم پزشکی نیز بسیار مناسب است. همان طور که می دانیم، دوره های تخصص رشته های علوم پزشکی در دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی در کشورهای مختلف برگزار می شود. بهترین دانشگاه های این کشور که ارائه دهنده دوره های گرفتن تخصص دندانپزشکی در ترکیه هستند، عبارتند از: دانشگاه حاجت تپه، دانشگاه کوچ، دانشگاه استانبول و دانشگاه آنکارا.

 

گرفتن تخصص دندانپزشکی در آلمان

کشور پیشرفته آلمان نیز از کشورهای صاحب نام در زمینه دندانپزشکی به شمار می رود و این کشور را نیز می توان از کاندیداهای انتخاب بهترین کشور برای گرفتن تخصص دندانپزشکی نیز محسوب می شود معروف ترین دانشگاه های این کشور که ارائه دهنده دوره های گرفتن تخصص دندانپزشکی در آلمان هستند، عبارتند از: دانشگاه هایدلبرگ، دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان، دانشگاه فرانکفورت، دانشگاه هومبولت برلین، دانشگاه مونستر، دانشگاه بن، دانشگاه هانوفر، دانشگاه ابرهارد توبینگن، دانشگاه هامبورگ، دانشگاه آلبرت لودویگز فرایبورگ، دانشگاه کلن، دانشگاه ارلانگن نورنبرگ، دانشگاه جولیوس ماکسیمیلیان وولفسبورگ، دانشگاه گوتینگن، دانشگاه کریستین آلبرشت زو کیل، دانشگاه اولم، دانشگاه دوسلدورف، دانشگاه گوتنبرگ ماینتس، دانشگاه روشتوک، دانشگاه پزشکی برلین، دانشگاه مونیخ، دانشگاه گریسفوالد، دانشگاه بیله فلد، دانشگاه ینا، دانشگاه سارلندز،  دانشگاه روهر بوخوم، دانشگاه مارتین لوتر هال ویتنبرگ، دانشگاه گیسن، دانشگاه رگنسبورگ، دانشگاه لایپزیگ، دانشگاه دویسبورگ اسن، و دانشگاه فیلیپ ماربورگ.

امکان گرفتن تخصص دندانپزشکی در آلمان با حقوق تنها زمانی امکان پذیرست که فرد متقاضی موفق به معادل سازی مدارک خود شود. میزان حقوق دریافتی رزیدنتهای پزشکی در آلمان، بسته به محلی که در آن دوره رزیدنتی خود را می گذرانند، از ۴۰۰۰ تا  ۶۰۰۰ یورو بدون کسر مالیات متغیر می باشد.

 

گرفتن تخصص دندانپزشکی در آمریکا

کشور آمریکا سالهاست که با داشتن بهترین دانشگاه های دنیا در زمینه علوم پزشکی، همواره یکی از گزینه های اصلی انتخاب بهترین کشور برای گرفتن تخصص دندانپزشکی نیز به حساب می آید. علاوه بر این بازار کار رشته دندانپزشکی در آمریکا نیز بسیار مناسب است و این افراد در این کشور از درآمد و سطح رفاه بسیار مناسبی برخوردارند. در رنکینگ دانشگاه های دنیا در زمینه تخصصی پزشکی که برای سال 2020 میلادی توسط موسسه معتبر کیو اس اعلام شده، دانشگاه میشیگان آن آربور، دانشگاه هاروارد و دانشگاه سانفرانسیسکو کالیفرنیا که به ترتیب رتبه های ۳، ۵ و ۹ دانشگاه های دنیا در زمینه دندانپزشکی را از آن خود کرده اند. دیگر دانشگاه‌ های معتبر این کشور نیز که همگی رتبه هایی زیر ۵۰ را در زمینه ی تخصصی دندانپزشکی در سال ۲۰۲۰ دارا هستند، عبارتند از: دانشگاه واشنگتن، دانشگاه نیویورک، دانشگاه چپل هیل کارولینای شمالی، دانشگاه پنسیلوانیا، دانشگاه ucla یا لس آنجلس کالیفرنیا، دانشگاه کلمبیا، دانشگاه مینه سوتا، دانشگاه آیووا و دانشگاه کالیفرنیای جنوبی. بر این اساس، تعداد داوطلبان گرفتن تخصص دندانپزشکی در آمریکا نیز سال به سال بیشتر می شود.

اما پروسه معادل سازی مدارک دندانپزشکی در آمریکا بسیار سخت است، اما دستیابی به مزایای فراوان آن، انگیزه ای قوی برای داوطلبان ایجاد می کند. از اصلی ترین مزایای گرفتن تخصص دندانپزشکی در آمریکا می توان به امکان دریافت حقوق حدود ۵۰۰۰ دلاری در دوره کارورزی اشاره نمود و در صورتی که فرد متقاضی پس از اتمام دوره تحصیل تخصص دندانپزشکی در آمریکا قصد ماندن و کار در این کشور را نیز داشته باشد درآمد بسیار مناسبی در حدود حداقل ۲۰۰ هزار دلار در سال را پس از پایان دوره تخصص، کسب خواهد نمود که به همین علت می توان گفت هزینه بالای تحصیل در این کشور کاملاً توجیه اقتصادی دارد.

نکته مهم دیگر این است که پزشکان ایرانی اگر قصد دارند پس از اتمام دوره تخصص خود در آمریکا، به ایران بازگشته و در وطن خود مجوز کار به عنوان دندانپزشک متخصص را دریافت کنند، باید تحصیل تخصص خود را در دانشگاهی در این کشور انجام دهد که مورد تایید وزارت بهداشت ایران باشد. خوشبختانه در لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت ایران برای سال تحصیلی 2021 2022، نام تعداد بسیار زیادی از دانشگاه های آمریکا نیز دیده می شود و از این نظر نیز دست پزشکان عزیز باز خواهد بود.

 

گرفتن تخصص دندانپزشکی در استرالیا

می دانیم که بسیاری استرالیا را بهترین کشور برای مهاجرت پزشکان می دانند. اما در میان گزینه های انتخاب بهترین کشور برای مهاجرت دندانپزشکان نیز نام این کشور مهاجرپذیر دیده می شود.  زیرا در این کشور بهترین شرایط کار و درآمد برای دندانپزشکان عمومی و متخصص نیز وجود دارد و از این رو بسیاری از دندانپزشکان از سراسر دنیا، از جمله دندانپزشکان ایرانی برای دستیابی به چنین مزایایی به مهاجرت به این کشور می اندیشند. می دانیم که مانند سایر نقاط دنیا پزشکان عمومی در صورتی که قصد کار در کشور استرالیا یا گرفتن تخصص دندانپزشکی در استرالیا را داشته باشند، باید حتما مدارک تحصیلی خود را در این کشور معادل سازی نموده و صلاحیت خود را به نظام سلامت و سیستم آموزش پزشکی این کشور اثبات نمایند.

پس از موفقیت در آزمون های تئوری و عملی معادل سازی مدارک دندانپزشکی در این کشور، شرکت در دوره های کارآورزیدندانپزشکی  یا معادل آن منطبق با معیارهای شورای پزشکی استرالیا و دریافت شماره نظام پزشکی نیز دیگر شرط ورود به دوره های گرفتن تخصص دندانپزشکی در استرالیاست. متقاضیان برای ورود به پوزیشن های تخصص پزشکی باید حتما 2 سال سابقه کار یا بیشتر داشته و امتیازاتی چون رزومه قوی، مقالات منتشر شده و ... را نیز ارائه نموده و در مصاحبه های حضوری نیز پذیرفته شوند.

در حقیقت مانند اغلب کشورهای انگلیسی زبان، دوره های تخصص دندانپزشکی استرالیا به عنوان یک پوزیشن کاری محسوب شده و متقاضی در زمان رزیدنتی حقوق دریافت خواهد کرد. حدود دستمزد یک رزیدنت در استرالیا سالانه حداقل 73000 و حداکثر 87000 دلار می باشد که با در نظر گرفتن ساعات شیفت و اضافه کار این مبالغ می توانند حدود ۲۵ الی ۵۰ درصد افزایش یابند. از این رو بسیاری از هموطنانمان برای بهره مندی از این مزایای پرشمار، برای گرفتن تخصص دندانپزشکی در استرالیا اپلای می کنند.

 

تحصیل تخصص دندانپزشکی در انگلستان

انگلستان یکی از بهترین سیستم های بهداشت و درمان دنیا موسوم به NHS را دارد و به همین علت بسیاری از پزشکان و کارکنان نظام سلامت از سراسر دنیا و کشور عزیزمان ایران مشتاق کار در نظام سلامت این کشور هستند. این اشتیاق در میان دندانپزشکان نیز دیده می ش.د.همچنین این کشور بعد از آمریکا، معتبرترین دانشگاه های دنیا را در زمینه علوم پزشکی داراست که تعداد زیادی از آن ها رتبه های برتر را در زمینه تخصصی دندانپزشکی در رنکینگ های بین المللی دارا هستند. بهترین دانشگاه های این کشور که ارائه دهنده دوره های تحصیل دندانپزشکی در انگلستان هستند، عبارتند از: دانشگاه کینگز کالج لندن، دانشگاه کوئین مری لندن، دانشگاه بیرمنگام، دانشگاه یو سی ال یا کالج لندن، دانشگاه منچستر، دانشگاه نیوکاسل و دانشگاه کاردیف که همگی رتبه ‌های زیر ۵۰ را در میان دانشگاه های دنیا در زمینه تخصصی دندانپزشکی در رنکینگ موسسه کیو اس برای سال 2021 میلادی، دارا هستند. از این رو اشتیاق به تحصیل پزشکی عمومی و تحصیل تخصص دندانپزشکی در انگلستان نیز بسیار بالاست. چه برای کار در نظام سلامت این کشور و چه برای ورود به دوره های تخصص دندانپزشکی، دندانپزشکان عمومی که در این کشور تحصیل نکرده اند، باید مدارک تحصیلی خود را در این کشور معادل سازی نمایند.

نکته مهم این است که دوره های تخصصی تحصیلات تکمیلی در انگلستان جزء مدارک و مقاطع دانشگاهی نبوده و دانشگاه ها هیچ نقشی در آموزش تخصص دندانپزشکی در انگلستان ندارند. در واقع تخصص دندانپزشکی در انگلیس کار محسوب می شود، از این رو شهریه ای بابت این موضوع پرداخت نشده بلکه حتی در اکثر مواقع با توجه به شرایط دوره های آموزشِ ضمن خدمت، متقاضیان مبلغی را به عنوان دستمزد دریافت می نمایند. هر چند که شهریه ای بابت آموزش پرداخت نمی شود، با این حال هزینه هایی مانند هزینه ثبت نام در شورای عمومی پزشکی (CMG) General Medical Council  و هزینه شرکت در آزمون ها، کنفرانس ها و ... را می بایست متقاضی شخصا پرداخت نماید. البته برای آموزش های ضمن خدمت بودجه تحصیلی ای در نظر گرفته شده که بخشی از هزینه ها را پوشش می دهد. با این وجود، حقوق دریافتی این دسته از افراد به طور کامل هزینه های زندگی در انگلستان را پوشش می دهد. میزان دستمزد دندانپزشکان متخصص در انگلستان از ۵۰۰۰۰ پوند در سال تا ۹۰۰۰۰ پوند در سال متغیر است.

طول دوره های تحصیل تخصص دندانپزشکی در انگلستان بر حسب نوع تخصص متفاوت می باشد ورود به دوره های تخصص دندانپزشکی می تواند به دو روش دوره های ناپیوسته(uncoupled) و دوره های پیوسته(run through) صورت پذیرد. برنامه های آموزشی نا پیوسته به دو مرحله تقسیم می شوند که در هر مرحله دندانپزشکان می بایست درخواست شرکت در آن را جداگانه ارائه دهند. بسته به نوع تخصص، مرحله اول می تواند یک دوره ۲ یا ۳ ساله باشد که در آن به آموزش های اصلی پرداخته شده و مرحله دوم دوره ای سه ساله است که ورود به آن منوط به گذراندن مرحله اول می باشد.

پس از آن که دندانپزشکان تمامی شرایط لازم و مورد نظر شورای عمومی پزشکی را احراز نمودند، به این دسته از افراد گواهی اتمام دوره Certificate of Completion of Training (CCT)   در تخصص انتخابی شان اعطا شده و ورود و ثبت نام در شورای عمومی پزشکی تخصص امکان پذیر می گردد.

یکی از شرایط تحصیل تخصص های دندانپزشکی در انگلستان، شرکت در آزمون ارزیابی حرفه ای و زبانی Professional and Linguistic Assessment Board(PLAB) می باشد که به منظور ارزیابی توانایی، کارایی و دانش پزشکان متقاضی کار و یا متقاضی گرفتن تخصص دندانپزشکی در انگلستان صورت می گیرد. این آزمون که چهار بار در سال و به زبان انگلیسی برگزار می شود، توسط شورای عمومی پزشکی بریتانیا نظارت شده و در کشورهایی به جز انگلستان نیز برگزار می گردد. این آزمون بیشتر به ارزیابی مهارت های بالینی دندانپزشک و مهارت های عملی و توانایی گرفتن شرح حال از بیمار می پردازد.

بعد از قبولی در این آزمون ها و ثبت نام در شورای عمومی پزشکی، تحویل مدارک تحصیلی پزشکی و باقی مدارک لازم از جمله مدرک زبان آیلتس با نمره حداقل ۷ به این شورا و نهایتا کسب تاییدات از جانب آن ها، شماره نظام پزشکی برای دندانپزشک متقاضی صادر شده که می تواند از این پس اقدام به ادامه تحصیل در انگلیس و یا کار در این کشور نماید.

 

تحصیل تخصص دندانپزشکی در اتریش

کشور پیشرفته و آلمانی زبان اتریش نیز از دیگر گزینه های اصلی انتخاب بهترین کشور برای گرفتن تخصص دندانپزشکی به حساب می آید.  تحصیل دندانپزشکی عمومی در اتریش 5 سال زمان می برد که برخی از فارغ التحصیلان، بعد از اتمام این دوره تصمیم به انجام امور تحقیقاتی گرفته و برخی دیگر به دنبال تحصیل تخصص دندانپزشکی در اتریش هستند. دانشگاه های دولتی اتریش مانند دانشگاه علوم پزشکی وین، ‌ دانشگاه علوم پزشکی گراتس و دانشگاه علوم پزشکی اینسبروک و چند دانشگاه خصوصی مانند دانشگاه پاراسلسوس سالزبورگ، دوره های دندانپزشکی را در این کشورارائه می دهند دانشگاه علوم پزشکی وین که رتبه ای عالی را در زمینه تخصصی دندانپزشکی به خود اختصاص داده، بهترین دانشگاه علوم پزشکی این کشور به شمار می رود. افراد متقاضی تحصیل تخصص دندانپزشکی در اتریش باید درخواست خود را شخصا به بخش تخصصی مربوطه در بیمارستان دانشگاهی مورد نظر ارائه دهند. سوابق و تجربیات متقاضی بر اساس رزومه کاملا مشخص بوده، ولی جهت آشنایی با توانایی های فردی و شخصیتی افراد، مصاحبه ای صورت خواهد گرفت تا اساتید بتوانند امکان حضور درخواست دهنده را در تیم خود بررسی نمایند. اما در نظر داشتن این نکته ضروریست که متقاضیان بین المللی قبل از درخواست برای ورود به دوره های تخصص دندانپزشکی در اتریش می بایست در ابتدا نسبت به معادل سازی مدارک تحصیلی خود و دریافت اجازه کار در این کشور اقدام نمایند. از شرایط کلی معادل سازی مدارک در اتریش می توان به ارائه مدارک تحصیلی دندانپزشکی و دانش زبان آلمانی در حد لازم اشاره نمود. البته باید در نظر داشت که اتریش آزمون جداگانه ای را برای ارزیابی زبان تخصصی پزشکی آلمانی متقاضیان برگزار می نماید که در صورت قبولی و تکمیل باقی مدارکِ درخواستی، اجازه کار در اتریش به عنوان پزشک عمومی دریافت خواهد شد. ضمنا در خصوص متقاضیان بین المللی داشتن حداقل سه سال سابقه کاری برای ورود به دوره تخصص دندانپزشکی در اتریش ضرورریست.

این دوره ها بستگی به نوع رشته تخصصی، بین ۴ تا ۶  سال به طول می انجامد. بعلت به مناسب بودن شرایط تحصیل تخصص های دندانپزشکی در اتریش، تعداد کثیری از پزشکان بین المللی از جمله دندانپزشکان ایرانی تمایل به تحصیل تخصص دندانپزشکی در اتریش را دارند، از این رو لازم است در خصوص دستمزدهای این دسته از افراد نیز اطلاعاتی ارائه گردد. دستمزد دندانپزشکان متخصص تحت آموزش در سال های اول تا سوم با توجه به بیمارستان ها و مناطق مختلف متفاوت بوده، اما می توان در مجموع انتظار حقوق پایه ای بین ۳۰۰۰ یورو الی ۴۰۰۰ یورو را بدون در نظر گرفتن شیفت های شبانه داشت و باید در نظر داشت که بر اساس قوانین این کشور، در یکسال برای ۱۴ ماه پرداخت می گردد.

 

تحصیل تخصص دندانپزشکی در روسیه

می دانیم که تحصیل دندانپزشکی در روسیه در سال های اخیر به علت مناسب بودن شرایط این کشور برای دانشجویان ایرانی به ویژه شهریه نسبتا پایین دانشگاه های این کشور بسیار مورد توجه قرار گرفته و جوانان ایرانی استقبال فراوانی از دوره های تحصیل رشته های علوم پزشکی در این کشور می نمایند. بسیاری از دندانپزشکان کشورمان نیز برای تحصیل تخصص دندانپزشکی در روسیه مشتاقند، زیرا اعتبار بین المللی دانشگاه های علوم پزشکی این کشور که با داشتن مراکز درمانی و کلینیک های مجهز و مدرن، پوزیشن های تخصص های مختلف دندانپزشکی را ارائه می دهند، بسیار بالاست. حتی 6 مورد از دانشگاه ‌های این کشور در رده بندی دانشگاه های دنیا در زمینه تخصصی علوم پزشکی که در سال ۲۰۲۰ توسط موسسه کیو اس ارائه شده، موفق شده ‌اند در بیش از ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا رتبه اول را از آن خود نمایند. بهترین دانشگاه های علوم پزشکی این کشور که دوره های تحصیل تخصص دندانپزشکی در روسیه نیز در آن ها و بیمارستان های تحت نظارت آنها ارائه می گردد، عبارتند از: دانشگاه ایالتی لومونوسوف مسکو، دانشگاه ایالتی سن پترزبورگ، دانشگاه تحقیقات ملی پزشکی پیراگوف، دانشگاه پاولوف، دانشگاه سچینوا و دانشگاه ایالتی نووسیبیرسک. تمامی دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های علوم پزشکی ایالتی روسیه به زبان روسی و انگلیسی ارائه می شوند که زبان این دوره ها طبق برنامه ریزی وزارت بهداشت و وزارت علوم فدراسیون روسیه تعیین می گردد.

 

تخصص دندانپزشکی در کرواسی

کشور کرواسی نیز یکی دیگر از کشورهای اروپایی به حساب می آید که در سال های اخیر به عنوان مقصد تحصیل دانشجویان ایرانی مورد استقبال قرار گرفته است. به طور میانگین هزینه تحصیل دندانپزشکی در کرواسی برای دانشجویان تبعه کشور های خارج از اتحادیه اروپا چیزی حدود ۱۰ هزار یورو در سال است و با توجه به به اینکه این دوره ها معمولاً ۶ سال است، کل دوره تحصیل دندانپزشکی در کرواسی هزینه ای در حدود ۶۰ هزار یورو خواهد داشت. البته باید هزینه زندگی در این کشور به عنوان یک دانشجو را نیز حساب کرد که چیزی حدود ۵۰۰ یورو در شهر زاگرب پایتخت این کشور است و البته در سایر شهرهای آن این رقم می تواند کمتر باشد. اما گذراندن دوره های تخصص دندانپزشکی در کرواسی، با پرداخت شهریه همراه نیست و حتی با دریافت دستمزد و حقوق نیز همراه است.

 

تخصص دندانپزشکی در چین

کشور چین نیز به علت بالا بودن سطح علمی و رتبه عالی دانشگاه ها می تواند یکی دیگر از گزینه های انتخاب بهترین کشور برای گرفتن تخصص دندانپزشکی به حساب آید. دانشجویان ایرانی برای اخذ ویزای دانشجویی از این کشور نیز مشکل خاصی نخواهند داشت و فقط می بایست شرایط ورود به این دوره ها را داشته باشند. یکی از دانشگاه این کشور که ارائه دهنده دوره های تخصص دندانپزشکی در چین است در رنکینگ دانشگاه های دنیا که توسط موسسه کیو اس برای رشته تخصصی دندانپزشکی اعلام شده، جزو برترین ها به حساب می آید و آن هم دانشگاه ووهان، همان شهری که زادگاه ویروس کووید ۱۹ بوده است، می باشد. دانشگاه ووهان چین در سال ۲۰۲۰ میلادی در رتبه بندی دانشگاه های دنیا در زمینه تخصصی دندانپزشکی رتبه ۳۲ را از آن خود کرده که نشان دهنده اعتبار تحصیل در این دانشگاه در رشته دندانپزشکی است. البته سایر دانشگاه های معتبر این کشور نیز برای تحصیل دندانپزشکی گزینه های بسیار مناسبی به حساب می آیند.

 

تحصیل تخصص دندانپزشکی در اسلواکی

اسلواکی یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا می باشد که ورود به دوره های تحصیل در دانشگاههای آن برای دانشجویان ایرانی چندان دشوار نیست و به ویژه در سال ‌های اخیر توجه دانشجویان ایرانی به تحصیل در رشته‌ های علوم پزشکی در دانشگاه‌ های این کشور معطوف شده است. زیرا امکان تحصیل در این دوره ها به زبان انگلیسی و بدون ارائه مدرک زبان انگلیسی معتبر همچون آیلتس مهیا است که تقریباً این مورد در اکثر کشورهای دنیا امکان پذیر نیست. همچنین مدارک تحصیلی دانشگاه های این کشور در کلیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا مورد تایید است. افرادی که به تحصیل تخصص دندانپزشکی در اسلواکی بپردازند، پس از اتمام دوره تحصیل خود شانس کار در کشورهایی همچون آلمان و اتریش را خواهند داشت. هزینه تحصیل رشته دندانپزشکی در اسلواکی چیزی حدود ۱۱۵۰۰ یورو در سال است که از هزینه تحصیل دندانپزشکی در اسلواکی نیز که حدود 9500 یورو در سال می ‌باشد نیز بالاتر است. اما دوره های تحصیل تخصص دندانپزشکی در اسلواکی با شهریه همراه نیست و حتی با دریافت حقوق همراه است. بهترین دانشگاه این کشور که ارائه دهنده دوره های تحصیل رشته دندانپزشکی در اسلواکی است، دانشگاه کمنیوس براتیسلاوا می باشد که در رتبه بندی های بین المللی نیز دارای رتبه و جایگاه به حساب می ‌آید. دیگر دانشگاه برتر این کشور نیز در زمینه رشته دندانپزشکی دانشگاه پاول جوزف شافاریک می باشد.

 

موسسه مهاجرتی بین المللی پرگاس پارس با همکاری وکلای مجرب آماده ارایه مشاوره در خصوص انواع ویزای کار و اقامت کاری و ادامه تحصیل در سطح تخصص برای دندانپزشکان در کلیه کشورهای دنیا می باشد. برای اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را پر نمایید:

021-88662180

فرم مشاوره

اینستاگرام ماکانال ما

  • بهترین کشور برای گرفتن تخصص دندانپزشکی



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top