info@pergasvisa.com
موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

موسسه حقوقی بین المللی پرگاس پارس

شماره ثبت 44497

آزمون آیلتس چیست؟ دلایل اهمیت اخذ مدرک زبان آیلتس

شاید بسیاری از افراد که اصلا با زبان انگلیسی هیچ کاری نداشته و به تحصیل و مهاجرت به خارج از کشور فکر نکرده باشند وقتی اسم آیلتس را شپمی شنوند برایشان سوالاتی پیش می آید از جمله: آزمون آیلتس چیست؟ دلایل اهمیت اخذ مدرک زبان آیلتس کدام است؟ به طور کلی می توان گفت تمامی افرادی که قصد مهاجرت و اخذ اقامت دائم کشورهای انگلیسی زبان را دارند و یا دانشجویانی که قصد تحصیل در این کشورها را دارند، به مدرک زبان انگلیسی نیاز دارند. یکی از معتبر ترین و فراگیر ترین مدارک زبان انگلیسی مدرک زبان آیلتس یا IELTS می باشد. سیستم سنجش و آزمون بین المللی زبان انگلیسی آیلتس طوری طراحی شده که کلیه مهارت های زبان لازم برای یک شخصی که قصد زندگی، کار و یا تحصیل در کشوری انگلیسی زبان دارد را به خوبی محک می زند.



تاریخچه برگزاری آزمون آیلتس

برای بار اول این آزمون در سال 1989 میلادی در دو گونه عمومی و دانشگاهی برگزار شد. و در واقع به عنوان آزمون بریتانیایی یا بریتیش زبان انگلیسی در برابر آزمون آمریکایی تافل Toefl شناخته شد. تفاوت بین آزمون آیلتس و تافل در حقیقت مطرح نیست و تمامی دانشگاهها و مراکزی که مدرک زبان از داوطلب می خواهند، هر دوی این مدارک را به رسمیت می شناسند. منتها لازم است قبل از هر چیز به سایت دانشگاهی که قصد تحصیل در آن را دارید مراجعه کرده و ملاحظه فرمایید که چه مدرک زبانی برای دادن پذیرش مورد تایید آنها است.

این آزمون تحت نظارت سه نهاد در کشور بریتانیا قرار دارد که عبارتند از: واحد امتحانات ESOL دانشگاه کمبریج، شورای آموزش بریتانیا یا British Council و سازمان آموزش IDP. در حال حاضر آزمون آیلتس در بیش از 500 مرکز در 120 کشور دنیا برگزار می شود.

 

معرفی آزمون آیلتس

آیلتس در حقیقت مخففی از عبارت International English Language Testing system می باشد که به معنی سیستم بین المللی سنجش زبان انگلیسی است. در واقع آزمونی استاندارد در سطح بین المللی است که مهارت های ارتباطی افراد را به زبان انگلیسی مورد سنجش قرار می دهد.

در این سیستم سنجش، 4 مهارت گفتاری Speaking، شنیداری Linstening، خوانش Reading و نگارش Writing به زبان انگلیسی مورد ارزیابی واقع می شود. حداکثر نمره ممکن برای داوطلبان 9 می باشد. در حقیقت تمامی سواد گرامر و لغت را در قالب این 4 مهارت به بوته آزمایش می گذارند.  هر داوطلب برای هر یک از مهارت های چهارگانه نمره ای بین 1 تا 9 دریافت می کند و برای تعیین نمره نهایی یا Overal از سیستم Round-up Policy یا گرد کردن عدد رو به بالا استفاده می شود. به عنوان مثال اگر فردی در چهار مهارت نمرات 6، 6، 6.5 و 6.5 را گرفته باشد نمره نهایی میانگین وی 6.25 می شود که به بالا گرد شده و برای وی نمره نهایی 6.5 ثبت می گردد.

آزمون آیلتس در دو مرحله کتبی و شفاهی انجام می پذیرد. در بخش شفاهی که حدود 11 تا 14 دقیقه طول می کشد، داوطلب در مقابل ممتحن قرار گرفته و به سوالات وی پاسخ داده و ممتحن به مهارت صحبت کردن وی به زبان انگلیسی نمره می دهد در بخش کتبی که مجموعا 2 ساعت و 40 دقیقه به طول می انجامد مهارت های شنیداری، خواندن و نوشتاری داوطلبان مورد ارزیابی قرار می گیرد. زمان برگزاری امتحان مهارت شنیداری 30 دقیقه، مهارت خواندن 60 دقیقه و مهارت نوشتاری نیز 60 دقیقه می باشد. بخش مهارت های خواندن و شنیداری هر کدام 40 سوال را شامل شده و بخش نوشتاری نیز نوشتن دو متن را در بر دارد. بخش صحبت کردن نیز شامل 3 بخش می باشد که معمولا کاملا مجزا از یکدیگر هستند.

 

انواع آزمون آیلتس

آزمون آیلتس به دو گونه و در دو دسته کلی برگزار می گردد. هر فرد بسته به هدفی که از شرکت در آزمون آیلتس و گرفتن مدرک آیلتس دارد انتخاب می کند که در کدام ماژول آزمون آیلتس شرکت کند.

 

آزمون آیلتس General Training یا عمومی

 برای افرادی است که قصد مهاجرت یا اقامت کاری در کشور انگلیسی زبانی را دارند. در حقیقت این افراد به دنبال گرفتن مدرک دانشگاهی و تخصصی نیستند، بلکه قصد دارند وارد فعالیت های شغلی و بازرگانی و زندگی روزمره در کشور انگلیسی زبان شوند.

 

آزمون آیلتش Academic یا علمی و دانشگاهی

 برای دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاههای کانادا، آمریکا، انگلیس، استرالیا، نیوزلند و بسیاری از کشورهای دیگر به کار می رود. در حقیقت افرادی که قصد ورود به مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاههای یک کشور انگلیسی زبان یا دانشگاهی انگلیسی زبان در کشورهای دیگر دارند،در این آزمون شرکت می کنند. هر دانشگاه برای داوطلبان ورود، حداقل نمره Overal یا میانگین و حداقل نمره در هر Skill را در نظر می گیرد.

نمره مورد نیاز افرادی که برای ادامه تحصیل به آیلتس نیاز دارند که چهار عامل مختلف بستگی دارد:

1. کشور مقصد: کشورهایی مثل فرانسه و آلمان در بسیاری از رشته ها نمره آیلتس 5.5 را نیز برای دادن پذیرش تحصیلی قبول می کنند. اما مثلا کشورهای آمریکا و انگلیس نمره زیر 6.5 را اصلا نمی پذیرند و برای تحصیل در انگلستان و تحصیل در آمریکا به نمره بالای 6.5 نیاز است.

2. دانشگاه مورد نظر: در هر کشوری دانشگاه های مختلف حداقل نمره مورد نیاز برای دادن پذیرش تحصیلی را خودشان تعیین می کنند و معمولا با هم تفاوت دارند. به عنوان مثال در کشور هلند دانشگاه ماستریخت با نمره آیلتس 6.5 و دانشگاه آمستردام با نمره آیلتس 7 پذیرش تحصیلی می دهند.

3. رشته تحصیلی: به طور معمول اخذ پذیرش رشته های مهندسی حداقل به نمره آیلتس 6 تا 6.5، رشته های پزشکی به نمره آیلتس 7 و ادبیات انگلیسی به نمره ای بین 7.5 تا 8 نیاز دارد. برای سایر رشته ها هم به تناسب کاملا متفاوت است.

4. مقطع تحصیلی: به طور معمول دانشگاه ها برای پذیرش مقطع دکترا نمره آیلتس بالاتری را نسبت به مقطع کارشناسی ارشد می پذیرند. به همین منوال برای پذیرش مقطع کارشناسی ارشد هم نمره بالاتری نسبت به مقطع کارشناسی مدنظر قرار می دهند.

باز هم تاکید می کنیم تنها مرجع معتبر برای فهمیدن نمره آیلتس مورد نیاز شما مراجعه به سایت دانشگاه مورد نظرتان می باشد.

 

مدت اعتبار مدرک آیلتس

معمولا 13 روز بعد از تاریخ آزمون کتبی کارنامه داوطلبان حاضر می شود. مدرک آزمون آیلتس و نمره دریافتی داوطلب از تاریخ صدور مدرک به مدت دو سال معتبر می باشد و پس از آن اصطلاحا مدرک آیلتس expire می شود.

 

نکاتی برای موفقیت در آزمون آیلتس

ابتدا باید برای آمادگی آزمون آیلتس آزمون تعیین سطح بدهید تا بدانید در چه سطحی از مهارت های زبان انگلیسی قرار دارید. سپس باید تحقیق کنید که بر اساس هدفی که دارید حداقل نمره مورد نیاز شما در آزمون آیلتس چند است و سپس بر اساس آن استراتژی آموزشی خود را تعیین کنید.

قطعا برای نتیجه بهتر در آزمون آیلتس نیاز به یادگیری لغت و وسیع کردن دامنه واژگان خود دارید. باید حداقل تمامی لغات رایج در مکالمه روزمره را به خوبی دانسته و آن ها را بتوانید در جمله به کار ببرید. مهم است که لغات را کاربردی یاد بگیرید. یعنی در نظر داشته باشید که هر لغت اسم، فعل، صفت، قید و یا حرف اضافه است و چگونه باید در جمله استفاده شود. پس باید ساختار جملات انگلیسی را نیز به خوبی مسلط شوید و گرامر انگلیسی را به صورت کاربردی یاد بگیرید.

مهم است که همزمان و به صورت موازی مهارت های Speaking، Listening و Writing خود را با تمرینات روزانه تقویت نمایید. همزمان با این تمرینات با یادگیری لغات و همچنین نکات کلیدی Reading، این مهارت را نیز در خود تقویت نمایید.

اگر قصد دارید به کلاس آمادگی آزمون آیلتس مراجعه کنید، جهت جلوگیری از ضرر و بالا بردن بازده، بهتر است حداقل 6 ماه قبل از مراجعه به کلاس سطح گرامر و دامنه لغات خود را تقویت کرده و کمی روی مهارت هایی مانند شنیداری و صحبت کردن کار نمایید.

 

در پایان لازم به ذکر است جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اخذ پذیرش تحصیلی و ویزا و اقامت کلیه کشورهای انگلیسی زبان و غیر انگلیسی زبان و تعیین وقت مشاوره می توانید با شماره موسسه مهاجرتی پرگاس پارس در ساعات اداری تماس حاصل فرمایید:

 

021-88662180

اینستاگرام ماکانال ما

  • آزمون آیلتس چیست؟ دلایل اهمیت اخذ مدرک زبان آیلتس
  • مدت اعتبار مدرک آیلتس
  • انواع آزمون آیلتس



مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top