info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

فلوشیپ چیست؟ فرق بین فلوشیپ و فوق تخصص چیست؟

فلوشیپ پزشکی اصطلاحی است که شاید بسیاری از ما شنیده ایم ولی به درستی معنای آن را نمی دانیم. به عنوان مثال در برنامه های پزشکی و سلامت تلویزیون پزشکان متخصص فراوانی حضور می یابند که در کنار عنوان پزشک برای آن ها فلوشیپ یک تخصص پزشکی نیز ذکر شده است. یا در تابلوی مطب بسیاری از پزشکان عبارت فلوشیپ یک مورد تخصصی از پزشکی ذکر می شود که در سطح شهر قابل مشاهده است. با این حال بسیاری شاید نمی دانند فلوشیپ چیست؟ فرق فلوشیپ و فوق تخصص چیست؟



در زبان انگلیسی کلمه فلوشیپ یا Fellowship به معنای تحت اللفظی کمک هزینه تحصیلی استفاده می شود. اما اینجا منظور از فلوشیپ در رشته های علوم پزشکی، دوره ای تکمیلی برای بالا بردن مهارت های علمی و تجربی است که پزشکان پس از گذراندن دوره تحصیل دانشگاهی آن را می گذرانند. در ادامه به طور دقیق پاسخ خواهیم داد که فلوشیپ چیست؟ فرق فلوشیپ و فوق تخصص چیست؟

 

فلوشیپ پزشکی چیست؟

در پاسخ به این سوال که فلوشیپ پزشکی چیست؟ باید عرض شود که پزشکان پس از گذراندن دوره 7 ساله پزشکی عمومی، وارد دوره تخصص می شوند و پس از گرفتن تخصص در رشته خود، پزشکان می توانند دوره 3 ماهه تا 2 ساله فلوشیپ در یکی از موضوعات اصلی زیر شاخه تخصص خود وارد شوند و در پایان گواهی گذراندن دوره فلوشیپ پزشکی را دریافت نمایند. اما نکته جالب اینجاست که برای ورود به دوره های فلوشیپ پزشکی و دندانپزشکی در کشورهای مختلف، هیچ گونه محدودیتی نیست و حتی پزشکان و دندانپزشکان عمومی کشورمان هم می توانند به عنوان آبزرور در دوره های فلوشیپ شرکت نمایند.

 

تفاوت فلوشیپ و فوق تخصص چیست؟

همانطور که عرض شد یک پزشک پس از گذراندن دوره 7 ساله پزشکی عمومی و پذیرفته شدن در یکی از تخصص های پزشکی، می تواند به تحصیل در آن رشته تخصصی بپردازد و پس گذراندن دوره تحصیل، تخصص خود را دریافت کند. سپس وی می تواند پس از قبولی در یکی از زیرشاخه های تخصص خود و گذراندن دوره 2 تا 3 ساله به اخذ مدرک آکادمیک فوق تخصص بپردازد. حال به پاسخ این سوال می پردازیم که تفاوت فلوشیپ و فوق تخصص چیست؟ در حقیقت فوق تخصص همان طور که عرض شد یک مدرک آکادمیک است که پس از اخذ پذیرش و گذراندن دوره 2 تا 3 ساله در دانشگاه بدست می آید. این در حالی است که یک پزشک می تواند در هر یک از مباحث اصلی زیرشاخه تخصص خود یک دوره 3 ماهه تا 2 ساله را در مراکز درمانی و آکادمیک دنیا به صورت آبزرور بگذراند و گواهی گذراندن دوره را دریافت کند. از این رو تقاوت فلوشیپ و فوق تخصص این است که در دوره فوق تخصص باید پزشک پذیرفته شده و دوره را کامل با موفقیت بگذراند، اما دوره فلوشیپ یک دوره فقط آبزرورشیپ است که به صورت 3 ماهه تا 2 ساله طی می شود.

 

فلوشیپ بالاتر است یا فوق تخصص؟

یکی از سوالاتی که برای بسیاری پیش می آید این است که فلوشیپ بالاتر است یا فوق تخصص؟ پاسخ با توجه به توضیحات بالا کاملا واضح است. کسی که در دوره فوق تخصص پذیرفته شده و پس از گذراندن دوره 2 تا 3 ساله مدرک فوق تخصص دریافت می کند، اما کسی که در یکی از مباحث اصلی تخصص خود دوره 3 ماهه تا دو ساله فلوشیپ پزشکی را به صورت آبزرورشیپ می گذراند تنها مدرک و گواهی گذراندن این دوره را دریافت می کند. طبیعی است که ارزش فوق تخصص اصلا با دوره فلوشیپ قابل قیاس نیست. کسی که دوره های فلوشیپ پزشکی در خارج از کشور را می گذراند، هرگز مدرکی معادل ارزش دوره فلوشییپ را دریافت نمی کند. اما کسانی که دوره فلوشیپ پزشکی در کانادا، استرالیا، آلمان، انگلیس، اتریش، نیوزلند و سایر کشورهای پیشرفته را می گذرانند، می توانند علم و دانش تئوری و عملی خود را بشدت به روز کنند. زیرا در این کشورهای پیشرفته جدید ترین متدهای درمانی در مراکز درمانی و بیمارستان های علوم پزشکی به کار برده می شود که می تواند باعث به روز شدن علم و دانش پزشکان و دندانپزشکان عزیز کشورمان شود. همچنین در این کشورهای پیشرفته جدید ترین و مدرن ترین تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا صنعت تجهیزات پزشکی در این کشورهای پیشرفته در سطح بسیار بالایی است. از این رو شرکت کنندگان در دوره فلوشیپ پزشکی در استرالیا، کانادا، نیوزلند، اتریش، آلمان، انگلیس و دیگر کشورهای پیشرفته امکان آشنایی با جدید ترین تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی به کار رفته در تخصص خود را پیدا کرده و طریقه کار با آن ها را نیز به صورت آبزرور یاد می گیرند.

 

 

 

نکته مهم : کلیه دوره های فلوشیپ پزشکی در تمامی کشورهای ذکر شده در سایت موسسه پرگاس پارس، به زبان انگلیسی ارائه می گردد و برای شرکت در این دوره ها به هیچ وجه نیازی به ارائه مدرک زبان نمی باشد. همچنین حتما لازم نیست پزشکان و دندانپزشکان شرکت کننده در این دوره ها دوره تخصص پزشکی را گذرانده باشند و شرکت پزشکان عمومی و دندانپزشکان عمومی در این دوره ها نیز امکانپذیر است.

 

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دوره های فلوشیپ پزشکی و دندانپزشکی در کلیه کشورها و دریافت وقت مشاوره از طریق شماره ذیل با موسسه مهاجرتی پرگاس پارس تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662180

فرم مشاوره

اینستاگرام ماکانال ما

  • فلوشیپ چیست؟ فرق بین فلوشیپ و فوق تخصص چیست؟
  • فلوشیپ پزشکی چیست؟
  • فلوشیپ بالاتر است یا فوق تخصص؟



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top