info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

دانشگاه دولتی سن پترزبورگ روسیه

یکی از بهترین دانشگاه های روسیه، دانشگاه دولتی سن پترزبورگ می باشد که تاسیس آن به سال 1724 میلادی باز می گردد. این دانشگاه جامع یکی از بزرگ ترین مراکز علمی و آکادمیک در کشور روسیه به حساب آمده و طیف وسیعی از رشته های تحصیلی در دانشکده های مختلف آن برای دانشجویان مقاطع تحصیلی مختلف ارائه می شود. دانشگاه دولتی سن پترزبورگ روسیه با در اختیار داشتن امکانات بسیار زیاد از جمله آزمایشگاه ها و کارگاه ها، مجموعه های متنوع ورزشی، کتابخانه و کلینیک های علوم پزشکی، آموزش هایی کاملا کاربردی به دانشجویان رشته های مختلف به ویژه رشته های علوم پزشکی ارائه کرده و آنان را آماده ورود به بازار کار می نماید.



نامگذاری این دانشگاه سیر تاریخی جالبی را طی کرده، بدین ترتیب که از سال 1904 این دانشگاه به نام موسسه آموزشی پترزبورگ شناخته می شده، اما در سال 1814 نام آن به موسسه آموزشی اصلی تغییر یافت. سپس در سال 1819 نام دانشگاه سن پترزبورگ را بر آن نهادند و در سال 1821 نام آن را به دانشگاه سلطنتی سن پترزبورگ تغییر دادند. بعد از نزدیک به یک قرن و در سال 1914 نام این دانشگاه به دانشگاه سلطنتی پتروگراد تغییر پیدا کرد. سپس در سال 1918 نام دانشگاه ایالتی پتروگراد را بر روی این دانشگاه قرار دادند. از سال 1924 تا 1991، نام دانشگاه ایالتی لنینگراد بر این دانشگاه نهاده شده بود، اما از سال 1991 این دانشگاه با نام دانشگاه دولتی سن پترزبورگ روسیه شناخته شده است.

امروزه این دانشگاه با تکیه بر 13 هزار نفر کادر اجرایی و آموزشی خود به بیش از 32 هزار دانشجو از سراسر دنیا خدمات علمی، آموزشی و پژوهشی ارائه می نماید. نزدیک 27 هزار نفر از دانشجویان دانشگاه دولتی سن پترزبورگ روسیه را دانشجویان مقطع کارشناسی و بیش از 500 هزار نفر را نیز دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی تشکیل می دهند. عده زیادی از مشاهیر دنیا و به ویژه خود کشور روسیه تحصیل کرده این دانشگاه هستند که برخی از شاخص ترین این افراد عبارتند از: ولادیمیر پوتین (رئیس جمهور روسیه)، دیمیتری مدودف (نخست وزیر و رئیس جمهور سابق روسیه، ولادیمیر لنین (بنیانگذار اتحاد جماهیر شوروی) و دالیا گربائوسکایته (رئیس جمهور لیتوانی). همچنین 9 تن از فارغ التحصیلان دانشگاه دولتی سن پترزبورگ روسیه موفق به اخذ جایزه نوبل در زمینه های مختلف شده اند که عبارتند از: ایوان مچنیکوف (فیزیولوژیست و پزشک و برنده جایزه نوبل در زمینه پزشکی که دانشگاه علوم پزشکی مچنیکوف به نام وی مزین شده است)، ایوان پتروویچ پاولوف (بنیانگذار فیزیولوژی نوین و برنده جایزه نوبل که دانشگاه پزشکی پاولوف سن پترزبورگ به نام وی مزین شده است)، لو لانداو (فیزیکدان برجسته و برنده جایزه نوبل فیزیک)، واسیلی لئونیتف (اقتصاددان برجسته و برنده جایزه نوبل اقتصاد)، لئونید کاتورویچ (اقتصاد دان برجسته و برنده جایزه نوبل اقتصاد)، الکساند پروخاورف (فیزیکدان برجسته و برنده جایزه نوبل فیزیک)، نیکولای سیمینوف (شیمیدان برجسته و برنده جایزه نوبل شیمی) و آین راند (ادیب آمریکایی و برنده جایزه نوبل ادبیات). میخائیل لومونوسف، ادیب، مهندس و ریاضی دان برجسته روس در این دانشگاه مطرح به تدریس و پژوهش پرداخته است. دیمیتری مندلیف، ابداع کننده جدول تناوبی عناصر نیز در این دانشگاه سابقه تدریس و پژوهش داشته است. همچنین ایوان سچنوف که دانشگاه سچینوا مسکو به افتخار وی به این نام شناخته می شود نیز مدتی در این دانشگاه سابقه تدریس و پژوهش دارد.

برای دانشجویان ایرانی که قصد تحصیل در روسیه را داشته و می خواهند پس از تحصیل خود در این کشور به ایران بازگردند، انتخاب دانشگاه محل تحصیل از میان دانشگاه های مورد تایید در ایران الزامی است. برای تحصیل رشته های غیر پزشکی، لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم باید ملاک تصمیم گیری قرار گیرد. بر این اساس می توان دانشگاه دولتی سن پترزبورگ روسیه را گزینه ای مناسب برای دانشجویان ایرانی دانست. زیرا بر اساس آخرین لیست دانشگاه های مورد تایید وزرات علوم ایران که برای سال تحصیلی 2020 2021 تهیه شده و در سایت این وزارتخانه منتشر شده است، این دانشگاه بعنوان یک دانشگاه ممتاز یا گروه الف شناخته شده است.

 

رنکینگ دانشگاه دولتی سن پترزبورگ

اعتبار و رتبه این دانشگاه موجب شده که همه ساله عده زیادی دانشجو از سراسر دنیا و کشور عزیزمان ایران برای ورود به دوره های تحصیل در دانشگاه دولتی سن پترزبورگ روسیه اپلای کنند. ذکر رنکینگ دانشگاه دولتی سن پترزبورگ روسیه در یک دوره 4 ساله از سال 2018 تا 2021 بر اساس رتبه بندی موسسه کیو اس می تواند به خوبی ارزش بالای تحصیل در این دانشگاه را نمایان می نماید که در این بخش به آن می پردازیم.

بر اساس اعلام این موسسه، رنکینگ دانشگاه دولتی سن پترزبورگ روسیه در سال 2018 در میان دانشگاه های دنیا 240 و در میان دانشگاه های این کشور، پس از دانشگاه ایالتی لومونوسوف مسکو، دوم بوده است. در سال 2019 رتبه دانشگاه دولتی سن پترزبورگ روسیه در میان دانشگاه های این کشور همچنان دوم بوده است. در این سال رتبه بین المللی این دانشگاه 5 رده رشد داشته و این دانشگاه رتبه 235 دانشگاه های جهان را از آن خود کرده است. در سال 2020 نیز رتبه دانشگاه دولتی سن پترزبورگ در میان دانشگاه های دنیا با 1 پله صعود مواجه شده و به رده 234 رسیده است، این در حالیست که در این سال این دانشگاه رتبه دوم دانشگاه های روسیه را به دانشگاه ایالتی نووسیبیرسک واگذار کرده و خود رتبه سوم دانشگاه های این کشور را بدست آورده است. در آخرین رتبه بندی اعلام شده توسط موسسه کیو اس، رنکینگ دانشگاه دولتی سن پترزبورگ هم در سطح بین المللی و هم در میان دانشگاه های این کشور با رشد مواجه شده و این دانشگاه به رده 228 دانشگاه های دنیا دست یافته و مجددا رتبه دوم دانشگاه های کشور روسیه را از آن خود کرده است.

بر اساس رنکینگ اعلام شده توسط سیستم رتبه بندی شانگهای، از سال 2013 تا سال 2020، همه ساله رنکینگ دانشگاه دولتی سن پترزبورگ روسیه در میان دانشگاه های دنیا، بین 301 تا 400 طبقه بندی شده است. در رنکینگ سیستم رتبه بندی تایمز نیز دانشگاه دولتی سن پترزبورگ روسیه در سال 2021 رتبه ای بین 600 تا 800 را در میان دانشگاه های دنیا از آن خود کرده است.

بعلت اعتبار بین المللی مناسب این دانشگاه، تعداد زیادی از دانشگاه های معتبر از سراسر دنیا که حدود 485 دانشگاه از 85 کشور مختلف را شامل می شوند، با آن توافقنامه همکاری های علمی، آموزشی، پژوهشی، و تبادل استاد و دانشجو دارند. معروف ترین این دانشگاه ها عبارتند از:

دانشگاه سالزبورگ، دانشگاه گراتس، دانشگاه اقتصاد و بازرگانی وین، دانشگاه علمی کاربردی فورارلبرگ و دانشگاه علمی کاربردی یوانیوم (در اتریش)، دانشگاه بیله فلد، دانشگاه ابرهارد توبینگن، دانشگاه آزاد برلین، دانشگاه هومبولت برلین، موسسه فناوری کارلسروهه، دانشگاه لایپزیگ، دانشگاه هانوفر، دانشگاه فنی درسدن، دانشگاه فنی دورتموند، دانشگاه فنی دارمشتات، دانشگاه بن، دانشگاه هامبورگ، دانشگاه فنی هامبورگ و دانشگاه مانهایم (در آلمان)، دانشگاه  دانشگاه مکواری و دانشگاه کوئینزلند (در استرالیا)، دانشاه مک گیل، دانشگاه منیتوبا، دانشگاه یورک و دانشگاه مونترال (در کانادا)، دانشگاه بیرمنگام، دانشگاه بردفورد، دانشگاه دورهام، دانشگاه کمبریج، دانشگاه ادینبرو، دانشگاه وارویک و مدرسه اقتصاد لندن (در انگلیس)، دانشگاه کپنهاگ (در دانمارک)، دانشگاه ترومسو، دانشگاه اسلو و دانشگاه برگن و (در نروژ)، دانشگاه لوند، مدرسه اقتصاد استکهلم، دانشگاه اوپسالا و دانشگاه استکهلم (در سوئد)، دانشگاه لایدن، دانشکاه اراسموس رتردام، دانشگاه رابود نایمخمن، دانشگاه آمستردام و دانشگاه گرونینگن (در هلند)، دانشگاه پلی تکنیک باری، دانشگاه ونیز، دانشگاه پیزا، دامشگاه باری، دانشگاه بولونیا، دانشگاه کالابریا، انشگاه میلان، دانشگاه ناپل، دانشگاه پروجا، دانشگاه سالرنو، دانشگاه تورین، دانشگاه ورونا و دانشگاه پادوا (در ایتالیا)، دانشگاه مستقل مادرید، دانشگاه کادیز، دانشگاه سانتیاگو کامپوستلا، دانشگاه سویل، دانشگاه گرانادا و دانشگاه بارسلونا (دراسپانیا)، دانشگاه دبرسن و دانشگاه اتوش لوراند (در مجارستان)، دانشگاه چارلز پراگ، دانشگاه ماساریک، دانشگاه پالاکی اولوموک و دانشگاه اقتصاد پراگ (در جمهوری چک)، دانشگاه کمنیوس براتیسلاوا، دانشگاه فیلسوف کنستانتین در نیترا، دانشگاه ماتی بل، دانشگاه پاول جوزف شافاریک در کوشیتسه و دانشگاه اقتصاد براتیسلاوا (در اسلواکی)، دانشگاه لیوبلیانا (در اسلوونی)، دانشگاه بغازیجی، دانشگاه آنکارا، دانشگاه کوچ استانبول، دانشگاه آتاتورک، دانشگاه مرمره، دانشگاه استانبول و دانشگاه آنادولو (در ترکیه)، موسسه فناوری بمبئی (در هند) و دانشگاه دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه تهران (در ایران).

 

رشته های دانشگاه دولتی سن پترزبورگ

هر چند که رشته های دانشگاه دولتی سن پترزبورگ روسیه از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند، اما دوره های تحصیل پزشکی در روسیه در این دانشگاه بیش از سایر رشته ها و دوره های ارائه شده در آن مورد توجه هموطنانمان قرار دارد. دانشکده های این دانشگاه که ارائه دهنده رشته های دانشگاه دولتی سن پترزبورگ هستند عبارتند از:

- دانشکده پزشکی، دندانپزشکی،‌ داروسازی و فناوری های پزشکی (این دانشکده دانشگاه دولتی سن پترزبورگ روسیه یکی از بزرگترین و قدیمی ترین دانشکده های پزشکی در سراسر کشور روسیه به شمار می رود.)

- دانشکده بیولوژی

- دانشکده روانشناسی

- دانشکده علوم مدیریت

- دانشکده اقتصاد

- دانشکده ریاضیات کاربردی و فرآیندهای کنترل

- دانشکده شیمی

- دانشکده فیزیک

- دانشکده علوم زمین شناسی

- دانشکده مهندسی و فناوری برق و الکترونیک

- دانشکده علوم کامپیوتر، نرم افزار و سخت افزار

- دانشکده مهندسی مکانیک،‌ طراحی و رباتیک

- دانشکده هنر

- دانشکده علوم قضایی

- دانشکده شرق شناسی،‌ زبانشناسی، تاریخ و فلسفه

- دانشکده تاریخ

- دانشکده علوم سیاسی

- دانشکده علوم نظامی

- دانشکده ژورنالیسم و خبرنگاری و عکاسی

- دانشکده روابط بین الملل

البته باید در نظر داشت که در آخرین لیست اعلام شده توسط وزارت بهداشت ایران برای سال تحصیلی 2020 2021، نام دانشگاه دولتی سن پترزبورگ روسیه دیده نمی شود. این بدین معناست که دانشجویان ایرانی که قصد دارند پس از اتمام دوره تحصیل رشته های علوم پزشکی در خارج از کشور به ایران بازگشته و به طبابت در وطن خود بپردازند، نمی توانند این دانشگاه را به عنوان محل تحصیل رشته های علوم پزشکی برای خود برگزینند. زیرا مدارک علوم پزشکی این دانشگاه در ایران قابل ارزشیابی نیست. اما بعلت اینکه روسیه عضو کنوانسوین بولونیاست، مدارک دانشجویان این دانشگاه در کلیه کشورهای اروپایی مورد تایید است و فارغ التحصیلان کلیه رشته ها از جمله پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در آن، می توانند در هر یک از کشورهای پیشرفته اروپایی همچون آلمان و اتریش بدون نیاز به معادل سازی مدارک به کار مشغول شوند. فقط این افراد باید در طول دوره تحصیل خود در روسیه مدرک زبان کشور اروپایی که قصد دارند پس از اتمام دوره تحصیل خود، در آن مشغول به کار شوند را اخذ نمایند.

 

 

در پایان لازم به ذکر است جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اخذ پذیرش تحصیلی روسیه و ویزا و مسائل مربوط به تحصیل رشته های مختلف در دانشگاه های روسیه و تعیین وقت مشاوره می توانید با شماره موسسه مهاجرتی پرگاس پارس در ساعات اداری تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662180

فرم مشاوره

اینستاگرام ماکانال ما

  • دانشگاه دولتی سن پترزبورگ روسیه
  • رنکینگ دانشگاه دولتی سن پترزبورگ
  • رشته های دانشگاه دولتی سن پترزبورگ



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top