info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

تولد در کدام کشورها حق شهروندی می دهد؟

بسیاری از مردم جهان در پی مهاجرت و اخذ شهروندی کشوری دیگر هستند و از این رو به بررسی قوانین کشورهای مختلف می پرداخته؛  تا ساده ترین راه برای اخذ شهروندی کشور دیگری را برگزینند. یکی از روش های اعطای شهروندی کشورها اصل خاک نامیده می شود. در حقیقت اگر فردی در قلمرو کشورهایی که اصل خاک را در قانون تابعیت خود دارند متولد شود، تابعیت یا شهروندی آن کشور را هم دریافت می کند. بدیهی است اکثر کشورهای مهاجر پذیر دنیا این قانون را اجرا می کنند. برخی از کشورها حتی اگر فردی در محدوده حریم هوایی آن ها هم متولد شود به وی شهروندی اهدا می کنند. اصل خاک دقیقا نقطه مقابل اصل خون است که شیوه ای است که دسته دیگری از کشورها برای اعطای شهروندی در نظرمی گیرند. اصل خون ناظر بر این موضوع است که هر شخصی که فرزند یکی از اتباع آن کشور باشد، تابعیت والدین خود را دریافت می کند. برخی کشورها هم در قوانین خود ترکیب و تلفیق این دو اصل را در نظر می گیرند. در ادامه مطلب بیان خواهیم کرد که تولد در کدام کشورها حق شهروندی می دهد؟



اخذ اقامت از طریق تولد فرزند

در سال 2010 طبق بررسی انجام شده فقط در 30 کشور اخذ اقامت از طریق تولد فرزند امکانپذیر بود. مشهورترین کشورهای توسعه یافته ای که از اصل خاک برای اعطای شهروندی تبعیت می کنند کانادا و امریکا هستند. اما تقریبا هیچ کشور اروپایی در برای اعطای تابعیت و شهروندی خود از اصل خاک تبعیت نمی کند و اکثر آن ها اصل خون را جایگزین اصل خاک کرده اند. تقریبا اخذ اقامت اروپا از این طریق بدون داشتن شرایط لازم اصلا امکانپذیر نیست و اکثر کشورهای اروپایی شرط اینکه یکی از والدین فرزند باید شهروند آن کشور را داشته باشند را لحاظ می کنند.

مثال بارز برای این موضوع کشور مالتا است که سابق بر این اصل خاک را در قانون خود لحاظ می کرده است. اما از سال 1989 میلادی به دلیل جلوگیری از تابعیت مضاعف، در قانون اساسی این کشور اصل خاک به اصل خون تغییر یافت. ایرلندی ها نیز در همه پرسی سال 2004 میلادی برای مقابله با هجوم پناهندگان به کشورشان به تغییر اصل خاک به اصل خون رای دادند.

 

تولد فزرند در کدام کشورها موجب گرفتن پاسپورت و تابعیت می گردد؟

بسیاری از ما در مورد اخذ پاسپورت از طریق تولد در کشورهای دیگر شنیده ایم اما دقیقا نمی دانیم تولد فرزند در کدام کشورها موجب گرفتن پاسپورت و تابعیت می شود؟ در این قسمت به حدود 30 کشوری که در آن ها اخذ تابعیت از طریق تولد فرزند ممکن است می پردازیم.

لیست کشورهایی که بدون قید و شرط اصل خاک را لحاظ می کنند عبارتند از: آمریکا، کانادا، آرژانتین، برزیل، کاستاریکا، اروگوئه، ونزوئلا، سنت لوسیا، پرو، پاناما، مکزیک، پاراگوئه، کوبا، دومنیکا ، اکوادور، فیجی، السالوادور، گرانادا، گواتمالا، گویان، جامائیکا، هندوراس، لسوتو، نیکاراگوئه، پاکستان، پاناما، سنت کیتس و نویس، تانزانیا، ترینیداد و توباگو، توالو.

با نگاهی به این لیست به وضوح می توان دریافت که اکثر این کشورها در قاره آمریکا قرار گرفته اند. در برخی از این کشورها اخذ اقامت با تولد فرزند بسیار ساده است و همچنین خدمات پزشکی و زایمان نیز با هزینه کم و کیفیت عالی ارائه می گردد. بهترین موارد در این زمینه، برزیل، آرژانتین و پاناما هستند. جالب است بدانید با داشتن پاسپورت کشورهایی مثل نیکاراگوئه، کاستاریکا، ونزوئلا، اوروگوئه، سنت کیتس و نویس، پاناما، مکزیک و آرژانتین می توان به کلیه کشورهای اروپایی عضو پیمان شنگن سفر نمود.

 

اخذ اقامت آمریکا از طریق تولد فرزند

طبیعتا از مشهور ترین کشورهایی که اخذ تابعیت از طریق تولد فرزند بر مبنای اصل خاک را لحاظ کرده اند آمریکاست که بر مبنای اصلاحیه قانونی که در سال 1868 به تصویب کنگره رسید، کسانی که در خاک ایالات متحده آمریکا متولد می شوند شهروند ایالتی که در ان تولد یافته اند محسوب می گردند. البته در این قانون استثناهایی هم در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال اخذ اقامت آمریکا از طریق تولد فرزند، به هیچ وجه برای فرزندان دیپلمات های خارجی شاغل در آمریکا امکانپذیر نیست.

 

اخذ اقامت کانادا از طریق تولد فرزند

قوانین کانادا در زمینه اخذ تابعیت از طریق تولد فرزند تقریبا مشابه آمریکاست.  بر طبق این قانون اصل خاک، بدون قید و شرط در نظر گرفته شده و کلیه افرادی که در خاک کانادا تولد می یابند شهروند کشور کانادا محسوب می شوند. اجرای قانون اخذ اقامت کانادا از طریق تولد فرزند از سال 1947 میلادی آغاز شده و عده ای نیز از این موقعیت نهایت استفاده را برده اند و مفهومی به نام گردشگری تولد یا توریسم تولد به همین شکل ایجاد شده است که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت.

 

گردشگری تولد چیست؟

شاید بسیاری افراد اصلا عبارت توریسم تولد را نشنیده باشند و ندانند که گردشگری تولد چیست؟ در حقیقت بسیاری از بانوانی که باردار هستند در دوران حاملگی به کشورهایی که اصل خاک در آن ها برقرار است به ویژه کانادا با ویزای موقت و توریستی سفر می کنند تا فرزندشان در آن کشور به دنیا بیاید. بدین ترتیب این افراد می توانند از امکان اخذ اقامت کانادا از طریق تولد فرزند استفاده کنن؛ این مورد در میان بانوان چینی خیلی رواج داشته و خیلی ها از این طریق اقامت کانادا دریافت کرده اند. حزب محافظه کار کانادا به شدت در تلاش است به منظور مقابله با سوء استفاده این افراد از این قانون، اصل خاک را لغو نماید.

 

اعطای مشروط تابعیت کشورها با تولد فرزند در خاک آن ها

برخی کشورها اصل خاک را به صورت مشروط در قوانین مهاجرت خود لحاظ می کنند. در حقیقت در این موارد اعطای تابعیت کشورها با تولد فرزند در خاک آن ها با لحاظ شرایطی انجام می شود که یک به یک بررسی خواهیم کرد.

 

اخذ اقامت استرالیا از طریق تولد فرزند

یکی از کشورهایی که اصل خاک اصلاح شده را در قوانین خود لحاظ کرده است استرالیا می باشد و اخذ اقامت استرالیا از طریق تولد فرزند فقط در صورتی ممکن می باشد که یکی از والدین وی استرالیایی بوده و یا اقامت دائم استرالیا را داشته باشد.

 

اخذ اقامت نیوزلند از طریق تولد فرزند

در قانون کشور نیوزلند تا سال 2006 اصل خاک برای اخذ اقامت نیوزلند از طریق تولد فرزند بدون قید و شرط لحاظ شدمی شد. اما این کشور نیز مانند استرالیا تصمیم گرفت شرط اینکه یکی از والدین فرزند نیوزلندی باشد یا اقامت دائم این کشور را داشته باشد را در این قانون بگنجاند.

 

اخذ اقامت انگلیس از طریق تولد فرزند

طبق قانون، اخذ اقامت انگلیس از طریق تولد فرزند به صورت مستقیم امکانپذیر نیست. اگر فرزند والدین غیر بریتانیایی در خاک انگلستان متولد شود، در صورتی که حداقل یکی از والدین وی اقامت دائم انگلیس را داشته باشد، به وی شهروندی انگلیس اعطا خواهد شد.

 

اخذ اقامت آلمان از طریق تولد فرزند

اخذ اقامت آلمان از طریق تولد فرزند نیز شرایط خاصی دارد و برای متولدین پس از 1 ژانویه سال 2000 میلادی لحاظ شده است. طبق شرایط لحاظ شده در این قانون حداقل یکی از والدین فرزند باید اقامت دائم آلمان را داشته و این اقامت را حدود 3 سال دارا بوده باشد و حداقل 8 سال نیز در خاک آلمان زندگی کرده باشد.

 

اخذ اقامت فرانسه از طریق تولد فرزند

برای اخذ اقامت فرانسه از طریق تولد فرزند نیز شرط فرانسوی بودن حداقل یکی از والدین قرار داده شده است، بدین ترتیب که اگر تولد فرزند در خاک فرانسه یا قلمرو های آن در نقاط دیگر کره زمین صورت گیرد، در صورتی که حداقل یکی از والدین کودک متولد فرانسه بوده باشند، تابعیت فرانسه به صورت اتوماتیک به وی اعطا می شود. اما در مورد کودکان تولد یافته در خاک فرانسه از والدین خارجی، بر اساس سن و مدت اقامت والدین کودک در خاک فرانسه تصمیم گیری خواهد شد.

 

در کشور هند نیز سابق بر این اصل خاک بدون قید و شرط در اعطای تابعیت در اثر تولد فرزند لحاظ می شده است. اما دیگر اخذ اقامت از طریق تولد فرزند در این کشور ممکن نیست. مگر اینکه یکی از والدین ملیت هندی داشته باشد. این شرط که در سال 2004 در قانون هند قرار گرفت بدین منظور لحاظ شد که از هجوم مهاجران غیر قانونی به ویژه از کشور همسایه، بنگلادش جلوگیری شود. کشورهایی مانند جمهوری دومینیکن، تایلند، باربادوس و آنتیگوآ و باربودا نیز اصل خاک اصلاح شده را به شکلی در کشور خود اعمال می کنند.

 

 

موسسه مهاجرتی بین المللی پرگاس پارس با همکاری وکلای مجرب آماده ارایه مشاوره و خدمات در خصوص انواع ویزا و اقامت دایم می باشد. برای اطلاعات بیشتر با شماره زیر تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را پر نمایید:

021-88662180

اینستاگرام ماکانال ما

 

  • اخذ اقامت کانادا از طریق تولد فرزند
  • اخذ اقامت از طریق تولد فرزند
  • تولد در کدام کشورها حق شهروندی می دهد؟



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top